2015-12-02, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebraonion
Finns det nån källa på det? Jag vet jävligt många missnöjda på Krim.
Det är bara att läsa forumet på www.sevastopol.info
En vecka utan ström i December, med sporadiska elpåslag bidrar säkert till jättebra julstämning. De som har velat överleva vintern har åkt från Krim för länge sedan. Kvar är folk som vill att deras barn ska missa över en månads skolgång sisådär innan alla proven som kommer mitt i terminen.

Jag är jävligt glad i att jag inte tackade ja till det där jobbet på Krim som jag blev erbjuden för 1 år sedan.

Tack för länken. Jag sökte tidigare efter sajter på Krim och resultatet var magert.

Du har alldeles rätt i att Krim-borna, även tartarerna, är arga. Vreden riktas mot Ukraina, Högra Sektorn och Mejlis, men också mot lokala politiker och byråkrater. Någon i Sevastopol, byråkrat eller politiker, "tappade bort" hela 150 extra-aggregat. De återfanns hos ett privat företag. Den mannen fick sparken och kan vänta åtal. Krims energiminister fick också sparken. Flera huvuden rullar. Man får förstå vanligt folk i den här situationen. Det finns också viss irritation över att så många ukrainare har sökt sig till Sevastopol. De orsakar lägenhetsbrist och konkurrerar om jobben. Sevastopol är inte stort nog för alla.

Aegishjalmr har rätt i att det är lugnt på Krim. Ingen Högra Sektor och inga Yats-typer som i Ukraina. Folk biter ihop och står ut. Krim-borna kommer att klara den här krisen som de har klarat tidigare svåra kriser. Vad gäller den ekonomiska situationen, så är den bättre än i Ukraina, som jag förstår det, men el-blockaden är förstås ett ekonomiskt problem. Hjulen stannar. Fler turister behövs och det arbetar man på. Det man i Simferopol inte verkar förstå är att västerländska turister i framtiden kan bli viktiga. Det gäller att ha turistkontor, där man talar västerländska språk, det gäller att få västerländska bankkort att fungera i bankomaterna och det gäller att förbättra flygresorna till Krim. Det duger inte att den som flyger till St. Petersburg eller Moskva får vänta i timmar på planet till Krim och ibland kommer fram mitt i natten. Även om sanktionerna tas bort, så kommer det att ta tid att locka turister i tillräcklig mängd, men det kan göras och man borde börja planera redan nu.

Att du i denna situation är glad att du inte tog jobbet, det förstår jag, men tänk på att Krim har en framtid. Den som har västerländsk lön eller pension kan leva ett gott liv där. Jag anar att vi kommer att få en situation liknande den vi hade före oktober-revolutionen när allt lugnar ned sig - om världen består, som jag brukar säga. Rika från Europa sökte sig till Ryssland. Franskan och tyskan var ännu viktiga och de kunde kommunicera med sina likar. Nobel och andra investerade stort och det hjälpte till att lyfta Ryssland, det har även VP kommenterat. När det gäller språk, så är situationen på väg att ändras. Sommaren 2014 fick vi besök av ett ryskt sommarbarn, som vi tog hand om på 1990-talet. Nu är han vuxen och talar bra engelska. Vi hade långa samtal på hög nivå.

När det gäller USA:s inblandning i kuppen i Kiev, så är den uppenbar. Jag har följt situationen sedan skotten på Maidan och läst tonvis med artiklar. Jag skrev inte på flashback då, jag skrev på anglosaxiska bloggar, så be inte om länkar.

Några skolor har öppnats. Nya el-aggregat finns på plats. Visst blir det julfirande på Krim. Den nya elledningen är på plats senast den 20 december, kanske tidigare, och nya aggregat levereras. Den andra är färdig i maj.

Jag ska kolla upp din länk så fort jag får tid.
Citera
2015-12-02, 19:16
Medlem
fitz-humes avatar
Efter sanktionering av matleveranser och elleveranser från Ukraina till den av Ryssland illegalt ockuperade Krimhalvön, följer eventuellt snart en fartygsblockad. Leveranser till havs från Ukraina kommer att stoppas av ukrainska kustgardet.

http://www.unian.info/politics/1199168-crimea-blockade-coordinator-promises-naval-blockade.html

De ryska ockupanternas "starke man" på Krimhalvön, Mikhail Sheremet, varnar samtidigt för konfrontation med ryska kustgardet. Frågan är om oroligheter börjar trappas upp snart. Ryssarna tvingas stå för Krimbefolkningens el- och matförsörjning, inte vad de hade räknat med. De trodde tydligen att de kunde ta Krim från Ukraina och sedan låta Ukraina försörja denna internationellt isolerade halvö. Men brottsliga gärningar begår man inte ostraffat.

http://www.unian.info/politics/1200555-crimean-authorities-threaten-to-fire-in-response-to-naval-blockade.html
Citera
2015-12-02, 19:45
Medlem
flyer1s avatar
Vad jag förstår är det inte visumtvång till Krim, men till Ryssland då man är nordisk medborgare. Problemet är att man inte kan flyga direkt till Krim. Hur funkar det, kan man mellanlanda i Moskva eller Leningrad och byta flyg till Krim utan att ha ryskt visum ? Jag antar det, men världen är ju inte alltid som man tror, speciellt inte världen man inte känner till.
Citera
2015-12-02, 21:41
Medlem
zebraonions avatar
Putin kom till Krim idag. Folk har ström idag under lång period, och inte bara någon timme om dagen.
Vi får se hur bra det kommer gå framöver, hur det kommer hålla i sig.
Citera
2015-12-02, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Vad jag förstår är det inte visumtvång till Krim, men till Ryssland då man är nordisk medborgare. Problemet är att man inte kan flyga direkt till Krim. Hur funkar det, kan man mellanlanda i Moskva eller Leningrad och byta flyg till Krim utan att ha ryskt visum ? Jag antar det, men världen är ju inte alltid som man tror, speciellt inte världen man inte känner till.

vet inte om man kan åka dit längre,
var där ett par gånger,
ska man dit ska man kunna ryska eller ukrainska eller bulgariska.
annars stanna hemma.
slava Ukraina
Citera
2015-12-03, 18:37
Medlem
Undervattenskabeln till Krim är på plats och ska testas. Energibron är inte klar.

Citat:
The President of the Russian Federation, Vladimir Putin, tonight, December 2, participated in the launch of the first line of the power bridge to Crimea from the Krasnodar region. The event was held in the building of "Krymenergo" in Simferopol, the press service of the Kremlin said.

The cables laid at the bottom of the Kerch Strait are allowed to take a current to for testing.

http://fortruss.blogspot.se/2015/12/putin-launches-first-section-of.html
Citera
2015-12-03, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Undervattenskabeln till Krim är på plats och ska testas. Energibron är inte klar.

http://fortruss.blogspot.se/2015/12/putin-launches-first-section-of.html

lite välplacerad C4 så blir den kanon!!
Citera
2015-12-04, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSverige
lite välplacerad C4 så blir den kanon!!
Kan det ha skapats en motståndsrörelse på Krim mot ockupationsmakten Ryssland. Vore ju en käftsmäll mot Putin. Små blågula män utför räder men nu med Krims bäst inför ögonen.
Citera
2015-12-04, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Kan det ha skapats en motståndsrörelse på Krim mot ockupationsmakten Ryssland. Vore ju en käftsmäll mot Putin. Små blågula män utför räder men nu med Krims bäst inför ögonen.

Jag antar att du tycker det är kul att Högra Sektorn och Mejlis stängde av vattnet och elen och blockerar matleveranser. Vill du också att extremisterna ska utföra terroristaktioner på Krim? Vill du se liknande händelser i Sverige? Tror inte det. Har du ingen människokärlek?

Antingen är man ensidig a la IS och HS eller så har man principer, som också gäller för andra länder. Det bor människor på Krim, Lucas. Män, kvinnor och barn.

De ukrainska extremister, som talar om sådana aktioner i Ryssland, svartlistas av Moskva och den listan vill du nog inte vara på.

Krim har stoppat flera våldsverkare från Ukraina sedan självständigheten och i fasta Ryssland åkte några dit helt nyligen. Om det är någonting Moskva håller ögonen på så är det terrorister. De hot mot el-ledningen, och andra ännu värre hot, som nyligen uttalades av extremisterna och spreds på ukrainsk TV, registrerades noga och åtgärder vidtogs. Någon vill sprida mjältbrand, antrax, på halvön, och det är mycket farligt. Det är folket, inte VP, de vill ge en käftsmäll och det kallar de "motstånd".

Hoten kan eventuellt leda till att Krim dumpar Ukraina helt, säger en politiker på Krim. Hot är helt kontraproduktiva för den som vill se Krim tillbaka i Ukraina.
Citera
2015-12-04, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag antar att du tycker det är kul att Högra Sektorn och Mejlis stängde av vattnet och elen och blockerar matleveranser. Vill du också att extremisterna ska utföra terroristaktioner på Krim? Vill du se liknande händelser i Sverige? Tror inte det. Har du ingen människokärlek?

Antingen är man ensidig a la IS och HS eller så har man principer, som också gäller för andra länder. Det bor människor på Krim, Lucas. Män, kvinnor och barn.

De ukrainska extremister, som talar om sådana aktioner i Ryssland, svartlistas av Moskva och den listan vill du nog inte vara på.

Krim har stoppat flera våldsverkare från Ukraina sedan självständigheten och i fasta Ryssland åkte några dit helt nyligen. Om det är någonting Moskva håller ögonen på så är det terrorister. De hot mot el-ledningen, och andra ännu värre hot, som nyligen uttalades av extremisterna och spreds på ukrainsk TV, registrerades noga och åtgärder vidtogs. Någon vill sprida mjältbrand, antrax, på halvön, och det är mycket farligt. Det är folket, inte VP, de vill ge en käftsmäll och det kallar de "motstånd".

Hoten kan eventuellt leda till att Krim dumpar Ukraina helt, säger en politiker på Krim. Hot är helt kontraproduktiva för den som vill se Krim tillbaka i Ukraina.
Ja du medmänsklighet var ordet för dagen. Var fanns den när Krim ockuperades i strid med alla regel av Putin och hans gangstergäng. Visst vill jag att Putin skall få en rejäl näsbränna och sota för vad han gjort och gör utanför Rysslands gränser, det är ju medmänskligt om något att tycka så. Din inställning angående Krim tyder på noll koll av verkligheten och noll kunskap om dom demokratiska reglerna, och det är inte medmänsklighet det minsta mig veterligen. Att många dessutom dyrkar en person som Putin visar ju på en instabilitet i livet hos många där man måste söka bekräftelse att man är någon. Inre för inte är nazigrupperingar och annat drägg Putins främsta diggare. Och i den samlingen vill ju ingen med sunda förnuftet kvar vara med i. Och vem skall dom stackars brunskjortorna hänga upp sitt liv på när Putin är borta.
Citera
2015-12-05, 12:33
Bannlyst
Krim är garanterat lyckligare som en del av Ryssland än som en del av det sjunkande skeppet Ukraina.
Lucas du pratar om demokratiska spelregler, Ukraina har ju inte ens en demokratiskt vald president eller regering.
Citera
2015-12-05, 14:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Krim är garanterat lyckligare som en del av Ryssland än som en del av det sjunkande skeppet Ukraina.
Har du någon undersökning som bevisar det?
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Lucas du pratar om demokratiska spelregler, Ukraina har ju inte ens en demokratiskt vald president eller regering.
Vilket djävla skitsnack! Varför sitter du och ljuger? Valet 2014 var helt i sin ordning utom i de av Ryssland ockuperade och infesterade områdena, se https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_presidential_election,_2014
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in