2014-03-17, 02:16
Medlem
usmccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
http://www.dn.se/pa-stan/scen/det-ar...vare-bilbalte/

Haha pajasen röstar blankt och på feministiskt initiativ hahaha visste att han var dum men det där gjorde fan min natt. O på toppen av det är bälte onödigt. För övrigt väldigt rörig intervju.

Bälte? Ja.
Citera
2014-03-17, 07:42
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
http://www.dn.se/pa-stan/scen/det-ar...vare-bilbalte/

Citat:
– Det är bara att kolla i vilken bok som helst som handlar om det. Det blir ingenting kvar av bilen om man krockar i över 70 kilometer i timmen.

Kanske om man kör någon liten Nissan Micra men kör man en riktig bil så - Nej.
Vem säger dessutom att bilbältet bara hjälper till i sådana hastigheter, bilbältet kan ju förebygga massor ohyggliga skador redan vid 30km/h...

Hoppas han är riktigt nöjd nu när han varit så kontroversiell och cool, våga vägra bilbälte!
Senast redigerad av Tillbakablicken 2014-03-17 kl. 07:45.
Citera
2014-03-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Kanske om man kör någon liten Nissan Micra men kör man en riktig bil så - Nej.
Vem säger dessutom att bilbältet bara hjälper till i sådana hastigheter, bilbältet kan ju förebygga massor ohyggliga skador redan vid 30km/h...

Hoppas han är riktigt nöjd nu när han varit så kontroversiell och cool, våga vägra bilbälte!

Jag kvaddade min Peugeot 206 i ungefär 90 km i timmen in i betongrefugen i mitten på motorvägen mellan Malmö och Lund. Blev mycket riktigt inte mycket kvar av bilen utvändigt men inuti hade knappt något hänt mer än att airbagsen utlösts (jag kunde gå ur bilen chockad men oskadd med undantag för ett skrubbsår på handen). Då var det ändå en 00:a. Att basera överlevnadschans vid krockar i höga hastigheter på bilens utsida är korkat. Sedan borde han läsa på lite om vad som händer när airbagen löser ut och man inte har bälte på sig...
Citera
2014-03-17, 12:00
Medlem
Seanns avatar
Har bälte på mig pga att bilen tjuter som fan annars.
Äldre bilar brukade jag inte använda bälte i då jag mår illa och att det känns som att jag
blir kvävd av bältet.
Citera
2014-03-17, 12:03
Medlem
Tar givetvis alltid bälte i bilen. På bussen finns inga bälten, iaf inte i vår lokaltrafik!
Citera
2014-03-17, 12:15
Medlem
Han förenklar en hel del i påståendet att bilbältet inte hjälper.
Det är inte krockkudden han talar om.

Enligt de flestas åsikter som tittat på skador människokroppen i bilolyckor, saknar bilbältet en skyddande funktion i hastigheter över ca:70km/t.
Den är helt till för krockar i lägre hastigheter och har väldigt liten betydelse i högre hastigheter.
Naturligtvis ökar skyddsgraden med en krockkudde,

Hur effektiv krockzonen är i bilen påverkar också. Kortare krockzon så blir energin när din kropp far in i bältet större. Längre krockzon, så blir energin mindre.
Till det tillkommer om krockzonen ger vika för då minskar kupéns utrymme drastiskt och ger skador ett bälte inte kan skydda mot.

Det snubben missar på rejält när han säger att bälte inte behövs. Är just det faktum att den skall rädda dig i låga hastigheter. Redan i 20km/t kan du börja få skador du inte vill ha.

En del går så långt att de påstår att skador på människokroppen i en bilkrock över 70km/t liknar de skador som uppstår vid mc olyckor. I allvarsgrad.
Citera
2014-03-17, 12:19
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Jag kvaddade min Peugeot 206 i ungefär 90 km i timmen in i betongrefugen i mitten på motorvägen mellan Malmö och Lund. Blev mycket riktigt inte mycket kvar av bilen utvändigt men inuti hade knappt något hänt mer än att airbagsen utlösts (jag kunde gå ur bilen chockad men oskadd med undantag för ett skrubbsår på handen). Då var det ändå en 00:a. Att basera överlevnadschans vid krockar i höga hastigheter på bilens utsida är korkat. Sedan borde han läsa på lite om vad som händer när airbagen löser ut och man inte har bälte på sig...

Syftade ju i och för sig lite på att Nissan Micra över huvud taget har visat sig undermålig i krocktester i kombination med att det är en liten bil såklart (I alla fall äldre modeller, ser att årsmodell 2010 fick 4 stjärnor i Euroncap).

Angående airbagen så glömde jag det totalt, har man inte bilbälte på sig och den utlöses handlar det om en rejäl ommöblering av ansiktet så frågan är om Betnér har tänkt på det och stängt av airbagen tro?
Citera
2014-03-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Han förenklar en hel del i påståendet att bilbältet inte hjälper.
Det är inte krockkudden han talar om.

Enligt de flestas åsikter som tittat på skador människokroppen i bilolyckor, saknar bilbältet en skyddande funktion i hastigheter över ca:70km/t.
Den är helt till för krockar i lägre hastigheter och har väldigt liten betydelse i högre hastigheter.

Hur effektiv krockzonen är i bilen påverkar också. Kortare krockzon så blir energin när din kropp far in i bältet större. Längre krockzon, så blir energin mindre.
Till det tillkommer om krockzonen ger vika för då minskar kupéns utrymme drastiskt och ger skador ett bälte inte kan skydda mot.

Det snubben missar på rejält när han säger att bälte inte behövs. Är just det faktum att den skall rädda dig i låga hastigheter. Redan i 20km/t kan du börja få skador du inte vill ha.

En del går så långt att de påstår att skador på människokroppen i en bilkrock över 70km/t liknar de skador som uppstår vid mc olyckor. I allvarsgrad.

Krockkudden är meningslös om du inte har bältet på dig, och orsakar som jag fattat det då snarast mer skada.
Citera
2014-03-17, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Krockkudden är meningslös om du inte har bältet på dig, och orsakar som jag fattat det då snarast mer skada.

Ja eftersom du med ett bälte inte kommer så nära krockkudden när den expanderar.
Citat:
Men poängen var annars att det jämföra olycka med eller utan bälte. Inte krockkudden.

Han hävdar att bälte inte skyddar vid olycka över 70km/t. Det är ett vanligt påstående som verkar stämma.

Bälte+krockkudde är en annan jämförelse i sammanhanget, som han inte nämnde. Har han inte nämnt den kombination är det svårt att säga att han har fel. Däremot otydligt och ofullständigt påstående. Samt korkat eftersom han ansåg bältet vara helt onödigt.
I det fallet skulle man tolka att han aldrig någonsin kör under hastigheten 70km/t. Vilket rimligen är osant.
Citera
2014-03-17, 13:33
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ja eftersom du med ett bälte inte kommer så nära krockkudden när den expanderar.

Men poängen var annars att det jämföra olycka med eller utan bälte. Inte krockkudden.

Han hävdar att bälte inte skyddar vid olycka över 70km/t. Det är ett vanligt påstående som verkar stämma.

Hur kan det göra det? Oavsett om man har krockkudde i bilen eller ej så måste det ju vara till ens fördel att förbli stationär i bilen efter en krock i 70km/h och kanske dänga till ratten med huvudet än att flyga rätt igenom vindrutan/flyga omkring som en vante i bilen.
Citera
2014-03-17, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Hur kan det göra det? Oavsett om man har krockkudde i bilen eller ej så måste det ju vara till ens fördel att förbli stationär i bilen efter en krock i 70km/h och kanske dänga till ratten med huvudet än att flyga rätt igenom vindrutan/flyga omkring som en vante i bilen.

Bilbältet skadar dig det också. Kraften är för stor.
Tillkommer också den delen att krockzonen i många bilar, speciellt småbilar tar slut i i hastigheter över 70. Så det du dessutom blir skadad av, är att bilen i sig flyger in i dig där du sitter fastspänd.

Det är alltså den delen som MC förare klarar sig undan så länge deras kropp inte träffar något annat solitt. Bilen är inte ett skydd i högre hastigheter. Den är en oundviklig dödsfälla.

Det är inte specifikt 70 som gäller. Det talas om en lös gräns som börjar vid 70 och försvåras desto mer hastigheten ökas.
Citera
2014-03-17, 15:35
Medlem
Citat:
Bälte+krockkudde är en annan jämförelse i sammanhanget, som han inte nämnde. Har han inte nämnt den kombination är det svårt att säga att han har fel. Däremot otydligt och ofullständigt påstående. Samt korkat eftersom han ansåg bältet vara helt onödigt.
I det fallet skulle man tolka att han aldrig någonsin kör under hastigheten 70km/t. Vilket rimligen är osant.

Poängen är ju lite att ingen modern bil idag saknar krockkudde, så då hjälper bältet väldigt mycket eftersom krockkudden lär döda dig snarare än smällen om du skiter i bältet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in