• 1
  • 2
2014-03-15, 10:39
Medlem
Kasperskys avatar
Coop har valt att skrota procent återbäringen för att systemet "kostar för mycket"
Jag brukar själv handla där, och ta del av procent återbäringen. Väldigt tufft nu när den försvinner!

http://www.svd.se/naringsliv/bransch...en_3364948.svd

Citat från www.svd.se
Citat:
Coop skrotar återbäringen

Coop drar tillbaka systemet med medlemsåterbäring efter knappt fyra år. Återbäringen kostade förra året 886 miljoner och Coop beräknas spara runt 500 miljoner på bytet. Men Coop vill inte kommentera besparingen utan påstår att syftet är att bättre möta kundernas önskemål.

Coop tjänar ju as mycket, måste dem vara så jävla snål och dra in återbäringen!?
Citera
2014-03-15, 11:00
Medlem
My-Times avatar
Nu handlar jag själv inte på Coop, men jag måste erkänna att detta fick mig att småle lite: "Men Coop vill inte kommentera besparingen utan påstår att syftet är att bättre möta kundernas önskemål."

Vilka snälla kunder Coop måste ha som säger att dom inte vill få tillbaks pengar på sina köp utan att de hellre ser att Coop själva tjänar 500 miljoner på detta. Tror dom verkligen att någon går på det argumentet?
Citera
2014-03-15, 11:01
Medlem
Rooters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky

Coop tjänar ju as mycket, måste dem vara så jävla snål och dra in återbäringen!?

Coop brottas väl med stora förluster sedan länge och detta är ett sätt att minska förlusterna skulle jag tro.
Citera
2014-03-15, 11:26
Medlem
321js avatar
https://www.coop.se/Globala-sidor/Pr...jan--dec-2012/

I den här takten kommer Coop att gå i konkurs inom fem till tio år.

Siffrorna ser lite bättre ut i år efter att koncernen sålt av fastigheter för 3,9 miljarder kr:

http://www.coop.se/Globala-sidor/Pre...jan--dec-2013/
Senast redigerad av 321j 2014-03-15 kl. 11:49.
Citera
2014-03-15, 11:45
Medlem
ManJuices avatar
Vad spelar det för roll om man får några procent tillbaka när allt kostar 2-4 kronor mer jämfört med andra butiker, som ICA Maxi eller Willy:s?
Citera
2014-03-15, 11:45
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rooter
Coop brottas väl med stora förluster sedan länge och detta är ett sätt att minska förlusterna skulle jag tro.

Deras miljon förluster förtjänar dem då dem tjänar flera miljoner mer.
Citera
2014-03-15, 11:46
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Vad spelar det för roll om man får några procent tillbaka när allt kostar 2-4 kronor mer än hos andra butiker, som ICA Maxi eller Willy:s?

Om man handlar för flera tusen kronor, så blir det ju billigare i längden än att handla hos ICA.
... tror jag?
Citera
2014-03-15, 11:50
Medlem
waawaawaas avatar
Någon som kan förklara för en lekman hur Coop kan riskera att konka när de har högre priser än tex Willys - borde väl innebära att de tjänar mer än Willys? Är det poängsystemet som drar ner dem så? Tycker alltid det är fullt med folk på Coop.
Synd, jag gillar Coop. Tycker de har allt, och är alltid mycket fräschare än andra kedjor.
Citera
2014-03-15, 11:52
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Om man handlar för flera tusen kronor, så blir det ju billigare i längden än att handla hos ICA.
... tror jag?
Inte den stora ICA (Maxi) eller Willy:s, och även Lidl.

Visst olika lokala ICA-butiker har chefer som sätter lite sina egna priser, så då kan det vara dyrt men inte annars.

5% av 1000, blir 50 kr. När man kommer upp i den nivån har man ändå betalat en massa överpriser för säkert 150kr att det inte lönar sig.
Citera
2014-03-15, 12:15
Moderator
Fear2bes avatar
Har mer eller mindre slutat att handla där.

1. Inte speciellt prisvärt.
2. Hittar inte de varor som jag är ute efter.
3. För att få rabatt måste man skaffa ett kort.
Citera
2014-03-15, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waawaawaa
Någon som kan förklara för en lekman hur Coop kan riskera att konka när de har högre priser än tex Willys - borde väl innebära att de tjänar mer än Willys? Är det poängsystemet som drar ner dem så? Tycker alltid det är fullt med folk på Coop.
Synd, jag gillar Coop. Tycker de har allt, och är alltid mycket fräschare än andra kedjor.

Undrar detsamma, har de världens sämsta inköpare eller varför har de så höga priser relativt de flesta andra kedjor?
Tolkar jag det rätt som att Coop-butiker är mer ett stort företag gentemot ICA som är mer franchaise-aktigt? Det borde väl tala för Coop som då kan fixa sjystare avtal? Vad håller Coop på med?
Citera
2014-03-15, 12:35
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waawaawaa

Coop-butiker ligger oftast inne i stan, Wiilys alltid utanför eller i ytterområden. Hyrorna måste vara enorma, därav priserna. Och att de oftast har generösa öppettider, dvs. handelanställda på OB var dag, hela veckan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in