Citat:
Ursprungligen postat av
Veaselll
Han har inte någon rätt till dem överhuvudtaget tror jag. Iallafall gällande från när du var 16 och äldre.
Gällande det fetstilta verkar det anmärkningsvärt att 2.500 kr skulle anses erfoderligt med hänsyn till din uppfostran eller välfärd. Vad är din fars argument för saken? Dem där 60.000 tror jag inte han har rätt att utnyttja i eget syfte om han nu gjort det. Såvida det inte varit till din nytta åtminstone. Hur är det med ditt studiebidrag?
FB 9:3-4§§ stadgar detta.
3 § Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år. Detsamma gäller avkastningen av sådan egendom och vad som trätt i egendomens ställe.
Förmyndaren må med överförmyndarens samtycke omhändertaga egendom, varom i första stycket sägs, såvitt det må anses erforderligt med hänsyn till myndlingens uppfostran eller välfärd. Innan samtycke meddelas, skall överförmyndaren bereda myndlingen tillfälle att yttra sig.
4 § Om en underårig har fått egendom genom gåva, testamente eller förmånstagarförordnande vid försäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande under villkor att den underårige själv skall få råda över egendomen, skall 3 § andra stycket tillämpas också beträffande sådan egendom. Överförmyndarens samtycke krävs dock bara om den underårige har fyllt sexton år. Innan samtycke lämnas skall överförmyndaren ge fångesmannen eller hans arvingar tillfälle att yttra sig, om det kan ske utan påtagligt besvär eller större tidsförlust. Lag (1994:1433).
Du har nog rätt. TS är 19 år. Jag hittar inga andra lagrum, men det verkar som att pappans rätt försvann då TS fyllde 19 år. Jag hade rekommenderat TS att prata med den myndighet som ansvarar för utbetalningarna.
Som många andra sagt är det onödigt att gräla med sin förälder om 2500 kr.
FB 9:1 stadgar följande:
1 § Den som är under arton år (underårig) är omyndig och får inte själv råda över sin egendom eller åta sig förbindelser i vidare mån än som följer av vad som skall gälla på grund av lag eller villkor vid förvärv genom gåva, testamente eller förmånstagarförordnande vid försäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande. Lag (1994:1433).
Hittade lite i (1993:931) om individuellt pensionssparande. Är dock inte helt säker.
12 § 3 st - Om förmånstagarna inte kan enas om tillgångarnas förvaltning skall pensionssparinstitutet på begäran av någon av dem upprätta ett pensionssparkonto för varje förmånstagare och fördela tillgångarna mellan kontona. Vid fördelningen skall förmånstagarna anses ha lika rätt om inte annat följer av pensionsspararens förordnande.
14 § Om förmånstagare avlider sedan förmånstagarförordnandet börjat tillämpas, upphör pensionssparavtalet att gälla. Är flera samtidigt förmånstagare gäller vad nu sagts till den del tillgångarna vid en fördelning enligt 12 § tredje stycket belöper på den avlidne.
Tillgångarna skall med andra ord fördelas mellan förmånstagarna. Detta innebär att pappan enligt 12 § 3 st redan tilldelas pengar, men tar extra utifrån TS. Jag tolkar det på detta sätt.