• 1
  • 2
2014-03-10, 20:01
Bannlyst
Jag har det verkligen svårt hemma. Har haft ett tufft liv med falska anmälningar hit och dit mellan familjemedlemmar, bråk, våld, polisförhör och annat. Nu dom senaste månaderna har min mamma gått över styr. Hon dricker väldigt mycket tillsammans med sin nya sambo, trycker ner mig konstant och beter sig som skit mot mig. Det har gått så långt att jag fått tillbaka mitt självskadebeteende och jag har verkligen brutit ihop nu. Jag har kontakt med soc men dom försöker få mig att bo i en stödfamilj, vilket jag verkligen inte vill då jag är väldigt svår att förstå och det skulle bara gå åt helvete. Jag behöver verkligen komma hemifrån, för jag klarar inte av det här längre. Ni undrar säkert varför jag inte bara frågar någon på soc när jag ändå har kontakt med dom regelbundet? Jo, jag hatar att fråga om saker och sen bara bli skrattad åt om jag har fel. Jag kan även tillägga att jag "bott" med min pojkvän nästan konstant sedan i höstas, men min mamma är helt emot det numera. Så jag kan alltså klara mig själv och på lite pengar, så jag är inte bortskämd eller något. Det är inte så att min mamma bara är lite sträng eller något, utan hon är verkligen otrevlig mot mig, bråkar med mig bara jag går förbi och gör sitt absolut bästa för att jag ska må dåligt. Så snälla, om ni vet ifall det är värt att jag kontaktar soc och frågar om jag kan få en lägenhet, så ge mig ett svar. Det finns verkligen ingen annan lösning då problemet sitter mest hos min mamma, som vägrar inse det.
Citera
2014-03-10, 20:08
Medlem
lider med dig men tycker du ska prata med soc ändån om det fast jag tror ej att du kommer få lov att få egen lägenhet

synd att moddsen kommer banna dig
Citera
2014-03-10, 20:12
Medlem
psyDucks avatar
Jobbig situation. Jag tror tyvärr inte soc kommer ge dig en lägenhet som 15 åring. Kan du inte fortsätta bo med din pojkvän? Bor han hemma hos sina föräldrar?
Citera
2014-03-10, 20:20
Medlem
18-årsgräns på Flashback.
Bit ihop och vänta med lya till myndig.
Mamma har alltid rätt. Bara foga sig. Hjälpa till hemma osv.
Senast redigerad av Dildolinda 2014-03-10 kl. 20:33.
Citera
2014-03-10, 20:21
Medlem
fckingfevers avatar
Jag vet att du tror att du är vuxen och klarar dig själv. Och det gör du säkert också, för att du behövt det och blivit tvingad till att göra det. MEN du är fortfarande ett barn och du behöver vuxen stöd, jag tror att om du tillåter dig själv att ta emot det kan bli en starkare och tryggare människa. Att bo ensam kan skada mycket mer än det kan komma att hjälpa. Ett annat boende vore på sin plats, jag tror dock inte att du ska bo själv eller med din pojkvän.
Citera
Medlem
-defekt-s avatar
Tillfälligt familjehem, kan socialen kanske fixa.
Mycket beror på hur dom ser på och dom kan ha väldigt konstigt sätt att se på saker ibland.
Gå till kontoret och säg att du vägrar gå hem, berätta din version stå på dig. Om du har en läkare så kolla om han kan skriva ett läkarintyg om att du tar skada av att vara hemma.
Ge dig inte när dom säger att det är ju bara några år kvar tills du är myndig.
Citera
Medlem
Ring polisen. vad faaaan.
Citera
2014-03-10, 20:39
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Ta stödfamiljen som erbjuds, socialen hjälper inte unga människor direkt. I värsta fall, skäms över att jag måste säga det: Bli gravid lagom till 17-18 årsdagen om du inte får någon hjälp innan dess. Så du slipper stå på gatan. Men läs på, plugga och sköt dig innan det, för det är nog så tufft med barn också. Får du ingen hjälp idag får du inte det först om många många år. Systemet fungerar inte för utsatta individer. Tyvärr
Citera
2014-03-10, 21:11
Medlem
Du kommer nog inte få eget boende när du bara är 16, i bästa fall kan du hamna på hbv boende, de är typ som ett lägenhetshotell. Du har ett eget rum och kan komma och gå lite som du vill (beroende på hem) och så visar du att du klarar av att sköta de så borde du få en egen lägenhet om kanske ett år. Och där finns de personal och så som har koll på dig så du inte pundar eller dricker sen får du inte ha massa folk på rummet eller komma hem mitt i natten. Fast de är väldigt olika beroende hem angående regler och så.
Citera
2014-03-10, 21:18
Medlem
Du är ju minderårig och du argumenterar därefter.
Du skyller allt på din mamma. I själva verket krävs det två för att ha en
dispyt. Det är nästan aldrig en persons fel.
Citera
2014-03-10, 21:38
Medlem
Nej, det kan du glömma. Men om du börjar och sen slutar missbruka droger och skaffar dig en och annan diagnos så kan det bli aktuellt.
Citera
2014-03-10, 21:46
Medlem
Du är förmodligen för liten. Hitta ett jobb istället eller bit ihop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in