• 1
  • 2
2013-07-04, 15:23
Moderator
^Eazs avatar
Hejsan gott folk.

Jag ska äntligen göra mig av med min '98 Fiat Seicento, inte för att jag egentligen vill göra mig av med den, men för att jag fått en ny position på jobbet vilket innebär en hel del resor över större delen av Irland. Bävar redan för onsdagens 22mils resa på motorvägen i min 0.9 liters Fiat, kommer fan skaka sönder tror jag.

Så, jag "måste" köpa ny bil, vad jag letar efter är en bil med komfort, men som även duger för att ta ut kunder på lunch i.
4-dörrars är ett måste
Ingen kombi.

Använder mig euro som pris då det är euro jag kommer använda mig av när jag köper bilen och vet inte riktigt hur kursen står just nu.

Jag var inne lite på en Volvo S60, men efter att ha snackat en del med kollegor osv, så väljer jag bort den eftersom bensinkonsumptionen inte känns direkt lockande + skatten på en 2.0 liters blir djävligt hög, bortåt €1000 per år, medans en 1.6 liters går på runt €500

Så, kollar en del på S40, 1.6 liters, ser ut att ha bra komfort, ser helt ok ut och den känns prisvärd. Runt €6000-7000 för en 06/07:a med 6-7000 mil.

Vad skulle ni annars rekommendera, prisklassen ligger på €8000 - €10000.

Hur är t.ex Toyota Avensis? Går att få en 07:a 1.6 liters med 4100 mil på mätaren.

BMW känns ofta överprisade när det kommer till försäkring och inköp och eftersom jag helst vill hamna under 1.8 liter så känns BMW'n lite avlägsen.
Citera
2013-07-04, 15:31
Medlem
DoubleWoods avatar
MB E-klass. Blir inte bekvämare än så.
Eller möjligen SAAB 9-5, snäppet under, men trevligare än Volvo.

Kör inte som en tonåring, så behöver du inte hamna över 1lit/mil.
Citera
2013-07-04, 15:41
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
MB E-klass. Blir inte bekvämare än så.
Eller möjligen SAAB 9-5, snäppet under, men trevligare än Volvo.

Kör inte som en tonåring, så behöver du inte hamna över 1lit/mil.

Tackar, får kolla lite där

Och köra som en tonåring kommer jag inte göra, är ju 36. (Även om jag säkerligen kommer köra på lite extra första tiden när bilen faktiskt går snabbare än 130km/h i medvind )

Edit: Kollade MB'n och det var en bil jag räknat ut i början, trodde den skulle ligga i samma klass som BMW'n prismässigt men den var ju inte så farligt dyr.

Likaså Saab:en ser trevlig ut och inköpspriset på den ligger lågt, €5750 för en 1.9liters med 5800 mil.

Dock, måste kolla hur 1.9liters står sig på försäkring och skatt jämfört med 1.5-1.6 liters.

(Som utlandsboende svensk så ligger SAAB och Volvo varmt om hjärtat, om inte annat för att kollegorna kommer pika en över att köra svenskt)
Senast redigerad av ^Eaz 2013-07-04 kl. 15:46.
Citera
2013-07-04, 15:50
Medlem
utan.att.stannas avatar
S40 är bedrövliga att köra enligt mig, s80 , s60 år mycket trevligare. Är det så galet dyrare att äga nån av dom?
Citera
2013-07-04, 16:10
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
S40 är bedrövliga att köra enligt mig, s80 , s60 år mycket trevligare. Är det så galet dyrare att äga nån av dom?

På vilket sätt är den bedrövlig att köra?

Dyrare kommer det vara, S40 skatten hamnar på runt €500 medans S60 ligger på lite under €1000, försäkringarna blir likvärdiga eftersom jag är över 30 och har flera års no claim bonus. Sen skillnaden på 2.0 liters och 1.6 liters förbrukning.

Det är just därför jag vill komma ner under 2.0 liter, slippa den massiva skatteökningen här i Irland.
Citera
2013-07-04, 17:05
Medlem
supraas avatar
En Saab 9-3 eller 9-5 lägger jag min röst på. Tror aldrig att någon har klagat på komforten i en 9-5a(?) och 9-3 är inte mycket sämre den!
Citera
2013-07-04, 17:06
Medlem
Stivalis avatar
Volvo S60 är ju onekligen en trevlig & snygg bil. På Irland är det väl Ford Mondeo & Vauxhall Vectra både på längden, bredden & tvären så kul att ha något annorlunda. Numera är ju Volvon dessutom snyggare så märket har helt klart fått en viss flärd & elegans.

Egentligen behöver man ju annars inte någon direkt stor bil för att köra 22 mil. Man behöver verkligen inte ha någon fet Merca E-klass att glida runt i. Har du en FIAT-handlare i trakten kan det vara läge att kolla vad dom har, om du trivs med FIAT. Du får kanske ett bra byte där på din Seicento mot en Stilo eller Grande Punto. Det är absolut inga skramliga burkar som småbilar var förr. Riktigt bra bilar.

Annars är ju Peugeot alltid aktuellt, 406 & 407. Allt som inte är Ford Focus & Mondeo är ju exotiskt!
Citera
2013-07-04, 17:59
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supraa
En Saab 9-3 eller 9-5 lägger jag min röst på. Tror aldrig att någon har klagat på komforten i en 9-5a(?) och 9-3 är inte mycket sämre den!

Kollat lite på 9-3 nu, och hade faktiskt helt glömt den modellen, ser ju faktiskt snygg ut och kommer i 1.8 utförande, med €636 skatt vilket får ses som ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Volvo S60 är ju onekligen en trevlig & snygg bil. På Irland är det väl Ford Mondeo & Vauxhall Vectra både på längden, bredden & tvären så kul att ha något annorlunda. Numera är ju Volvon dessutom snyggare så märket har helt klart fått en viss flärd & elegans.

Egentligen behöver man ju annars inte någon direkt stor bil för att köra 22 mil. Man behöver verkligen inte ha någon fet Merca E-klass att glida runt i. Har du en FIAT-handlare i trakten kan det vara läge att kolla vad dom har, om du trivs med FIAT. Du får kanske ett bra byte där på din Seicento mot en Stilo eller Grande Punto. Det är absolut inga skramliga burkar som småbilar var förr. Riktigt bra bilar.

Annars är ju Peugeot alltid aktuellt, 406 & 407. Allt som inte är Ford Focus & Mondeo är ju exotiskt!

Ford Focus, Peugeot 207/307, BMW 3/5 och Audi A4/5 är faktiskt de bilarna som det finns mest av på parkeringen utanför jobbet.

Att jag köpte en Seicento var att motorn var så liten, ville ha "låg" försäkring när jag körde med learner permit (låg på €1800 första året iaf...).
Vill inte ha en småbil i form av stilo/punto (hatar punto för övrigt), utan behöver en bil som det går att dels köra över hela Irland - motorväg större delen av vägen och dels ta kunder ut på lunch när de är på besök på kontoret.
Citera
2013-07-04, 18:11
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Kollat lite på 9-3 nu, och hade faktiskt helt glömt den modellen, ser ju faktiskt snygg ut och kommer i 1.8 utförande, med €636 skatt vilket får ses som ok.

Ford Focus, Peugeot 207/307, BMW 3/5 och Audi A4/5 är faktiskt de bilarna som det finns mest av på parkeringen utanför jobbet.

Att jag köpte en Seicento var att motorn var så liten, ville ha "låg" försäkring när jag körde med learner permit (låg på €1800 första året iaf...).
Vill inte ha en småbil i form av stilo/punto (hatar punto för övrigt), utan behöver en bil som det går att dels köra över hela Irland - motorväg större delen av vägen och dels ta kunder ut på lunch när de är på besök på kontoret.

Kör på 9-3 bra bilar men S60 är så himla bekväm har du verkligen inte råd med de 3500kr extra om året för att få en säker och bekväm bil ?
Citera
2013-07-04, 18:20
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
Kör på 9-3 bra bilar men S60 är så himla bekväm har du verkligen inte råd med de 3500kr extra om året för att få en säker och bekväm bil ?

Råd har jag och har verkligen inte bestämt mig ännu.

Har precis börjat att kolla runt, misstänker att köp sker i slutet av Juli/början på Aug så är bara i förstadiet ännu.

Detta är mest för att se vilka bilar jag ska rikta in mig på, fixa provkörningar osv och vilka jag kan skippa rakt av.
Citera
2013-07-04, 19:00
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Råd har jag och har verkligen inte bestämt mig ännu.

Har precis börjat att kolla runt, misstänker att köp sker i slutet av Juli/början på Aug så är bara i förstadiet ännu.

Detta är mest för att se vilka bilar jag ska rikta in mig på, fixa provkörningar osv och vilka jag kan skippa rakt av.

Jaha var väldigt noga med skatter och div avgifter så jag uppfattade som att du inte har råd.

Om du nu har råd så köp en S60 mkt skön att köra och de skönaste stolarna i en bil enligt mig, (jag kör 5000mil om året)
Citera
2013-07-04, 19:15
Medlem
perry2s avatar
En alfa 159 med turbodiesel och skinnklädsel såklart. Gärna begagnad så blir det inte så dyrt.
Live it like an italian.... I do
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in