2020-04-05, 01:24
Medlem
Nahasapeemapetilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Nej skulle inte kalla det återfall. Jag bestämde mig för att börja igen bara, för jag läste att det fanns många fördelaktiga hälsoeffekter med att använda nikotin. Högre intelligens, bättre fokus, anti-inflammatoriskt o.s.v. Nu slutade jag dock igen för jag ville åt andra effekter. Mår faktiskt bättre utan snus.

Klart som fan att det var ett återfall. Din hjärna lyckades lura dig även efter många år, så pass att du googlade efter fördelar med snus. Men super att du la av igen! Nästa gång du tänker på en fördel så kommer du på tre nackdelar istället, lär inte vara svårt.
Citera
2020-04-05, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IntelligentZombie
Gick inte att hålla sig längre. Haft så mycket sug igår och idag och humöret har varit i botten så nu tog jag en snus. Känns genast bättre. Vi får väl se om man gör något nytt försök längre fram kanske.

Tycker faktiskt att det känns otäckt att det kändes "genast bättre" för dig. På vilka sätt? Fick du inte skitiga skuldkänslor?

Citat:
Ursprungligen postat av svartnatt666
Helvete. Var lättare att gå av heroin.

De tre första dagarna är hemska. Håll ut! Ingen annan dag efter dessa kommer vara värre.
Citera
2020-04-05, 09:42
Medlem
IntelligentZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nahasapeemapetilon
Tycker faktiskt att det känns otäckt att det kändes "genast bättre" för dig. På vilka sätt? Fick du inte skitiga skuldkänslor?
Det var lite blandade känslor när jag tog den där snusen måste jag medge. Humörsvängningarna försvann direkt vilket var bra för jag var så himla grinig mot allt och alla de två sista dagarna jag var snusfri. Men samtidigt känner man ju en besvikelse också. Jag vill ju bli snusfri då snuset inte längre för något positivt med sig. Sömnproblemen är redan tillbaka. Med snus kan jag ligga vaken länge innan jag lyckas somna. Det är nog det jag ångrar mest med att jag började igen. Utan snus var sömnen hundra procent bättre!

Till er som försöker sluta säger jag bara: Ge inte upp! Jag är övertygad om att om man orkar kämpa tillräckligt länge så kommer det bli ljusare. Efter regn kommer solsken så att säga... Men jag var nog inte stark nog för att orka härda ut tillräckligt länge den här gången.
Citera
2020-04-08, 07:22
Medlem
Magica-Lazios avatar
Snusat i 17år. Har slutat helt tvärt och varit snusfri 1 vecka nu. Senast jag slutade hade jag uppehåll i nästan 1 år men pga personlig livskris börja jag igen.

Första dagarna var värst vilket jag var beredd på. Jag tror att jag alltid kommer känna suget, det finns där i det undermedvetna för all evighet. Var samma sak senaste gången jag slutade.

Nu en vecka från att jag varit snusfri denna gången så finns såklart en känsla av tomhet, något saknas i livet, en snus! Men det är bara en falsk saknad, ett påhittat behov som varken din eller min kropp är i behov av.

Fortsätt kämpa, det går! Kroppen mår säkert fan så mycket redan bättre nu fast känslan säger det motsatta och skriker efter snus.
Citera
2020-04-11, 00:03
Medlem
Har tagit en snus om dagen i en vecka nu men har sjukt svårt att riva plåstret och sluta helt! :’( Försökte vara utan hela dagen men så kunde jag inte stå emot suget strax innan läggdags. Så beroende kan jag väll inte vara om jag bara tar en snus om dagen!
Citera
2020-04-11, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Snusat i 17år. Har slutat helt tvärt och varit snusfri 1 vecka nu. Senast jag slutade hade jag uppehåll i nästan 1 år men pga personlig livskris börja jag igen.

Första dagarna var värst vilket jag var beredd på. Jag tror att jag alltid kommer känna suget, det finns där i det undermedvetna för all evighet. Var samma sak senaste gången jag slutade.

Nu en vecka från att jag varit snusfri denna gången så finns såklart en känsla av tomhet, något saknas i livet, en snus! Men det är bara en falsk saknad, ett påhittat behov som varken din eller min kropp är i behov av.

Fortsätt kämpa, det går! Kroppen mår säkert fan så mycket redan bättre nu fast känslan säger det motsatta och skriker efter snus.

Ja, så är det. Dock är det viktigt att komma ihåg att suget bara är psykiskt (om man varit snusfri i minst nån vecka). Hjärnan är så otroligt lömsk och tar till alla metoder för att få dig att börja igen.

"Livskris? Perfekt, då är det ju klart att du får börja igen! Du kan alltid sluta igen när du mår bättre!"

Yes, din kropp mår så mycket bättre, likaså min! Du är inte ensam, vi klarar oss utan skiten!
Citera
2020-04-11, 15:22
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nahasapeemapetilon
Ja, så är det. Dock är det viktigt att komma ihåg att suget bara är psykiskt (om man varit snusfri i minst nån vecka). Hjärnan är så otroligt lömsk och tar till alla metoder för att få dig att börja igen.

"Livskris? Perfekt, då är det ju klart att du får börja igen! Du kan alltid sluta igen när du mår bättre!"

Yes, din kropp mår så mycket bättre, likaså min! Du är inte ensam, vi klarar oss utan skiten!

Exakt efter en vecka är det faktiskt mycket enklare. Första dagarna är man helt wasted i huvudet. Känns så skönt slippa vara en slav under snuset, hela tiden behöva ha en dosa på sig för att känna sig normal. När det normala egentligen är att inte ha en dosa överhuvudtaget.

Det jag saknar är att min mage funkade bättre när jag snusa. Frukost och morgonsnus så var det gå och skita direkt. Nu är det 50/50 om det blir toa direkt eller inte vilket jag inte tycker om, vill ha min morgonskit för att rensa mig inför dagen.

Tandköttet var egentligen det jag var mest orolig för förutom hälsan som är svår att mäta utan att veta exakt vad som förändrats i kroppen med snusandet. Att tandköttet krupit upp på båda sidor är däremot fakta och jag kommer aldrig få tillbaka det som de krupit upp men nu blir det iaf aldrig värre.
Citera
2020-04-11, 18:05
Medlem
Emolls avatar
Klarade 4 månader. Köpte min första dosa igen igår.. Jag trodde övergångsperioden med att trycka i sig socker bara skulle vara tillfälligt, men jag har fortsatt köpa på mig godis, glass o dylikt. Tänkte då att snuset är bättre för hälsan än vad godis faktiskt är.
Citera
2020-04-11, 20:35
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Klarade 4 månader. Köpte min första dosa igen igår.. Jag trodde övergångsperioden med att trycka i sig socker bara skulle vara tillfälligt, men jag har fortsatt köpa på mig godis, glass o dylikt. Tänkte då att snuset är bättre för hälsan än vad godis faktiskt är.

Börja nån sport. Innebandy, fotboll, gymma. Vad som helst som du tar ut dig på, det hjälper det lovar jag. 3-4 dagar i veckan så du håller igång det. Och du måste ta ut dig varje träning ordentligt vad det än är för sport annars ger det ingen effekt.

Belöningssystemet i hjärnan aktiveras av hård träning. Bättre än snus eller godis men man får kämpa för det.
Citera
2020-04-11, 22:24
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Börja nån sport. Innebandy, fotboll, gymma. Vad som helst som du tar ut dig på, det hjälper det lovar jag. 3-4 dagar i veckan så du håller igång det. Och du måste ta ut dig varje träning ordentligt vad det än är för sport annars ger det ingen effekt.

Belöningssystemet i hjärnan aktiveras av hård träning. Bättre än snus eller godis men man får kämpa för det.

Tro mig, jag är extremt fysiskt aktiv redan Gymmar 5-6 dagar i veckan. Gjorde detta även tidigare när jag snusade.
Citera
2020-04-11, 22:59
Medlem
Citat:

Booom! Där vann din hjärna. Den lyckades sätta ett sjukt ultimatum på dig själv "Snusar jag inte proppar jag i mig godis!". Då är det klart att det blir himla enkelt att börja igen. Huvudpoängen med att lägga av med ett beroende är ju att inte ersätta det med ett annat.

Kriget är inte över, tycker inte att den dosan du köpt räknas, kasta den och visa att du är Kung över din kropp!
Citera
2020-04-11, 23:34
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Tro mig, jag är extremt fysiskt aktiv redan Gymmar 5-6 dagar i veckan. Gjorde detta även tidigare när jag snusade.

En kombination av vilja och att träna hårt räckte för mig att hålla uppe med snus (och med godis/sötsug). Tränar du hårt 5-6 dagar i veckan så är det bara hjärnan och din vilja som spelar dig ett spratt. Dom endorfiner jag fick gjorde att suget efter snus släppte mer. Endorfinerna ersatte nikotinet till viss del kan man säga.

Sötsuget är inte att leka med det håller jag med om, tar typ alla chanser att stoppa en chokladbit, bulle eller vad som helst som innehåller socker. Men det går också att sluta med om man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in