2024-11-12, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallonochrabarber
Dags för min bikt. Hade 77 dagar eller något sådant utan snus vilket jag kastade bort förra fredagen. Olika omständigheter gav mig den ”perfekta ursäkten” vilken jag då använde och sedan så klart ångrade mig direkt. Första natten hade jag faktiskt riktig ångest, vilket är ganska olikt mig.

Nu får jag börja om helt enkelt. Nu vet jag ju helt säkert att snus inte är något som jag vill vara beroende av och denna gång ska jag fan i mig komma ihåg det också.

Surt, hoppas du lyckas hålla det nu! Varning för att snusmonstret kan göra sig påmint på väldigt sneaky sätt ett tag framöver, till den grad att den planterar tankar som man tror är sina egna om man inte är väldigt vaksam. Saker som gör att man tror det är man själv som väljer att börja igen av rationella skäl bara för att man egentligen är skraj för abstinensen eller tomhetskänslan som nikotinet skapar. Gå inte på det. Lycka till!
Citera
2024-11-12, 23:48
Citat:
Ursprungligen postat av Chipsfingrarna
Jag slutade snusa för snart 7 veckor sen och tycker det känns helt ohållbart med humöret nu. Det är inte själva snus suget i sig som är ett problem längre utan att jag blir orimligt arg/irriterad hela tiden för knappt någon orsak alls. Har svårt att koppla av och känner mycket stress/ångest fortfarande. (Äter inte mer ohälsosamt nu än innan.) Kan ha riktigt dåliga dagar där hela dagen är förstörd pga irritation/ångest/stress som inte går över. Känner mig riktigt vidrig och deppig. Överväger att börja snusa igen om detta inte går över.

Har ni några tips för humöret?

Upplever samma. Är deppig stundtals och små obetydliga saker irriterar mig. Är instabil känslomässigt och har börjat övertänka. Börjar undra om detta är ens ”jag” innan man snusade eller om det är abstinens? Eller tolererade man mer när man snusade? Upplever att man kan styra humöret med snus medan man utan snus måste göra om sin vardag för att naturligt må bättre! Tex träna, aktivera sig, träffa vänner m.m.

Har tagit någon snus här och där när jag verkligen behövt få upp humöret och det är inte värt att ta trots allt. Känns bättre en stund men sen minns man varför man slutade. Nikotinet har fler nackdelar än fördelar trots allt. Är snusfri snart 2 månader
Citera
2024-11-13, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallonochrabarber
Dags för min bikt. Hade 77 dagar eller något sådant utan snus vilket jag kastade bort förra fredagen. Olika omständigheter gav mig den ”perfekta ursäkten” vilken jag då använde och sedan så klart ångrade mig direkt. Första natten hade jag faktiskt riktig ångest, vilket är ganska olikt mig.

Nu får jag börja om helt enkelt. Nu vet jag ju helt säkert att snus inte är något som jag vill vara beroende av och denna gång ska jag fan i mig komma ihåg det också.

Ett litet mentalt tips bara som underlättar för mig åtminstone: Se det inte som att du börjar om utan snarare som att du gjort ett tillfälligt återfall.

Alltså börja inte om att räkna från dag 1 utan fortsätt på dina numera 80+ dagar med 1 kort återfall. Sikta nu på 100 dagar utan nikotinberoende med ditt enda återfall, dvs 100 dagar snusfri med 1 återfall. Efter du kommer upp i 100 dagar (är väl bara 1-2 veckor kvar för dig!!) så kör du dag 101-200 utan ett enda återfall.

Lycka till!
Citera
2024-11-13, 13:07
Medlem
Tänkte sluta snusa idag. Trött på mig själv efter snusande i ca 35 år.

Tänkte sluta tvärt när dosan är slut i kväll. Tror jag får låta bli alkohol också, då det ena triggar det andra.

Önska mig lycka till! 🤞
Citera
2024-11-13, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reden192
Upplever samma. Är deppig stundtals och små obetydliga saker irriterar mig. Är instabil känslomässigt och har börjat övertänka. Börjar undra om detta är ens ”jag” innan man snusade eller om det är abstinens? Eller tolererade man mer när man snusade? Upplever att man kan styra humöret med snus medan man utan snus måste göra om sin vardag för att naturligt må bättre! Tex träna, aktivera sig, träffa vänner m.m.

Du har i princip dragit på dig hjärnskador genom att snusa. Nu måste de läka och det tar tid, så nej, troligtvis är du inte 'du innan du började snusa'. Kanske kan du aldrig helt och hållet bli det igen, (fast det är ju omöjligt hursom, vi förändras ju med åren) men till större del sägs det normaliseras inom ca 3 månader och så ytterligare en del inom ett år. Kanske beroende på om vi bara bytt ut ett beroende mot annat så vi fortfarande överbelastar dopaminreceptorerna.

Något jag märkt är att man inte kommer undan att sticka huvudet i sanden genom att ta en snus och glo på Netflix eller vad vi nu gör för att lugna nerverna och glömma våra problem utan att egentligen ta tag i dom. Just nu har du ett problem med att hantera tankar. Icke-snusare hade sökt lösningar som t ex att börja med meditation/mindfulness/yoga/gå till psykolog eller kanske KBT. Typ steget längre än det du skriver, att man får anpassa sin vardag för att naturligt må bättre. Men så är det ju också. Lyckas man och förutsatt att man inte hunnit dra på sig en massa andra laster/beroenden/kroniska allvarliga sjukdomar också så kan man må så himla mycket bättre i slutändan.
Citera
2024-11-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davent

Tänkte sluta tvärt när dosan är slut i kväll. Tror jag får låta bli alkohol också, då det ena triggar det andra.

Önska mig lycka till! 🤞

Smart beslut! Lycka till!
Citera
2024-11-13, 20:25
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:

Önska mig lycka till! 🤞

Stort lycka till!! Det här klarar du!
Citera
2024-11-15, 13:10
Medlem
Ett halvår idag! Känns som en stor milstolpe
& 9 månader utan nässpray!

Ett litet tips till alla som slutat med snus:

Snälla grabbar, kom ihåg att snus är enormt beroendeframkallande, så din hjärna kommer göra ALLT för att motivera ett beslut att snusa igen, det är din kropp som försöker stilla sitt begär, det har inget med dig som person o göra, beslutet av att stå emot eller inte - det är där du visar karaktär!

Det absolut viktigaste att komma ihåg:

Snus är inte lösningen på något. Du mår inte ”som du ska” när du snusar, du är inte ”dig själv” när du snusar - det känns bara bättre för att du stillar ett beroende, inget annat. Snälla glöm inte detta, när det gått tillräckligt lång tid och din kropp/hjärna känner att den inte har något behov för nikotin mer, det är då du återgår till den du verkligen är: Och den personen mår ALLTID bättre än han som snusade

Var stark bröder, ni har detta!
Citera
2024-11-15, 14:47
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigpapichulo

Ett litet tips till alla som slutat med snus:

Snälla grabbar, kom ihåg att snus är enormt beroendeframkallande, så din hjärna kommer göra ALLT för att motivera ett beslut att snusa igen, det är din kropp som försöker stilla sitt begär, det har inget med dig som person o göra, beslutet av att stå emot eller inte - det är där du visar karaktär!

Det absolut viktigaste att komma ihåg:

Snus är inte lösningen på något. Du mår inte ”som du ska” när du snusar, du är inte ”dig själv” när du snusar - det känns bara bättre för att du stillar ett beroende, inget annat. Snälla glöm inte detta, när det gått tillräckligt lång tid och din kropp/hjärna känner att den inte har något behov för nikotin mer, det är då du återgår till den du verkligen är: Och den personen mår ALLTID bättre än han som snusade

Var stark bröder, ni har detta!

Bra sagt. Och grattis!
Citera
2024-11-17, 15:14
Medlem
Citat:

Önska mig lycka till! 🤞

Kämpa på! Är själv i samma situation. 30+ år har jag tryckt ca en dosa om dagen. Helt meningslöst och bortkastade pengar. 24/7 hade jag mellan 1-4 påsar i samtidigt. Om man hade blivit lite hög, eller fått en skön känsla med snus hade jag fattat grejen. Nu sabbar jag bars tänderna, luktar bajs i munnen, och får mindre pengar kvar varje månaden. Har nu vart utan snus 20 dagar och tycker att det lättar mer och mer. Den här gången ska jag fan fixa det! Å du med!!
Citera
2024-11-17, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigpapichulo

Grymt jobbat, grattis till 6 månader snusfri!
Citera
2024-11-19, 22:54
Medlem
Det är kvällarna efter middagen som är tyngst. När man ska varva ner i soffan. Helt brutal abstinens nu. Försöker mildra med kaffe men bir helt stissig istället. Försöker undvika att äta sötsaker till varje pris men suget är extremt kraftigt och man trillar dit ändå med jämna mellanrum. Mer än 2 veckor sedan sista snusen och det känns som jag håller på att tända av på heroin. När ska suget mattas av egentligen?? Fattar inte. Trodde aldrig att jag var så här torsk på nikotin. Snusade XR white, 3 prickar starka. Rena baggisen för vissa. Har snusat friskt i 15 år förvisso men detta är ju absurt..Ruggigt nära att köpa en dosa och försöka hålla konsumtionen till enbart kvällarna och efter middag men vet att det konceptet kommer att spricka för eller senare..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in