2014-03-11, 10:38
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatNext
Jovisst självklart menade jag sil och inte massa äcklig sill!

En sill hade varit mer oväntat tips i alla fall.
Citera
2014-03-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
En sill hade varit mer oväntat tips i alla fall.

HAHA, yes.
Citera
2014-03-11, 14:23
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Sitter och kolla på mästerkocken och funderar på vad som skulle krävas att vara med. Eller rättare sagt, vad bör man klara av för att vinna hela skiten?

Nu ska jag väll inte vara med, men kul att fundera lite.

Vad tycker du man bör kunna för att klara sig, dvs vilka maträtter osv är ett minimum. Man bör ju ha koll på "alla klassiker" vilka de nu är.

Om ni hade ett år på er och visste att ni skulle vara med. Vad hade ni tränat på osv?

Vore kul att spåna ihop en bra guid till alla som skulle vilja ta en chans.

Jag skulle iaf satsa på att kunna en jävla massa såser osv, göra alla klassiker helt perfekt.

Går nog att vinna med en enkel klassisk rätt bara man inte missar på kryddor etc. Nog klokt att kolla hur aktuella domare tänker, känner och själva lagar vissa rätter och sedan öva på dem.
Citera
2014-03-11, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Går nog att vinna med en enkel klassisk rätt bara man inte missar på kryddor etc. Nog klokt att kolla hur aktuella domare tänker, känner och själva lagar vissa rätter och sedan öva på dem.

Bygga upp en lager med relativt kompletta maträtter med olika stilar och tekniker är väll det lättaste sättet, Du kan inte lura juryn även om dom är snälla. Pinsamt att se vad folk ställer upp med ibland.
Tävlingsmomentet är nog knepigt för många, det är ju långt ifrån en lugn kväll hemma med ett glas vin i handen.
Citera
2014-03-11, 19:51
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatNext
Vet du hur du får den perfekta runda? Jo, innan du lägger i den i kastrullen så snurra till var och en i en sill. Formen blir perfekt!

Trust me!

Det är inte formen som är problemet utan konsistensen.
De ska vara lätt kladdiga på utsidan, och ha lagom tuggmotstånd utan att vara torra.
Åt kroppkakor hos en gammal tant på Öland för många år sedan och dom var fullkomlig perfekta. Bästa jag nånsin ätit.
Jag vet att hon lät fläsket ligga blandat med kryddpeppar och lök över natten samt att hon använde stärkelsen från den rårivna potatisen som mjöl, samt att hon alltid rev för hand. Tricket verkar vara att ha rätt potatis samt hur mycket vatten man pressar ur den rårivna potatisen. Men trots många försök så blir dom inte lika bra.
Tyvärr är hon död idag så det går inte att fråga.
Citera
2014-03-12, 15:05
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Förmågan att smaka på maten innan man ens har tillagat den, det är en mycket bra egenskap.
Såna tävlingar som mästerkocken, så är det en fördel att vara bekant med många olika tekniker.
Kunna många olika recept givetvis.
Tror jag ockå, att klara av minst 7 rätter, gärna husmanskost x 2, dvs 14 olika smarriga rätter inkl. 14 olika efterrätter, då är man duktig, och ännu duktigre att klara av beräkningarna på en höft, vilket givetvis kräver mkt övning och så ska man kunna slänga ihop ett bröd medan man lagar en soppa för att kallas duktig, ett minimum, som då skulle kunna kompensera efterrätt, en eftrrätt kan självklart bestå av en festligt utskuren apelsin, även det är duktigt, särskilt om man dukar rätt.. så dukning ingår i duktighetsgradering. Även om det är duktigt att ställa grytor direkt på bordet, så är det extraskickligt att klara av upphällning i karotter och sådant.. det i alla fall impar. Med servetter. En duktig matlagare är självklart extraduktig av att ha förståndet med, i att ställa fram tandeptare på bordet - visar på att den fattar helheten och är en omtänksam matlagare, att det ska vara mer än mat i grytan. Matchande tandpetarbehållare tycker jag också imponerar vansinnigt extra.
Citera
2014-03-12, 17:11
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Sitter och kolla på mästerkocken och funderar på vad som skulle krävas att vara med. Eller rättare sagt, vad bör man klara av för att vinna hela skiten?

Nu ska jag väll inte vara med, men kul att fundera lite.

Vad tycker du man bör kunna för att klara sig, dvs vilka maträtter osv är ett minimum. Man bör ju ha koll på "alla klassiker" vilka de nu är.

Om ni hade ett år på er och visste att ni skulle vara med. Vad hade ni tränat på osv?

Vore kul att spåna ihop en bra guid till alla som skulle vilja ta en chans.

Jag skulle iaf satsa på att kunna en jävla massa såser osv, göra alla klassiker helt perfekt.

Om du ska anses vara klassiskt duktig så ska du kunna franska begrepp och franska grunder, men det finns många kockar som är bland världens bästa utan att vara klassiskt skolade (Heston Blumenthal på Fat Duck t.ex. Eller Michael Jonsson på Hedone). Varenda människa i världen kan lära sig att lära sig recept utantill och laga béchamelsås, espagnolesås, hollandaisesås, tomatsås och velouté sauce enligt konstens alla regler. De kommer inte vinna några Michellinstjärnor för det. Så jag skulle istället säga att för att du ska kunna anses vara duktig på att laga mat, så måste du förstå vad det är du gör snarare än att bara kunna följa instruktioner. Förstå gör du när du kan se en grönsak, och vet precis hur den smakar. När du smakar en rätt, och förstår precis tanken bakom kompositionen. När du kan det (och det lär du dig av erfarenhet, trial och error) så är du också lämplig för att tävla.
Citera
2014-03-12, 19:30
Medlem
JerryCottons avatar
Preparationer och mise en place är viktigt! Måtta upp allt färdigt innan du börjar laga maten. Då minimerar du risken att missa någon ingrediens samt att köket hålls rent.
Citera
2014-03-12, 19:31
Medlem
knullfisks avatar
Korv med bröd?
Citera
2014-03-12, 21:26
Medlem
Octavianuss avatar
Efter att ha funderat lite till och läst era svar, så en till metod kanske kan vara att ta ett stort antal huvudråvaror, främst olika kött och fisk. Lära sig laga tre olika alternativ på varje, då har man en jävligt bra grund att stå på. Många tävlingar verkar vara "här får du en bit kött, laga ngt smutt med den" då är det bara att plocka fram sitt säkra kort.

Efter det behöver man nog en bra fantasi och kunna som ni alla säger, känna igen smaker.

Sen min stora Akilles häl, hur fan man lägger upp snyggt. Verkar vara minst lika viktigt som maten. Några tips?
Citera
2014-03-13, 00:57
Medlem
Citat:
Sen min stora Akilles häl, hur fan man lägger upp snyggt. Verkar vara minst lika viktigt som maten. Några tips?

På Youtube finns det mängder av klipp med tips och inspiration.
Citera
2014-03-13, 15:09
Medlem
Lär dig ett antal rätter ur det franska och italienska köket relativt bra så skulle jag tro att den generella uppfattningen om dina kunskaper blir positiv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in