2010-11-22, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agahnim
Utan nikotinläkemedel kommer det att bli en plågsam "cold turkey" vad du än gör.
En kropp som under 8 års tid fått njuta av världens godaste drog kommer inte att ge upp utan en fajt.
.

Fin summering där, utantvekan den bästa drog som finns.....
Citera
2010-11-23, 13:28
Medlem
lycka till
Citera
2010-11-23, 20:17
Medlem
Cosmouses avatar
Så, nu är det första dagen utan Onico, och är fan ta mig sur. Trodde min kropp hade övervunnit kampen mot snus, men icke. Har varit utan snus nu i, vad kan det vara, 4-5 timmar. Och kan bara säga, hur i fasiken kan en tobaksfri och nikotinfri snus hjälpa så mycket? När jag körde Onico så fick jag inte ont i huvudet, blev rastlös och så vidare, utan jag blev näst intill perfekt. Absolut inte så här dåligt.

Då jag bara ville prova och se om de gick, så vet jag inte om jag ska fortsätta ändå. Har absolut inga problem ekonomiskt med snus. Så frågan är om min kropp vill fortsätta denna leken eller jag ska bara skita i de och köpa en god Göteborgs Rapé och njuta?

Livet känns helt tomt utan riktig snus. Ska nog försöka en gång till yttligare att sluta när jag har något att sträva efter. Hade när jag sluta ingen som helst vilja eller anledning till att sluta, utan jag ville bara se om det gick.

Så vad tycker ni? Nikotinfri sen i måndags. Fortsätta kämpa eller ge upp?
Citera
2010-11-23, 22:15
Medlem
Hamnbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Så, nu är det första dagen utan Onico, och är fan ta mig sur. Trodde min kropp hade övervunnit kampen mot snus, men icke. Har varit utan snus nu i, vad kan det vara, 4-5 timmar. Och kan bara säga, hur i fasiken kan en tobaksfri och nikotinfri snus hjälpa så mycket? När jag körde Onico så fick jag inte ont i huvudet, blev rastlös och så vidare, utan jag blev näst intill perfekt. Absolut inte så här dåligt.

Då jag bara ville prova och se om de gick, så vet jag inte om jag ska fortsätta ändå. Har absolut inga problem ekonomiskt med snus. Så frågan är om min kropp vill fortsätta denna leken eller jag ska bara skita i de och köpa en god Göteborgs Rapé och njuta?

Livet känns helt tomt utan riktig snus. Ska nog försöka en gång till yttligare att sluta när jag har något att sträva efter. Hade när jag sluta ingen som helst vilja eller anledning till att sluta, utan jag ville bara se om det gick.

Så vad tycker ni? Nikotinfri sen i måndags. Fortsätta kämpa eller ge upp?
Att abstinensbesvären så gott som försvinner är ett tecken på att snusvanan i största hand är psykisk. Nikotinet är en piss i havet bara. Onico är lömskt alltså, även fast man slutat fortsätter man stödja Swedish Match och vara deras slav. Sjukt är det!

Om du vill börja eller inte bestämmer du helt och hållet själv. Men du hör ju på dig själv: du tvekar redan. Klart du kan vara nikotinfri men utan motivation och med stor tvivlan kommer du med stor sannorlikhet att falla tillbaka förr eller senare. Bästa tiden att sluta är när man är så trött på snuset att man spyr, kan jag tänka mig. Då har man motivation att hålla sig ifrån det. Utan motivation tar man oftast bara ett kortare eller längre uppehåll.

Men som sagt, du gör som du vill! Man lever bara en gång.
Citera
2010-11-23, 22:40
Medlem
Cosmouses avatar
Tack för stödet Hamnboll. Slutade dock med att jag köpte en Göteborgs Rapé dosa i alla fall.

Som du säger, har inte fått den där känslan av att jag vill spy. Utan jag sluta när jag älska det som mest.

Nu vet jag i alla fall att nikotinet är inga problem att klara av. Så nästa gång jag verkligen inte vill så vet jag att Nikotinet är inga problem, det är känslan bara och rent psykiskt.
Citera
2010-11-26, 18:59
Medlem
EpicureNo2s avatar
Jag slutade snusa med hjälp av pipa.

Första gången jag försökte sluta snusa var förra året. Det var vidrigt besvärligt, och jag klarade bara av uppehållet ett par dagar. Tankarna gick ständigt till snus, humöret svängde och huvudet kändes innehålla bomull. Vad jag än skulle göra av vardagsbestyr, ringa telefon, gå på dass och så vidare, så tänkte jag "men först en snus". Tvångstankarna kom flera gånger i minuten. Sedan öppnade jag min nöd-dosa och tog en prilla, och allt blev "normalt" igen.

Men nu i augusti gick jag direkt över till pipa. Jag har länge varit pip-periodare, men nu började jag röka pipa "på allvar". Det fina med det är att jag bröt snusvanan, och att man inte drar halsbloss med pipa. Nikotinupptaget är långsammare, så kroppen märker mindre av ett uppehåll. Jag rökte sex pipstopp kvalitetstobak per dygn den första månaden, och blev förvånad över att jag inte alls kände att jag ville ta en prilla.

Pipa ger inte ett lika starkt beroende som snus och cigaretter, så när man brutit den gamla vanan så blir det lättare att sluta helt med tobak. Nikotinplåster är dyrare och ger inte alls samma känsla av att bruka tobak, så det var inget alternativ för mig.

Nu kan jag utan vidare vara utan pipa veckovis, men röker ibland för att det är avkopplande och gott. Aldrig mer snus! Jag känner inte det minsta sug! Tobak bör vara ett njutningsmedel likt alkohol, och tas med måtta. Snus och cigaretter ger ett missbruk som man kan jämställa med billig alkisfylla!

Min metod kanske kan fungera för er andra också? Köp en kvalitetspipa, Ratos t.ex. och en bra tobak som blå Capstan och lär er hur man röker. Undvik skräptobak som Borkum Riff och Greve Hamilton och andra i påsar, så ger övergången till pipa njutning istället för att verka som ett slabbigt substitut.
Citera
2010-11-30, 23:39
Medlem
hej! jag har snusat konstant i 8 år men bestämde mig imorse att jag skulle sluta. nu känns det som om jag är i helvetet fast jag har plåster
haha nu till min kanske lite halvtöntiga fråga, men det är ingen som har ett bra mantra som jag kan intala mig själv när det blir för jobbigt ? vill verkligen gå hela vägen och blir fri från slaveriet.

MVH
Citera
2010-11-30, 23:41
Bannlyst
Stark jobbet av er som klarat det!

Har snusat i drygt 13 år och skulle förmodligen aldrig kunna att sluta hur mycket jag än ville det.
Citera
2010-12-01, 05:04
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steam machine
haha nu till min kanske lite halvtöntiga fråga, men det är ingen som har ett bra mantra som jag kan intala mig själv när det blir för jobbigt ? vill verkligen gå hela vägen och blir fri från slaveriet.

Bästa mantrat är "Äsch". Som i "Äsch, JAG är boss över mitt eget liv". Nikotinet får inte bestämma.
Citera
2010-12-02, 18:00
Medlem
tokiigs avatar
Hade tänkt försöka sluta snusa lösen och börja snusa whiteportion, vilken white smakar mest tobak?
Citera
2010-12-02, 18:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokiig
Hade tänkt försöka sluta snusa lösen och börja snusa whiteportion, vilken white smakar mest tobak?

Nu har jag inte prövat white-varianten av Grovsnus, men misstänker att den kvalar in.
Citera
2010-12-02, 22:45
Medlem
ilols avatar
Hej alla Bestämde mig för fyra dagar sedan att sluta snusa Är förvånad över hur enkelt jag tycker det är, har aldrig försökt förut självklart kan jag känna sug men jag håller mig så gött ja kan dock har jag ryckningar i kroppen och ojämna hjärteslag
någon mer med liknande sympotom ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in