2014-03-15, 12:47
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rooter
Coop brottas väl med stora förluster sedan länge och detta är ett sätt att minska förlusterna skulle jag tro.

Ja, i det här fallet handlar det nog om överlevnad mer än något annat. Det känns som att Coop kämpar för sitt liv just nu, frågan är hur länge det är hållbart att driva verksamheten som i dag om de inte lyckas vända skutan. Att då stryka ett bonusprogram som kostar närmare en miljard om året är nog en bra början...

Jag tror dock att det blir svårt.
Citera
2014-03-15, 12:49
Medlem
Romeuss avatar
Jag började ana oråd direkt då jag läste artikeln i SvD Näringsliv, och i synnerhet då de inte tycks vilja ge några närmare kommentarer till denna försämring. Personligen så tror jag att allt handlar om att skapa bättre löner åt alla dem som sitter i toppen av verksamheten, och då anser de sig inte ha råd med att ge kunderna samma förmåner som tidigare. Ett mycket mycket fult trick, och framför allt när de inte är riktigt ärliga mot sina kunder.
Senast redigerad av Romeus 2014-03-15 kl. 13:08.
Citera
2014-03-15, 12:51
Bannlyst
Hoppas de går i konkurs snart. Innan dess lär de roffa åt sig så mycket de bara kan.
Citera
2014-03-15, 13:07
Medlem
321js avatar
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/fo...lusttyngt-coop

"Vidare förklarar Sundström att Fiskers kommer att få en fallskärm på 18 månadslöner, en summa som landar på knappt 11 miljoner kronor."
Citera
2014-03-15, 13:10
Medlem
08oss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romeus
Jag började ana oråd direkt då jag läste artikeln i SvD Näringsliv, och i synnerhet då de inte tycks vilja ge några närmare kommentarer till denna försämring. Personligen så tror jag att allt handlar om att skapa bättre löner åt alla dem som sitter i toppen av verksamheten, och då anser de sig inte ha råd med att ge kunderna samma förmåner som tidigare. Ett mycket mycket fult trick, och i synnerhet då de inte är riktigt ärliga mot sina kunder.
Är inte direkt VD:ns och styrelsens löner som kostar:
Lön Styrelse och VD:
2013: 2 609 000 kr
2012: 2 644 000 kr

Sen är det lite pensionskostnader:
Varav pensionskostnader för VD (exkl löneskatt)
2013: 162 000
2012: 179 000

Coop har ju gått rätt dåligt i flera år och försäljningen fortsätter tydligen att minska:
Föreningens totala omsättning uppgick till 1 881,2 miljoner kronor inklusive moms,
exklusive 1 618,2. För 2013 innebär det en minskad försäljning på 2,0 procent mot föregående år.

Är bara att läsa årsredovisningen
https://www.coop.se/Globala-sidor/Om...rsredovisning/

Edit: Får det dock inte att gå ihop med detta: Vidare förklarar Sundström att Fiskers kommer att få en fallskärm på 18 månadslöner, en summa som landar på knappt 11 miljoner kronor.
Senast redigerad av 08os 2014-03-15 kl. 13:14.
Citera
2014-03-15, 13:15
Medlem
Romeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/fo...lusttyngt-coop

"Vidare förklarar Sundström att Fiskers kommer att få en fallskärm på 18 månadslöner, en summa som landar på knappt 11 miljoner kronor."

Inte konstigt att de försämrar förmånerna för sina medlemar, när de höjer bonusarna åt sig själva. Usch vilka typer! Det låter som att det är hög tid att lämna konsumbutikerna och börja handla i andra affärer istället.
Senast redigerad av Romeus 2014-03-15 kl. 13:35.
Citera
2014-03-15, 13:20
Medlem
321js avatar
http://www.svd.se/naringsliv/bransch...re_7059183.svd

http://www.dagensps.se/artiklar/2009...8871/index.xml
Citera
2014-03-15, 14:08
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Coop har valt att skrota procent återbäringen för att systemet "kostar för mycket"
Jag brukar själv handla där, och ta del av procent återbäringen. Väldigt tufft nu när den försvinner!

http://www.svd.se/naringsliv/bransch...en_3364948.svd

Citat från www.svd.se

Coop tjänar ju as mycket, måste dem vara så jävla snål och dra in återbäringen!?

Citat:
Deras miljon förluster förtjänar demdem tjänar flera miljoner mer.

Citat:
Om man handlar för flera tusen kronor, så blir det ju billigare i längden än att handla hos ICA.
... tror jag?
Troligen räknar du lika bra som du stavar, därför tror du att det är billigare på sosse-COOP.
Om en vara kostar 102 kronor i sossebutiken och du får två kronor i återbäring eller 99 kronor på Willys utan återbäring, var är det billigast?
Precis som vanligt är sossar fruktansvärt lättlurade.
Citera
2014-03-15, 14:16
Medlem
Romeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08os
Är inte direkt VD:ns och styrelsens löner som kostar:
Lön Styrelse och VD:
2013: 2 609 000 kr
2012: 2 644 000 kr

Sen är det lite pensionskostnader:
Varav pensionskostnader för VD (exkl löneskatt)
2013: 162 000
2012: 179 000

Coop har ju gått rätt dåligt i flera år och försäljningen fortsätter tydligen att minska:
Föreningens totala omsättning uppgick till 1 881,2 miljoner kronor inklusive moms,
exklusive 1 618,2. För 2013 innebär det en minskad försäljning på 2,0 procent mot föregående år.

Är bara att läsa årsredovisningen
https://www.coop.se/Globala-sidor/Om...rsredovisning/

Edit: Får det dock inte att gå ihop med detta: Vidare förklarar Sundström att Fiskers kommer att få en fallskärm på 18 månadslöner, en summa som landar på knappt 11 miljoner kronor.

Jag är inte helt säker på att alla dessa siffror stämmer, eftersom det är lätt att manipulera och trixa med siffor och statistik. Det är dessutom svårt för oss, som enskilda individer och enskilda medlemar, att ha full koll och insyn i verksamhetens ekonomiska förehavanden. Detta förenklar naturligtvis möjligheterna för dem i toppen att kunna svindla pengar. Man ska därför inte vara helt övertygad om att det alltid är rätt siffror som redovisas.

Vidare så har jag svårt att tro att ett såpas gammalt, etablerat och inarbetat bolag som Kooperativa Förbundet skulle kunna gå med förlust. Jag tror snarare att detta är en slags täckmantel för att kunna tillskansa sig stora summor pengar ur bolaget, genom att höja bonusar och löner för ledningen, samt för att höja löner för andra betydelsefulla personer inom företaget.

Vi lever i girighetens och egoismens tider, där det mesta går ut på att plundra och sko sig så mycket som möjligt på andra människors bekostnad. Tyvärr så tycks denna hemska och otäcka trend även ha nått Kooperativa Förbundet. Man kan ju alltid hoppas att det inte skulle vara på detta sätt, men dessvärre så tyder allt för mycket på att så är fallet.
Senast redigerad av Romeus 2014-03-15 kl. 14:21.
Citera
2014-03-15, 14:19
Medlem
franges avatar
Här i byn så finns Coop, Willys och Ica Supermarket, sen en halvmil bort finns Ica Maxi - tack och lov. Att Maxi är bäst på allt (priser, utbud, personal etc) behöver vi ju inte ens gå in på...)

Ica Supermarket ligger inne vid stora torget, de har okej varor, okej utbud och dessutom egen charkavdelning med egenstyckat kött - men är skitdyra.

Willys ligger ute i industriområdet i utkanten av stan men är som sig bör billigast på allt, och det är en ganska stor butik med det mesta av allt och den kvalitén man förväntar sig för pengarna.

Coop ligger inte i centrum men suger på precis allt. Lika dyra som Ica - eller dyrare på en del varor, markant sämre utbud på allt, mycket av sitt/sina egna skitmärken istället för de vanliga större märkena, inte sällan det börjar närma sig bäst före-datumet på varorna på hyllorna - och till råga på allt - den absolut fulaste personalen

Så det är inte alls konstigt om Coop ryker från den här stan, det är den butiken jag skulle sakna minst i livsmedelsbutiksväg...
Citera
2014-03-15, 16:11
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Inte den stora ICA (Maxi) eller Willy:s, och även Lidl.

Visst olika lokala ICA-butiker har chefer som sätter lite sina egna priser, så då kan det vara dyrt men inte annars.

5% av 1000, blir 50 kr. När man kommer upp i den nivån har man ändå betalat en massa överpriser för säkert 150kr att det inte lönar sig.

Tack, nu blev det en bättre bild för mig. Konstigt nog kommer jag fortfarande handla hos Coop.

Citat:
Ursprungligen postat av waawaawaa
Någon som kan förklara för en lekman hur Coop kan riskera att konka när de har högre priser än tex Willys - borde väl innebära att de tjänar mer än Willys? Är det poängsystemet som drar ner dem så? Tycker alltid det är fullt med folk på Coop.
Synd, jag gillar Coop. Tycker de har allt, och är alltid mycket fräschare än andra kedjor.

Jag håller med, Coop (och även ICA tycker jag), är mycket mer fräschare än andra kedjor. Som andra postade så kämpas nog Coop med stora utgifter, men återbäringen är väldigt viktig för stamkunder skulle jag tro.

Jag tror Coop inte kommer kunna hålla kvar sin verksamhet om 10 år. Dem trampas med många konkurrenter, och det skulle gå bättre för kedjan om styrelsen inte tog så mycket pengar till deras egna fickor.
Citera
2014-03-15, 16:15
Moderator
evilhoneys avatar
Matredskap och inköpsställen --> Privatekonomi
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem