• 1
  • 2
2014-03-10, 21:44
Medlem
Octavianuss avatar
Sitter och kolla på mästerkocken och funderar på vad som skulle krävas att vara med. Eller rättare sagt, vad bör man klara av för att vinna hela skiten?

Nu ska jag väll inte vara med, men kul att fundera lite.

Vad tycker du man bör kunna för att klara sig, dvs vilka maträtter osv är ett minimum. Man bör ju ha koll på "alla klassiker" vilka de nu är.

Om ni hade ett år på er och visste att ni skulle vara med. Vad hade ni tränat på osv?

Vore kul att spåna ihop en bra guid till alla som skulle vilja ta en chans.

Jag skulle iaf satsa på att kunna en jävla massa såser osv, göra alla klassiker helt perfekt.
Citera
2014-03-10, 22:03
Medlem
kinesarsles avatar
Även om man bör kunna en hel del klassiska rätter är nog inte det det viktigaste. Det som är viktigast är nog att helt enkelt ha en bra förståelse för matvaror. Att veta hur olika smaker samverkar, vad man kan ersätta med vad, hur man kan ändra ett recept för att ge sin egen touch osv.
Citera
2014-03-10, 22:04
Medlem
MADs avatar
Vad jag tror.
Du kommer väldigt långt om du är duktig på smaker.
Dvs om du smakar på t ex en sås och kan plocka ut ingredienserna samt förhållandet dem emellan.
Tror inte du kommer så långt med att kunna några recept utantill.
Du ska kunna läsa ett recept och genom att se ingredienserna och processen kunna förstå smaken utan att laga maten.
Sen måste du så klart känns till baserna i matlagning.
Citera
2014-03-10, 22:04
Medlem
Kan inte alla klassiker, men en sådan som man borde kunna (enligt min åsikt) är kroppkakor givetvis!
Citera
2014-03-10, 23:17
Medlem
klybans avatar
Förmågan att smaka på maten innan man ens har tillagat den, det är en mycket bra egenskap.
Såna tävlingar som mästerkocken, så är det en fördel att vara bekant med många olika tekniker.
Kunna många olika recept givetvis.
Citera
2014-03-10, 23:22
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatNext
Kan inte alla klassiker, men en sådan som man borde kunna (enligt min åsikt) är kroppkakor givetvis!

Just kroppkakor är fan omöjligt att få helt perfekta.
Har du ett bra recept på gråa kroppkakor med råriven potatis utan tillsatt mjöl samt med fläsk som dragit i kylen med kryddpeppar över natten får du gärna skicka ett PM.
Citera
2014-03-10, 23:42
Medlem
idiamindadas avatar
Den sista touchen. Anekdot: Jag åt lunchbuffé på travbanan i Kramfors. En sladdrig jävla lunchrestaurang - totalt charmlös. Jag åt den spaghetti & köttfärssås som fanns. Vilken jävla köttfärssås! Aldrig ätit bättre. Jag kände att jag bara MÅSTE uppsöka kocken för att tala om detta. Han såg inte lite förvånad ut.. Han besatt de egenskaper som tidigare nämnts i tråden.
Citera
2014-03-11, 02:12
Medlem
christerys avatar
Sitter i Thailand nu, käkar hos en mama som troligen lagat mat i 50 år, fy fan vad gott allt är. Jag kan justera smakerna lite genom att lägga till eller ta bort ingredienser.

Vetefan om hon har läst ett recept i hela sitt liv men det blir perfekt balanserat i alla fall. Jag tror att hon liksom har alla smaker i huvudet och vet hur man balanserar syra, sötma, chiili, sälta. För hon har inte misslyckats ännu.

Nu har jag beställt Pad See Ew, bara med den rätten skulle hon vinna Sveriges mästerkock. Hennes Laab moo eller tom youm kung är bara att dö för. Enda jag retar mig på är att jag blir mätt för snabbt.
Citera
2014-03-11, 02:55
Medlem
Grodaifickans avatar
Att laga rätter man själv älskar, med bra resultat, är ingen större konst. En duktig kock i mina ögon är han som presterar även när han lagar rätter han själv inte gillar. För att lyckas med det krävs en talang och en känsla för smaker utöver det vanliga.
Citera
2014-03-11, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Just kroppkakor är fan omöjligt att få helt perfekta.
Har du ett bra recept på gråa kroppkakor med råriven potatis utan tillsatt mjöl samt med fläsk som dragit i kylen med kryddpeppar över natten får du gärna skicka ett PM.

Vet du hur du får den perfekta runda? Jo, innan du lägger i den i kastrullen så snurra till var och en i en sill. Formen blir perfekt!

Trust me!
Citera
2014-03-11, 10:05
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatNext
Vet du hur du får den perfekta runda? Jo, innan du lägger i den i kastrullen så snurra till var och en i en sill. Formen blir perfekt!

Trust me!

Jag brukar inte märka ord, men du menar väl sil?
Citera
2014-03-11, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag brukar inte märka ord, men du menar väl sil?

Jovisst självklart menade jag sil och inte massa äcklig sill!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in