• 1
  • 2
2014-03-09, 11:47
Medlem
Tjena Flashback.
Jag är 19 år gammal och studerar sista året på gymnasiet.
Nu är det såhär att varje månad får jag ca 3500kr från två olika saker.
1167kr från Pension KPA och 2351kr från FK/pmynd (antagligen Försäkringskassan/pensionsmyndigheten)
Jag har ingen aning varför jag får dessa pengar. Min mor är avliden sen jag var 12, så jag bor ihop med min pappa. Är detta något jag får för att hon är avliden, och isåfall, vem ska använda dessa pengar? Jag ger 2500kr till min far, för att han har sagt att han ska ha dom (?)
När min mamma gick bort fick jag ca 60000kr som har gått åt till körkort, bil, utlandsresor och dylikt.

Nu är min fråga om ni vet varför jag får dessa pengar, och om jag har någon skyldighet att ge 2500kr av dom till honom varje månad, eller om det är mina pengar som ska sparas? För jag behöver spara undan pengar till när jag flyttar hemifrån.
Jag ska tillägga att jag betalar i princip allting jag köper helt själv, kläder, mat, snus o.s.v.

Ni får fråga om jag glömt tillägga någonting, eller om jag satt den i fel tråd. Jag har precis börjat spekulera i ämnet om det är mina, eller hans pengar, för ¨flyttdagen¨ börjar närma sig.
Citera
2014-03-09, 11:52
Medlem
.the.truth.s avatar
låter som att du har nån slags förtids/sjukpension?

hur mkt din farsa tar är något som är mellan er två.
Citera
2014-03-09, 11:52
Medlem
Fikees avatar
En livförsäkring brukar vanligt vis vara på mycket högre summa än 60000 kr. Kanske är det månads utbetalning av livförsäkring som kommer? Fråga din pappa om och vilket försäkringsbolag ni hade när din mor gick bort och fråga vad för försäkringsbelopp ni hade.
Citera
2014-03-09, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .the.truth.
låter som att du har nån slags förtids/sjukpension?

hur mkt din farsa tar är något som är mellan er två.

Okej, är det något som kommer påverkar mig i framtiden eller?

Jag är väldigt misstänksam att min farsa också har ¨stulit¨ pengar från dom 60000 jag fick när mamma gick bort, som han inte har lämnat tillbaka. Jag har inte haft någon koll på mitt sparkonto alls fram tills jag fyllde 18, det är bara han som har haft det.
Citera
2014-03-09, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fikee
En livförsäkring brukar vanligt vis vara på mycket högre summa än 60000 kr. Kanske är det månads utbetalning av livförsäkring som kommer? Fråga din pappa om och vilket försäkringsbolag ni hade när din mor gick bort och fråga vad för försäkringsbelopp ni hade.

Okej, han fick också en heldel pengar när hon gick bort, sen delades en summa ut till mig och min bror antaligen. Jag kan inte fråga honom, eftersom jag har misstankar att han har stulit pengar från kontot, så han hade bara försökt undvika frågan, vem kan man kontakta angående detta?
Citera
2014-03-09, 11:58
Medlem
Avelins avatar
Pensionspengar från din mor.Det är enbart dina pengar när du flyttat. Förmodar att din far menar att 2500 är pengar för hyra.
Senast redigerad av Avelin 2014-03-09 kl. 12:02.
Citera
2014-03-09, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Irishrover
Okej, han fick också en heldel pengar när hon gick bort, sen delades en summa ut till mig och min bror antaligen. Jag kan inte fråga honom, eftersom jag har misstankar att han har stulit pengar från kontot, så han hade bara försökt undvika frågan, vem kan man kontakta angående detta?

Du kan kontakta banken och begära ut information om vad som försiggått på kontot, du kan också kontakta försökringsbolaget som betalar ut pengar.
Citera
2014-03-09, 12:55
Medlem
C8H11Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avelin
Pensionspengar från din mor.Det är enbart dina pengar när du flyttat. Förmodar att din far menar att 2500 är pengar för hyra.
Fast är han nu under 20 och går i gymnasien så är farsan skyldig att ta hand om pojken gratis, inte skall han behöva betala hyra... Etiskt sett kanske farsan borde få pengarna, iom att morsan är borta... Men det är en annan fråga.
Citera
2014-03-09, 13:10
Medlem
Ulvinnans avatar
Du får något som kallas barnpension..vilket alla barn är berättigade till när ena föräldern dör..hur länge du får det osv vet jag inte..men tror det blir förlängt om man studerar..och det är bara dina pengar...så det din pappa håller på med är bara ren och skär avundsjuka på att du får pengar efter henne och inte han...för skulle det vara för hyra så skulle ni väl ha pratat igenom det tillsammans innan eller??
Citera
2014-03-09, 14:34
Medlem
wotoos avatar
Nu har jag ju inte så mycket att utgå ifrån, men jag får små vibbar av att din far är ett egoistiskt svin..

Känns som att de där pengarna borde gå till ett framtida spar, exempelvis när du flyttar ut och har det svårt med att hitta jobb och dylikt i början av ditt liv som "vuxen"..

Du borde ta ett snack med din far angående dessa pengar!
Citera
2014-03-09, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
Nu har jag ju inte så mycket att utgå ifrån, men jag får små vibbar av att din far är ett egoistiskt svin..

Känns som att de där pengarna borde gå till ett framtida spar, exempelvis när du flyttar ut och har det svårt med att hitta jobb och dylikt i början av ditt liv som "vuxen"..

Du borde ta ett snack med din far angående dessa pengar!

Jo vi har haft våra bråk angående sånt här. Han har handlat upp alla pengar han fick från mamma (vet inte hur mycket, några hundratusen) på div. bilar, renovering och till sig själv endast.
Men jag ska ta ett snack med honom om hur vi ska göra med det. Tack för hjälpen alla ni!
Citera
2014-03-09, 15:39
Medlem
du borde komma överens med din far så att ni inte börjar bråka om en så banal grej som 3000 kr nu när du ändå bara har en förälder kvar. Men om dom kommer in på ditt konto talar det väl för att det är dina pengar? Var försiktig hur som helst, bråka inte för småskrap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in