• 1
  • 2
2014-03-11, 11:51
Medlem
När man får en viss många skadliga program när man har windows bli man uppringd av en från utlandet?

vart just det, de sa att jag hade x mycket skadliga program på någon av datorn hemma. och hon kunde bara prata på engelska och lät som hon hade inden dialekt.
2014-03-11, 11:54
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Nej, det kallas för scam.

Läs mer här -> (FB) Tråden om telemarketer/scam som vill access till datorn/övrig scam (Mod)
2014-03-11, 11:54
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Antar att du själv har listat ut vad det rör sig om.

Har du inte det så kan jag berätta att det är bluff. De vill bara ha tillgång till din dator för att installera sina skadliga program så de kan stjäla data av dig.
2014-03-11, 11:55
Medlem
Strychnos avatar
Det där är scam/lurendrejeri!
Gå inte på det, dom är ute efter dina bankkontouppgifter,
Så att dom kan länsa dina konton.
Eller iaf sno åt sig dina pengar på något sätt.
2014-03-11, 11:59
Medlem
merlin2s avatar
bogus, skit, fake.

det de vill är istället sätta in virus/trojaner i din dator för att komma åt allt möjligt.
ringer de igen så bara skrik rakt ut till personen "FUCK YOU" och lägg på. (ja, jag vet känns lite dagis-stadiet men har man fått dessa samtal ett par ggr så är man trött på dem).

sedan får man tänka ett steg längre, hur vet "de" hur många virus du har i din dator, det är ju samma argument som när "banken" ska fråga efter ditt bankkontonummer, varför fråga om dom sitter redan i sitt kontor på banken och bara slå upp det på deras dator, det motsäger sig själv.
2014-03-11, 12:05
Medlem
Varit liknande tråd här på Flashback, exakt som du nerskriver, dock hade den personen i fråga indisk dialekt (tänker mig Simpsons)

Bara ignorera och rensa datorn på skit,
2014-03-11, 12:11
Bannlyst
- hello sir, i am calling from windows. your computer is sending error messages!
- i dont RUN windows. youre a scam. stop calling. <klick>
2014-03-11, 12:13
Medlem
tänkte nog de för har en kompis som hade tre dubbla de hon sa utan att bli uppringd.
2014-03-11, 12:25
Medlem
brianmolkos avatar
Kan man inte be dem vänta sen ringer man polis på andra linjen och koppla ihop dem
2014-03-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Kan man inte be dem vänta sen ringer man polis på andra linjen och koppla ihop dem

vad ska polisen göra åt det ?

det är nog bättre du säger att du har en mac då tror jag inte de ringer fler gånger

Med vänlig hälsning
t
2014-03-11, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
vad ska polisen göra åt det ?

Förundersökning? Väcka åtal?
2014-03-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchackNorris
Förundersökning? Väcka åtal?

eller så skickar polisen nationella insatsstyrkan, men det blir dyrt för skattebetalarna för flygbiljetterna till indien

Med vänlig hälsning
t
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in