• 1
  • 2
2014-03-10, 07:29
Medlem
Polisen inleder en vecka med extrakoll att man har bälte.
Vilket egentligen inte skulle behövas, eller hur?

Bälte räddar liv och det tar ett par sekunder att kränga på sig.
Citera
2014-03-10, 07:35
Medlem
frihetskrigares avatar
Nja bälte är jobbigt att ha på sig. Har alltid på det i bilen, men åker jag buss så skippar jag det alltid.
Citera
2014-03-10, 07:42
Medlem
rajrajmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frihetskrigare
Nja bälte är jobbigt att ha på sig. Har alltid på det i bilen, men åker jag buss så skippar jag det alltid.

Samma här, man vill ju inte att nån på bussen ska tro att man är en tönt.

yolo
Citera
2014-03-10, 08:20
Medlem
Strychnos avatar
Fegsnöret har man ju alltid på sig i fordonet.
Citera
2014-03-10, 09:15
Medlem
killen30s avatar
Är hellre en bältes-tönt som lever och är frisk, än att vara en "cool" typ som är död eller svårt skadad och får tillbringa resten av sitt liv med personlig assistenter samt i en permobil.
Citera
2014-03-10, 09:44
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killen30
Är hellre en bältes-tönt som lever och är frisk, än att vara en "cool" typ som är död eller svårt skadad och får tillbringa resten av sitt liv med personlig assistenter samt i en permobil.
Sanna ord från en sann kille,

Bara korkat att vara "cool" utan bälte!
Citera
2014-03-10, 14:35
Medlem
http://www.dn.se/pa-stan/scen/det-ar...vare-bilbalte/
Citera
2014-03-10, 15:37
Medlem
munspruts avatar
Jag brukar ha det när jag åker bil om det inte är väldigt kort sträcka, men på bussen är det fullständigt onödigt och ganska töntigt det förstår man själv att en buss som krockar med en personbil är det inga problem att överleva i bussen pga större massa. Fast jag åker aldrig buss heller.
Citera
2014-03-10, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juha890

Här har vi en kille som inte har en susning om vad han snackar om...
Citera
2014-03-10, 17:51
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munsprut
Jag brukar ha det när jag åker bil om det inte är väldigt kort sträcka, men på bussen är det fullständigt onödigt och ganska töntigt det förstår man själv att en buss som krockar med en personbil är det inga problem att överleva i bussen pga större massa. Fast jag åker aldrig buss heller.
Du behöver inget bälte om du med din personbil kör på en gammal dam med rullator heller.

En av anledningarna att ha bältet på i en buss är att om den välter så är sannolikheten stor att rutor krossas av flygande människor eller objekt utanför. Har fordonet även en levande kraft och den obältade kommer i kontakt med friheten utanför fordonet så är det nästan givet att denne släpas med mellan karossen och marken. En liknelse skulle kunna vara osten som skärs utav osthyveln.

Det är en ganska otrevlig händelse, speciellt om det bara råkar vara en arm eller ett ben så att man inte dör direkt, utan man hinner känna efter att man dör allt medan blodet pumpar ut. Lägg till känslan som kommer krypandes att ingen kommer upptäcka detta eller kunna åtgärda problemet under det inledande kaoset eftersom de flesta som är rörliga kommer vilja komma ut i friheten. Sen är det försent och så sitter personen alldeles blek och kall.

En inte helt vanlig händelse, men den har inträffat fler än en gång. I Sverige har vi olyckan utanför Ängelsberg 2003

Utdrag från Haverikommission RO 2004:01
Citat:
De dominerande skademekanismerna var dels att passagerarna kastades
runt i bussen vid avåkningen, dels att vissa kastades ut ur bussen helt eller
delvis när bussen välte eller drogs ut genom de krossade fönstren när
bussen efter själva vältningen gled på marken bredvid vägen. Att passagerare
kastades eller drogs ut ur bussen orsakade de allvarligaste skadefallen
och samtliga dödsfall.

Ett annat scenario är att bussen kör in i något som är dess överman. T.ex. en betongvägg eller en långtradare. Visst,, alla bussar är utrustade med tandskydd i sätet framför, men det är ingen uppfinning som räddar nacken, eller att man inte ska skada sig mot någon eller något annat framför sig.

Nedan några länkar för att trigga fantasin över vad som faktiskt kan hända:
http://i1.ytimg.com/vi/UZcMSR2Zenk/maxresdefault.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=s-gtOG81U9o
Citera
2014-03-16, 20:15
Medlem
Wosps avatar
När jag kör så går bältet alltid på med automatik, dock så brukar det vara något som inte riktigt klickar i min hjärna när jag åker med som passagerare. Speciellt om jag måste klämma mig in i baksätet.
Citera
2014-03-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juha890

Vilket pucko... Att ta på sig bältet tar någon sekund och är de simplaste man kan göra för att öka sin säkerhet.

Taget från artikeln:
Citat:
Det är ingen som överlever tack vare bälte.
Citat:
– Det är ingen som har räddats av ha bälte.
Citat:
– Det är bara att kolla i vilken bok som helst som handlar om det. Det blir ingenting kvar av bilen om man krockar i över 70 kilometer i timmen.
Senast redigerad av VIIIocto 2014-03-16 kl. 21:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in