2014-03-12, 15:02
Medlem
Pubkulturen i Storbritannien med svag öl och tidig stängning är inget annat än en statlig konstruktion för att hålla befolkningen nykter.

Så gott som allt i världen som har med alkohol att göra är starkt påverkat av skatter, regleringar och privilegier. Det är absolut ingen unik svensk företeelse.

Varför använder belgarna en bryggteknik med så tjock mäsk? För att beskattningen baserades på mäsktunnans storlek. Varför stiftades renhetslagen i Bayern? För att kunna ge privilegiet att göra veteöl till bryggare med politiska kontakter.
Citera
2014-03-13, 08:22
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xennah
Apropå ämnet, vid vilken tidpunkt är härligast att dricka? Istället för att behöva vänta till kvällen enligt normen. Är det direkt vid sängkanten klockan halv sju innan arbetet eller vad gäller för er Flashbackare?

Nu för tiden dricker jag inte men för många år sedan jobbade jag en period i ett sydligare land i Europa där arbetsgivaren var mycket liberal och struntade fullständigt i alkoholintag före/under/efter arbetet.

Jag kunde ta en bloody mary kl. 7 på morgonen innan jobbet. Jävlar vad det satt fint!

Vid andra tillfällen kunde jag sitta med chefen vid lunchtid där vi båda tog oss en screwdriver...Satt också fint!
Citera
2014-03-15, 08:44
Medlem
Poke53281s avatar
Att bara supa i helgen är ett väldigt SVENSK-NORSK fenomen.

I Danmark (var man kan köpa stärköl i varje butik), är det 100% normalt att ta med hem 1-2 bajer (bärs) på typ 4.8% - 5.9% varje aften, typ när man kommer hem efter arbetet. Jag har bott i Danmark I över 10 år, och det var typ något alla vuxna Danskar gjorde, inget onormalt med det.

Däremot - att supa sej full en kväll...är inget Danskarna brukar att göra. Det är det bara alkisar som gör.

I Sverige så är allt det där totalt onormalt, då jag flyttade till Sverige - i en liten forort, så tittade folk på mej som om jag var en främling från en annan planet när jag kom på systemet och skulle ha ett par bärs på en Tirsdag.
Citera
2014-03-15, 08:59
Medlem
GeMigMers avatar
När ska folk lära sig att dagen eller klockslaget som man intar alkoholhaltiga drycker har ingenting att göra med alkoholism eller en osund förhållning till alkohol. Personligen så är det inte ovanligt att jag knäpper en bärs eller dricker två-tre öl på en tisdagsmorgon klockan tio till en schysst rulle. Dricker ofta en god öl framåt kvällen på vardagar men jag har inte problem med alkohol för det. Någonting som är osunt är att supa sig dyngrak fredag-lördag, varje helg 52 veckor om året. Personligen så dricker jag förmodligen lika mycket som helgsupare gör en helg fast jag fördelar ölen över dagarna. Dricker du femton öl fredag-lördag så dricker jag ca två öl varje dag och det är sundare än att utsätta kroppen för sådan stora mängder alkohol på en och samma dag. Sedan så dricker jag inte öl varje dag, vissa dagar skippar jag ölen andra dagar dricker jag tre och ibland bara en. Sedan att jag dricker mycket godare och lite dyrare öl en det flesta hör inte hit.

YOLO
Citera
2014-03-15, 09:08
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281

I Danmark (var man kan köpa stärköl i varje butik), är det 100% normalt att ta med hem 1-2 bajer (bärs) på typ 4.8% - 5.9% varje aften, typ när man kommer hem efter arbetet. Jag har bott i Danmark I över 10 år, och det var typ något alla vuxna Danskar gjorde, inget onormalt med det.

Däremot - att supa sej full en kväll...är inget Danskarna brukar att göra. Det är det bara alkisar som gör.

I Sverige så är allt det där totalt onormalt, då jag flyttade till Sverige - i en liten forort, så tittade folk på mej som om jag var en främling från en annan planet när jag kom på systemet och skulle ha ett par bärs på en Tirsdag.

Fattar inte den här tråden? Skriver vi år 1960 eller vad? Min morfar söp i helgerna, då var det tabu på vardagar men han tog igen det på lördagen. Det gjorde man förr, alltså förr 50 år sedan.

I dag har vinkulturen spritt sig och många dricker vin flera gånger i veckan. Kvinnor i synnerhet.
Dock dricks det inte starksprit. Ändra rubriken till starksprit så kan jag köpa snacket här.
Citera
2014-03-15, 09:42
Medlem
Jag går gärna ut på krogen med någon polare eller flickvän och knäcker 2 öl mitt i veckan. Ser absolut inget problem med det. Men folk tycker att man är knäpp som väljer det framför att supa skallen i bitar en fredag eller lördag.....
Citera
2014-03-15, 13:11
Medlem
Sigge Slagpåses avatar
Citat:

För utom vid vissa tillfällen antar jag? Var i Köpenhamn på J-dagen något år och det var väldigt långt mellan de nyktra danskarna då
Citera
2014-03-15, 13:37
Medlem
Enzymes avatar
Det var ju snarare mer tabu förr än vad det är nu om vi snackar om modern tid. I och med EU-medlemskapet så har det kontinentala drickandet blivit mera accepterat. Kulturen med uteserveringar fanns ju knappt alls i Sverige för 20-30 år sedan.
Citera
2014-03-15, 13:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Att vara full eller bakfull på jobbet håller givetvis inte, därav ett upplevt "tabu".
Men att dricka något glas vin till maten är väl närmast självklart om man käkar en god middag på kvällen. Vad skall man annars dricka, mjölk?

Nu är det naturligtvis inte alla maträtter där det passar med vin, då kan ju en öl ofta vara ett bra alternativ. Maträtten styr givetvis dryckesvalet.
Citera
2014-03-15, 13:54
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:

Skulle vilja säga att det är ett fenomen som man hittar överallt i världen där alkohol säljs även i vanliga butiker.

I alla fall i de länder jag besökt. Ingenstans hittar man så fulla och odrägliga ungdomar och vuxna som under helger i just Sverige.
Bodde själv i Irland i ett år ungefär, och där var det helt normalt att sätta sig på puben och ta en öl eller två efter jobbet, sen när helgen kom så drack man några till, men inte så man blev så berusad att man ramlade ihop i sina egna spyor.

Alkoholmonopolet tror jag har stjälpt mer än vad det har hjälpt. Har man lättillgänglig åtkomst till alkohol varje dag, så pekar allting åt att man inte dricker lika stora mängder samma kväll.
Citera
2014-03-15, 14:22
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Skulle vilja säga att det är ett fenomen som man hittar överallt i världen där alkohol säljs även i vanliga butiker.

I alla fall i de länder jag besökt. Ingenstans hittar man så fulla och odrägliga ungdomar och vuxna som under helger i just Sverige.
Bodde själv i Irland i ett år ungefär, och där var det helt normalt att sätta sig på puben och ta en öl eller två efter jobbet, sen när helgen kom så drack man några till, men inte så man blev så berusad att man ramlade ihop i sina egna spyor.

Alkoholmonopolet tror jag har stjälpt mer än vad det har hjälpt. Har man lättillgänglig åtkomst till alkohol varje dag, så pekar allting åt att man inte dricker lika stora mängder samma kväll.
Fast alkoholmonopol och tillgänglighet är inte samma sak, vilket de flesta tycks tro. Även om monopolet skulle slopas så är det fortfarande riksdagen som styr öppettiderna och kan alltså bestämma att ICA, Statoil och Bosses Bärs inte får sälja rusdrycker på helger och kvällar.
Citera
2014-03-15, 14:52
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Fast alkoholmonopol och tillgänglighet är inte samma sak, vilket de flesta tycks tro. Även om monopolet skulle slopas så är det fortfarande riksdagen som styr öppettiderna och kan alltså bestämma att ICA, Statoil och Bosses Bärs inte får sälja rusdrycker på helger och kvällar.
Det har du ju så klart helt rätt i, miss av mig där.

Alkoholen bör släppas fri så att butikerna själva får avgöra när och hur det ska säljas.

Som det ser ut nu så dricks det ju ingenting på dagarna, och sedan kommer helgen, och då gäller det att supa så mycket det bara går. Gärna slåss och spy en del så att man har druckit tillräckligt för hela nästkommande vecka.

Åtminstone kan man släppa alkoholen lös för att prova under en period.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in