• 3
  • 4
2014-03-15, 15:27
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det har du ju så klart helt rätt i, miss av mig där.

Alkoholen bör släppas fri så att butikerna själva får avgöra när och hur det ska säljas.

Som det ser ut nu så dricks det ju ingenting på dagarna, och sedan kommer helgen, och då gäller det att supa så mycket det bara går. Gärna slåss och spy en del så att man har druckit tillräckligt för hela nästkommande vecka.

Åtminstone kan man släppa alkoholen lös för att prova under en period.
Vad är problemet? Måste bolaget vara öppet för att man ska dricka alkohol? Det är ju inte särskilt svårt att köpa hem vad man vill ha och dricka det när man vill, eller hur?
Klarar man inte av att ha rusdrycker hemma utan att dricka obegränsat så har man problem och då är väl inte fri tillgång en framgångsfaktor.
Citera
2014-03-15, 18:57
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad är problemet? Måste bolaget vara öppet för att man ska dricka alkohol? Det är ju inte särskilt svårt att köpa hem vad man vill ha och dricka det när man vill, eller hur?
Klarar man inte av att ha rusdrycker hemma utan att dricka obegränsat så har man problem och då är väl inte fri tillgång en framgångsfaktor.

Jag tror faktiskt också att bolagets begränsade öppettider gör att folk köper mycket mer än de behöver eftersom de sedan inte kommer ha tillgång till det. För väldigt många så blir det nog så att det de köper går åt. Jag tror att om tillgängligheten ökade så man kunde gå och köpa några öl på lördagkvällen eller söndagseftermiddagen i närbutiken om lusten föll på så skulle behovet av att bunkra upp en jävla massa på fredagen för att gardera sig minska. Detta var uppfattningen jag fick när jag bodde i ett fritt land under en period. Folk mängdköpte inte alls på samma sätt och drack mer balanserat. Naturligtvis kan det ligga andra kulturella skillnader bakom, men detta var en observation. I Sverige är det bara tiggare som går och köper två burkar öl eftersom de inte har råd med mer åt gången. Alla svenssons köper en eller ett par lådor vin och ett par påsar fulla med öl samt kanske nån spritflaska. Sen blir det ett par dagars dyngfylla eftersom många inte håller fingrarna borta när det finns.

Detta är bara ett exempel på hur (jag tror att) Systembolagets monopol är kontraproduktivt för folkhälsan och dryckeskulturen.
Citera
2014-03-15, 19:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag tror faktiskt också att bolagets begränsade öppettider gör att folk köper mycket mer än de behöver eftersom de sedan inte kommer ha tillgång till det. För väldigt många så blir det nog så att det de köper går åt. Jag tror att om tillgängligheten ökade så man kunde gå och köpa några öl på lördagkvällen eller söndagseftermiddagen i närbutiken om lusten föll på så skulle behovet av att bunkra upp en jävla massa på fredagen för att gardera sig minska. Detta var uppfattningen jag fick när jag bodde i ett fritt land under en period. Folk mängdköpte inte alls på samma sätt och drack mer balanserat. Naturligtvis kan det ligga andra kulturella skillnader bakom, men detta var en observation. I Sverige är det bara tiggare som går och köper två burkar öl eftersom de inte har råd med mer åt gången. Alla svenssons köper en eller ett par lådor vin och ett par påsar fulla med öl samt kanske nån spritflaska. Sen blir det ett par dagars dyngfylla eftersom många inte håller fingrarna borta när det finns.

Detta är bara ett exempel på hur (jag tror att) Systembolagets monopol är kontraproduktivt för folkhälsan och dryckeskulturen.
Återigen, monopol eller inte har inte med öppettider att göra. Första steget kanske skulle vara att förlänga öppettiderna hos systembutikerna för att se hur och när folk vill handla.

Egentligen ser jag ingen större skillnad på att ha sprit hemma eller att gå ner till kvartersbutiken när omdömet sviktar. Kan man inte hantera suget så är det nog bara ett fåtal som drar sig för att gå och köpa öl.
Citera
2014-03-15, 19:36
Medlem
GeMigMers avatar
Mycket snack om monopolet.. Fördelen med monopol är ju att man har ett brett utbud i ett glesbebyggt land som Sverige. Självklart hade detta inte påverkat dom större städerna men hur hade det sätt ut för Sven-Göran uppe i Norrland som idag har tillgång till runt tvåhundra sorters whisky, sexhundra sorters vin och tvåhundra sorters öl!? Hade lokala ICA-butiken i en liten obygd by mitt ute i skogen tagit in samma kvantiteter som systembolaget idag faktiskt gör? Skulle knappast tro det! För alla dom som dricker billig lager öl och egentligen skiter i vad ni dricker bara ni blir snurriga i skallen spelar detta ingen roll, men för folk som är passionerade över sitt drickande hade ett avskaffande av det svenska alkoholmonopolet varit en stor förlust. Ett fantastiskt beställningssortiment men ett stort utbud som dessutom är kostnadsfritt. Om monopolet avskaffades hade knappast företag erbjudit den tjänsten kostnadsfritt, speciellt inte för enstaka flaskor.

På ställen som ICA-maxi, coop forum och dylikt så hade det förmodligen varit ett okej sortiment med lite smått och gott av varje men garanterat inte i närheten av samma utbud som bolaget erbjuder. Återigen så är det folk i våra mindre städer som blir lidande. Bor du i en liten stad med ptja tjugo affärer och ett lite bageri så kommer utbudet efter monopolets avskaffande vara knapert, många kommer att åka in till större närliggande städer för att handla vad dom tidigare kunnat handla i sin egna lilla by, det om något kommer kräva planering och att köpa på bulk.

Tror inte att ett avskaffande skulle föra med sig vare sig mer eller mindre alkoholkonsumtion. Det skulle endast få folk på landsbygden som är vana att dricka lite mer exklusivt att dricka mindre exklusivt och bli mindre tillfredsställda. Självklart så har alkoholmonopolet format svenskars alkoholvanor men jag tror att det är till det bättre. Oftast så är det ungdomar som dricker ansvarslöst och vuxna som dricker ansvarsfullt, självklart så finns det undantag som bekräftar regeln.

Det skulle garanterat bli enklare för omyndiga att snatta en kvarting på lokala ICA. Föreställ er hur det hade gått till för en femtonårig grabbhalva att idag gå in på bolaget och lägga ner en kvarting i jackan och sen gå ut. En sådan process är enklare i en matvarubutik där de är välkomna och kan handla en läsk för att dölja det hela.

Jag tror inte att ett avskaffande skulle få oss att dricka mer eller mindre och framförallt så tror jag inte att det hade påverkat vårat vardagsdrickande.

Bulkandet av varor som går åt i hemmet finns alltid där. Jag köper inte en flaska cola och sedan går till affären nån dag efter och köper mer, jag köper fyra-fem flaskor så att det finns hemma. Samma sak gäller toapapper och öl. Vem köper en toarulle åt gången? Personligen så köper jag skithuspapper i bulk så att det räcker mig 4-5 månader, och det kommer jag att fortsätta med vare sig staten tar monopol på toapapper eller ej.

Att skylla svenskars syn på vardagsdrickande på monopolet är fel.
Citera
2014-05-06, 20:28
Medlem
creepyones avatar
äsch fan det är bara att pimpla på det är bara alla svenne bananer som klassar alkolism i en kategori för sig det är presic lika illa som vilken annan jävla substans i fråga fan vill du avnjuta din helg men en näsa amfetamin så gör det...

Så jävla trött på alla svennsons som har "gjort sig förtjännt" av dom där 10 kalla bärsen var enda jävla fredag och lördag specielt i transport och logistik branshen går snacket....

Ta mig va fan enda fredag hör man "fan vad gott det ska bli och komma hem och ta sig en bärs"

"fan va gott det ska bli med lite kalla i helgen" bla bla bla men skulle man göra minsta antydan på deras alkohol vanor går dom i taket etanol är största jävla vidriga drogen ever jaaaaa svennson ALKOHOL/ETHANOL är en DROG!

kör på vilken substans du känner för alla andra som tuggar nått annat har noll jävla koll på substans fronten. vill du dricka varje dag så gör det i säger go for it
Citera
2014-05-06, 20:56
Medlem
ekerilars avatar
Under bondesamhället dracks det ständigt. I princip varje avslutat projekt manifesterades med en sup.
När industrialismen slagit rot och man arbetade med farliga maskiner, utan skydd och med remdrift.
Om man inte var nykter då innebar det katastrof.

Lägg därtill att sprit var ransonerat en stor del av 1900-talet.
Citera
2014-05-07, 12:23
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Under bondesamhället dracks det ständigt. I princip varje avslutat projekt manifesterades med en sup.
När industrialismen slagit rot och man arbetade med farliga maskiner, utan skydd och med remdrift.
Om man inte var nykter då innebar det katastrof.

Lägg därtill att sprit var ransonerat en stor del av 1900-talet.

En av anledningarna stavas Luther.
Citera
2014-05-07, 13:24
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
En av anledningarna stavas Luther.

Jag hävdar att denna inställning kom först med industrialismen och frikyrkorna. I det det starkt lutherska bondesamhället under 17-& 1800-talen söps det hejdlöst varje dag.

Visserligen försökte en del präster begränsa supandet men accepterade ändå en betydande brännvinskonsumtion.
Hjortberg som var präst i Vallda& Släp i norra Halland vid slutet av 1700-talet gjorde en förteckning över vilka supar man kunde ta under dagen, ett ansenligt antal.
Senast redigerad av ekerilar 2014-05-07 kl. 13:30.
Citera
2014-05-07, 14:06
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag hävdar att denna inställning kom först med industrialismen och frikyrkorna. I det det starkt lutherska bondesamhället under 17-& 1800-talen söps det hejdlöst varje dag.

Visserligen försökte en del präster begränsa supandet men accepterade ändå en betydande brännvinskonsumtion.
Hjortberg som var präst i Vallda& Släp i norra Halland vid slutet av 1700-talet gjorde en förteckning över vilka supar man kunde ta under dagen, ett ansenligt antal.

Du har helt rätt. Luthers betydelse för oss människor visar sig framförallt på senare tid. Vad Luther planterat i oss är en massa moraluppfattningar som iofs emanerar i religiösa föreställningar vilka vi gjort oss av med eftersom vi är sekulariserade nu för tiden. Många av de regler som styr umgänget mellan människor och människors moraluppfattning kommer från Luther helt klart.
Senast redigerad av Moltas666 2014-05-07 kl. 14:56.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in