2008-01-19, 20:16
Medlem
mickokicks avatar
snusat i 11 år nu. 19 dagar utan, jag känner mig _FRI_
Munnen känns fräschare (haft mycket problem med blåsor, blödande tandkött vid tandborstning och dylikt). Har också märkt att jag slutat helt och hållet med skräpmat, godis, chips, läsk utan att ens tänka på det. Pengarna på kontot ligger bara o myser
Fan va gött att vara fri från detta, var lättare än vad jag trodde.
Citera
2008-01-19, 22:00
Medlem
ras ks avatar
En liten uppdatering,

Det har nu gått 20 dagar och jag har inte tagit 1 enda snus, och dom senaste 11dagarna helt utan nicotin eller onico. Måste säga att det känns ruggigt skönt att mitt snusande är över, det var den sista lasten jag hade kvar.

Som det känna nu så kommer jag aldrig att ta en snus igen.

Ras k
Citera
2008-01-20, 22:25
Medlem
Runkssons avatar
Jag ska göra mitt första försök till att sluta snusa på 10 år, har inte snusat på 4 dagar.

Jag återkommer!
Citera
2008-01-21, 10:11
Medlem
paggans avatar
Onico är inte alltid ett bra alternativ.
Man blir beroende av vanan och den kan ibland vara det svåraste att vänja bort.
Min fru slutade snusa med hjälp av Onico och hon har jättesvårt att sluta med det. Det största beroendet verkar sitta i att ha något som bränner under läppen.
Så inte nog med att man måste vänja bort nikotinet. När man väl klarat av det måste man ta sig an avvänjningen av Onico så frågan är om det inte är lättast att sluta med allt på en gång och genomlida all skit direkt?
Citera
2008-01-21, 10:29
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Onico är inte alltid ett bra alternativ.
Man blir beroende av vanan och den kan ibland vara det svåraste att vänja bort.
Min fru slutade snusa med hjälp av Onico och hon har jättesvårt att sluta med det. Det största beroendet verkar sitta i att ha något som bränner under läppen.
Så inte nog med att man måste vänja bort nikotinet. När man väl klarat av det måste man ta sig an avvänjningen av Onico så frågan är om det inte är lättast att sluta med allt på en gång och genomlida all skit direkt?

Jag håller inte med det du säger, jag tror att det är från person till person. Jag snusar onico och känner själv inte att jag måste ta en onico. Utan jag tar det för att ha något att göra, att ta en onico och sen känns det bättre så är det inte för mig.
Citera
2008-01-21, 11:49
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Jag håller inte med det du säger, jag tror att det är från person till person. Jag snusar onico och känner själv inte att jag måste ta en onico. Utan jag tar det för att ha något att göra, att ta en onico och sen känns det bättre så är det inte för mig.

Kom tillbaka när du slutat med dina nikotintuggummin och hållt upp med Onico i en vecka så får vi se om du tycker det är lätt att sluta med det.
Det är möjligt att det är så för vissa men det smartaste är att skita i även Onicon och inte riskera ännu ett jobbigt skede.
Citera
2008-01-21, 12:04
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Kom tillbaka när du slutat med dina nikotintuggummin och hållt upp med Onico i en vecka så får vi se om du tycker det är lätt att sluta med det.
Det är möjligt att det är så för vissa men det smartaste är att skita i även Onicon och inte riskera ännu ett jobbigt skede.

Det iofs sant. Men någon måste ju vara test person och se om just min sluta snusa metod funkar tuggar max ett gummi om dagen nu, så.. ja återkommer om en vecka hur min metod funkar sluta med onico när dosan är slut.
Citera
2008-01-21, 12:26
Medlem
paggans avatar
Citat:
Det iofs sant. Men någon måste ju vara test person och se om just min sluta snusa metod funkar tuggar max ett gummi om dagen nu, så.. ja återkommer om en vecka hur min metod funkar sluta med onico när dosan är slut.

Härligt. Ser fram emot en rapport. Lycka till!
Citera
2008-01-22, 09:58
Medlem
ozones avatar
Sluta snusa

Igår kväll tog jag sista prillan i Onico dosan och nu är det över med det! Inga mer hjälpmedel under läppen. Jag har fortfarande en karta med tuggummin kvar, men dom kan behövas ibland då jag är med tjejen.

Hon sa igår att jag är så fruktansvärt otrevlig mot henne. Jag förlöjligar henne, hånar henne och är sarkastisk etc. En riktig jävel är jag, och detta p.g.a nikotinet. Och det värsta är ju att jag kan inte kontrollera mitt humör, jag känner inga spärrar att det här är fel att säga utan det är något som kommer efteråt.
Så ja tänker nu sluta med nikotinhjälpmedel! Jag är ju trots allt inte med tjejen varje dag så många gummin behöver jag inte tugga!

Btw det funkar hittills bra utan Onico!

22 Dagar
Citera
2008-01-22, 10:15
Medlem
antonfs avatar
Citat:

Ibland snusar jag för att ha något att göra, och jag är beroende
Citera
2008-01-22, 15:27
Medlem
NostradamusJRs avatar
Jag funderade igår på att sluta snusa, jag hade ändå inga pengar till att köpa snus. Tog min sista prilla klockan 4 igår och idag har det faktiskt gått rätt bra. Har lite huvudvärk, ökad aptit och blir arg när jag behöver upprepa mig.

Självklart lyckas man ju få sålt en gitarr nyss och står med 3 lax i handen.

Vet inte vad jag ska ta mig till! Snart bär det iväg till affären för att köpa en stock :S
Citera
2008-01-22, 19:06
Medlem
fleuretys avatar
Jag slutade snusa nån gång i oktober 2007. Vet inte ens vilken dag det var för jag hade inte ens planerat det. Kände bara en dag att det här med att snusa mest är en jävla "nuisance" - låt se vad som händer om jag skiter i det.

Tyckte delvis det började kännas drygt att punga ut med 35 kronor om dagen i skatt till staten för den dosa jag konsumerade (Swedish match ägs av staten roight?) jämfört med de modesta 95:-/stock det rörde sig om då man började på det unga 90-talet. Att behöva bryta upp alt och gå till en jävla affär i regn och rusk när suget slog till när det var slut började kännas trist med.

Började också känna att magen inte for bra av det. Har länge haft problem med halsen (hosta) och knaprar magtabletter för det stundtals. Tvivlar på att snuset gör nytta. Blodtryck och puls blir lägre med av att lägga av.

Att sluta var totalt sett oerhört lätt. Hade verkligen trott att det skulle vara ren kemisk tortyr men kände ingen som helst abstinens utom att jag fortfarande stundtals kräver att ha ett främmande objekt under överläppen - speciellt på jobbet där tristessen i kontorslandskapet kan vara dödlig. Teblad funkar bra!

Tyvärr kan jag inte ge några övertygande skäl till varför man bör sluta, men tro mig när jag säger att: när du väl har bestämt dig (på riktigt) är det inga problem.
Det kemiska beroendet är ingenting att bry sig om. Jag vet efter 1 dosa+ per dag i 17 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in