2015-03-06, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knoxo
jag får lagligt tjack, Conceta värdelöst
Har säkert inte dokumenterats eller testats ordentligt.
Citera
2015-03-06, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Citerar här mig själv från ett tidigare inlägg angående nedtrappning:
"
Det enda nedtrappning av snus leder till är att prillorna blir allt godare och mer exklusiva, när du sen kastar dosan blir ditt sista minne av snuset något åtråvärt.
Ska du trappa ner,så gör det enbart med nikotinhjälpmedel och under en kort, begränsad tid.
Själv hyllar jag Cold Turkey-då det är den enda metod som långsiktigt funkat för mig. Fram tills jag körde CT tryckte jag en period i mig mer än vad jag stod ut med, för att bli riktigt äcklad."
Tvivlar på tanken att nikotinläkemedel har E500. Cold Turkey till att börja med, men tanken på återfall till svaga produkter är bättre än en dosa om dagen.
Citera
2015-03-06, 16:40
Medlem
knoxos avatar
fyra timmar utan snus !!
Citera
2015-03-06, 16:44
Medlem
partyboels avatar
Tänkte precis gå till kylskåpet och öppna en dosa och ta mig en god dubbelprilla, men när jag såg den här tråden så blev jag lite tveksam. Nej, får bli min sista dosa nu sedan försöker även jag att sluta.
Citera
2015-03-06, 21:39
Medlem
Ni som gör en Cold Turkey. Hoppas det går fint och att ni lyckas. Bli fri som en icke snusare. Varför behöva jaga snus hela tiden, känner ni er beroende? Besvikelsen är att de som misslyckas återgår ibland till E500 snus, varför välja den mest beroendekallande (fribas) om du försöker sluta?
Citera
2015-03-06, 22:15
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Ni som gör en Cold Turkey. Hoppas det går fint och att ni lyckas. Bli fri som en icke snusare. Varför behöva jaga snus hela tiden, känner ni er beroende? Besvikelsen är att de som misslyckas återgår ibland till E500 snus, varför välja den mest beroendekallande (fribas) om du försöker sluta?
Jag känner ganska ofta att jag inte riktigt förstår vad du vill i tråden, trots att du är väldigt aktiv. Är du nån som har slutat snusa? Är du nån som vill sluta? Gillar du bara att diskutera tobak?
Jag har förstått det som att du snusar, men undviker snus med E500 (som svårt förvärrar beroendet) eller att du använder fejksnus, eller har jag missförstått något?
Förespråkar du någon särskild produkt?
Citera
2015-03-07, 13:14
Medlem
Endemisks avatar
Skrev tidigare här i tråden om att sluta. Blev att jag drog ner på mitt nikotinbruk i stället--jag har gått från att alternera mellan dagligt rökande och snusande till att ta mig några bloss eller prillor 1-2 gånger i veckan.

Verkar inte funka för majoriteten, men har inte varit några som helst problem för mig.
Citera
2015-03-07, 14:38
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endemisk
Skrev tidigare här i tråden om att sluta. Blev att jag drog ner på mitt nikotinbruk i stället--jag har gått från att alternera mellan dagligt rökande och snusande till att ta mig några bloss eller prillor 1-2 gånger i veckan.

Verkar inte funka för majoriteten, men har inte varit några som helst problem för mig.

Hur länge har detta hållit? Har du gått igenom nån stor kris/nåt tufft/nån festligare period/festival/fest under tiden, och ändå hållit dig till samma låga dos de tillfällena, eller är nikotin nånstans fortfarande en del av ditt tröst/belönings-system?
Klart det finns undantag till allt, men tusen gånger fler, än vad som faktiskt är fallet, verkar tro att de tillhör undantaget.
Citera
2015-03-07, 15:03
Medlem
Endemisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
1. Hur länge har detta hållit?

2. Har du gått igenom nån stor kris/nåt tufft/nån festligare period/festival/fest under tiden, och ändå hållit dig till samma låga dos de tillfällena, eller är nikotin nånstans fortfarande en del av ditt tröst/belönings-system?

3. Klart det finns undantag till allt, men tusen gånger fler, än vad som faktiskt är fallet, verkar tro att de tillhör undantaget.
1. Tja, några månader blir det väl.

2. Jag har lidit av existentiell ångest och ett emotionellt vakuum sedan mina tidiga tonår, så jag antar att man kan säga att min situation är dålig men stabil. Använder regelbundet droger som cannabis och pregabalin, dock festar jag ytterst sällan.

Doserna kan variera, det väsentliga är att det går flera dagar mellan var tillfälle.

3. Det jag har upptäckt är att nikotin varken förbättrar eller försämrar mitt mående så länge jag inte överanvänder det (i vilket fall det agerar katalysator för vidare dysfori i sviterna av sömnbrist och undernäring). Jag gillar att röka ett pipstopp i vårkvällsskymningen, att ta en snus med kompisarna när vi ses--utan att göra det till en vardagsrutin.
Citera
2015-03-07, 15:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Ska försöka kanske inte sluta men att dra ner. Blir för dyrt med alla höjningar de gör. När man började snusa gick en dosa på 17 kronor nu är priset 52 kronor. Det håller inte.

I ett första steg blir det att tjäna lite drygt 20 kronor per dosa genom att gå ner till portion.
Citera
2015-03-09, 14:22
Medlem
udozs avatar
Skrev lite längre bak i tråden. Nu är man snusare igen. Avskyr verkligen att jag kontrolleras av en substans och att man varje måste böta minst 40 kr per dag till swedish match. Vill verkligen sluta.
Jag slutade en gång i tiden och höll upp i nio månader. Jag saknade inte ens snuset i slutet. Tänkte aldrig att det skulle vara gött med en snus. Jag kunde göra allting som jag gjorde när jag snusade. Hade bra disciplin, inga sömnsvårigheter osv.
Hur dum i huvudet var man inte som började igen då?

Men nu ska fanimej snuset bort. Kommer skriva igen om 24h för att berätta hur jag mår.
Citera
2015-03-09, 14:48
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udoz
Skrev lite längre bak i tråden. Nu är man snusare igen. Avskyr verkligen att jag kontrolleras av en substans och att man varje måste böta minst 40 kr per dag till swedish match. Vill verkligen sluta.
Jag slutade en gång i tiden och höll upp i nio månader. Jag saknade inte ens snuset i slutet. Tänkte aldrig att det skulle vara gött med en snus. Jag kunde göra allting som jag gjorde när jag snusade. Hade bra disciplin, inga sömnsvårigheter osv.
Hur dum i huvudet var man inte som började igen då?

Men nu ska fanimej snuset bort. Kommer skriva igen om 24h för att berätta hur jag mår.

De som slutar helt utan besvär börjar ofta igen, eftersom de litegrann missar hur beroende de ändå är, och "eftersom sluta är så lätt kan jag alltid göra det igen sen" osv
Jag känner en kille som alltid är besvärsfri när han slutar snusa, och jag vet ingen som börjat och slutat så många gånger som han.
Själv går jag aldrig igenom det helvete jag hade psykiskt, främst dag 30-60 då sömnbristen verkligen hade knäckt mig, så att gå igenom detta en gång till är inget alternativ.
Sen finns det nästan inget jag är så glad, stolt och nöjd över som att jag faktiskt slutade. Snart tio månader för mig nu, och detta är permanent, det kommer det bli för dig med den här gången, promise
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in