2014-03-17, 18:56
Medlem
svampgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Mitt exempel på 9000 innebar en avrundning på 8750/månad och då räknade jag på 5%. Kontrollräkna dina egna siffror innan du postar inlägg.

Ber om ursäkt för att jag inte såg att du räknat med 5% ränta.
Citera
2014-03-17, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowstomper
Du menar att man är friare om man har en hyresvärd som skall ha betalt varje månad än om man har en bank som skall ha det?
Du kan alltid säga upp ett hyreskontrakt och dra, vilken sekund som helst. Ett hus med lån är svårare att bli av med. Man behöver inte vara ett geni för att förstå det.
Citera
2014-03-17, 19:19
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Exakt, eventuell vinst. Du har inte amorterat en krona, därför är fortfarande hela lånet kvar vid försäljning. Och vad är säkerheten på lånet? Jo huset, tills lånet är betalt är huset bankens. Och som min uträkning visade har man betalat husets hela värde i räntor.

Huset kan stiga i pris, eller så kan det sjunka. Med tanke på att krisen som väntar kommer få den 2008~ att verka som en fis i rymden är det inte det smartaste draget att skaffa skulder i miljonklassen.

Det ekonomiska systemet är trasigt och gynnar bara bankerna. Vanligt folk blir utnyttjade som slavar.

Du har problem att förstå vissa centrala begrepp ser jag. Sen verkar du ha ett samhälls- och bankförrakt? Det är ingen som tvingar dig till att äga din bostad även om fördelarna överglänser nackdelarna det grövsta. Gör det val du själv mår bäst av.
Citera
2014-03-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Du kan alltid säga upp ett hyreskontrakt och dra, vilken sekund som helst. Ett hus med lån är svårare att bli av med. Man behöver inte vara ett geni för att förstå det.

Om du planerar ditt liv inom ramarna "säga upp ett hyreskontrakt och dra, vilken sekund som helst" så är det nog bäst att du fortsätter hyra ditt boende.
Citera
2014-03-17, 20:00
Medlem
Blaskas avatar
Det är väl allmän ekonomisk kunskap att bostadsrätt/fastighet, i jämförelse med hyresrätt, generellt sett lönar sig över en längre period?
Senast redigerad av Blaska 2014-03-17 kl. 20:22.
Citera
2014-03-17, 20:31
Bannlyst
Bor man hemma och jobbar några år kan man fixa bostadsrätt direkt enkelt. Det är värt att köpa bostadsrätt, inte bara för pengabiten men för att man slipper bo med massa tattare i babbeförorten.
Citera
2014-03-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misho
Bodde hemma under studierna, jobbade deltid första 2 åren efter gymnasiet(Yrkeshögskola), sedan heltid ytterligare 3 år och sparade 85% av min lön under denna tiden, köpte mig en rätt så skitig trea i centrala Helsingborg för 600 000kr(400 000kr i kontantinsats) och renoverade upp den under ett par månader, får nu ca 1,6miljoner för den enligt mäklaren(renovering och ett år senare), allt för endast 3500 i månaden (avg+ränta) medan mina vänner som flyttade så snart dom kunde sitter med hyror på 5000+ i sämre område, pengar som går rakt ner i någon annans ficka. Jag är 25 år idag och eftersom jag har ett tryggt boende med låg månadskostnad så kan jag också arbeta effektivt, ha roligt och samtidigt även amortera en del varje månad.

Man måste inte bo i centrala Stockholm i en sketen etta på 21 kvadrat, speciellt som ung kan man flytta och skaffa sig riktigt bra förutsättningar för framtiden.

var köpte du den lägenheten? Söder?
Citera
2014-03-17, 21:12
Medlem
Brukar man inte säga att hyresrätter in England är WT?
Är själv ute efter att köpa en bostadsrätt, huvudsakligen för att få lägre hyra när jag ska börja studera.
Känns dumt att betala 4500kr för 45kvm, när man kan köpa en bostadrätt i bra skick för 7-800k på 60-70kvm och sen ha en konstad på 3500kr/månaden. Beror ju självklart hur många 100k man sätter i och hur billig bostadsrätten har i grundavgift.
Citera
2014-03-17, 21:24
Medlem
kezz89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTW_Yes
Brukar man inte säga att hyresrätter in England är WT?
Är själv ute efter att köpa en bostadsrätt, huvudsakligen för att få lägre hyra när jag ska börja studera.
Känns dumt att betala 4500kr för 45kvm, när man kan köpa en bostadrätt i bra skick för 7-800k på 60-70kvm och sen ha en konstad på 3500kr/månaden. Beror ju självklart hur många 100k man sätter i och hur billig bostadsrätten har i grundavgift.

800k för 60-70 kvm? Vart bor du, Kumla?
Citera
2014-03-17, 21:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kezz89

Malmö kanske? Inte omöjligt där...
Citera
2014-03-17, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kezz89

Nä, men bor man i större städer, som inte är Stockholm, Göteborg, Malmö, så går dom att hitta.

Allt beror ju vart man letar, kollar du i någon dålig bruksort, får du ju en villa för 300k och en lägenhet för 100k.
Citera
2014-03-17, 21:56
Medlem
18137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decubitus
Feels good att bo i Norrland, det ni betalar i ränta gör mig skuldfri på några få år.

Mjo... Men du bor i Norrland...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in