Citat:
Ursprungligen postat av
mockalasse
Alla mina tidigare försök att sluta har alltid slutat med att jag att jag tänkt "Varför skulle jag inte snusa? Det är ju inte så farligt och man mår 10 gånger bättre än vad jag gör nu"
Det där är typ reaktion 1 A i Kroppens Försvarsrepertoar mot Avvänjning.
Abstinens börjar kännas och tankarna låter ungefär:
"Nej, nu vill jag inte vara med på det här sluta snusandet längre"
"Nej va fan, det är JAG som bestämmer över min kropp och jag bestämmer att jag INTE vill sluta"
"Nej va fan, jag förtjänar bla bla..."
"Nej va fan, jag har det körigt på jobbet nu så vi skjuter lite på slutandet. Bara tills bla bla..."
Detta är inget annat än svaghet inför första motståndet. Utmaning Ett är att inte ge efter direkt när det börjar kännas. Det här är vad det innebär att sluta snusa, det svider i början, men håll huvudet kallt och skjut på att ta den där återfallssnusen.
DET BLIR LÄTTARE!
Citat:
Ursprungligen postat av
mockalasse
Jag har aldrig kommit så långt så jag känt att jag mår genuint bra och känns som att jag aldrig kommer nå dit utan snus. TIPS någon?
Att sluta är lite grand som att gå över en flod. Du måste våga gå en bit och känna efter. Svårast är halvvägs där det är djupast, sen blir det grundare och blir lättare. Men man får inte ge efter så fort det blir lite kallt om tårna, för då kommar man aldrig nånstans.
Om man INTE vänder om direkt när kroppens varningslampor börjar lysa och mistlurar tjuter, om man håller huvudet kallt lite och bara står kvar, så märker man snart att varningarna är faktiskt överdrivna. Det GÅR att existera så här långt ut i ingenmansland, det är bara det att kroppen hade ALDRIG trott att det går.
Men det går. Och det blir lättare.
/Snusfri sedan januari efter 19 års snusande med en stock i veckan.