Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-28, 14:01
  #1
Medlem
Förra veckan satt jag hemma hos min mormor och hon talade då om någon skum figur som ringde och pratade väldigt dålig engelska och mumlade om datorn. Idag ringde de om samma ärende hem till oss. Vi bor i helt olika städer så jag antar att de ringer runt hela Sverige. Farsan snackade med dem så jag vet inte allt i detalj med detta är vad jag vet:

Det ringde ifrån nummer 001000181.
Pratade väldigt dålig engelska med förslagsvis indisk brytning.
Dålig på att kontra.
Säger "Er dator har blivit infekterad"
Vill att man slår på datorn.
Säger sig ringa ifrån Microsoft.

Någon som vet vad de vill åstadkomma för någonting? Eller har någon annan blivit uppringd?

(Flytta gärna detta ämne om jag lagt det fel)
__________________
Senast redigerad av NattahJ 2011-07-28 kl. 14:04.
Citera
2011-07-28, 14:04
  #2
Medlem
Lura på dig ett anti-virusprogram, alt. infektera din dator först eller på något sätt påvisa att du behöver det de erbjuder.

Lägg bara på luren eller skoja lite med dem.
Citera
2011-07-28, 14:08
  #3
Medlem
Ja, jag är gammal telemarketer själv (Fy fan, skäms att erkänna detta!) så jag vet precis hur dom ska tas. Dock så tycker jag det är otäckt att de får ringa runt hela världen i stort sätt! Tänk så många dumma människor som blir lurade. Är man dum och är i min ålder så får man fan skylla sig själv men jag tänker på äldre människor som inte vet bättre om datorer. Finns en massa videos på youtube där liknande samtal spelats in.
Citera
2011-07-28, 14:12
  #4
Medlem
Tommy K Johansson skrev just om detta i sitt nyhetsbrev:

http://blogg.tkj.se/varning-scam-via...med-din-dator/
Citera
2011-07-28, 20:20
  #5
Medlem
drullureds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NattahJ
Ja, jag är gammal telemarketer själv (Fy fan, skäms att erkänna detta!) så jag vet precis hur dom ska tas. Dock så tycker jag det är otäckt att de får ringa runt hela världen i stort sätt! Tänk så många dumma människor som blir lurade. Är man dum och är i min ålder så får man fan skylla sig själv men jag tänker på äldre människor som inte vet bättre om datorer. Finns en massa videos på youtube där liknande samtal spelats in.

Har sett tillvägagångssättet i youtube-videos. De ber en först att kolla loggarna i Windows (där det helt normalt finns ett antal fel och varningar) och sedan påpekar (felaktigt!) att dessa varningar/fel tyder på virus i datorn. Får sedan användaren att installera något "antivirus" och vips så har de kontroll över den datorn.
Citera
2011-07-28, 20:56
  #6
Medlem
Bitmasters avatar
Det är väl ändå inte någon som går på detta? Datorkunnig eller inte; skulle man välja att blint lyda en helt främmande röst på telefon som hävdar sig ringa från t ex din bank, utan att hävda bankens namn heller, och be om att få ditt kortnummer för verifiering eller någon annan vagt formulerad anledning?

Det kanske låter krasst, men om man går på denna har man bara sig själv att skylla. Inte bara har man bevisat att man inte har något på datorn att göra; man har bevisat att man har ett väldigt dåligt omdöme i övrigt.

Eller man kanske skulle släppa in en främmande person i sitt hus, sen gå och köpa mjölk och komma tillbaka och förvänta sig att allt står kvar? Skulle Polisen ens ta emot en sån dum anmälan?
Citera
2011-07-29, 00:30
  #7
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
Det är väl ändå inte någon som går på detta?

Det är faktiskt galet många som går på det. Riktigt smart sätt faktiskt.

Jag skulle vilja se någon göra en counterscam mot deras egna datorer dock. De lär ju inte vara så smarta och kunniga som sitter där.
Citera
2011-07-29, 14:30
  #8
Medlem
Bitmasters avatar
Typ "Jag har en specialversion av Windows som gör att jag måste köra Viewern istället"?
Citera
2011-07-29, 18:56
  #9
Medlem
bergsturks avatar
Ja, jag tänker mig att man säger "vår systemadministratör har låst ner hela datorn, men han har ett sätt att komma in och hjälpa, kan du använda det för att få bort mitt virus"? Sedan rabblar man upp en IP och lite random grejer som låter legit, typ
123.234.123.234/e56rt7pa.gotomypc.com

Viktigt är att säga att "e56rt7pa" är lösenordet, och de får lova att inte tala om det för någon. Sedan ska skärmen komma upp i deras webbläsare. Bang, RAT

Det är ju social engineering det handlar om, och som sagt, de är knappast speciellt kunniga eller smarta utan sitter bara där för att få folk att bulk-installera skräp. Med lite flyt skulle man nog kunna ta över några scammers hela nätverk
Citera
2011-07-29, 21:57
  #10
Medlem
Bitmasters avatar
Det skulle faktiskt vara jävligt kul om någon försökte sig på det.
Citera
2011-08-07, 23:17
  #11
Medlem
Hej, efter att ha läst om att fler och fler drabbas av bedragare som påstår sig rings från Microsoft - och eftersom jag arbetar med bl. a IT-säkerhet skulle jag vilja tillägga följande, vilket även står på vår hemsida www.datorkirurgen.se

Varken Microsoft eller något annat företag ringer hem till folk och begär fjärrstyra datorer och lösa datorproblem! Lägg genast på luren utan att ens prata med den som ringt - ofta någon med indisk brytning eller dålig engelska!

Bedrägeriförsöken kan lika gärna utföras av någon som talar perfekt engelska. Men det betyder inte att du ska lita på det! Var därför på din vakt och var observant. Detta är egentligen samma s k Nigeriabrev och lotteribedrägeri fastän i modernare form och i ny skepnad. Om du har nummerpresentatör skall du omgående kontrollera ifall samtalet är ifrån nummer som börjar på 001, 0021, 0025, 0028, eller innehåller siffrorna 000181, 3300300, 3220002.

Under tiden bedragaren underhåller dig med s k datorhjälp installeras ett mycket farlig s k "latent" trojan av typ ZEUS V3, eller VB.gip på din dator vars uppgift är att några dagar efter infektionen påbörja bl. a. att spela in samtliga dina tangentbordsinmatningar och överföra dessa till bedragaren. Om du tror att bedragarna kunnat komma åt din dator skall du omedelbart kontakta din bank och spärra dina kreditkort och kontonummer! Kontakta polisen genom att ringa 114 14.

Bedragarna hittar sina offer via bl. a. www.hitta.se. www.eniro.se samt www.bolagsverket.se. Via Bolagsverkets hemsida kan bedragarna lätt få tag på uppgifter om registrerade bolag i Sverige, via tjänsten Sök och köp företagsfakta. Ringer bedragaren hem till dig och du svarar - kan nu bedragaren via Google Earth se också exakt var du befinner dig (t ex i vilken bostad).

Bedragaren är smart och börjar nu testa dina gränser. Om han upplever dig som naiv, tillmötesgående, ärlig, eller lättlurad kan han i nästa steg rikta reklam till dig. Reklamen levereras på posten direkt hem i brevlådan och kan innehålla attraktiva erbjudande till dig eller familjen. Förr eller senare lurar bedragaren dig - genom att få dig att skriva på något avtal, kontrakt, satsa pengar på något, eller liknande.

Bedragaren pratar väldigt dålig engelska, ofta med indisk brytning. Såsom det angavs tidigare, bedrägeriförsöken kan även utföras av någon som talar perfekt engelska. I många fall kommer samtalen i själva verket från östeuropeiska länder eller ifrån något land i Afrika. VOIP är tekniken som ofta används. Samtalen går alltså via Internet genom ett flertal Routrar och länder. Egentligen är det mycket enkelt att spåra varifrån samtalen kommer.

Det går även att spåra exakt från vilken dator och adress personen kopplat upp sig till din dator.Tillvägagångssätten är olika. Ett exempel på detta är upprätthållandet av en virtuellt Windows miljö på en Linux plattform (en dator som kör Linux). Genom virtualisering kan man låta bedragaren fjärrstyra och få tillgång till den virtuella Windows 7 miljön som körs i Linux datorn. Därefter kan man lätt se exakt varifrån anslutningen skett. Vi har länge velat/önskat bli uppringt från dessa typer av bedragare. Vårt syfte är att spåra bedragarna och överlämna trafikinformationen till Polisen. Men tyvärr har ingen bedragare hört av sig än :-)

Mvh / Darorkirurgen
Citera
2011-08-07, 23:41
  #12
Medlem
qrizzes avatar
Tråd -> Telefoni

//mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback