2014-03-11, 16:28
Medlem
Skeirons avatar
Det enda du skulle uppnå med minskad konsumption i tillräcklig utsträckning är att staten istället börjar låna påhittade pengar vars skuldbörda de i sin tur lägger på dig och alla andra medborgare.

Det enda sättet att göra sig fri från statens nuvarande ekonomiska grepp är att helt enkelt använda ett eget parallellt system utom statens kontroll. Då kan du och dina bundsförvanter fortsätta era liv medan staten inte längre kan hålla sig likvid och konkar. Att den konkar är dock ingen garanti för att den inte håller sig kvar vid den absoluta makten med andra medel.

Det du pratar om. Den demokratiska aspekten av vårt samhälle, är bara fernissan på ytan. Ett bekvämt sätt för de egentliga spelarna att hålla sig i kulisserna och utom synhåll. Hade det varit frågan om faktisk demokrati hade du inte behövt starta tråden då en dissonans mellan folkviljan och de politiska representanternas politik vore omöjlig.

Utan demokrati så skulle Sverige genast tvångsförvaltas av de som redan idag håller i tyglarna. Den globala ekonomiska makten präglad av vissa etniska särintressen skulle genast statuera exempel och genast visa klart och tydligt vad det är som gäller för svenskar i Sverige.

Vi blir dock inte av med det "demokratiska" styrelseskicket i det här landet, eller något annat västland heller för den delen. De nyttiga idioterna i politikerleden har sedan länge väl inmutade organisationer som håller dem i ordning. De fåtal som behöver köpas är sedan länge köpta. De är farmade av bankirer och underrättelsetjänster och gud vet vad redan från början av sina karriärer för att vara just verktyg åt desamma. Systemet som sådant tillåts inte evolvera för det ligger inte i maktens intressen. Det är bra som det är för det är redan totalt kapat. Politikerna själva är totalt konsumerade av att skaffa sig en liten smula av den maktkaka, och det stora antalet av dem är för korkade för att ens begripa att den är en chimär. Ingen av dem är några demokrater i någon egentlig mening. Då skulle de jobba för att ytterligare förankra demokratin. Istället handlar all debatt om att den form av demokrati vi har idag är totalt oantastlig och höjd över alla invändningar. Att hålla på ett politiskt parti är i dagens samhälle helt jämställt med att hålla på ett fotbolls- eller hockeylag. Det är bara logotypen som skiljer. Ingen av spelarna är ens från den hemstad som här får vara metafor för motsvarnade partipolitisk ideologi.

Du är underståte. Du har absolut noll inflytande. Så länge du tror att du har inflytande utgör du inget reellt hot. Schack matt.
Citera
2014-03-11, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Nja, staten lånar inte av banker - om du törs kan du köpa bankaktier för hälften och spara det andra på längre tid vilket kan ge lite bättre ränta. Om bankerna fortsätter att gå bra genom att låna ut nytryckta pengar så kommer bonusarna fortsatt att betalas ut aktieutdelningarna att fortsätta.

Om jag inte är helt fel ute så är det lägre skatt på aktieutdelningar än på arbete, så det är ju bättre för dig.
Regeringen ändrade nyligen skatteregler, så tror det var aktier som skulle ha högre skatt på vinst, tror det är 50% nu.
Det jag har på banken, gör att staten kan låna tror jag, då min bank lånar ut på något sett och om vanligt folk lånar pengarna så blir det i sin tur ökad konsumtion.
Något som verkar bra om du bor i hus är solenergi,vi kanske inte har bästa soltider i Sverige, men tror det skulle hjälpa en del.
Citera
2014-03-11, 16:46
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Tror jag inte man kan uppnå ens om man vill. Vet att man kunde tidigare med akriv skattplanering, men det går inte längra har jag för mig.
Okej... om du har för dig det så måste det vara sant.

Om du nu tänkt elda upp pengarna, eftersom du ska bryta mot lagen, så orsakar du ett deflatoriskt tryck som gör att staten kan trycka upp mer pengar. Åt sig själv.
- Elda? Jag förstår inte, utveckla.

Så du inser inte att miljöskatter är till för att folk ska undvika saker? Tja, MP lär bli glada.
- Ja det är det oficiella syftet men det handlar även om att dra in pengar - det är därför bilesmen är totalt överbeskattat

Vad hände med att inte skada sig själv? Du kan ju inte ens hålla dina egna regler.
-Verkligen - hur skadar jag mig själv?

Tvivlar på att du har ett företag. Då tror man inte att en förlust på 70000 om året nertecknas som "+0". Tvivla på! Jag har flera inkomster och om jag väljer att lägga ner min verksamhet så kan jag välja att göra det. Hur förelår du att de 70.000 jag avstår ifrån ska tas upp i beräkningen? Ta upp det med Urmelkotten som är ekonom så kan ni göra lite nytta tillsammans

Nej, inte ens om ni är tre bryr sig någon. Ditt 'folk' är ju mest socialbidragstagare och låginkomstgrovjobare, så ni är liksom inte kategorin som betalar in några signifikanta mängder skatt.
Intressant! I gårdagens Metro stod det att 240.000 moderata väljare gått över till SD. Du har grova problem med fördomar om du tror att 240.000 f d moderatväljare är socialfall och "låginkomstgrovjobare" - varav den senare jag hyser oändligt större respekt för än batikhäxor och somalie-kramare.
Senast redigerad av Thunderace 2014-03-11 kl. 16:55. Anledning: redigerat
Citera
2014-03-12, 11:23
Medlem
Citat:
Utan att gå in på alltför mycket siffror påstår jag att 75-90% av den lönen jag uppbär är skatt och avgifter i olika former. Energiskatter på el, bränsle. Skatter avgifter på bilägande /vägskatt, trafikförsäkringsskatt) och nyttjande. Skatter på mat, elektronik m.m. Utöver det moms på allt.
Själv hade jag tidigare 4 bilar och 2 motorcyklar, mer eller mindre inregistrerade samtidigt - trots att jag endast kunde nyttja ett fordon i taget.

Dvs av varje intjänad 100-lapp går mellan 75-90 kronor till staten i led 1,2 och 3.

Utan att gå in alltför mycket på siffror påstår jag att det är rent skitsnack att vi skulle ha ett skattetryck på 75%-90% i Sverige.

Om du vill komma undan med ett sådant barockt uttalande får du nog visa det.

Annars kan du läsa lite om skattetryck här: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetrycket-historiskt/
Citera
2014-03-12, 14:53
Medlem
Tror inte det går att svälta ut staten. Inte många i din situation som skulle sälja bilarna och tantjeeparna och köpa en 15 år gammal Skoda Felicia. Den som är van att slösa med pengar har svårt att sluta. Inkörda spår helt enkelt. Och vist ska väl gumman få knattra omkring på sin HD sommartid, hon har ju redan både tatuerigar och skinnställ!

Bra tanke men saknas det pengar i skattekistan så höjer man skatten så det blir jämvikt.
Invandringen kostar fantastiska summor om vi slår ihop allt.
Blev helt chockad när jag i en annan tråd läste om vad omsorgen om 17000 handikappade kostar årligen.
Ca 40 miljarder årligen med alla personliga ridlärare, musikpedagoger och betalda kompispersoner.
Lägger man därtill färdtjänsten kommer man upp i 60 miljarder.
Rättsväsende och polis i jämförelse "bara" ca.33 miljarder.

Bara den dag som de rika personerna själva drabbas av invandringen, får sina hem sönderslagna, tantjeepen stulen och uppbränd kan det börja hända saker i ditt resonemang. De flesta välbeställda personerna tycker tyvärr fortfarande att invandringen är en struntfråga.
Citera
2014-03-12, 16:50
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Tror inte det går att svälta ut staten. Inte många i din situation som skulle sälja bilarna och tantjeeparna och köpa en 15 år gammal Skoda Felicia. Den som är van att slösa med pengar har svårt att sluta. Inkörda spår helt enkelt. Och vist ska väl gumman få knattra omkring på sin HD sommartid, hon har ju redan både tatuerigar och skinnställ!

Bra tanke men saknas det pengar i skattekistan så höjer man skatten så det blir jämvikt.
Invandringen kostar fantastiska summor om vi slår ihop allt.
Blev helt chockad när jag i en annan tråd läste om vad omsorgen om 17000 handikappade kostar årligen.
Ca 40 miljarder årligen med alla personliga ridlärare, musikpedagoger och betalda kompispersoner.
Lägger man därtill färdtjänsten kommer man upp i 60 miljarder.
Rättsväsende och polis i jämförelse "bara" ca.33 miljarder.

Bara den dag som de rika personerna själva drabbas av invandringen, får sina hem sönderslagna, tantjeepen stulen och uppbränd kan det börja hända saker i ditt resonemang. De flesta välbeställda personerna tycker tyvärr fortfarande att invandringen är en struntfråga.

Tycker du att en 2007 Golf FSI är en skitbil som får mig att lida? Eller att avsaknaden av Spotify, Netflix, bredband, iPhone och hämt-mat gör mitt liv till en torftig tillvaro med 9 veckors utlandssemester?

Att svälta ut staten går inte. Men tillfoga tillräckligt stort bortfall för att få till er reaktion borde fungera teoretiskt. Om 100.000 löntagare gör samma som jag under tre mandatperioder blir det ett teoretiskt bortfall på 300 miljarder. Det skulle göra ca 21 miljarder per år, dvs mindre av nästan bara hälften av vad handikapp-omsorgen kostar. Det skulle vara ganska enkelt att höja avgifter och skatter för att kompensera det lilla bortfallet.

Det sätter onekligen hela bilden av den ekonomiska situationen i landet i perspektiv.

Fast fördelen med min aktion vore att vi fick 100.000 nya miljonärer, varav i alla fall jag skulle säga tack och goodbye till Sverige och leva ett lugnt pensionärsliv tills det var dags för vård och gravsättning.
Citera
2014-03-12, 17:05
Bannlyst
Citat:
Tycker du att en 2007 Golf FSI är en skitbil som får mig att lida? Eller att avsaknaden av Spotify, Netflix, bredband, iPhone och hämt-mat gör mitt liv till en torftig tillvaro med 9 veckors utlandssemester?

Att svälta ut staten går inte. Men tillfoga tillräckligt stort bortfall för att få till er reaktion borde fungera teoretiskt. Om 100.000 löntagare gör samma som jag under tre mandatperioder blir det ett teoretiskt bortfall på 300 miljarder. Det skulle göra ca 21 miljarder per år, dvs mindre av nästan bara hälften av vad handikapp-omsorgen kostar. Det skulle vara ganska enkelt att höja avgifter och skatter för att kompensera det lilla bortfallet.

Det sätter onekligen hela bilden av den ekonomiska situationen i landet i perspektiv.

Fast fördelen med min aktion vore att vi fick 100.000 nya miljonärer, varav i alla fall jag skulle säga tack och goodbye till Sverige och leva ett lugnt pensionärsliv tills det var dags för vård och gravsättning.
Du kommer må bra av att dra ner på konsumtionen.
Du slipper slösa massa tid och pengar på dina prylar.
Jag trodde innan att man blev lyckligare om man köpte vad man ville ha, men mår bara bra precis när man köper grejerna, sen tar de tid, oavsett vad det är(även tidsbesparande saker)
De tar plats.
Jag har inte shopat på länge nu, saker går sönder, jag slänger, men ersätter de oftast inte.
Det är lättare att städa och jag mår bättre.
Det finns saker jag vill ha, men står man bara ut så vill man oftast inte ha de längre efter ett tag.
Sen kommer det kännas underbart för dig att ha pengar på banken, istället för någon högtalare som står och dammar. Du kommer känna dig mer fri.
Sen är det ofta fel på prylar man köper, man slipper allt sånt krångel om man inte handlar.
Citera
2014-03-12, 17:11
Medlem
Folkviljan är redan representerad och efter nästa val är den det igen.
Citera
2014-03-12, 18:19
Medlem
BurkHanss avatar
Intressant tanke och åtminstone delvis funktionellt. Jag "jobbar" själv med liknande idéer och försöker omsätta så mycket jag kan i praktiken, dock har jag inte kommit lika långt som du i planeringen och kör helt improviserat.

De enda invändningar jag har, utan att ha lusläst ditt inlägg, är dels att din beräkning av momsförlusten för staten i samband med minskningen av dina matinköp är för högt beräknad. Matmomsen är 12 % och ska alltså beräknas efter 10,71 % på totalen inkl moms.

Dels så är din beräkning av skatteförlusten av minskningen av vinsten på ditt extraknäck i firman inte helt korrekt då du beräknat skatteförlusten på omsättningen, inte vinsten. Annars kan 65 % vara en ok procentsats om du kommer över brytpunkten för statlig skatt. Har du bara kommunalskatt borde skatteförlusten bli:

125 000 - 70 000 = 55 000 kr * ca 50 % i skatt & egenavgifter * 12 år = ca 330 000 kr.

Möjligen blir det ingen förlust alls för staten här om din intäktsminskning tas över av andra företag.

Själv bojkottar jag alla lokala fack-, detaljhandlare och företagare (hantverkare, frisörer etc) som t ex skyltar med "Sverigedemokraterna i riksdagen - nej tack!", eller " Vi gillar olika" på sin privata eller sitt företags facebook. Har jag möjlighet så informerar jag dem dessutom om mitt beslut och motivet till detta. Det minskar min delvis onödiga konsumtion rejält samtidigt som jag gör en politisk markering.

Det viktiga är att skynda på Sveriges ekonomiska kollaps och så länge det är lagligt så helgar ändamålet medlen!
Citera
2014-03-12, 23:34
Medlem
Tror inte att det fungerar att ge fan i att konsumera och betala skatt. Våra politiker är fast besluten att köra landet i botten oavsett vad. Försvinner 100 miljoner i skatteintäkter så tas dessa pengar antingen från någon annan som vill arbeta eller så får Greta 89 år kallare i sitt rum på äldreboendet.
Citera
2014-03-13, 09:17
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Tror inte att det fungerar att ge fan i att konsumera och betala skatt. Våra politiker är fast besluten att köra landet i botten oavsett vad. Försvinner 100 miljoner i skatteintäkter så tas dessa pengar antingen från någon annan som vill arbeta eller så får Greta 89 år kallare i sitt rum på äldreboendet.
Jamen, vitsen är just att skapa ett tillstånd där skattebetalarna på riktigt märker att det tas pengar från områden där det märkbart drabbar dem själva. T ex så har sjukvården i nästan alla landstings centraliserats mer och mer samtidigt som man - i mitt landsting åtminstone - i stort tagit bort all reseersättning man fick förr. Samt ökat på patientavgifterna rejält för alla slags besök, t ex sånt som var gratis tidigare . Det märker i alla fall folk i gemen samtidigt som man tisslar och tasslar om de somaliska honorna med sina 10-barnsflockar som terroriserar väntrummen snart sagt överallt.

I ett läge där skatteintäkter minskar drastiskt samtidigt som bidragsturismen ökar enormt och horder av nyanlända araber och afrikaner ska försörjas för all framtid kommer allt att ställas på sin spets. Alla kommer att drabbas, men mest kommer det att märkas hos de som haft det relativt bra tidigare. Allting är ju relativt som sagt! I ett sådant läge borde polariseringen mellan olika grupper öka markant. Kopplat till en ekonomisk kris, ev. en snudd på kollaps för välfärdssystemet, får vi hoppas på att gammelsvensken äntligen vaknar.

Kan vi skynda på detta förlopp så att etniska svenskar fortfarande är i klar majoritet när oroligheter och väpnade konflikter utbryter, är det naturligtvis en enorm fördel. Annars är slaget troligen förlorat.
Citera
2014-03-13, 12:57
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy

Inget är enkelt - och definitivt inte att ta från någon annan (än bilisterna då). Om Greta 89 ska ha 15 grader på rummet och det är 10 så har anhöriga svart på vitt att något är fel.

Om tillräckligt många ändrar beteende så borde det märkas, men som jag tidigare räknat ut att även om otroliga 100.000 ändrar beteende och minskar sitt skatteavtryck maximalt liknande det jag tänker göra så är det en piss i Nilen - ca 20 miljarder på ett år är en bråkdel av den totala intäkten på närmare 1.160 miljarder per år! Tror fan att politikerna skiter totalt i att vårda skattkistan - den är ju i realiteten outsinlig.

Aja, det går i alla fall ut minst en vinnare ur min strategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in