2020-04-11, 23:42
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nahasapeemapetilon
Booom! Där vann din hjärna. Den lyckades sätta ett sjukt ultimatum på dig själv "Snusar jag inte proppar jag i mig godis!". Då är det klart att det blir himla enkelt att börja igen. Huvudpoängen med att lägga av med ett beroende är ju att inte ersätta det med ett annat.

Kriget är inte över, tycker inte att den dosan du köpt räknas, kasta den och visa att du är Kung över din kropp!

Det sjuka är att under gymnasietiden tvinga jag mig själv att gilla snus. Krävs liksom en hel del dosor innan man är fast i det. Varken efter 1, 2 eller 3 dosor så var det gott och ändå gav man sig fan på att fortsätta och sedan var man en slav under snuset.

Jag tror dom flesta gått igenom det stadiet när det faktiskt inte ens var gott i början utan det blev snus pga tufft/grupptryck. Liksom förväntades av än i kompiskretsen.

Säger bara ni som tänkt börja eller precis har börjat. Släng skiten/giftet! Spara pengar, hälsa, tandkött. Det tandköttsom kryper upp kommer aldrig tillbaka igen, det som krupit upp har gjort det för alltid!

Med tanke på det jag vet idag 17år senare så vet jag att jag ångra min första snus. Kommer aldrig någonsin bli helt fri från snus i tankarna, frestelsen kan bara minska men aldrig bli noll %.
Citera
2020-04-11, 23:46
Medlem
1½ år sedan jag slutade. Fortfarande snusfri med undantag för lite festsnusande på fyllan. Är ruggigt nöjd med att jag hamnat i ett läge där jag kan njuta av en prilla när det är fest samtidigt som jag har disciplinen att hålla mig snusfri när det är vardag. Blir aldrig snussugen längre när jag är nykter.
Citera
2020-04-12, 11:56
Medlem
Nahasapeemapetilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Det sjuka är att under gymnasietiden tvinga jag mig själv att gilla snus. Krävs liksom en hel del dosor innan man är fast i det. Varken efter 1, 2 eller 3 dosor så var det gott och ändå gav man sig fan på att fortsätta och sedan var man en slav under snuset.

Jag tror dom flesta gått igenom det stadiet när det faktiskt inte ens var gott i början utan det blev snus pga tufft/grupptryck. Liksom förväntades av än i kompiskretsen.

Säger bara ni som tänkt börja eller precis har börjat. Släng skiten/giftet! Spara pengar, hälsa, tandkött. Det tandköttsom kryper upp kommer aldrig tillbaka igen, det som krupit upp har gjort det för alltid!

Med tanke på det jag vet idag 17år senare så vet jag att jag ångra min första snus. Kommer aldrig någonsin bli helt fri från snus i tankarna, frestelsen kan bara minska men aldrig bli noll %.

Ja, det är sjukt. Min process var hemskt långdragen. Tog 10 år från det jag tog ett snus för första gången tills jag faktiskt började på riktigt. Festsnus, sen bestämde man sig att köpa två dosor "eftersom man skulle ut och resa", där var man körd. Grejen var att jag var så stensäker på att jag inte skulle falla dit utan ha disciplin nog att låta bli när jag kommit hem. Verkligen bisarrt och naivt.

Skönt att vi "bara" behöver fokusera på att inte börja snusa igen här och inte hur vi började. Håller med, börja aldrig!
Citera
2020-04-12, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
1½ år sedan jag slutade. Fortfarande snusfri med undantag för lite festsnusande på fyllan. Är ruggigt nöjd med att jag hamnat i ett läge där jag kan njuta av en prilla när det är fest samtidigt som jag har disciplinen att hålla mig snusfri när det är vardag. Blir aldrig snussugen längre när jag är nykter.

Bruka är en sak, missbruka är en annan. Bra kämpat och kom ihåg att vara på din vakt!
Citera
2020-04-16, 18:29
Medlem
Försöker också trappa ner och ha uppehåll, nere på 1/3 prilla snus om dagen just nu
Senast redigerad av snailtrack 2020-04-16 kl. 18:49.
Citera
2020-04-16, 20:15
Medlem
Observerads avatar
Abstinensdag idag. Svårt att fokusera och förbannat jävla irriterad på allt i princip. Försöker sysselsätta mig med olika grejer, men det är svårt. Fan vad jag vill banka på någon/något.
Citera
2020-04-19, 12:16
Medlem
70 dagar utan snus!
Har inte varit enkelt men ändå stolt att man klarat sig utan såpass länge. Tuggar tuggummi lite för mycket dock, samt blir en pappersbit under läppen när suget kommer fram. Förstår att det är en dålig ovana men försöker ta ett steg i taget, man har ju trotsallt missbrukat skiten i över 10 år.

Även fast suget finns där, så ser jag ingen anledning att gå tillbaka då jag endast har upplevt positiva effekter av att kasta dosan.

Känner mig otroligt mycket piggare och har mer energi. Har börjat uppskatta långa promenader samt löpträning, vilket jag avskydde som snusare. Sover mycket bättre också, framförallt vaknar jag inte som en zombie varje morgon. Känner mig överlag mer hälsosam och mår bättre
Citera
2020-04-20, 19:56
Medlem
Bestämde mig tidigare idag för att köra cold turkey och sluta upp med snusandet.
Har varit snusfri i hela 5h nu och det känns det rätt lugnt faktiskt.
Får se hur det utvecklar sig, kanske blir värre imorgon.
Citera
2020-04-20, 22:52
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Hej alla glada!
10 dagar med snus nu...
Bästa jag gjort hittills. Hoppas jag inte provocerar någon nu, men är inte riktigt i fas för att lägga av.
Gick runt med konstant trötthet (framförallt stora dippar) under hela perioden - runt 200 dagar.

Kunde bli sjukligt trött tidigare. Blir inte längre.
Också nästan lite manisk vad gäller mat, åt allt som kom i min väg och var jämt groteskt hungrig. Behärskade mig dock allt som oftast. Detta har helt avtagit vilket är jätteskönt.

För mig är snuset en konstgjord lycka. Att stoppa in den där jävla prillan.
Det, kombinerat med studier som extremt få har påvisat några negativa effekter, har gjort att jag tagit detta beslut.

Lycka till alla. Jag ska lägga av, en dag, när jag har lite mer motivation... Jag hoppas ni klarar det, för visst är det optimalt att inte snusa, om man tycker det känns bra.
Detta inlägg skrev jag drygt ett år sedan. Nu tänker jag sluta igen. Vet inte vad som fått mig att fatta detta beslut men mätte mitt blodtryck som inte såg jättedåligt ut men inte heller bra.
Snusar minst 2 dosor om dagen. Känner också hur min läpp är fnasig och fick en liten blåsa på en av sidorna (snusar på båda) som dock tack och lov försvann, men nojar lite över cellförändringar där man sliter så mycket på slemhinnorna. Bukspottkörtelcancer inte heller kul även om studier inte kunnat visa ett helt samband som jag förstått det.

Nåväl, det är endast hälsovinsterna jag slutar för. Ynka 15 000 om året gör ingen rik ändå...

Jag hade kört cold turkey om det inte var för att jag vaknar upp i ren panik första veckan på nätterna och får ingen luft, kallsvettig m.m.

Så jag kommer köra nikotintuggummi på kvällarna första veckan för att sova bra. Nikotinfritt snus är fortfarande snus och går därför bort. Kanske kan ta till det på fest ibland.

Ser fram emot ett lugnare hjärta, bättre hälsa, bättre andning (roligare att träna) , fräschare mun och slippa bördan med snuset.

Ser inte fram emot kallsvettningar, sjuklig trötthet som kan vara i ett år eller mer, hjärnspöken, hunger, lägre ämnesomsättning vilket kräver mer träning eller mindre mat, avsaknad att ha något under läppen...
Citera
2020-04-20, 23:00
Citat:
Ursprungligen postat av Impp
70 dagar utan snus!
Har inte varit enkelt men ändå stolt att man klarat sig utan såpass länge. Tuggar tuggummi lite för mycket dock, samt blir en pappersbit under läppen när suget kommer fram. Förstår att det är en dålig ovana men försöker ta ett steg i taget, man har ju trotsallt missbrukat skiten i över 10 år.

Även fast suget finns där, så ser jag ingen anledning att gå tillbaka då jag endast har upplevt positiva effekter av att kasta dosan.

Känner mig otroligt mycket piggare och har mer energi. Har börjat uppskatta långa promenader samt löpträning, vilket jag avskydde som snusare. Sover mycket bättre också, framförallt vaknar jag inte som en zombie varje morgon. Känner mig överlag mer hälsosam och mår bättre
Kul att du ser så positiva effekter. Bra inställning till tuggummi och papper eftersom detta bara påminner dig om snuset. Framöver bör du även undvika att skriva om det (när du känner dig så pass fri) för den dagen har du helt glömt bort skiten. Känner igen mig i att vakna utvilad och sova gott. Även träningen stämmer precis överens med mig, jag blir lat och inaktiv av snus. Däremot får jag stora energidippar på dagarna utan snuset :-(

Kämpa på, och kom ihåg - i början är det roligt. Det är efter 6 månader- till flera år som den riktiga prövningen börjar. Du kommer stöta på negativa händelser som kan göra att du börjar snusa samt risken är också att du faller tillbaka för att det känns som att fighten är vunnen och då släpper du garden. Jag har slutat snusa säkert 5 gånger och alltid fallit tillbaka inom något år.
Citera
2020-04-21, 14:10
Medlem
Höll upp i nästan ett år. Sen började jag smyga in lite bjudsnus, nästa steg var festsnus..... Nu är jag fast i träsket igen

Kedjesnusar igen!
Citera
2020-04-23, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Kämpa på, och kom ihåg - i början är det roligt. Det är efter 6 månader- till flera år som den riktiga prövningen börjar. Du kommer stöta på negativa händelser som kan göra att du börjar snusa samt risken är också att du faller tillbaka för att det känns som att fighten är vunnen och då släpper du garden. Jag har slutat snusa säkert 5 gånger och alltid fallit tillbaka inom något år.

Tack för att du skrev det där. För det känns absolut som något som skulle kunna hända mig - att man "ändå bevisat för sig själv att man kan skita i snus i ett halvår". Usch vilket självbedrägeri.

Jag är också lite rädd att jag skulle råka ta ett snus på fyllan, då skulle det kännas som en combobreaker och då är det "lika bra" att börja igen.

Uppe i 102 dagar och det rullar på som vanligt. Blir sugen då och då,

Men jag fortsätter kämpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in