2014-03-09, 15:39
Medlem
Veasellls avatar
Han har inte någon rätt till dem överhuvudtaget tror jag. Iallafall gällande från när du var 16 och äldre.
Gällande det fetstilta verkar det anmärkningsvärt att 2.500 kr skulle anses erfoderligt med hänsyn till din uppfostran eller välfärd. Vad är din fars argument för saken? Dem där 60.000 tror jag inte han har rätt att utnyttja i eget syfte om han nu gjort det. Såvida det inte varit till din nytta åtminstone. Hur är det med ditt studiebidrag?

FB 9:3-4§§ stadgar detta.

3 § Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år. Detsamma gäller avkastningen av sådan egendom och vad som trätt i egendomens ställe.

Förmyndaren må med överförmyndarens samtycke omhändertaga egendom, varom i första stycket sägs, såvitt det må anses erforderligt med hänsyn till myndlingens uppfostran eller välfärd. Innan samtycke meddelas, skall överförmyndaren bereda myndlingen tillfälle att yttra sig.

4 § Om en underårig har fått egendom genom gåva, testamente eller förmånstagarförordnande vid försäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande under villkor att den underårige själv skall få råda över egendomen, skall 3 § andra stycket tillämpas också beträffande sådan egendom. Överförmyndarens samtycke krävs dock bara om den underårige har fyllt sexton år. Innan samtycke lämnas skall överförmyndaren ge fångesmannen eller hans arvingar tillfälle att yttra sig, om det kan ske utan påtagligt besvär eller större tidsförlust. Lag (1994:1433).
Citera
2014-03-09, 15:46
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Du far barnpension, som langst tills juni det aret du fyller 20

Tanken ar ju att det ska ersatta din mammas forsorjning av dig, inte att du ska ha mer pengar att kopa ol for sa sjalvklart bor en del av pengarna ga till hushallet.
Citera
2014-03-09, 15:49
Medlem
Nightfirees avatar
Det är ett slags "bidrag"(för din avlidna mamma) som man får av pensionsmyndigheten till och med att man går ut gymnasiet. Lite oklart var pengarna kommer ifrån dock, minns inte säkert.

Från och med att du fyller 18 år ska du ha möjlighet till att få pengarna till önskat konto, ring skatteverket eller pensionsmyndigheten så ordnar dem det.
Citera
2014-03-09, 16:12
Medlem
Treants avatar
Jag läser dessa trådar då och då och kan inte låta bli att undra.. varför kontaktar du inte de du får pengar från?
Citera
2014-03-09, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta

Tanken ar ju att det ska ersatta din mammas forsorjning av dig, inte att du ska ha mer pengar att kopa ol for sa sjalvklart bor en del av pengarna ga till hushallet.

Det här är rätt, inget annat.
Citera
2014-03-09, 17:02
Medlem
Nightfirees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta

Jag fick det endast till och med att jag gick ut gymnasiet, dvs. i juni det året jag var 19.
Citera
2014-03-09, 17:44
Medlem
Förklara för farsan att det är dina pengar och att du kan gå till advokat och kräva tillbaka pengarna om han inte slutar nu.
Citera
2014-03-09, 18:02
Medlem
Jag fick samma när min mor avled det är barnpension och det är dina pengar, jag satte in dessa pengar på ett konto och lät dem växa tills ja vart 18. Så du kan ju säga till din far att ge fan i dina pengar! :P
Citera
2014-03-09, 18:33
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightfiree
Jag fick det endast till och med att jag gick ut gymnasiet, dvs. i juni det året jag var 19.

Ja - som langst tills juni det aret man fyller 20, eller da man slutat gymnasiet.
Citera
2014-03-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irishrover
Tjena Flashback.
Jag är 19 år gammal och studerar sista året på gymnasiet.
Nu är det såhär att varje månad får jag ca 3500kr från två olika saker.
1167kr från Pension KPA och 2351kr från FK/pmynd (antagligen Försäkringskassan/pensionsmyndigheten)
Jag har ingen aning varför jag får dessa pengar. Min mor är avliden sen jag var 12, så jag bor ihop med min pappa. Är detta något jag får för att hon är avliden, och isåfall, vem ska använda dessa pengar? Jag ger 2500kr till min far, för att han har sagt att han ska ha dom (?)
När min mamma gick bort fick jag ca 60000kr som har gått åt till körkort, bil, utlandsresor och dylikt.

Nu är min fråga om ni vet varför jag får dessa pengar, och om jag har någon skyldighet att ge 2500kr av dom till honom varje månad, eller om det är mina pengar som ska sparas? För jag behöver spara undan pengar till när jag flyttar hemifrån.
Jag ska tillägga att jag betalar i princip allting jag köper helt själv, kläder, mat, snus o.s.v.

Ni får fråga om jag glömt tillägga någonting, eller om jag satt den i fel tråd. Jag har precis börjat spekulera i ämnet om det är mina, eller hans pengar, för ¨flyttdagen¨ börjar närma sig.

Du har förlängd barnpension(FBP) som du får "behålla" så länge som du bedriver studier som ger rätt till studiehjälp från CSN. Du kan som längst ha de till juni de år du fyller 20.

Du borde veta vad de är då du måste skicka in en anmälan om fbp när du fyller 18 år och de är du som ska skriva under den samt att du ska ha fått ett beslut hemskickat omkring din 18 årsdag.

Från KPA är de förmodligen nåt likande men för tjänstepensionen.
Citera
2014-03-09, 18:59
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fikee
En livförsäkring brukar vanligt vis vara på mycket högre summa än 60000 kr. Kanske är det månads utbetalning av livförsäkring som kommer? Fråga din pappa om och vilket försäkringsbolag ni hade när din mor gick bort och fråga vad för försäkringsbelopp ni hade.

Inte alls, när min pappa dog fick jag 100000.

Det verkar som om pengarna TS får är hans, innan han fyllde 18 så hade hans pappa viss rätt att lägga vantarna på dem, men nu är det endast hyra som ska förhandlas mellan hans pappa och han.

Hade jag varit pappa så hade jag självklart inte tagit pengarna.
Citera
2014-03-09, 19:20
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Han har inte någon rätt till dem överhuvudtaget tror jag. Iallafall gällande från när du var 16 och äldre.
Gällande det fetstilta verkar det anmärkningsvärt att 2.500 kr skulle anses erfoderligt med hänsyn till din uppfostran eller välfärd. Vad är din fars argument för saken? Dem där 60.000 tror jag inte han har rätt att utnyttja i eget syfte om han nu gjort det. Såvida det inte varit till din nytta åtminstone. Hur är det med ditt studiebidrag?

FB 9:3-4§§ stadgar detta.

3 § Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år. Detsamma gäller avkastningen av sådan egendom och vad som trätt i egendomens ställe.

Förmyndaren må med överförmyndarens samtycke omhändertaga egendom, varom i första stycket sägs, såvitt det må anses erforderligt med hänsyn till myndlingens uppfostran eller välfärd. Innan samtycke meddelas, skall överförmyndaren bereda myndlingen tillfälle att yttra sig.

4 § Om en underårig har fått egendom genom gåva, testamente eller förmånstagarförordnande vid försäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande under villkor att den underårige själv skall få råda över egendomen, skall 3 § andra stycket tillämpas också beträffande sådan egendom. Överförmyndarens samtycke krävs dock bara om den underårige har fyllt sexton år. Innan samtycke lämnas skall överförmyndaren ge fångesmannen eller hans arvingar tillfälle att yttra sig, om det kan ske utan påtagligt besvär eller större tidsförlust. Lag (1994:1433).

Du har nog rätt. TS är 19 år. Jag hittar inga andra lagrum, men det verkar som att pappans rätt försvann då TS fyllde 19 år. Jag hade rekommenderat TS att prata med den myndighet som ansvarar för utbetalningarna.
Som många andra sagt är det onödigt att gräla med sin förälder om 2500 kr.

FB 9:1 stadgar följande:

1 § Den som är under arton år (underårig) är omyndig och får inte själv råda över sin egendom eller åta sig förbindelser i vidare mån än som följer av vad som skall gälla på grund av lag eller villkor vid förvärv genom gåva, testamente eller förmånstagarförordnande vid försäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande. Lag (1994:1433).

Hittade lite i (1993:931) om individuellt pensionssparande. Är dock inte helt säker.

12 § 3 st - Om förmånstagarna inte kan enas om tillgångarnas förvaltning skall pensionssparinstitutet på begäran av någon av dem upprätta ett pensionssparkonto för varje förmånstagare och fördela tillgångarna mellan kontona. Vid fördelningen skall förmånstagarna anses ha lika rätt om inte annat följer av pensionsspararens förordnande.

14 § Om förmånstagare avlider sedan förmånstagarförordnandet börjat tillämpas, upphör pensionssparavtalet att gälla. Är flera samtidigt förmånstagare gäller vad nu sagts till den del tillgångarna vid en fördelning enligt 12 § tredje stycket belöper på den avlidne.

Tillgångarna skall med andra ord fördelas mellan förmånstagarna. Detta innebär att pappan enligt 12 § 3 st redan tilldelas pengar, men tar extra utifrån TS. Jag tolkar det på detta sätt.
Senast redigerad av ZuparN 2014-03-09 kl. 19:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in