Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-04, 13:22
  #6745
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Så jävla skönt att fortfarande vara snusfri.
Det är inte ens jobbigt längre även om man får lite sug då och då.

22 dagar

Härligt att höra!
Det kan vara oväntat lätt att sluta snusa.
Citera
2014-09-05, 12:10
  #6746
Medlem
mockalasses avatar
Är det ovanligt att uppleva stor abstinens på morgonen? Känner mest ett sug just på morgonen, men resten av dagen och kvällen har jag i stort sätt inga problem alls.
Citera
2014-09-05, 13:14
  #6747
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mockalasse
Är det ovanligt att uppleva stor abstinens på morgonen? Känner mest ett sug just på morgonen, men resten av dagen och kvällen har jag i stort sätt inga problem alls.

Jag har hela tiden haft morgonkaffet som min största fallgrop, det är då det kan suga till. Så var du också en sån som hällde upp en stor kopp och stoppade in dagens första prilla till den så är det inte märkligt alls
Citera
2014-09-07, 16:14
  #6748
Medlem
Acquisitionss avatar
Måste bara skriva av mig lite här nu. Har försökt sluta tidigare, men trillade dit rätt fort igen.

Är tvungen att sluta snusa eftersom landet jag flyttar till om en månad ca. inte har snus till försäljning. Man får inte heller importera, vilket gör att en nikotinstinn ung man endast har cigg till buds.

Sen var det nog ändå dags att lägga av. Min käft började se ut som tjernobyl 93', men jag känner redan (kanske placebo) att tandköttet har börjat återhämta sig. En negativ pryl jag märkt är att saliven har smakat förjävligt sen jag slutade, typ som det brukar vara på morgonen fast starkare.

Normalt sett är jag inte en person som äter särskilt mycket, och jag har varit normal- eller åt det lätt underviktiga hållet hela mitt liv. Har ett utomjordiskt sötsug, och tappar i princip inte aptiten - vilket är helt nytt för mig. Värre än munchies om ni vet vad jag talar om:

Vad jag har dragit i mig idag (Vaknade vid 05.30)

2 ägg 3 koppar kaffe.
4 korv i korvbröd. (Currywurstar)
1 pizza
3 bullar
1 paket brago
1.5 liter läsk, 0.5 kg godis.
1 liter juice.

Funderar nu på pannkakor.
Citera
2014-09-07, 18:41
  #6749
Medlem
La av att snusa (och röka) för drygt 4 veckor sedan (pga en planerad operation), första tre veckorna sov jag i princip ingenting (ens med kraftiga doser sömntabletter). Hade fanimej konstant hjärtklappning och ångest som nu har lugnat sig en hel del, fortfarande snus-sugen (ciggen saknar jag knapp alls).
Citera
2014-09-07, 21:00
  #6750
Medlem
kungl1gts avatar
Då var de även min tur att lägga ner med snuset, efter 7 års bruk av dagligt snusande tog jag igår min sista prilla. Kommer inte att använda mig utav onico eller liknande då det förmodligen kommer kosta lika mycket som ett vanligt tobaksbruk.

Kommer även två gånger i veckan lägga 50 kronor i en plastburk för o skapa ett sparande istället för o se pengarna rinna iväg i nikotin.

Har redan börja känna de första bieffekterna komma i form av huvudvärk, kallsvettningar och ett EXTREMT sug efter att stoppa upp en prilla. Känner mig sjukt rastlös och de blir inte bättre av att min sambo snusar rakt framför ögonen på mig.

Men jag ska bevisa både för mig själv och min sambo, samt min omgivning att mitt psyke är starkare än nått jävla nikotin som folk tjänar miljarder på! Jag tror på mig själv, jag kommer att lyckas. Ni som varit snusfria en längre tid, när börjar det extrema suget att släppa? Iallafall så att de avtar litegrann, för som de är nu är de ett rent helvete.
Citera
2014-09-07, 21:32
  #6751
Medlem
Känner att jag måste skriva av mig lite då jag fick ett återfall och känner mig lite i nikotinberoendet.

Slutade snusa i mars (ca 6 månader sedan). Var helt nikotinfri i kanske 2 månader innan jag började röka i samband med alkohol, oftast på krogen. Detta eskalerade (oväntat.. ) och under maj rökte jag kanske 2-3 cigg per dag oberoende om jag var onykter eller ej. Tanken var att jag skulle upphöra med ciggen helt när jag började jobba under sommaren men självklart blev det inte så utan jag skapade istället en rutin att ta en cigg nnan jobbet, innan lunchen, på lunchen, efter lunchen och när jag slutade (totalt 5 cigg/dag). Detta kunde jag hålla någorlunda under tiden jag jobbade men när vikariatet tog slut började jag typ röka på heltid och har sen början av augusti nästan rökt 4 paket/vecka.

Har den senaste veckan varit så oerhört trött på att röka då jag verkligen inte känner mig som en "rökare" (om man kan säga så). Efter ett par dagar i tankar på att köpa snus för att slippa ciggen köpte jag idag en dosa..... Har kanske snusat 4 stycken och har en inne nu. Men jag känner mig typ ledsen när jag snusar nu, känns som det jag gick igenom när jag slutade är helt bortkastat och att jag mer eller mindre pissar på mig själv. Innan jag köpte dosan idag hade jag inte tagit en snus sen mars förutom en i torsdags..

Samtidigt vet jag att jag kommer förtsätta röka när jag dricker så jag är lite rädd för att jag kommer halka in på rökandet igen om jag inte snusar. Vet att jag får ha lite pondus och antingen skita i rökandet helt eller bara röker när jag dricker....

Hade superångest de första dagarna efter jag slutade och nu när jag köpte en dosa idag fick jag lite samma ångest igen.. Har nog med att det helt plötsligt känns som man är på ruta ett igen. Men det är ju självklart inte sant. Denna dosa kommer slängas imorn i alla fall för det är verkligen inte värt att börja igen.

Blev ett väldigt långt inlägg men uppskattar de som orkar läsa och kanske svara. <3

Citat:
Ursprungligen postat av kungl1gt
Då var de även min tur att lägga ner med snuset, efter 7 års bruk av dagligt snusande tog jag igår min sista prilla. Kommer inte att använda mig utav onico eller liknande då det förmodligen kommer kosta lika mycket som ett vanligt tobaksbruk.

Kommer även två gånger i veckan lägga 50 kronor i en plastburk för o skapa ett sparande istället för o se pengarna rinna iväg i nikotin.

Har redan börja känna de första bieffekterna komma i form av huvudvärk, kallsvettningar och ett EXTREMT sug efter att stoppa upp en prilla. Känner mig sjukt rastlös och de blir inte bättre av att min sambo snusar rakt framför ögonen på mig.

Men jag ska bevisa både för mig själv och min sambo, samt min omgivning att mitt psyke är starkare än nått jävla nikotin som folk tjänar miljarder på! Jag tror på mig själv, jag kommer att lyckas. Ni som varit snusfria en längre tid, när börjar det extrema suget att släppa? Iallafall så att de avtar litegrann, för som de är nu är de ett rent helvete.

Smart med plastburken, skulle jag också gjort när jag slutade!

För min del avtog den fysiska abstinensen/obehaget efter 3 dagar. Efter det var det psykiskt väldigt påfrestande i kanske 1 vecka. Sen blev det bara lättare och lättare för varje dag och någon vecka till så tänkte jag inte på snus längre än vid situationer som var väldigt förknippade med snusning (film, efter maten osv.) Men som du märker av det jag skrev ovan är det lätt att halka dit igen..

Lycka till!
Citera
2014-09-08, 07:07
  #6752
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenskulptur
Känner att jag måste skriva av mig lite då jag fick ett återfall och känner mig lite i nikotinberoendet.
Upp i sadeln igen bara. Jag har också ett återfall i bagaget. Sen tog det flera år för mig att bestämma mig på nytt. Fram tills i januari i år närmare bestämt. Men sedan dess är jag starkare och snusfriare än nånsin.

På't igen!
Citera
2014-09-08, 08:38
  #6753
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenskulptur
Samtidigt vet jag att jag kommer förtsätta röka när jag dricker så jag är lite rädd för att jag kommer halka in på rökandet
Hade superångest de första dagarna efter jag slutade och nu när jag köpte en dosa idag fick jag lite samma ångest igen.. Har nog med att det helt plötsligt känns som man är på ruta ett igen. Men det är ju självklart inte sant. Denna dosa kommer slängas imorn i alla fall för det är verkligen inte värt att börja igen.

För det första, kanske använder du alkoholen lite som ursäkt för att få en anledning till att röka/snusa? Jag vet att jag gjorde så förr om åren. Den här gången, när jag inte längre går på mina egna undanflykter och ursäkter, så har jag märkt att suget inte alls är större med en drink innanför västen. Om du måste röka när du dricker, och feströkning i ditt falll leder till mera rökning och sen snusning, så kanske du inte ska dricka.

För det andra; du hamnar aldrig på ruta ett igen! Bra va? Varje försök att sluta leder dig närmare den gången du lyckas. Och du samlar på dig nya erfarenheter, och kunskaper om fallgropar, för varje gång, vilket du har nytta av i kampen mot nikotinberoendet. Det är mer regel än undantag att misslyckas de första gångerna.
Citera
2014-09-08, 08:54
  #6754
Medlem
Varför sluta snusa? Det förgyller livet så otroligt. Har du råd så ser jag ingen anledning att sluta. Har snusat i 15 år nu och har aldrig funderat på att sluta. Jag blir ledsen när jag läser era inlägg.

Gå och köp en stock nu o lev lite gubbar
Citera
2014-09-08, 09:40
  #6755
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snappinturtle
Varför sluta snusa? Det förgyller livet så otroligt. Har du råd så ser jag ingen anledning att sluta. Har snusat i 15 år nu och har aldrig funderat på att sluta. Jag blir ledsen när jag läser era inlägg.

Gå och köp en stock nu o lev lite gubbar

Det är klart du tycker så. Beroende och självbedrägeri har alltid hängt ihop.
Citera
2014-09-08, 10:03
  #6756
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snappinturtle
Varför sluta snusa? Det förgyller livet så otroligt. Har du råd så ser jag ingen anledning att sluta. Har snusat i 15 år nu och har aldrig funderat på att sluta. Jag blir ledsen när jag läser era inlägg.

Gå och köp en stock nu o lev lite gubbar

Du kan va gubbe!

Jag tycker att livet började när jag la av. Men om du tycker att man inte kan leva utan att lägga 1200 i månaden på att stoppa brunt klet med insektsbekämpningsmedel under läppen, så varsågod kompis.
Själv har jag fullt upp med att göra annat kul.

P.S. Det är inte synd om oss, vi lägger av för att vi själva vill D.S.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback