2005-06-08, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredoX
Min far [...] sger att mac adressen sitter fast och gr inte att ndra p.
Det var den ursprungliga tanken med MAC-adressen, s lite rtt har han. Det fungerar dock inte s idag. Frn brjan var det tillverkare av budgetntverkskort som satte samma MAC p alla sina kort. Redan dr sprack tanken med en unik MAC fr varje tillverkat kort.
Citera
2005-06-08, 15:40
Medlem
TredoXs avatar
Okej tack Jam!

Ja knner grannen mycket bra ska p cykelsemester med honom i sommar men ja vill inte att han ska veta om att jag har hans mac adress han var nere och kolla om jag kom in p hans nt!
Citera
2005-07-05, 15:11
Medlem
Jag vill ndra min macadress d d, men till vilken adress ska man ndra? Och kan allting skita sig s datan crashar?
Citera
2005-07-05, 20:44
Medlem
ska jag bara skriva in lite nuffror p mf eller?
Citera
2005-07-06, 12:56
Medlem
d,rvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totti
Jag vill ndra min macadress d d, men till vilken adress ska man ndra? Och kan allting skita sig s datan crashar?
Jag ndrar lite titt som ttt, bruakr g bra att bara hitta p en likvrdig den man "egentligen" har. Allts byta ut siffror mot andra sifror och bokstverna mot andra bokstver

Men en gng s frsvann nrverkskortet helt och jag kunde inte komma t det genom Ntverksanslutningar, men det lste sig genom att g in till egenskaper fr kortet via Enhetshanteraren och ta bort vrdet jag hade satt.
( [Win-tangent + Pause/Break] > Maskinvara > Enhetshanteraren )
Citera
2005-07-07, 01:06
Medlem
tojos avatar
Citat:
ska jag bara skriva in lite nuffror p mf eller?

Ja, det gr fint, siffror frn 0-9 och bokstver A-F, hexadecimalt re srr.
Citera
2005-07-07, 20:49
Medlem
rcker det om man ndrar endast en siffra i den befintliga, tex 2 till 3?
Citera
2005-07-08, 19:43
Medlem
d,rvens avatar
Citat:
rcker det om man ndrar endast en siffra i den befintliga, tex 2 till 3?
Jo, om det r t.ex program som kontrollerar addressen, men om en admin tittar i LOG-filer s r det nog inte s svrt att lista ut vem det r som busat om det bara skiljer sig sdr lite...
Citera
2005-08-07, 13:00
Bannlyst
Byta Mac-adress

Citat:
why should you change the mac address?
Maybe you just want to change your mac address so that others can not recognize you from your mac address. Often the IP address can not be used to identify a computer from network since IP address can be changed easily, the mac address of NIC is a "invariable" ID of PC. With a-Mac, you can change Mac Address! For this purpose, you can simple change to a Mac Address similar to the old one which you can find by IPCONFIG, or a Mac address similar to other computer which you can scan by a-Mac.
http://amac.paqtool.com/

Kan man bli helt anonym om man byter Mac-adressen och ip-adressen samtidigt?
Citera
2005-08-07, 13:12
Medlem
Man kan byta MAC p WinXp ocks

kommer bara inte ihg vad programmet heter. Finns 15-dagars-test version. En kompis gjordet det i vintras eller vad det var. Ltt som en pltt sa han.

Frgan r vad du vill uppn? (Finns en trd om IP/proxy mm)

Om du har bredband ver nn router (hos ISP) s vet ju ISP i alla fall alltid vilket abbonemang som gr vad. Dom delar ut din IP-adress, dom tar emot din MAC frn ditt abbonnemang. (Jmfr med resonemanget - Du tar hem en ny dator och fr d frippe fr att ISP inte knner igen dig... Funkar inte vidare rent intuitivt - eller hur?

Men det r klart, sak du buska p grannens WLAN finns ju flera skl (tminstone 2) att byta MAC (ta grannens om han lst p MAC, eller tminstone inte visa vilken MAC som varit inne och buskt - om det skulle ta hus i helvete p nt stt)
Citera
2005-08-07, 13:26
Medlem
Nikolajevitjs avatar
*trdar sammanfogade*
/Moderator
Citera
2005-08-07, 13:30
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
http://amac.paqtool.com/

Kan man bli helt anonym om man byter Mac-adressen och ip-adressen samtidigt?

Nej. Tnk igenom hur det fungerar nr du kopplar upp dig. Din MAC-address r bara ett stt att identifiera din fysiska address och IPt r din "virtuella". Din ISP eller admin kan fortfarande hlla koll p vilken port som vilken mac-address r kopplad till p deras sida och drmed kan man ocks se vilken port som anvndaren med en viss mac-address suttit vid en viss tidpunkt.

Detta frutsatt att de loggar och/eller vervakar sdant frstss.

Edit: Missade att aproev redan svarat samma som mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in