• 1
  • 2
2014-03-11, 19:48
Medlem
Happybejbs avatar
En sak undrar jag över, hur kan man spåra någons ip adress på FB?!

Såg på nätet när jag sökte under Flashback att man kan köpa en tjänst så man får skyddad ip adress inne på FB, trodde vi härinne var skyddade av Flashback redan..

Kan någon ge mig en vettig förklaring hur detta går till?!
2014-03-11, 19:51
Medlem
Nalixs avatar
En riktigt duktig människa som har kompetens inom datorer kan hitta dig oavsett vad du köper. FB är som vilket forum som helst.
2014-03-11, 20:00
Medlem
admins här på flashback kan säkert/kanske spåra din ip om dom ville, men jag tvivlar på att det är intressant.

Random Svensson kan inte spåra din ip.
2014-03-11, 20:06
Medlem
Happybejbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
admins här på flashback kan säkert/kanske spåra din ip om dom ville, men jag tvivlar på att det är intressant.

Random Svensson kan inte spåra din ip.

Jo, det tror jag att de kan, för de måste ju kunna spåra.
Men intressant om någon på FB kan spåra just min och maila mig den.
2014-03-11, 20:09
Medlem
Happybejbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalix
En riktigt duktig människa som har kompetens inom datorer kan hitta dig oavsett vad du köper. FB är som vilket forum som helst.

Mm.. undra hur de gör, kopierar dem min länk på FB och sen då?
Ungefär som tineye.com där man kan spåra bilders äkthet, undra vad länken till spåra ip är.
2014-03-11, 20:14
Medlem
en kopp kaffes avatar
http://www.whatstheirip.com/

Förutsätter att de klickar. Säg att du vet att de kommer klicka inom 5 minuter och att 9 andra gör det under samma tidsfönster. Då vet du att personen bakom FB-kontot är en utav 10. Med hjälp av lite mer efterforskning bland skrivna inlägg kan du säkert få bort ett flertal felaktiga. Alternativet är ju att skicka ett PM.

Notera att vad jag beskriver endast är av akademiskt intresse och jag uppmanar absolut ingen att göra det.
2014-03-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happybejb
Jo, det tror jag att de kan, för de måste ju kunna spåra.
Men intressant om någon på FB kan spåra just min och maila mig den.

Även OM, stark betoning på om, någon spårar dig eller din ipadress, du är väl inte så dum att du uppger din riktiga mailadress när du går med i forum eller köper/beställer skit på nätet?
Jag har haft en skräpmail via gmail i flera år nu, guess what!? Inga skräpmail till min "riktiga" email. Borderline OT.
2014-03-11, 20:19
Medlem
Happybejbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
http://www.whatstheirip.com/

Förutsätter att de klickar. Säg att du vet att de kommer klicka inom 5 minuter och att 9 andra gör det under samma tidsfönster. Då vet du att personen bakom FB-kontot är en utav 10. Med hjälp av lite mer efterforskning bland skrivna inlägg kan du säkert få bort ett flertal felaktiga. Alternativet är ju att skicka ett PM.

Notera att vad jag beskriver endast är av akademiskt intresse och jag uppmanar absolut ingen att göra det.

Ahh, lessen men jag hänger inte med dig i det första meningarna, är ingen dator fantast.
Vad klickar??

Vad är det dom gör, kopierar det något från mig på FB och sen gör en sökning, eller vadå?
2014-03-11, 20:21
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Ahh, lessen men jag hänger inte med dig i det första meningarna, är ingen dator fantast.
Vad klickar??

Vad är det dom gör, kopierar det något från mig på FB och sen gör en sökning, eller vadå?

Hypotetiskt: jag skapar en länk på sidan jag länkade och lägger i den här tråden. Eftersom det är få läsare och du är en av dem är det sannolikt att du är en av relativt få som klickar på länken. Den registrerar då din IP-adress som sedan skickas till mig via e-post. Finns förstås andra lösningar, men det här är en av flera.
2014-03-11, 20:23
Bannlyst
Ja jag kan spåra dig på facebook om jag nu ville. Gör ett fb account o lägg till mig så ska jag bevisa det o få frma din ip adress. puss
2014-03-11, 20:23
Medlem
Happybejbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Även OM, stark betoning på om, någon spårar dig eller din ipadress, du är väl inte så dum att du uppger din riktiga mailadress när du går med i forum eller köper/beställer skit på nätet?
Jag har haft en skräpmail via gmail i flera år nu, guess what!? Inga skräpmail till min "riktiga" email. Borderline OT.

Men även om jag använder en annan mejl adress så är ju den knuten till min ip adress på FB?

Hur kan någon ändå spåra min ip på FB?? Och hur går det till väga.
2014-03-11, 20:26
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Men även om jag använder en annan mejl adress så är ju den knuten till min ip adress på FB?

Hur kan någon ändå spåra min ip på FB?? Och hur går det till väga.

IP-adressen är knuten till din uppkoppling, oberoende av vilken e-post du registrerade FB-kontot med. Men ja, hypotetiskt kan man ju knuta samman e-posten med din IP-adress också.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in