Citat:
Ursprungligen postat av
NestTest
Det går bra! Håller det fortfarande. Har inte tagit en enda snus sen jag slutade. Imorrn, 2 veckor.
Däremot har jag vid enstaka tillfällen när jag vart full tagit en cigg. Kanske totalt 5 gånger sen jag slutade snusa. Ska lägga ner det också, men ser det inte som ett jättestort problem, då jag feströkte på exakt det viset även innan jag slutade snusa, så det är inget substitut för snusbristen. Men som sagt, ska lägga ner feströkandet. Totalt meningslöst.
Första veckan utan snus var väldigt tuff, som ni alla vet. Men den andra veckan har vart ganska enkel för mej. Visst, då och då kommer jag att tänka på hur gött det skulle va med en snus. Men jag har aldrig varit nära att agera på infallet. Och senast igår var jag i en mataffär och kom på mig själv efteråt att jag inte ens tänkt tanken på att köpa en dosa. (Under första veckan var besöken i mataffären bland det mest utmanande, då snuskylen verkligen står och stirrar en i ansiktet). Men igår lade jag inte ens märke till kyldisken.
Jag inser att det kommer komma utmanande stunder i nära framtid, och att man alltid ska va på sin vakt så man inte råkar ge med sig i ett svagt ögonblick. Men just nu ser det ljust ut tycker jag!

Skillnaden var att du då hade snuset övrig tid, men när man slutat snusa blir feströkande oftast dagligrökande. Det var så jag drog på mig kronisk astma 2007. Efter att ha tagit nån cigg då och då när jag slutade blev det plötsligt ett par cigaretter om dagen i nån månad. Jag la ner det och började snusa igen, men skadan var ett faktum och tyvärr helt permanent. Jag kommer aldrig mer klara mig utan kortison. Plötsligt var jag både snusare och astmatiker. Jag fortsätter hävda att Cold Turkey är enda vägen. (Undantag är att som
IndyHermesKink köra en förpackning nikotintabletter och sen inte fortsätta med dem, men det klarar inte många).
Nu har jag ju varit nikotinfri i två år och två månader, efter att ha läst Carr och kört Cold Turkey. Mina fyra tidigare metoder: Nedtrappning, nikotinläkemedel, rökning, Onico- alla funkade en tid men jag började alltid igen.
Finns inga genvägar

Vissa lyckas med ovanstående metoder, men de blir inte av med sin abstinens och sitt snussug. Jag är helt fri från sånt, precis som Paggan, Indy, Spoon och några till.