Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2007-08-08, 12:16
  #49
Medlem
TomBakers avatar
Jag vill också byta mitt externa ip.
Min dator är kopplad till comhems kabelmodem som är kopplat i comhem-uttag.
På modemets kontrollpanel står det "Cable Modem MAC Address 00:16:92:xx:xx:xx" och i windows xp "Fysisk adress 00-30-05-xx-xx-xx", NIC antar jag. Vilken ska jag ändra för att få nytt ip?
Citera
2007-08-08, 15:35
  #50
Medlem
Spejnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomBaker
Jag vill också byta mitt externa ip.
Min dator är kopplad till comhems kabelmodem som är kopplat i comhem-uttag.
På modemets kontrollpanel står det "Cable Modem MAC Address 00:16:92:xx:xx:xx" och i windows xp "Fysisk adress 00-30-05-xx-xx-xx", NIC antar jag. Vilken ska jag ändra för att få nytt ip?

Ingen eftersom din ip inte har med MACadressen att göra. Tror inte ens det påverkar om du har fast ip, att du byter MAC dvs.
Citera
2007-08-09, 03:05
  #51
Medlem
oasboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejnar
Ingen eftersom din ip inte har med MACadressen att göra. Tror inte ens det påverkar om du har fast ip, att du byter MAC dvs.
Jo det gör det väl. Om du har dynamiskt ip så tror ju ISPn att det är en ny burk som vill ut på nätet vilket leder till ett nytt ipnummer. Så har det varit för mig när jag bytt mac-adress på routern.
Citera
2007-08-09, 12:24
  #52
Medlem
Spejnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oasboy
Jo det gör det väl. Om du har dynamiskt ip så tror ju ISPn att det är en ny burk som vill ut på nätet vilket leder till ett nytt ipnummer. Så har det varit för mig när jag bytt mac-adress på routern.

Då räcker det ju att köra release/renew, behövs inte bytas MAC för att få ny ip.

Dock i hans fall lär den köra efter modemsets MAC så det är rätt skit samma om man inte kan byta den.
Citera
2007-08-09, 16:13
  #53
Medlem
ReVarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejnar
Då räcker det ju att köra release/renew, behövs inte bytas MAC för att få ny ip.

Dock i hans fall lär den köra efter modemsets MAC så det är rätt skit samma om man inte kan byta den.

Om han inte har en router (eller dhcp är inaktiverat) så räcker det med det ja.

Annars måste han gå in i routern och release/renew:a där..

IP:et till din router får du genom att:
1. Gå in i start->kör
2. skriva "cmd /k ipconfig"
3. kopiera "standard gateway" ip-addressen

Sen får du lista ut resten sj.. Har du en "status" flik på din routers sida så gå in där och leta
Citera
2009-01-11, 13:10
  #54
Medlem
Byte Mac adress

Alltså, jag är väl kanske felinformerad, men en Mac adress är väl ändå inbränd på chippet på nätverkskortet?

att ändra via terminal, det blir ju bara ett spoof som syns mot det som är verkligt.

nätverkskontrollern som sitter på kortet har 2 kretsar PHY & SROM. SROM är den krets som håller i mac adressen.

kan man mjukvarumässigt verkligen ändra den, som en flash??

Har sökt efter svar och det är ungefär 70% som säger nej och 30% som säger ja.

Någon som vet?
Citera
2009-03-31, 17:46
  #55
Medlem
Skvalleristens avatar
Hej
jag har en liten relaterad fråga till er experter.

Ville fnula litet och lära mig nåt nytt så vad fan, varför inte byta MAC-adress!

Har PC kopplat t router t modem t BBB.

Jag har lyckats byta MAC-adress i datorn m programmet Technitium MAC Address Changer från adressen xxx till yyy, o sen i routern kopierade jag yyy från datorn. Sen ändrade jag i datorn igen till nytt zzz.

Inga problem, jag kan återställa allt igen så det är lugnt.

Nu till frågorna.

- Vilken av MAC-adresserna yyy o zzz är det som syns utifrån? Bör väl vara yyy?
- finns det nån tjänst som studsar den använda mottagna MAC-adressen så man kan se hur man ter sig utifrån (IP-studsare finns ju hur många som helst).
Citera
2010-01-28, 05:15
  #56
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvalleristen
- Vilken av MAC-adresserna yyy o zzz är det som syns utifrån?

yyy, din mac-adress når bara den första routern i din väg mot destinationen.
Citera
2010-02-09, 22:34
  #57
Medlem
JGGs avatar
Har testat Smac och Technitium MAC Address Changer för att byta mac adress, även manuellt. Men jag får det inte att funka. Både SMAC och Technitium säger att det har bytt adress, men den har inte gjort det! Sitter på en bärbar dator med trådlöst nätverkskort...
Citera
2010-02-09, 22:48
  #58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Har testat Smac och Technitium MAC Address Changer för att byta mac adress, även manuellt. Men jag får det inte att funka. Både SMAC och Technitium säger att det har bytt adress, men den har inte gjort det! Sitter på en bärbar dator med trådlöst nätverkskort...

Om du skall byta så gör det i första hand i drivrutinens konfiguration. På de flesta maskiner och nätverkskort gör man det från t.ex. kontrollpanelen/nätverksanslutningar/aktuelltkort[egenskaper][konfigurera]macadress

(exakt hur det ser ut varierar från drivrutin till drivrutin). Det är väldigt sällsynt att en drivrutin inte har ändringsbar mac-adress som val eftersom det är en förutsättning för att nätverket skall fungera i vissa speciella miljöer som routar efter mac-adressen (t.ex. Decnet).

Dock om man har PXE/DHCP/Bootp aktivt i BIOS så kommer datorn att hämta första ip-lånet med den vanliga mac-adressen och sen byta när operativsystemet drar igång. Vissa maskiner har dock möjlighet att sätta valfri MAC-adress i PXE men det är inte alltid säkert att operativsystemets drivrutin använder denna mac-adress när man startar igång och istället tar det inbrända från nätverkskortet.
Citera
2014-01-14, 19:36
  #59
Medlem
Jag hittar inte min MAC adress i cmd
Citera
2014-01-15, 16:47
  #60
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mdfso88
Jag hittar inte min MAC adress i cmd

I Win7: Start/sökfältet/ skriv cmd och tryck enter. Där skriver du getmac och trycker enter.

edit: Win8

Det funkar säkert med getmac där med.
__________________
Senast redigerad av Acidiferous 2014-01-15 kl. 16:50.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback