• 1
  • 2
2014-03-10, 12:18
Medlem
Funderade lite över det här nyss. Förr i tiden så drack man ju öl och vin med låg alkoholhalt just för att vattnet inte var hälsosamt samt att det ansågs nyttigt. När började det bli tabu att dricka alkohol om det inte är helg eller om man har sällskap? Det måste skett någon gång under 1900-talet.
Och varför i så fall?
"Nu har vi tillgång till rent vatten så alla som föredrar öl är alkoholister!"
Knappast så, men vet Flashback?
Citera
2014-03-10, 12:36
Skulle vilja säga det är tabu sen kanske mitten av 1800tale. Man ska jobba, inte sitta och supa. Dricker man på en vardag är man en suput.
Citera
2014-03-10, 12:41
Medlem
Silltunnas avatar
Vi måste avskaffa det där tabut! Det är en fara för folkhälsan att sitta och vara bitter och deprimerad över ett glas sunkig mjölk, istället för att låta sätta guldkant på vardagen med några friska glas rödvin och en och annan stärkande whisky.
Citera
2014-03-10, 12:44
Medlem
mckillahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Skulle vilja säga det är tabu sen kanske mitten av 1800tale. Man ska jobba, inte sitta och supa. Dricker man på en vardag är man en suput.

Fast det dracks väl en hel del på arbetsplatserna förr med? Inom byggsvängen så dracks det rätt friskt kan jag tänka mig.
Citera
2014-03-10, 12:47
Medlem
Torsuss avatar
Jag undrar samma sak...Dessutom undrar jag varför det är extra tabu att dricka före ett visst klockslag...."han tog sig en whiskey och klockan var inte ens tolv på dagen...usch!"
Citera
2014-03-10, 12:51
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag undrar samma sak...Dessutom undrar jag varför det är extra tabu att dricka före ett visst klockslag...."han tog sig en whiskey och klockan var inte ens tolv på dagen...usch!"
det är lite udda när man tänker efter, "måste" man dricka alkohol på kvällen?

Det enda är väll att det ses som att man blir full tidigt och kommer vara full/seg resten av dagen.
Citera
2014-03-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
det är lite udda när man tänker efter, "måste" man dricka alkohol på kvällen?

Det enda är väll att det ses som att man blir full tidigt och kommer vara full/seg resten av dagen.
Och varför är det automatiskt ok när det är sommar? Känns som vi har tvingat på oss regler som egentligen bara är fasader för alla hatar dessa regler.
Citera
2014-03-10, 12:57
Medlem
mckillahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xennah
Och varför är det automatiskt ok när det är sommar? Känns som vi har tvingat på oss regler som egentligen bara är fasader för alla hatar dessa regler.

Sen har vi fenomenet "lill-lördag" säg istället rakt ut att jag dricker när fan jag vill!
Citera
2014-03-10, 13:02
Medlem
Neksnors avatar
Brännvinskonsumtionen toppade med 46 (senare nämns 49, källan verkar osäker) liter/person 1829, fram till 1850 verkar mycket nykterhetsrörelse ha bildats, under senare 1800-tal ändring från att inte bli tokfull till att bli helt nykter. Folkomröstnig om rusdrycker 1922, 49 % röstade för förbud.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nykterh...lsen_i_Sverige
Läste någon bok av Remarque som utspelas mellan världskrigen. Där dracks det rom i samband med bilkörning.

Tillägg:
Det där med att inte dricka på dagen och att det är OK att dricka på sommaren handlar väl om att man ska klara av dagens jobb innan man börjar hälla i sig?
Senast redigerad av Neksnor 2014-03-10 kl. 13:05.
Citera
2014-03-10, 13:04
Medlem
detgillardus avatar
Det är väl inte tabu? De flesta jag känner dricker alkohol även på vardagar. Inte varje dag kanske men några ggr i veckan. Det är väl snarare så att det är lite tabu att dricka sig berusad mitt i veckan men det beror väl på att många jobb är svåra att sköta när man är full/bakfull. Så har det nig varit sen industrialismen i alla fall. Säkert längre i städerna.
Citera
2014-03-10, 13:26
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Läste någon bok av Remarque som utspelas mellan världskrigen. Där dracks det rom i samband med bilkörning.

Det där påminner mig om en kopia av en tidningsartikel från nån gång i början av 1900-talet som satt upphäftad på väggen vid en tidigare arbetsplats. Den handlade om att nån direktör hade kört på en grosshandlares hästdroska med sin automobil och orsakat viss skada. Direktören fick dock strafflindring och eventuellt sänkt skadestånd då han hade "druckit brännvin och därför hade svårt att styra". Lite annorlunda mot idag. Rattfylleri som brott infördes 1925, först med enbart böter som påföljd.
Citera
2014-03-10, 14:03
Medlem
Silltunnas avatar
Jag är uttråkad och funderar på att skänka mig själv en berusning på öl och whisky nu, lagom till folk börjar komma hem ifrån sina jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in