Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-25, 23:22
  #11965
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
(De är nog inne på sista veckan nu, för "finders fee" inom 90 dagar. Iofs "optimalt" för maxbelopp också.)

Jag har för mig att de 90 dagarna var effektiv söktid, så avbrott och resor till hamn för supply räknas inte in. Vill minnas man sa att de 90 dagarna skulle vara avklarade strax före midsommar ?
Citera
2018-05-02, 06:22
  #11966
Medlem
MH370 OPERATIONAL SEARCH UPDATE #14 Period: 23 APRIL 2018 – 29 APRIL 2018
Citat:
  • Total area covered within Site 1 and Site 2 is 53,000 square kilometres and 20,000 square kilometres within Site 3, this includes additional areas
  • Seabed Constructor departed the search area on Saturday, 28 April 2018 for Fremantle Port for a scheduled port call to facilitate crew change, refuelling and resupplies
Perth-områdets internet-AIS har ännu inte sett till fartyget.
Citera
2018-05-02, 18:06
  #11967
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Perth-områdets internet-AIS har ännu inte sett till fartyget.

Menar du på väg ut eller in?
Det var planerat ett mkt kort stopp( 15h om jag minns rätt). Såg bilder nyss på någon som fotat vid Perth, lät som den var på väg ut igen.

https://twitter.com/LabratSR/status/...440780288?s=20
Citera
2018-05-02, 20:23
  #11968
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Perth-områdets internet-AIS har ännu inte sett till fartyget.
Menar du på väg ut eller in?
Det var planerat ett mkt kort stopp( 15h om jag minns rätt). Såg bilder nyss på någon som fotat vid Perth, lät som den var på väg ut igen.
Det finns flera "konkurrerande" AIS-nät på internet, med lite oluka urval på AIS-replikering.

Jag hittade henne nu på Marinetraffic - Tycks ha lämnat Freemantle igen vid 23.50 UTC den 1 maj.
Citera
2018-05-03, 12:33
  #11969
Medlem
motor89s avatar
Man slängde några nya vingdelar med AIS i havet mellan Madagaskar och Australien för något år sedan.
Någon som vet hur dom rört sig ?
Citera
2018-05-07, 23:37
  #11970
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motor89
Man slängde några nya vingdelar med AIS i havet mellan Madagaskar och Australien för något år sedan.
Någon som vet hur dom rört sig ?

https://blogs.csiro.au/ecos/mh370/

Bara läsa, del av det.
Citera
2018-05-08, 12:29
  #11971
Medlem
motor89s avatar
Tack för omedelbart länktips, Svensson !
Där finns massor med vidarelänkad info av precis det slag jag ville läsa.
Citera
2018-05-08, 23:32
  #11972
Medlem
MH370 OPERATIONAL SEARCH UPDATE #15 Period: 30 APRIL 2018 – 6 MAY 2018
Citat:
Seabed Constructor arrived alongside port on Tuesday, 1 May 2018 and managed a quick turnaround, she departed Fremantle on 2 May 2018 and expected to arrive at Site 3 search area, on Monday, 7 May 2018.
Citera
2018-05-13, 15:11
  #11973
Medlem
OmedelSvenssons avatar
60 minutes Australia har gjort ett nytt program om MH370, sändes idag 13/5 20:30 Australisk tid.

Inte så mycket nytt, men väldigt bra summerat. Faktiskt ett av de bättre programmen om MH370 än så länge. Panelen i programmet är enhälliga om att det inte var en olycka, och man håller öppet att "någon" kan ha suttit vid spakarna och försökt landa för att gömma maskinen för alltid:

https://www.youtube.com/watch?v=Cm1j1fpldkc

Rekommenderas skarpt !
Citera
2018-05-14, 19:45
  #11974
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
60 minutes Australia har gjort ett nytt program om MH370, sändes idag 13/5 20:30 Australisk tid.

Inte så mycket nytt, men väldigt bra summerat. Faktiskt ett av de bättre programmen om MH370 än så länge. Panelen i programmet är enhälliga om att det inte var en olycka, och man håller öppet att "någon" kan ha suttit vid spakarna och försökt landa för att gömma maskinen för alltid:

https://www.youtube.com/watch?v=Cm1j1fpldkc

Rekommenderas skarpt !
Ja, god oppsummering, uten noe egentlig nytt.
Og denne "noen" omtales gjennomgående med fullt navn; kapteinens navn.
Citera
2018-05-14, 22:41
  #11975
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
60 minutes Australia har gjort ett nytt program om MH370, sändes idag 13/5 20:30 Australisk tid.

Inte så mycket nytt, men väldigt bra summerat. Faktiskt ett av de bättre programmen om MH370 än så länge. Panelen i programmet är enhälliga om att det inte var en olycka, och man håller öppet att "någon" kan ha suttit vid spakarna och försökt landa för att gömma maskinen för alltid:

https://www.youtube.com/watch?v=Cm1j1fpldkc

Rekommenderas skarpt !

Ja den var sevärd, tack för tipset.

Och ja, man är rätt nyfiken på om någon glidflög planet den sista biten. Jag har alltid föreställt mig att alla var döda, planet gick på autopilot och störtdök när soppan tog slut.
Citera
2018-05-14, 22:54
  #11976
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Jag tror det kan vara på sim plats med en liten repetition av pågående sökinsats. Dragits flera ggr innan men det är nog dags igen:

-Nuvarande sökinsats bygger på hypotesen att ingen satt och styrde när bränslet tog slut( dvs i slutfasen av flygningen). Man har utgått ifrån vad som händer när motorerna stannar och ingen styr. Man har även räknat statistiskt på olyckor och fått fram ett avstånd mellan problem och haveriplats. Det har gett nuvarande sökområde, vilket är det Australien började med 2014, och som Ocean Infinity nu färdigställer. Att man gjort så är helt enkelt för att man måste begränsa området för att prioritera, och man inte hade någon indikation på att någon styrt efter svängen söderut flera timmar före bränslet tog slut. Rent statistiskt, om det var en olycka utan någon vid rodret bör maskinen finnas inom nuvarande sökområde. Inte 100%, men sannolikt.

Om det inte var en olycka och ”någon” satt vid rodren( 60 minutes tordes vara tydliga med att man tror det var kaptenen), är det mycket sannolikt att maskinen kan ha glidflugit väldigt mycket längre än sökområdet sträcker sig.

Vi får hoppas att man finner den i slutet på nuvarande sök. En del påstår att det finns sannolika områden där mht var delar från maskinen hittats och var det rimligen hände för att delarna ska flyta dit de flöt.
Jag är inte helt säker på det( högsannolikhetsområden mht det har redan sökts igenom).

Om man inte hittar ngt i sökområdet är det nog möjligt att ngn satt och styrde, och då ökar möjliga området med en faktor på minst 5( minns inte exakt, men det blir orimligt stort med nuvarande sökinsatsers storlek som jämförelse).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback