Jag slutade snusa med hjälp av
pipa.
Första gången jag försökte sluta snusa var förra året. Det var vidrigt besvärligt, och jag klarade bara av uppehållet ett par dagar. Tankarna gick ständigt till snus, humöret svängde och huvudet kändes innehålla bomull. Vad jag än skulle göra av vardagsbestyr, ringa telefon, gå på dass och så vidare, så tänkte jag "men först en snus". Tvångstankarna kom flera gånger i minuten. Sedan öppnade jag min nöd-dosa och tog en prilla, och allt blev "normalt" igen.
Men nu i augusti gick jag direkt över till
pipa. Jag har länge varit pip-periodare, men nu började jag röka pipa "på allvar". Det fina med det är att jag bröt snusvanan, och att man inte drar halsbloss med pipa. Nikotinupptaget är långsammare, så kroppen märker mindre av ett uppehåll. Jag rökte sex pipstopp kvalitetstobak per dygn den första månaden, och blev förvånad över att jag inte alls kände att jag ville ta en prilla.
Pipa ger inte ett lika starkt beroende som snus och cigaretter, så när man brutit den gamla vanan så blir det lättare att sluta helt med tobak. Nikotinplåster är dyrare och ger inte alls samma känsla av att bruka tobak, så det var inget alternativ för mig.
Nu kan jag utan vidare vara utan pipa veckovis, men röker ibland för att det är avkopplande och gott. Aldrig mer snus! Jag känner inte det minsta sug!

Tobak bör vara ett njutningsmedel likt alkohol, och tas med måtta. Snus och cigaretter ger ett missbruk som man kan jämställa med billig alkisfylla!
Min metod kanske kan fungera för er andra också? Köp en kvalitetspipa, Ratos t.ex. och en bra tobak som blå Capstan och lär er hur man röker. Undvik skräptobak som Borkum Riff och Greve Hamilton och andra i påsar, så ger övergången till pipa njutning istället för att verka som ett slabbigt substitut.