Debatten om Heideggers svarta anteckningsböcker och påstådda antisemitism
http://www.theguardian.com/books/201...y-antisemitism
Det finns mycket att säga om denna fråga, och eftersom jag inte är så insatt och inte läst de nu publicerade anteckningsböckerna, så kan jag bara bidraga med några frågor.
Min första fråga är om de uttalanden, som påstås vara antisemitiska, är sanna eller falska utsagor, och hur man avgör detta.
Därav kommer givetvis en rad följdfrågor som inte behövs skrivas ut nu, t ex "Om de är sanna, hur kan ett sakläge vara 'antisemitiskt'?"
- "In Germany, one critic has argued that it would be "hard to defend" Heidegger's thinking after the publication of the notebooks"
Här kan man ju anmärka att det är sekundärt, för att inte tala om ganska naivt, att 'försvara' Heidegger. Det handlar ju inte om att leka cowboys mot indianer.
- ""World Judaism", Heidegger writes in the notebooks, "is ungraspable everywhere and doesn't need to get involved in military action while continuing to unfurl its influence, whereas we are left to sacrifice the best blood of the best of our people"."
Är detta en sann eller falsk utsaga?
- "In another passage, the philosopher writes that the Jewish people, with their "talent for calculation", were so vehemently opposed to the Nazi's racial theories because "they themselves have lived according to the race principle for longest"."
Är detta en sann eller falsk utsaga?
- "The notebooks also show that for Heidegger, antisemitism overlapped with a strong resentment of American and English culture, all of which he saw as drivers of what he called Machenschaft, variously translated as "machination" or "manipulative domination"."
Vad menar man? Har amerikansk och engelsk modernism någon slags frikort mot all kritik? Är inte den moderna civilisationens utarmning av det mänskliga hantverket till industriell produktion en av de stora tragedierna i vår tid, och är inte Heidegger värd beröm som en av de främsta kritikerna av den utvecklingen?