2005-01-09, 03:31
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAM_
För alla olika tjänster som på något sätt identifierar en användare med dess MAC-adress...

Okej då fattar jag, om man luskat ut t.ex. vilka MAC-adresser som har tillgång till ett visst LAN eller WLAN... u tricky bastardo... Men ge gärna ett användbart exempel. Om man kilar in via en router t.ex. så kan ju inte den "riktiga ägaren" till MAC-adressen komma in, vilket borde väcka misstänksamhet... ey?
Citera
2005-01-09, 12:07
Medlem
Chris01s avatar
Ja, mac addresser används inom LAN, Switchar arbetar med mac addresser som en slags fysik address medans din ip är en psykisk address som används med routrar för att kommunicera mellan olika LAN, dvs internet.

Trådlösa Routrar använder sig ofta av mac access till olika portar för att se till så att inga främlingar skall kunna koppla upp sig på ett WLAN.
Alltså rätt MAC adress till rätt port annars kommer du inte in.
Citera
2005-02-08, 14:24
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris01
Ja, mac addresser används inom LAN, Switchar arbetar med mac addresser som en slags fysik address medans din ip är
en psykisk address som används med routrar för att kommunicera mellan olika LAN, dvs internet.

Jag är inte alltför insatt i nätverkshårdvara men jag trodde det skulle dröjja ett bra tag innan dom skippade TCP/IP Protokollet och började med telepati istället.
Citera
2005-02-08, 18:37
Medlem
CauseIsaySos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
Har sett tidigare i nätverkskortets egenskaper att man kan ge ett eget värde för MAC-adressen, men jag trodde också att den skulle vara unik. Varför skulle man vilja byta den? Vad är syftet med det?

Man kan lura FlexLM också ju....

/C
Citera
2005-02-22, 17:31
Medlem
Farbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
Har sett tidigare i nätverkskortets egenskaper att man kan ge ett eget värde för MAC-adressen, men jag trodde också att den skulle vara unik. Varför skulle man vilja byta den? Vad är syftet med det?
Om man inte vill bli igenkänd i ett nätverk som loggar alla datorers MAC-adresser tex....
Citera
2005-03-28, 20:56
Medlem
crybabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror
Om man inte vill bli igenkänd i ett nätverk som loggar alla datorers MAC-adresser tex....

T.ex din ISP som loggar vilket nic (mac-adress) som leasar ett visst ip under en viss tidpunkt.

Även jag trodde att mac-adressen var hårdkodad på alla nics. Men klart, man har ju hört talas om mac-adress spoofing. Är det så enkelt att man bara byter, eller är det något helt annat?
Citera
2005-05-02, 11:37
Medlem
obligatoriskts avatar
Jag fick lov att byta macadress på ett nätkort förr, då det verkade ha tappat sin. Det tyckte att den hade FFFFFFFFFFFF (eller om det var 000000000000), och därmed gick det inge bra att få tcp/ip inställningar av en dhcpserver, efter att jag skrev in en macadress från ett gammalt isa-kort gick det bättre.

Varför den tappade macadressen vet jag då inte.
Citera
2005-05-26, 20:29
Medlem
TNTs avatar
Hur tar man reda på det ursprungliga MAC-addressen om man vill byta tebax?
Citera
2005-05-28, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TNT
Hur tar man reda på det ursprungliga MAC-addressen om man vill byta tebax?
Hehe, den dag du vet hur man byter tror jag att du har tillräckliga kunskaper för att ta reda på den befintliga...

Tips om du sitter på ett lite nyare windowssystem: Win+R, "cmd", ENTER, "ipconfig -all", ENTER
Citera
2005-06-07, 22:33
Medlem
TredoXs avatar
Tja! ja fr inte ner detära programmet. <EDIT>Hittade det på någon annan sida</EDIT>
Min far "han är rätt erfaren *TROR JAG*" säger att mac adressen sitter fast och går inte att ändra på. Går det att göra det för då kan ja allt visa honom! så får han se vem som är bäst!
Citera
2005-06-07, 23:09
Medlem
TredoXs avatar
Hmm hur får ja reda på min grannes mac adress?? Hans acess point är knuten till hans mac adress och ja vill spoofa den.. Vill komma åt deras nätverk..
Antar att ni inte vill svara för att det låter som om jag ska placera en trojan eller något men nje*ni kan nog se på medelandet att jag inte har kunskapen om trojaner* har bara lust att testa saker.
Citera
2005-06-08, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredoX
Hmm hur får ja reda på min grannes mac adress?? Hans acess point är knuten till hans mac adress och ja vill spoofa den.. Vill komma åt deras nätverk..
Antar att ni inte vill svara för att det låter som om jag ska placera en trojan eller något men nje*ni kan nog se på medelandet att jag inte har kunskapen om trojaner* har bara lust att testa saker.

gå och låna hans dator och gör

Win+R -> cmd -> "ENTER" -> ipconfig -all
läs där vad det står för MAC-adress.. enklaste sättet, om man känner grannen dvs ^_^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in