• 1
  • 2
2014-03-12, 20:48
Moderator
^Eazs avatar
Skrev tidigare i den här tråden: (FB) Köpråd: Bil med komfort för längre resor.

Där jag var ute efter en bil, nu har positionen på jobbet etc ordnat sig och jag har runt €7000 kontant och är villig att ta finans på ett par tusen euro extra.

Dock har jag lämnat Volvotankarna jag hade i den tråden och har kollat runt lite.

Fastnat för en 08 Civic, den kommer gå på ca €9000 med 70K på mätaren, en 1.4 liters med 83BHP.

Iom att bilen står i Dublin, och jag bor i Cork, så innan jag bokar testkörning etc, hur känner ni som kört Civic att den är (Visst kan ringa runt här i Cork på dyrare saker jag inte kommer köpa, men jag hatar kukar som ringer på saker de inte kommer köpa bara för att testa saker, så det kommer jag inte göra som första utväg).

Annars, vad tipsar ni om, måste vara 08 eller nyare (vägskatt reglerna uppdaterades 08, därav gränsen), gärna under €10K (runt 100 000SEK).

Ska ha komfort för de resor jag gör på motorvägen, billig i drift etc.
Senast redigerad av ^Eaz 2014-03-12 kl. 21:25.
Citera
2014-03-13, 17:12
Medlem
En fundering, jag var en period på Dublin för några år sedan... de flesta, nästan alla bilar man såg i Dublin var max 10 år gamla, jag frågade om hur det kom sig (medtanke på alla lik i vårt land som rullar) om fick till svar om något gällande just skatt och kanske försäkring... minns inte, kanske kan du berätta hur det ser ut med den saken?
Citera
2014-03-13, 21:01
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
En fundering, jag var en period på Dublin för några år sedan... de flesta, nästan alla bilar man såg i Dublin var max 10 år gamla, jag frågade om hur det kom sig (medtanke på alla lik i vårt land som rullar) om fick till svar om något gällande just skatt och kanske försäkring... minns inte, kanske kan du berätta hur det ser ut med den saken?

Irland har bland den nyaste bilparken i Europa.

2008 så ändrade de beskattningen av bilar, innan 2008, så var det motorstorleken som beskattade bilen, e.g. köpte du en 2 liters, så var det dyrare än en 1 liters. Även om den en liters bilen var från 1980 och spottade ut avgaser.

Alla bilar från 2008 och framåt är beskattade på avgaserna och inte motorstorleken.

Tar en 2007/2008 2.0 liters och en 1.4 liters Civic som exempel.

2007 2.0 Civic €710
2008 2.0 Civic €390

2007 1.4 Civic €385 per år
2008 1,4 Civic €280 per år

Sen är även försäkring lite annorlunda, beroende på vem som äger bilen osv.

Edit: Ska dra och kolla på en 08:a Civic på lördag tänkte jag, tänkte lägga runt €5K kontant (om jag köper den) och ta lån på resten vilket är 4k.
Senast redigerad av ^Eaz 2014-03-13 kl. 21:07.
Citera
2014-03-14, 20:47
Moderator
^Eazs avatar
Var och provkörde en Civic idag, och blev riktigt nöjd.

Kostar €8500, lägger €5000 cash och tar lån på resten (så väntar på låne ansökan att gå igenom, och nu är det långhelg här eftersom det är St. Paddy), så får se hur det går på Tisdag.
Citera
2014-03-14, 21:46
Medlem
Jag har tyckt om Civic ända sen man fick sladda runt med en på halkbanan inför körkortet. Det kanske blir en i framtiden.
Du får berätta vad du tycker efter du har rullat runt med den ett tag.
Citera
2014-03-18, 19:53
Moderator
^Eazs avatar
Såja, finansen gick igenom.

Tog bilen idag till min service snubbe som kollade igenom den (eftersom jag inte kan ett skit om bilar), och det enda han hittade var att vindrutetorkarna borde bytas ut.

Så, lade €5000 i handpenning, nu är jag kort sagt med ny bil.

Får den dock inte innan torsdag (eller imorgon om jag har tur) eftersom bilföretaget vill att deras service kille först gör en full service på bilen så den är fullt servad när den rullar ut.

Men, körde den ett gäng mil idag (tur retur från säljaren till min service kille) med ett blandad körning, tog ditvägen in genom stan och bakvägarna och tillbaka turen på motorvägen runt stan och den känns djävligt kvick och trevlig.

Den känns dock som en lastbil när man kört en Ceicento i 5 år, och det var trevligt med lyx som airbags, servo, aircon.
Citera
2014-03-21, 21:26
Moderator
^Eazs avatar
fyfan vad vad älskar min nya Civic.

Blev förälskad redan vi testkörningarna, men nu när jag haft den ett par dagar. Satan, riktigt trevlig bil.
Citera
2014-04-22, 21:03
Moderator
^Eazs avatar
Haft bilen en månad nu och är så djävla nöjd.

Riktigt trevlig att köra, både på småvägarna och när jag kört till kunder på motorvägen.

Har faktiskt inga nackdelar att dela med mig, utan ett riktigt bra köp.
Citera
2014-04-22, 21:10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Haft bilen en månad nu och är så djävla nöjd.

Riktigt trevlig att köra, både på småvägarna och när jag kört till kunder på motorvägen.

Har faktiskt inga nackdelar att dela med mig, utan ett riktigt bra köp.

Alltid roligt med nöjda bilägare...
Citera
2014-04-22, 21:51
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Alltid roligt med nöjda bilägare...

Jo, hon är så djävla trevlig att köra.

Ja, jag är inte helt vän med kopplingen ännu, men det är en vanefråga.

Var lite av en upgrade för mig att gå från en 98 Seicento till en 08 Civic, men testad att par andra bilar när jag gick i bilköptankar. Och Civicen är bara så djävla underbara jämfört med andra saker jag testade (A3, A4, Corolla etc).
Citera
2014-06-05, 11:04
Medlem
Akeliuss avatar
Hehe köpte en Civic från 2010 förra veckan. Säger samma sak som ts sjukt bra bil.Var tveksam till en så pass liten bil men den växer för varje mil man kör.
Citera
2014-06-05, 18:21
Medlem
RagGAnoFs avatar
Hur lång sträcka har ni kört som längst i era bilar?
prövat 50-60mil i ett?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in