2014-03-11, 20:26
Medlem
https://www.flashback.name
Den?
Jag tror att du har missuppfattat det lite granna. En vpn tunnel gör att du är mer anonym/svårare att spåra vart du än surfar någonstans. Det finns en uppsjö sådana tjänster, det råkar bara vara så att flashback också erbjuder en sådan.
2014-03-11, 20:27
Medlem
Happybejbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Hypotetiskt: jag skapar en länk på sidan jag länkade och lägger i den här tråden. Eftersom det är få läsare och du är en av dem är det sannolikt att du är en av relativt få som klickar på länken. Den registrerar då din IP-adress som sedan skickas till mig via e-post. Finns förstås andra lösningar, men det här är en av flera.

Ok, jag förstår, har du fått fram min ip då, maila till min inbox, vore intressant om det funkar
2014-03-11, 20:33
Medlem
Happybejbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
https://www.flashback.name
Den?
Jag tror att du har missuppfattat det lite granna. En vpn tunnel gör att du är mer anonym/svårare att spåra vart du än surfar någonstans. Det finns en uppsjö sådana tjänster, det råkar bara vara så att flashback också erbjuder en sådan.

Exakt den var det.. men nu var ju min undran om Hur det går till att spåra någons ip adress när jag är ute på FB, om någon är intresserad vilken del av Sverige jag bor och vad mina siffor är i ip adressen.

Eller att få se vilka ip adresser som besök min profil här

En fråga till, är ju inte så hajp på detta, söka på ett domännamn??
2014-03-11, 20:34
Medlem
Happybejbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
IP-adressen är knuten till din uppkoppling, oberoende av vilken e-post du registrerade FB-kontot med. Men ja, hypotetiskt kan man ju knuta samman e-posten med din IP-adress också.

Ok, så klart!!
2014-03-11, 20:38
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happybejb
En sak undrar jag över, hur kan man spåra någons ip adress på FB?!

Såg på nätet när jag sökte under Flashback att man kan köpa en tjänst så man får skyddad ip adress inne på FB, trodde vi härinne var skyddade av Flashback redan..

Kan någon ge mig en vettig förklaring hur detta går till?!
Du har missuppfattat det hela lite.

Flashbacks anonymitetstjänst är inte i huvudsak till för att surfa på forumet med, även om det givetvis går. Den gör det möjligt att vara anonym på alla sajter på nätet.

Här på forumet är du tämligen säker. Trafiken mellan din dator och forumet är krypterad, så ingen ser vad som sker där. Det enda som går att se är att du surfar till Flashback och den informationen finns hos din ISP. Inte innehållet eller några adresser. Det som kan hända är att någon skickar en länk till någon annan plats via PM till dig och om du klickar på den så kan de ju se din IP-adress. Fast det borde ju framgå av alla varningar man får av sådana PM-länkar.
2014-03-11, 20:46
Medlem
Happybejbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Du har missuppfattat det hela lite.

Flashbacks anonymitetstjänst är inte i huvudsak till för att surfa på forumet med, även om det givetvis går. Den gör det möjligt att vara anonym på alla sajter på nätet.

Här på forumet är du tämligen säker. Trafiken mellan din dator och forumet är krypterad, så ingen ser vad som sker där. Det enda som går att se är att du surfar till Flashback och den informationen finns hos din ISP. Inte innehållet eller några adresser. Det som kan hända är att någon skickar en länk till någon annan plats via PM till dig och om du klickar på den så kan de ju se din IP-adress. Fast det borde ju framgå av alla varningar man får av sådana PM-länkar.

Hejsan!!

Aha, då är jag med i matchen, saken är den att min väninna är på FB och ville inte lägga ut den tråden pga av en person som hon chattat med via mail här postats på FB, hon öppnade länkar ifrån killen så klart, så då måste han ju kunnat gjort en sökning på hennes ip adress.. Men hur i hela friden går sånt till om man öppnar en länk som någon skickat och kan få fram en ip adress på??

Sen vidare om jag säger vi skriver i en tråd och dagen efter så är mitt inlägg borta, hur går det till??
2014-03-11, 20:48
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Sen vidare om jag säger vi skriver i en tråd och dagen efter så är mitt inlägg borta, hur går det till??

Inläggen försvinner om något strider mot regelverket. Du finner lite mer information under Flashbacks FAQ.
2014-03-11, 20:55
Medlem
Citat:
Men även om jag använder en annan mejl adress så är ju den knuten till min ip adress på FB?

Hur kan någon ändå spåra min ip på FB?? Och hur går det till väga.

Har du precis vaknat ur en koma och snubblat på ett gammalt motorolamodem?
Det enda man kan få av din ip, om man nu lyckas komma över den, är din position i världen.

Jag vet inte om du trollar eller om du tappades i golvet vid födseln. Upprepade gånger.

Sluta vara så paranoid.
2014-03-11, 21:04
Medlem
Happybejbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Har du precis vaknat ur en koma och snubblat på ett gammalt motorolamodem?
Det enda man kan få av din ip, om man nu lyckas komma över den, är din position i världen.

Jag vet inte om du trollar eller om du tappades i golvet vid födseln. Upprepade gånger.

Sluta vara så paranoid.

Nää, men kanske du blev det!!!

LÄS vad skrev: ChristianX

----------------------------------------------------------------

Så om man öppnar en länk via ett PM på FB, så är det kört!!
2014-03-11, 21:07
Medlem
Citat:

Du är körd. Brutalt.
2014-03-11, 21:35
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Förutsatt att personen vill veta din ip, ja. Folk skickar även totalt ofarliga länkar i PM. Det är antagligen därför funktionen inte är avstängd, för jag är säker på att teknikerna på forumet hade kunnat ta bort möjligheten att skicka (klickbara) länkar i PM om de velat.

Om någon skickar en länk som verkar gå till en betrodd sida kolla nere i vänstra hörnet när du har muspekaren över länken så ser du om länken går dit beskrivningen säger.

T ex:

DN.se (Om man tittar nere i vänstra hörnet ser man att länken inte går till DN.se, utan till Aftonbladet.)

Om man vill vara helt anonym så är man naturligtvis väldigt försiktig med att klicka på länkar i PM. Klicka aldrig på en länk som går till en för dig okänd sida.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2014-03-11 kl. 21:38.
2014-03-11, 22:07
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Men även om jag använder en annan mejl adress så är ju den knuten till min ip adress på FB?

Hur kan någon ändå spåra min ip på FB?? Och hur går det till väga.

Svar ja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in