2014-08-25, 20:17
Medlem
Peter77s avatar
Stort grattis till alla ni som fortfarande är helt snusfria.
Och ni som precis har slutat - det är bara att kämpa på, det blir mycket bättre ganska snart.

Rekommenderar alla att gå cold turkey, det är det absolut bästa.
Nikotinsubstitut förlänger bara abstinensen, och själv fungerar jag på det viset att jag härdar hellre ut en kort tid, än få det lite lindrigare under en längre tid, för då är det lätt att jag inte vill sluta längre.
Sålänge man tillför nikotin, så matar man beroendet.

Men alla fungerar olika, det viktigaste är att man har bestämt sig. Har man bara det, så är det inte svårt alls faktiskt

Nu är jag inne på dag 12 helt snusfri och jag tänker inte så mycket på det, idag har jag nog inte varit snussugen en enda gång faktiskt.
Ibland om jag blir sugen, så brukar jag ta ett tuggummi, inte nikotintuggummi då alltså.

Fysiska fördelar jag märker av:

-Lägre blodtryck
-Långsammare puls
-Renare i munnen

Nackdelar
-Öh, inga

Mvh
Citera
2014-08-25, 20:20
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efees
Hej! Jag har själv inte snusat så många år, jag snusade 6år och har varit utan snus i 52 dagar nu.
Mitt snusliv var något som jag älskade, mest av allt. Morgonsnuset till kaffet var alltid höjdpunkten på dagen. Det som hände sista året jag snusade var att jag snusade mer och mer, kunde snusa upp två stycken ettan lös dosor på en dag.
Jag kunde inte sova utan snus, jag hade snussår men härdade och tryckte in en prilla ändå. Det var då jag kom till den dagen då jag förstod att det här funkar inte, så jag bestämde mig på riktigt att sluta. Så jag bestämde mig för att testa mig själv, att skära ner på snuset mer och mer under en månad och gick över till vit portion så gott det gick.
Sömnen var helt åt helvete första dagarna. Jag började springa och det var första gången på länge då jag inte ens kände något sug efter snus, så jag började springa några gånger i veckan. Sista dosan den månaden så slängde jag halva innehållet och slutade helt. Jag tog inga substitut, slutade rakt av. Då jag tänker på snus idag så är det inget sug jag tänker på, bara på hur jävla skönt det är att jag lyckades!

Hoppas det går vägen för dig också!

En lika klassisk som skön nu-har-jag-fått-nog-historia. Härligt att höra hur du bara kom till insikt. Jag känner igen mig.

Hatten av!
Citera
2014-08-27, 17:48
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Vad lika vi var då, på så många plan
Den meningen sporrade mig faktiskt till att också lägga av godis och snacks helt. Kan du så kan jag liksom
Femte dagen clean nu.
Insåg att nej, jag är ingen hälsofanatiker, och ja; man ska kunna unna sig godis/snacks/ kakor. Men det är just "unna mig" jag inte kan. Tanken "fan vad gott det vore med några Polly/NonStop/Chips/Ostbågar nu" slutar tio minuter senare med att jag tryckt i mig en påse utan att knappt känna smaken.
Jag hänger på låset till kiosken 21.55 etc
Så skära ned på godis funkar tyvärr inte för mig- fick bli cold turkey, precis som med snuset.
Det har inte varit jobbigt alls (som sagt-lättare för mig att lägga av än trappa ner) men har varit mer känslig, lättretlig etc, och idag när jag började grina av stress på jobbet (brukar inte gråta på jobbet, utan trivs bra) och automatiskt tänkte "choklad" insåg jag- AHA, det är abstinens!

Edit: Märkligt att detta missbrukiga beteende inte spillt över på annat! Är ointresserad av droger, och alkohol nyttjar jag utan problem; i små mängder och sällan (ett glas rosé till fotbollen typ).Kanske för att alkohol inte är lika "lurig" som godis och snus, utan man fattar på rent förnuft att det skulle få stora konsekvenser för ens liv att börja supa.
Senast redigerad av Spider-Girl 2014-08-27 kl. 17:54.
Citera
2014-08-27, 18:16
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Rättelse, Spidergirl: På lördagarna går jag all in och äter vad jag vill. Annars hade det inte gått. Dessutom har jag hört att en dag inte gör så stor skada.
Citera
2014-08-27, 19:06
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Rättelse, Spidergirl: På lördagarna går jag all in och äter vad jag vill. Annars hade det inte gått. Dessutom har jag hört att en dag inte gör så stor skada.

Tänker inte ändra mina matvanor, iaf inte än. Äter hur mycket mat jag vill. Men gällande godis och snacks skulle jag iaf inte så här i början våga slarva, för då ligger jag snart och badar i botten av godisskålen
Citera
2014-08-29, 09:42
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryzek
Tyvärr så trillade jag dit igen, för mycket stress just nu. Men jag ser det som positivt att jag lyckades hålla upp i en månad i alla fall, gör ett nytt seriöst försök igen när jag är klar med studierna. Tills dess håller jag snusandet till 2 dosor i veckan.
Jag rekommenderar faktiskt att du testar samma sak som jag gjorde efter mitt senaste misslyckade försök! Lite som Allen Carr rekommenderar:
Fram tills du slutar igen, tryck i dig så mycket du bara kan, så du blir riktigt äcklad och trött på skiten. Det kommer faktiskt göra dig mer motiverad att sluta igen.
Att bara dra ner kommer få snusen att bli god och åtråvärd och du kommer glorifiera den i huvudet.
Citera
2014-08-31, 18:57
Medlem
R.Rs avatar
Har någon här slutat snusa på 5-HTP?

Jag funderar nämligen på att göra ett försök så fort jag får min 5-htp jag beställt. Utöver att blodsockret sjunker och den psykiska abstinensen tror jag nämligen att det är låga halter av serotonin som gör att jag mår så fruktansvärt dåligt när jag ska sluta. Min egna produktion är nog helt fuckad både av att ha snusat så länge och av att till stor del ha levt ett hårt glädjelöst liv. Sist jag skulle sluta var jag helt under isen i uppemot två veckor och såg ingen anledning att fortsätta leva innan jag gav in för suget.

5-htp borde ju kunna hjälpa en del mot detta. Men som sagt, nån som provat?
Citera
2014-08-31, 21:41
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Efter vad jag googlat mig till hjälper 5-htp mot depression, så det hjälper säkert när man slutar snusa.

Är det inte bättre att lägga av med psykofarmakan innan det förhållandevis harmlösa snuset?
Citera
2014-08-31, 21:42
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Vart är sluta röka tråden?
Citera
2014-08-31, 21:59
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Vart är sluta röka tråden?
Sluta röka är så lätt, så nån sån tråd finns inte.
Citera
2014-08-31, 22:00
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Citat:
Sluta röka är så lätt, så nån sån tråd finns inte.

hur har du gjort för att sluta röka?
Citera
2014-08-31, 22:12
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
hur har du gjort för att sluta röka?
Jag är ingen rökare. Jag har slutat snusa. Detta är nämligen sluta-snusa-tråden.

En förpackning Niquitin och ett väldigt bestämt sinnelag. Lättare än jag trodde, det retar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in