Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-13, 22:55
  #1
Medlem
extrmntrs avatar
Sofia Arkestål är libertarian och har en crowdsource-kampanj för att komma in i riksdagen.

Men istället för den där videon så skulle hon ha länkat till den här fantastiska artikeln.
__________________
Senast redigerad av ChristianX 2014-03-15 kl. 10:47. Anledning: URL tillfixad på författarens begäran.
Citera
2014-03-14, 12:14
  #2
Medlem
Får inte länken att funka men jag är ett stort fan, trots att jag har medlemskap i Liberala partiet.
Citera
2014-03-14, 14:31
  #3
Medlem
Videon var fruktansvärt jobbig, hör ju knappt vad hon säger på grund av musiken i bakgrunden. Kunde ha gjorts bättre. Men visst, det är väl ett intressant koncept att driva en kampanj för att bli inkryssad, vad jag minns var det endast tre kandidater som kom in i riksdagen förra valet med hjälp av personval och kryss. Men visst är det möjligt, har själv koll på en kandidat som bedrev en egen valkampanj och tog sig in. En kort verifiering enligt personer som inte skulle valts med ett system utan personval indikerar dock att antalet skulle vara 11 stycken (Bara att ladda ner, göra till tabell och sedan endast visa valområde "riksdagen" eller valtyp "R"). Där den med lägst listnummer som kryssades in hade listordning 16 bland moderaterna i Stockholms län och där fick 0,08 (!?) andel personröster (Enhet?). Den med störst andel personröster kom från Norbottens län med 20,78 andel personröster med listordning 8.



Personen driver även ett nybildat handelsbolag sedan 24 Januari, är det via handelsbolaget i sig som kampanjen finansieras/drivs? Ser inte några uppgifter på kampanjsidan vart exakt pengarna hamnar vid en donation sedan?

Här är videon som nämns i bilden. Hade inte sett videon själv men får väl anses underhållande att som politiker göra det mot minister , ett sätt att marknadsföra sig och sticka ut. Men vad är det för tidning som artikeln skrivits i? Söker jag på skribentens email landar jag på "AiP", någon socialdemokratisk sak måhända utifrån namnet att döma. Står även AiP i själva artikeln. Ser iaf. en socialdemokratisk ros i högerspalten som bild till en video. I artikeln framställs det som att hon hoppat friskt mellan organisationer, åsikter som ändras eller bara något försök att ta sig in i en organisation där hon kan få genomslag - eller makt?

Så är det frågan om ytterligare en "liberal" kandidat som kommer ändra åsikter och falla för partipiskan om hon skulle bli invald, eller skulle hon i själva verket föra en liberal politik om hon blev riksdagsledamot? Vem vet. Enda sättet att få reda på det är om hon lyckas genomföra en väldigt effektiv och bra personvalskampanj.

Så hur många kryss skulle hon behöva? Först och främst, är det stockholms kommun eller län som är valkretsen? I Kommunen fick C 6,34%, länet fick C 5,77%.

(Förövrigt, är det väl "SEK" som är officiella förkortningen (ISO 4217) och inte "SKr" som jag ser på sidan?)
Citera
2014-03-14, 15:24
  #4
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Nu ska man väl iofs aldrig döma ut någon på förväg, men jag vet hur det lät för fyra år sedan med de "frihetliga" centerpartisterna. Det var mycket snack i bloggar och dylikt om att vårt parti och vår allians har börjat driva bort från de frihetliga värderingarna. Men välj in oss, så ska vi komma till rätta med det och driva vårt parti i mer frihetlig riktning. Framförallt övervakningsfrågorna nämndes.

Sagt och gjort. Några av dessa "frihetliga" centerpartister blev invalda. Genast ger de efter för partipiskan och börjar att rösta emot några av sina starkast uttalade löften. Jag kommer inte gå på det där igen kan jag säga.

Med det sagt så är hennes grepp ganska intressant då hennes beroende av partiet skulle vara lite mindre än hennes svikande kollegor som gick före henne. Skulle faktiskt vara lite kul att se vad som hände om hon blev invald.
__________________
Senast redigerad av theRulerOfBethos 2014-03-14 kl. 15:27.
Citera
2014-03-14, 15:28
  #5
Medlem
Jag har varit vagt bekant med henne i typ 3 år eller så och vad jag vet har hon varit med i följande:

FMSF, Centern, Liberaldemokraterna (tror jag), och jag har för mig att det var något i stil med Ung Liberal också. Går säkert att hitta det mesta via hennes blogg på: http://spfoia.se/?page_id=2

Hon är även med i eller åtminstone sympatisör till OFUSS, http://www.ofuss.se/, var med och startade http://www.frihetssmedjan.se/. Skapligt säker på att hon varit på en hel del arrangemang med Liberala partiet, Frihetsfronten och dylikt också.

Hon har alltså hoppat rätt bra mellan olika grejer, men hon håller sig inom en ganska snävt Liberal/libertariansk krets om jag inte helt missat något.
Citera
2014-03-14, 17:25
  #6
Medlem
I övrigt, är min gissning att hon behöver någonstans runt 1500-2000 kryss för att nå över personvalsspärren nära eller är den helt uppåt väggarna?
Citera
2014-03-14, 18:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Nu ska man väl iofs aldrig döma ut någon på förväg, men jag vet hur det lät för fyra år sedan med de "frihetliga" centerpartisterna. Det var mycket snack i bloggar och dylikt om att vårt parti och vår allians har börjat driva bort från de frihetliga värderingarna. Men välj in oss, så ska vi komma till rätta med det och driva vårt parti i mer frihetlig riktning. Framförallt övervakningsfrågorna nämndes.

Sagt och gjort. Några av dessa "frihetliga" centerpartister blev invalda. Genast ger de efter för partipiskan och börjar att rösta emot några av sina starkast uttalade löften. Jag kommer inte gå på det där igen kan jag säga.

Med det sagt så är hennes grepp ganska intressant då hennes beroende av partiet skulle vara lite mindre än hennes svikande kollegor som gick före henne. Skulle faktiskt vara lite kul att se vad som hände om hon blev invald.

Citat:
Ursprungligen postat av Josefdenfemte
Jag har varit vagt bekant med henne i typ 3 år eller så och vad jag vet har hon varit med i följande:

FMSF, Centern, Liberaldemokraterna (tror jag), och jag har för mig att det var något i stil med Ung Liberal också. Går säkert att hitta det mesta via hennes blogg på: http://spfoia.se/?page_id=2

Hon är även med i eller åtminstone sympatisör till OFUSS, http://www.ofuss.se/, var med och startade http://www.frihetssmedjan.se/. Skapligt säker på att hon varit på en hel del arrangemang med Liberala partiet, Frihetsfronten och dylikt också.

Hon har alltså hoppat rätt bra mellan olika grejer, men hon håller sig inom en ganska snävt Liberal/libertariansk krets om jag inte helt missat något.

Precis vad jag tänkte på, jag vill ju fortfarande tro att det finns individer som står upp för sina värderingar, men frågan är vad som verkligen driver individerna som blir invalda... Hon verkar väldigt driven, vad var det hon snackade om, mer av företagsmänniska än någon formulering för att studera (något nedsättande uppfattade jag den som, men strunt samma). Att hon dessutom hoppat runt väldigt mycket mellan olika partier och organisationer och nu hamnat i Centern av alla oliberala ställen så kan man ju börja undra... Personligen vill jag hellre fria än att fälla, men nog tusan tror jag mig veta var det ändå skulle komma att landa om hon blev invald... Om centerpartiet nu ens kommer in i riksdagen, vågar inte ens förutsätta det.


Citat:
Ursprungligen postat av Josefdenfemte
I övrigt, är min gissning att hon behöver någonstans runt 1500-2000 kryss för att nå över personvalsspärren nära eller är den helt uppåt väggarna?

Hur många är det ens i ovan nämnda aktuella valkretsar?

Förövrigt snubblade jag över detta på hennes facebook, själva posten i sig var inte det som jag uppmärksammade utan är mest med för att visa på helheten, (1, 2, 3) utan det jag reagerade på var följande:
Anarcho-capitalists eller andra tveksamheter? Vad har hon emot anarko-kapitalister..? (Ja förutom det faktumet att hon hyser någon form av tilltro till staten, men ja...)
Citera
2014-03-14, 18:37
  #8
Medlem
Sofia är en jättebra tjej. Anarkokapitalist i grunden är hon också. Hoppas hon mår framgång med den här kampanjen.
Citera
2014-03-14, 18:42
  #9
Medlem
Har man vissa liberala drag och gärna vill leva på att "debattera" så är det såklart ett mycket smart drag att föra kampanj med hennes typ av retorik. Har hon tur så får hon de flesta libertarianer att rösta på henne, tillräckligt för att få ett politikerjobb någonstans, och när hon väl är inne så kan hon rösta mot sina principer så mycket som behövs för att få fortsätta. Om någon väljare klagar kan hon alltid poängtera hur viktigt det är att "spela spelet" för att få inflytande.
Citera
2014-03-14, 19:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Har man vissa liberala drag och gärna vill leva på att "debattera" så är det såklart ett mycket smart drag att föra kampanj med hennes typ av retorik. Har hon tur så får hon de flesta libertarianer att rösta på henne, tillräckligt för att få ett politikerjobb någonstans, och när hon väl är inne så kan hon rösta mot sina principer så mycket som behövs för att få fortsätta. Om någon väljare klagar kan hon alltid poängtera hur viktigt det är att "spela spelet" för att få inflytande.

Om man blir invald vid 24 års ålder i riksdagen så vore ju riksdagsarvodet inte fy skam i lön utan utbildning. Som flexibel individ vore det kanske då värt att rubba lite på sina ideal och kompromissa om du får ut något av det, säg obskyr politisk position inom organisationen med bra lön.

Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Sofia är en jättebra tjej. Anarkokapitalist i grunden är hon också. Hoppas hon mår framgång med den här kampanjen.

Sugen på att dela med dig av någon motivering eller mer bakgrund för oss som inte har minsta koll alls på vem hon är?
Citera
2014-03-14, 20:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Har man vissa liberala drag och gärna vill leva på att "debattera" så är det såklart ett mycket smart drag att föra kampanj med hennes typ av retorik. Har hon tur så får hon de flesta libertarianer att rösta på henne, tillräckligt för att få ett politikerjobb någonstans, och när hon väl är inne så kan hon rösta mot sina principer så mycket som behövs för att få fortsätta. Om någon väljare klagar kan hon alltid poängtera hur viktigt det är att "spela spelet" för att få inflytande.

Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Nu ska man väl iofs aldrig döma ut någon på förväg, men jag vet hur det lät för fyra år sedan med de "frihetliga" centerpartisterna. Det var mycket snack i bloggar och dylikt om att vårt parti och vår allians har börjat driva bort från de frihetliga värderingarna. Men välj in oss, så ska vi komma till rätta med det och driva vårt parti i mer frihetlig riktning. Framförallt övervakningsfrågorna nämndes.

Sagt och gjort. Några av dessa "frihetliga" centerpartister blev invalda. Genast ger de efter för partipiskan och börjar att rösta emot några av sina starkast uttalade löften. Jag kommer inte gå på det där igen kan jag säga.

Med det sagt så är hennes grepp ganska intressant då hennes beroende av partiet skulle vara lite mindre än hennes svikande kollegor som gick före henne. Skulle faktiskt vara lite kul att se vad som hände om hon blev invald.

Eftersom jag för tillfället gör samma sak (Fast inom SD och inte Centern då) så borde jag väl ha en i grunden positiv syn på detta. Dock är det som ovanstående kommentarer säger väldigt svårt att lita på "karriärsliberaler", dvs sådana människor som som enbart är liberaler sålänge deras karriär gynnas. "Liberalerna" inom just Centern känns som mer opportunistiska asfåglar än någonting annat - ett parti med stora resurser är det ju kul att bestämma i...

Uttalandet som Simcon refererade till om anarkokapitalister gör ju det hela ännu tveksammare. Jag vet inte, jag känner mig väldigt cynisk mot "liberaler" som engagerar sig i Centern. Just att det ska crowdfundas en kampanj också får mig bara att ännu mer känna att detta är en människa som gör det för karriären snarare än några faktiska ideal.
Citera
2014-03-14, 20:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SWesterlund
Eftersom jag för tillfället gör samma sak (Fast inom SD och inte Centern då) så borde jag väl ha en i grunden positiv syn på detta. Dock är det som ovanstående kommentarer säger väldigt svårt att lita på "karriärsliberaler", dvs sådana människor som som enbart är liberaler sålänge deras karriär gynnas. "Liberalerna" inom just Centern känns som mer opportunistiska asfåglar än någonting annat - ett parti med stora resurser är det ju kul att bestämma i...

Uttalandet som Simcon refererade till om anarkokapitalister gör ju det hela ännu tveksammare. Jag vet inte, jag känner mig väldigt cynisk mot "liberaler" som engagerar sig i Centern. Just att det ska crowdfundas en kampanj också får mig bara att ännu mer känna att detta är en människa som gör det för karriären snarare än några faktiska ideal.

Ser man som opportunistisk individ som vill ha politiskt inflytande (utan skrupler?) så borde SD erbjuda stora möjligheter, stort väljarstöd men fortfarande inte alls samma uppfostringsorganisation i ungdomspartierna som de andra partierna. Bra möjligheter om man ser till det, kanske även en smart väg in i riksdagen och kuppa till sig inflytande om man så vill. Men det beror helt på vilken motståndskraft man har mot partipiskan när den väl viner...

Sett till Centern så är det ju ett parti med väldigt stora resurser men obetydligt väljarstöd, man kan ju undra hur de kan ha lyckats så illa... Skulle det vara politiker som är så fruktansvärt inkonsekventa och dessutom är ett parti med en väldigt konstig blandning. Du har jordbrukare, du har fått någon skara flexibla liberaler, du har säkert lite annat också. I ena student vill de stå för frihet, i andra avskaffar de den för dig istället. I ena stunden vill de avkriminalisera sexköp, i andra vill de förbjuda i den utsträckning att det räcker att du är en medborgare, var du genomför det kvittar. Ena stunden lovades det guld och gröna skogar, i nästa steg fick du en övervakningskamera uppkörd i nyllet som frågar om du vill klaga.

Angående "karriärsliberaler" är det oerhört svårt att på förhand veta vilka som skulle vara det och inte vara. Om man utgår från att alla vore det kommer det inte finnas några kvar att rösta på. Sällskapet som man vistas i gör ju självklart också en del för sina åsikter, vistas du i radikala kretsar så tenderar åsikterna också att bli mer extrema, det är säkerligen också så med motsatsen. Vistas du med flexibla och makthungriga politiker som spelar spelet, så kanske du också steg för steg rubbar dina ideal. Trots allt var det för ett gott syfte, jag får ut något av det i utbyte... Om jag röstar för den här övervakningslagen kanske jag får en skattesänkning i utbyte... Det är omöjligt att på förhand veta hur denna Sofia skulle reagera när stunden kommer, Visf påstår att hon är en jättebra individ men inte skrivit mycket mer än så. Ideologi och avsikter i grunden är väl bra, men vart landar det sedan?
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Har man vissa liberala drag och gärna vill leva på att "debattera" så är det såklart ett mycket smart drag att föra kampanj med hennes typ av retorik. Har hon tur så får hon de flesta libertarianer att rösta på henne, tillräckligt för att få ett politikerjobb någonstans, och när hon väl är inne så kan hon rösta mot sina principer så mycket som behövs för att få fortsätta. Om någon väljare klagar kan hon alltid poängtera hur viktigt det är att "spela spelet" för att få inflytande.

Det ska väl sägas att riksdagsarvodet inte är fy skam om man blir invald i riksdagen vid 23 års ålder och plötsligt blir hyllad som en starkt lysande stjärna inom partiet. Lovas lite positioner och poster om man sköter sina kort rätt, spelar spelet rätt... Personligen så kommer jag så småningom få med Svenska mått bland de högsta utgångslönerna efter avslutad utbildning, men då är det också åtskilliga år investerade. Att bli invald att "representera" folket och få ett hyfsat arvode därefter, kanske blir man inte längre fullt så konsekvent i sina åsikter som man vart förut. När är du inte längre villig att ge några små avkall på åsikter för personlig vinning. Jag vill tro att jag inte skulle göra det själv, men lockelsen för att ta första steget kan alltid bli stor, jag skulle inte lita på mig själv till 100% att stå emot och hur kan jag då lita på andra?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback