2005-01-09, 03:31
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAM_
Fr alla olika tjnster som p ngot stt identifierar en anvndare med dess MAC-adress...

Okej d fattar jag, om man luskat ut t.ex. vilka MAC-adresser som har tillgng till ett visst LAN eller WLAN... u tricky bastardo... Men ge grna ett anvndbart exempel. Om man kilar in via en router t.ex. s kan ju inte den "riktiga garen" till MAC-adressen komma in, vilket borde vcka misstnksamhet... ey?
Citera
2005-01-09, 12:07
Medlem
Chris01s avatar
Ja, mac addresser anvnds inom LAN, Switchar arbetar med mac addresser som en slags fysik address medans din ip r en psykisk address som anvnds med routrar fr att kommunicera mellan olika LAN, dvs internet.

Trdlsa Routrar anvnder sig ofta av mac access till olika portar fr att se till s att inga frmlingar skall kunna koppla upp sig p ett WLAN.
Allts rtt MAC adress till rtt port annars kommer du inte in.
Citera
2005-02-08, 14:24
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris01
Ja, mac addresser anvnds inom LAN, Switchar arbetar med mac addresser som en slags fysik address medans din ip r
en psykisk address som anvnds med routrar fr att kommunicera mellan olika LAN, dvs internet.

Jag r inte alltfr insatt i ntverkshrdvara men jag trodde det skulle drjja ett bra tag innan dom skippade TCP/IP Protokollet och brjade med telepati istllet.
Citera
2005-02-08, 18:37
Medlem
CauseIsaySos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
Har sett tidigare i ntverkskortets egenskaper att man kan ge ett eget vrde fr MAC-adressen, men jag trodde ocks att den skulle vara unik. Varfr skulle man vilja byta den? Vad r syftet med det?

Man kan lura FlexLM ocks ju....

/C
Citera
2005-02-22, 17:31
Medlem
Farbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
Har sett tidigare i ntverkskortets egenskaper att man kan ge ett eget vrde fr MAC-adressen, men jag trodde ocks att den skulle vara unik. Varfr skulle man vilja byta den? Vad r syftet med det?
Om man inte vill bli igenknd i ett ntverk som loggar alla datorers MAC-adresser tex....
Citera
2005-03-28, 20:56
Medlem
crybabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror
Om man inte vill bli igenknd i ett ntverk som loggar alla datorers MAC-adresser tex....

T.ex din ISP som loggar vilket nic (mac-adress) som leasar ett visst ip under en viss tidpunkt.

ven jag trodde att mac-adressen var hrdkodad p alla nics. Men klart, man har ju hrt talas om mac-adress spoofing. r det s enkelt att man bara byter, eller r det ngot helt annat?
Citera
2005-05-02, 11:37
Medlem
obligatoriskts avatar
Jag fick lov att byta macadress p ett ntkort frr, d det verkade ha tappat sin. Det tyckte att den hade FFFFFFFFFFFF (eller om det var 000000000000), och drmed gick det inge bra att f tcp/ip instllningar av en dhcpserver, efter att jag skrev in en macadress frn ett gammalt isa-kort gick det bttre.

Varfr den tappade macadressen vet jag d inte.
Citera
2005-05-26, 20:29
Medlem
TNTs avatar
Hur tar man reda p det ursprungliga MAC-addressen om man vill byta tebax?
Citera
2005-05-28, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TNT
Hur tar man reda p det ursprungliga MAC-addressen om man vill byta tebax?
Hehe, den dag du vet hur man byter tror jag att du har tillrckliga kunskaper fr att ta reda p den befintliga...

Tips om du sitter p ett lite nyare windowssystem: Win+R, "cmd", ENTER, "ipconfig -all", ENTER
Citera
2005-06-07, 22:33
Medlem
TredoXs avatar
Tja! ja fr inte ner detra programmet. <EDIT>Hittade det p ngon annan sida</EDIT>
Min far "han r rtt erfaren *TROR JAG*" sger att mac adressen sitter fast och gr inte att ndra p. Gr det att gra det fr d kan ja allt visa honom! s fr han se vem som r bst!
Citera
2005-06-07, 23:09
Medlem
TredoXs avatar
Hmm hur fr ja reda p min grannes mac adress?? Hans acess point r knuten till hans mac adress och ja vill spoofa den.. Vill komma t deras ntverk..
Antar att ni inte vill svara fr att det lter som om jag ska placera en trojan eller ngot men nje*ni kan nog se p medelandet att jag inte har kunskapen om trojaner* har bara lust att testa saker.
Citera
2005-06-08, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredoX
Hmm hur fr ja reda p min grannes mac adress?? Hans acess point r knuten till hans mac adress och ja vill spoofa den.. Vill komma t deras ntverk..
Antar att ni inte vill svara fr att det lter som om jag ska placera en trojan eller ngot men nje*ni kan nog se p medelandet att jag inte har kunskapen om trojaner* har bara lust att testa saker.

g och lna hans dator och gr

Win+R -> cmd -> "ENTER" -> ipconfig -all
ls dr vad det str fr MAC-adress.. enklaste sttet, om man knner grannen dvs ^_^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in