2014-03-11, 22:17
Medlem
Att ta reda på folks ip är inget konstigt. Tex på dom flesta bloggtjänster kan den som har bloggen se dom som kommenterars ip.
Som det redan sagts, man kan dock inte göra så mycket med någons ip, se det lite som ett oregistrerat kontantkortsnummer.
Vill man ha ut vem som sitter bakom ett ipnummer så får man gå till internetleverantören. Dom lämnar dock bara ut informationen till polisen i vissa fall.
2014-03-11, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 12characters
Ja jag kan spåra dig på facebook om jag nu ville. Gör ett fb account o lägg till mig så ska jag bevisa det o få frma din ip adress. puss
Ja säkert. Tönt.
Om du var en cracker så skulle du inte göra ett slarvfel och stava fel.
Heller inte avsluta med puss vilket är så löjligt så jag skrattar åt dig.
Du är en tönt som försöker spela cool bland en skara ungdomar på flashback, tufft, verkligen!
Inte heller skulle du skriva o istället för och. Bara muppar som skriver som du gör.
Nu skulle jag kunna avsluta meningen med nåt verkligt coolt, men jag gör inte det.

Någon skrev i tråden att admins på flashback kan spåra ip-adresser, beror ju helt på vad denne menar med spåra, men admins kan SE din ip-adress, men att spåra den är en annan sak.
2014-03-11, 22:19
Medlem
Vad fan, dessa trådar dyker ju upp hela tiden.

Använd SÖK funktionen, det finns massa att läsa.

Kanske dax att skriva något i FAQ:n om detta med Flashback och IP?
2014-03-12, 00:04
Medlem
Finns bara ett sätt att vara anonym på internet och det är att följa enkla åtgärder

Jag använder en flashback dator.
Bärbardator/linux och krypterad
TOR
ALDRIG använder datorn till privat information eller sökningar
ALDRIG använder datorn från egna nätverk, dvs hittar random WIFI långt ifrån mig
ALDRIG delar med mig av bilder(dvs tar bort informationen i bilden flera gånger) eller text som kan leda till mig ,någon eller något.
ALDRIG sparar känslig information på hårdisk
ALDRIG laddar ner något
ALDRIG inne på wifi platsen mer än 1 timma.

ALLTID minst 2 brandväggar.
ALLTID virusprogram.

Gör du detta kan aldrig någon hitta dig, jag lovar.
Gör du inte alla dom här stegen kanden som vill hitta dig, flashback ger
ut information om ditt användande ifall polisen kräver ut det.

Jag vet en hacker som gör som redan nämns, skickar en länk i pm, personen klickar och jämför facebook's ipregister och sen hotar med att outa han/hon, personen får bevis med namn och adress
2014-03-12, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niceshit
Finns bara ett sätt att vara anonym på internet och det är att följa enkla åtgärder

Jag använder en flashback dator.
Bärbardator/linux och krypterad
TOR
ALDRIG använder datorn till privat information eller sökningar
ALDRIG använder datorn från egna nätverk, dvs hittar random WIFI långt ifrån mig
ALDRIG delar med mig av bilder(dvs tar bort informationen i bilden flera gånger) eller text som kan leda till mig ,någon eller något.
ALDRIG sparar känslig information på hårdisk
ALDRIG laddar ner något
ALDRIG inne på wifi platsen mer än 1 timma.

ALLTID minst 2 brandväggar.
ALLTID virusprogram.

Gör du detta kan aldrig någon hitta dig, jag lovar.
Gör du inte alla dom här stegen kanden som vill hitta dig, flashback ger
ut information om ditt användande ifall polisen kräver ut det.

Jag vet en hacker som gör som redan nämns, skickar en länk i pm, personen klickar och jämför facebook's ipregister och sen hotar med att outa han/hon, personen får bevis med namn och adress

hahahah och vem är du då? Någon som sitter med botemedlet till cancer eller?
2014-03-12, 01:32
Medlem
Ripzehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingECantona
hahahah och vem är du då? Någon som sitter med botemedlet till cancer eller?
Det där är mycket MYCKET enklare gjort än vad du tror.. Finns tjänster som gör detta.
2014-03-12, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niceshit

Facebook's ipregister? Och vart finns detta register?

Sen räcker det med en enkel proxy/VPN-tjänst för att undvika att den här "hackaren" får tag i IP-adressen..
2014-03-12, 12:28
Medlem
woaaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happybejb
Hejsan!!
Men hur i hela friden går sånt till om man öppnar en länk som någon skickat och kan få fram en ip adress på??

Ett exempel är att du länkar till en sida som du själv har skapat, du lurar personen att det är en länk till en legit sida, t ex:
http://google.com När du trycker på denna länk kommer du att komma till altavista.se, fast det ser ut som att länken går till google.se.

Om vi byter ut altavista.se (där du hamnar om du trycker på länken) till en sida som jag själv skapat och har en redirect på min sida till google.com, då kommer du inte märka att du varit inne på den sidan jag har skapat.
Det ser alltså ut som att du kom direkt till google.com.

På den sidan (min sida) har man ett php-script som loggar alla IP-adresser som besökt sidan med hjälp av variabeln $_SERVER['REMOTE_ADDR'], denna fångar upp din IP-adress, därifrån kan man sedan logga IP-adresserna i t ex. en databas/textfil.
På så sätt så får jag reda på vad din/andras IP-adress är.

Händelseförlopp:
Du klickar på en länk -> Du länkas till min sida -> Innan du hunnit reagera så har min sida länkat dig till sidan som du trodde att du skulle till -> Jag loggar ip-adressen

Jag hoppas att det var en hyffsat enkel förklaring på hur man går till väga!
Senast redigerad av woaaah 2014-03-12 kl. 12:40.
2014-03-12, 13:34
Medlem
Det här börjar bli spännande. Vad betyder "jämför facebook's ipregister" och hur hittar man det som vanlig användare? Gissar på olika behörighetskonton. Den vanliga sorten som alla kan skaffa. En bättre sort som bara anställda på Facebook har för att se allt som alla gör och kanske deras IP-nummer. En ännu bättre/bästa sorten som bara toppchefer har som kan användas att skriva och radera vad som helst i vem som helsts konton och ändra stora gemensamma funktioner som att användarna ska se sina meddelandeikoner till höger istället för till vänster där de satt tidigare. Rätt gissat?

Det ska ändå inte gå att med säkerhet koppla en Facebooksanvändares IP-nummer till någon som klickat en IP-avslöjande länk, om inte snokaren är säker på att användaren har fast IP hela tiden. Har användaren växlande IP mellan olika dagar (som de mobila) kan samma IP ha tillhört flera andra vid olika tider och använts till olika Facebookskonton. Då måste snokaren komma över ISPns logg för just den tiden och koppla det till ett abonnemmang (identifierat) eller för kontantkort kunna plöja igenom vilka adresser användaren besökt och om något identifierande syns i klartext, annars kontakta bekanta inom de tjänster som kanske använts https-krypterat, som någon kompis på Hotmails datacentral eller Facebooks som kan se vart just detta IP den tiden loggat in och gräva igenom allt där för att se om det finns identifierande uppgifter lagrade (privata email och liknande) som binder kontantkortet till åtminstone en identifierad användare (fler kan använda samma kort/abb i sitt gäng).

Har någon haft IP-döljande grejer igång (som Tor) försvåras det ännu mer. Då måste snokaren ha loggar från alla in- och ut-noder och jämföra exakta tider och paketstorlekar som skickats för att koppla en viss användning till ett visst ursprung. Då behöver snokaren kontakter/kompisar på ställen med namn som förkortas till tre stora bokstäver (svenskt och utländskt). Ungefär så långt sträcker sig mina gissningar, frågor får tas med bättre skolade här.
2014-03-12, 15:50
Medlem
Wahnsinns avatar
Jag har aldrig sett bevis för att en person kan göra ett piss med någons IP-nummer, såvida denne inte är anställd hos min ISP.

Mitt IP är 31.208.79.181. Go nuts!
2014-03-12, 16:44
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Jag har aldrig sett bevis för att en person kan göra ett piss med någons IP-nummer, såvida denne inte är anställd hos min ISP.

Precis. Ingen kommer orka kolla upp vem du är, om du inte gör en tråd om att du ska spränga riksdagen och sen går ut och faktiskt gör det.

Min IP är 161.53.74.122. Lycka till allihop!

TS det är bara att köra Tor så ska du se att ingen i hela världen kan hitta dig. Foliehattarna tror ju såklart annorlunda, men de får väl tycka så om de vill.
2014-03-12, 17:05
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn

Studentbostäder i Lund? :-)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in