2016-07-05, 00:27
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest
Okej, hårda ord. Men det stämmer nog. Jag hade såklart inte tänkt röra snus på minst ett par månader så jag är helt hundra på att jag är av med mitt beroende. Men efter det hade jag en liten (önsketänkande) ide om att kunna ta en då och då och faktiskt uppleva en kick, precis som fick en att börja med snus. Men mer realistiskt förstår jag nog att jag aldrig mer kommer kunna uppleva snus på det sättet.

Så du har nog rätt i att jag bör sikta och ställa in mej på att jag aldrig någonsin mer i mitt liv kommer att ha en snus i min mun.

Varför ska du lägga ner morgonkaffet? Är det verkligen en smart ide att sluta med snus och kaffe samtidigt? För mej har kaffet varit mer viktigt än nånsin, när jag inte har snuset.

Oavsett, lycka till!

Precis så ska du tänka. Många är vi som fallit för samma tankemönster att man kanske kan ta en snus ändå. Inte just nu men senare.
Den krassa verkligheten är dock att man måste inse att en enda snus stjälper allt man byggt upp.
Direkt börjar hjärnan lura in dig i ett beroende igen.
Sök gärna upp IndyHermesKink's poster i denna tråd. Han har en förmåga att i skrift visa hur hjärnan verkligen kan lura en.
Det genomgående mönstret för de som lyckats (med få undantag) i denna tråd med att sluta snusa är att man direkt måste förlika sig med tanken att det är slut för gott. Inget tuggummi, papper under läppen, tepåsar under läppen, ingefära, snask, cigg, pipa eller plåster.
Sluta, lid ett tag, lev asketiskt och njut av att giftet och beroendet lämnar dig och upplev sen glädjen i att blivit fri från denna illusionen av glädje som man tror snuset ger.

Jag tror på dig.
Citera
2016-07-05, 00:38
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Precis så ska du tänka. Många är vi som fallit för samma tankemönster att man kanske kan ta en snus ändå. Inte just nu men senare.
Den krassa verkligheten är dock att man måste inse att en enda snus stjälper allt man byggt upp.
Direkt börjar hjärnan lura in dig i ett beroende igen.
Sök gärna upp IndyHermesKink's poster i denna tråd. Han har en förmåga att i skrift visa hur hjärnan verkligen kan lura en.
Det genomgående mönstret för de som lyckats (med få undantag) i denna tråd med att sluta snusa är att man direkt måste förlika sig med tanken att det är slut för gott. Inget tuggummi, papper under läppen, tepåsar under läppen, ingefära, snask, cigg, pipa eller plåster.
Sluta, lid ett tag, lev asketiskt och njut av att giftet och beroendet lämnar dig och upplev sen glädjen i att blivit fri från denna illusionen av glädje som man tror snuset ger.

Jag tror på dig.
Tack för dom stärkande orden! Det är en sann utmaning, men jag ska fan fixa detta.
Citera
2016-07-05, 07:49
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Tack Paggan
Citat:
Tack för dom stärkande orden! Det är en sann utmaning, men jag ska fan fixa detta.
Det ÄR en utmaning. För mig som som hade snusat så länge var det the biggest shit ever. Snus var fan en del av min identitet. Första dagen på jobbet utan snus DARRADE jag, fick nästan inget gjort. All energi gick åt till att fokusera på slutandet.

Jag slutade ju med nikotinpiller. Cold Turkey tänkte jag ens aldrig, det fanns inte på kartan. Faktum är att jag hade varit på ICA och köpt veckans stock och gick förbi apoteket och såg dessa piller och jag hade tänkt länge på att sluta, så jag slog till. Expediten tittade storögt på stocken under min arm medan jag betalade för pillren.

Men som sagt, 1 1/2 förpackning piller senare var jag nikotinfri. Pillerna funkade bra för mig. De var äckliga och starka så jag behövde bara typ 3 om dagen, hade dem under läppen. Min abstinens klingade av rätt linjärt, det blev ständigt lättare och lättare, det var dock ständigt en medveten kamp.

När pillerna var slut fick jag, inte oväntat, som den pundare jag var, panik. Hoppade i bilen en söndagkväll och letade besatt efter ett öppet apotek. Så jag hade blivit hooked på de äckliga, starka pillerna i stället. Sådan är hjärnan och beroendet. Insikten var ett uppvaknande om min svaghet så jag köpte en förpackning till, använde halva och var klar sen för alltid. Jag bestämde att nu klarar jag sista biten och slängde resten av pillerna.

Som Paggan säger, att ta en snus då och då efter att du slutat "för att få kicken lite käckt" kan du fetglömma. Du kommer att trappa upp igen. Kanske måste du försöka själv för att inse det, för att du inte vill släppa taget, och det är väl OK. Sådant är beroendet, det söker alla vägar att stanna kvar:

"En snus på fredagar är inte att snusa"
"Jag snusar inte, jag håller på att sluta med Niquitin (hållit på i tre år)"
"OK, nu har jag provat på det här med att sluta och inser att det är inte för mig"
"Jag har det lite körigt på jobbet nu så det är inte läge att sluta"
"Jag är så framgångsrik på jobbet nu så jag vill fira med snus"
"Jäpp, jag har slutat snusa (börjat röka)"
"Det är mitt liv och jag bestämmer att jag vill börja igen"

Ok, lite positiv läsning nu för er som vill sluta:
Jag snusade i 19 år, nu tänker jag inte på det alls. Ever. (Att hänga här är bara kul, för det var en sån stor grej för mig att sluta så pass enkelt när jag alltid trott att det var stört omöjligt, så jag måste dela med mig)
Jag saknar det inte när jag dricker heller, det har alltså inte "förstört drickandet" för mig att sluta.

Så!

PS: När jag insåg vilken abstinens jag fick i början av slutandet förstod jag vilken mäktig grej den "oskyldiga lilla dosan var". Och detta hade jag tillåtit regera över mig varje dag! Detta stärkte mig i min iver att bryta bojorna, för det är precis vad det är.
Senast redigerad av IndyHermesKink 2016-07-05 kl. 07:53.
Citera
2016-07-05, 12:19
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Inspirerande text
Fan, bra story och fantastiskt att du klarade det, och inte tänker på det alls idag!! Respekt!

Ni har rätt, det där jag skrev tidigare om att ta en prilla då och då. Det var inte "jag" som skrev det, det va mitt undermedvetna nikotinsug som talade just då. Jag vet egentligen att det inte fungerar så.

Uppdatering förmiddag, dag 4:

Jobbig natt, värst hittills. Jag hade feberdrömmar nästan. Och dom involverade definitivt snus och nikotin. Vaknade hela tiden kallsvettig.

Men nu när jag gått upp och käkat frukost känns det bra faktiskt. Kanske bäst hittills sedan jag slutade. Men mornarna har vart bäst generellt, får se hur det känns senare idag.
Citera
2016-07-05, 23:49
Medlem
paggans avatar
Citat:
Fan, bra story och fantastiskt att du klarade det, och inte tänker på det alls idag!! Respekt!

Ni har rätt, det där jag skrev tidigare om att ta en prilla då och då. Det var inte "jag" som skrev det, det va mitt undermedvetna nikotinsug som talade just då. Jag vet egentligen att det inte fungerar så.

Uppdatering förmiddag, dag 4:

Jobbig natt, värst hittills. Jag hade feberdrömmar nästan. Och dom involverade definitivt snus och nikotin. Vaknade hela tiden kallsvettig.

Men nu när jag gått upp och käkat frukost känns det bra faktiskt. Kanske bäst hittills sedan jag slutade. Men mornarna har vart bäst generellt, får se hur det känns senare idag.

Att vakna upp kallsvettig och vakna hela tiden under natten är en klassisk sak i början. När du passerat detta stadium kommer du mest troligtvis märka att du sover bättre än någonsin. Antagligen då din kropp börjat förstå att du inte kommer ge den mer nikotin längre.
Som nikotinist i ett sovande stadie skickar ju kroppen ändå signaler att den vill ha sin "fix" under natten även om du sover. Det gör att du sover oroligare som snusare än annars.
Jag kom till stadiet att jag vaknade mitt i natten, tryckte in en fet lössnus och somnade om. Sen vaknade jag med snus i hela käften och på kudden. Men det bekom mig inte. Bara det, är ett tecken på att beroendet har gått alldeles för långt.
Det är inte alltid lätt att sluta snusa. Jag fick försöka 10 ggr innan jag lärde mig alla fällor och hur jag skulle tänka för att lyckas. Här har du en fördel med flera ex nikotinister och f.d snusare här som kan berätta om dessa fällor för dig. Har man rätt tänk så är det inte så svårt faktiskt. Man måste i mitt tycke försöka omvandla det som verkar negativt (fy vilken jobbig abstinens jag har nu) till något positivt (nu känns det i kroppen. Giftet och beroendet lämnar kroppen och står jag ut nu så klarar jag nästa våg också ända tills jag är över krönet och är snusfri). Hade det varit så fantastiskt att snusa hade denna tråd inte varit så lång.

Håll oss gärna uppdaterade.
Citera
2016-07-07, 11:44
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Att vakna upp kallsvettig och vakna hela tiden under natten är en klassisk sak i början. När du passerat detta stadium kommer du mest troligtvis märka att du sover bättre än någonsin. Antagligen då din kropp börjat förstå att du inte kommer ge den mer nikotin längre.
Som nikotinist i ett sovande stadie skickar ju kroppen ändå signaler att den vill ha sin "fix" under natten även om du sover. Det gör att du sover oroligare som snusare än annars.
Jag kom till stadiet att jag vaknade mitt i natten, tryckte in en fet lössnus och somnade om. Sen vaknade jag med snus i hela käften och på kudden. Men det bekom mig inte. Bara det, är ett tecken på att beroendet har gått alldeles för långt.
Det är inte alltid lätt att sluta snusa. Jag fick försöka 10 ggr innan jag lärde mig alla fällor och hur jag skulle tänka för att lyckas. Här har du en fördel med flera ex nikotinister och f.d snusare här som kan berätta om dessa fällor för dig. Har man rätt tänk så är det inte så svårt faktiskt. Man måste i mitt tycke försöka omvandla det som verkar negativt (fy vilken jobbig abstinens jag har nu) till något positivt (nu känns det i kroppen. Giftet och beroendet lämnar kroppen och står jag ut nu så klarar jag nästa våg också ända tills jag är över krönet och är snusfri). Hade det varit så fantastiskt att snusa hade denna tråd inte varit så lång.

Håll oss gärna uppdaterade.
Det är sant, jag har inte tänkt på det att snusning kan ge dålig sömn. Själv var jag aldrig vid stadiet att jag snusade under natten. Men alltid när jag vaknade så hade jag ju ett stort sug och tryckte direkt in en prilla. Det suget lär ju påverkat min sömn negativt, iaf under de sista timmarna.

Uppdatering dag 6:
Jag tror faktiskt att de akuta abstinensbesvären börjar försvinna. Kvar är den mentala biten, vilken inte ska underskattas.

Igår drack jag bira med två polare och kollade på fotbollen. Givetvis gick dom igenom en halv dosa var under matchen. Och självklart tycker dom jag är riktigt fånig som ska sluta snusa.. Jag lyckades undvika deras försök att dra ner mej i skiten igen. Jag är fortfarande fri och känner mej mer säker än nånsin på att det är rätt beslut.
Citera
2016-07-09, 07:00
Medlem
christerys avatar
Lämnade Sverige förra året i september med 4 dosor och siktet inställt på Asien.
Kom tillbaka i februari och hade lite snus kvar faktiskt, och en limpa cigg (röker ca 2 cigg om dagen)

Har hållit mig från snus och ciggen är snart slut, men det roliga är att jag varje gång jag står i kassan när jag handlar så funderar jag på att köpa en dosa. Har inte gjort det än, men nog fasiken har det varit nära många gånger.

Det är inte nikotinet, för ibland glömmer jag mina cigg, tändarn funkar inte eller nåt annat och det fungerar lika bra utan, det är nog vanan att ha nåt under läppen eller nåt annat. Fasiken vad det sitter hårt i skallen i alla fall.

Räknar jag dagar? nä, varje dag är dag 1, en ny fight. Vissa dagar tänker jag inte ens på det och andra dagar tänker jag nästan inte på nåt annat en stund (kassa-moments).

"Skulle ju funka med bara en dosa", "kanske köper blöjor (portionssnus)", "månne det bränner under läppen" och tankar som dessa rusar genom skallen. Men hitintills har jag hållit mig.
Citera
2016-07-09, 10:16
Medlem
Access-Denieds avatar
Fick tyvärr ett återfall... snusade igår kväll och en snus idag... Det var inte så gott och behagligt som jag hade föreställt mig. Tvärtom mår jag nästan lite illa nu, var tvungen spotta ut snusen och lägga mig och vila lite. Slängt dosan nu. Hoppas det inte "förstört" för mkt nu och att man måste gå igenom en massa jobbiga dagar igen.
Till alla som håller på sluta: Kämpa på och låt er inte luras av tankarna på hur "gott" det vore med en snus, när man väl tar den där snusen så inser man ganska snabbt att det inte alls ger den sköna känslan man var ute efter.
Citera
2016-07-10, 21:20
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Till alla som håller på sluta: Kämpa på och låt er inte luras av tankarna på hur "gott" det vore med en snus, när man väl tar den där snusen så inser man ganska snabbt att det inte alls ger den sköna känslan man var ute efter.
Det är det som är lurigt med abstinensen, man börjar minnas snuset som något som ger en go kick och smakar jättegott. Men man slutade ju för att man varken fått nån go kick eller känt nån go smak på länge. Det är bara ett hjärnspöke. Trots att återfallen är äckliga leder de nästan alltid till att man börjar igen (värdelösa, jävla missbruk!), vi hoppas att det inte blir så för dig den här gången, utan att du äntligen lyckas!
Citera
2016-07-12, 01:39
Medlem
Hallå alla nya och gamla icke-snusare!
Jag har skrivit i denna tråden förr då jag var väldigt inställd på att sluta, men såklart så trillade man dit någon dag efteråt och sedan gav man upp och fortsatte förstöra sin hälsa med nikotin.

MEN! Nu jävlar! Tog ut min sista snus för 9 minuter sedan, dvs 01:29.
Kommer nu köra "cold turkey", inget mer nikotin!
Jag återkommer minst en gång om dagen from nu, med rapport om hur det går och hur jag känner mig, men även för att läsa vad ni andra skriver.

Nu kör vi!
Citera
2016-07-12, 04:44
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AKQJ10
Hallå alla nya och gamla icke-snusare!
Jag har skrivit i denna tråden förr då jag var väldigt inställd på att sluta, men såklart så trillade man dit någon dag efteråt och sedan gav man upp och fortsatte förstöra sin hälsa med nikotin.

MEN! Nu jävlar! Tog ut min sista snus för 9 minuter sedan, dvs 01:29.
Kommer nu köra "cold turkey", inget mer nikotin!
Jag återkommer minst en gång om dagen from nu, med rapport om hur det går och hur jag känner mig, men även för att läsa vad ni andra skriver.

Nu kör vi!
Den här tråden är en liten guldgruva, och du kommer hitta berättelser och tips från många som lyckats Det är ganska genomgående att de som hållit sig snusfria har kombinerat Cold Turkey med rätt inställning. Underskatta inte tänkets betydelse och läs gärna på om det- tex hos Alen Carr. Lycka till med ditt nya bättre liv!
Citera
2016-07-12, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Den här tråden är en liten guldgruva, och du kommer hitta berättelser och tips från många som lyckats Det är ganska genomgående att de som hållit sig snusfria har kombinerat Cold Turkey med rätt inställning. Underskatta inte tänkets betydelse och läs gärna på om det- tex hos Alen Carr. Lycka till med ditt nya bättre liv!

Tack för tipsen!
Status så här långt, är att jag har tagit 2 snus, då jag hade 3 stycken i en dosa på jobbet. Jag kommer att ta den sista som är kvar någon gång idag, och därefter är det SLUT.
Jag ser inte detta som ett misslyckande, utan som en bra första dag på mitt slutande, då jag har fått känna på hur det är att vara utan (8 timmar utan innan jag tog min första av 3 snus). Det var inte alls så svårt som jag trodde dessa 8 timmar, så jag vet med absolut säkerhet att jag kommer klara längre!

Dessutom är 3 stycken snus lååååååångt ifrån vad jag brukar snusa. (Ca en dosa om dagen).
Så, nu kör vi på! Jag meddelar här igen efter att jag spottat ut den sista kvarvarande prillan i dosan.
Detta klarar vi!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in