Citat:
Ursprungligen postat av
reden192
Upplever samma. Är deppig stundtals och små obetydliga saker irriterar mig. Är instabil känslomässigt och har börjat övertänka. Börjar undra om detta är ens ”jag” innan man snusade eller om det är abstinens? Eller tolererade man mer när man snusade? Upplever att man kan styra humöret med snus medan man utan snus måste göra om sin vardag för att naturligt må bättre! Tex träna, aktivera sig, träffa vänner m.m.
Du har i princip dragit på dig hjärnskador genom att snusa. Nu måste de läka och det tar tid, så nej, troligtvis är du inte 'du innan du började snusa'. Kanske kan du aldrig helt och hållet bli det igen, (fast det är ju omöjligt hursom, vi förändras ju med åren) men till större del sägs det normaliseras inom ca 3 månader och så ytterligare en del inom ett år. Kanske beroende på om vi bara bytt ut ett beroende mot annat så vi fortfarande överbelastar dopaminreceptorerna.
Något jag märkt är att man inte kommer undan att sticka huvudet i sanden genom att ta en snus och glo på Netflix eller vad vi nu gör för att lugna nerverna och glömma våra problem utan att egentligen ta tag i dom. Just nu har du ett problem med att hantera tankar. Icke-snusare hade sökt lösningar som t ex att börja med meditation/mindfulness/yoga/gå till psykolog eller kanske KBT. Typ steget längre än det du skriver, att man får anpassa sin vardag för att naturligt må bättre. Men så är det ju också. Lyckas man och förutsatt att man inte hunnit dra på sig en massa andra laster/beroenden/kroniska allvarliga sjukdomar också så kan man må så himla mycket bättre i slutändan.