Citat:
Finns det nån källa på det? Jag vet jävligt många missnöjda på Krim.
Det är bara att läsa forumet på www.sevastopol.info
En vecka utan ström i December, med sporadiska elpåslag bidrar säkert till jättebra julstämning. De som har velat överleva vintern har åkt från Krim för länge sedan. Kvar är folk som vill att deras barn ska missa över en månads skolgång sisådär innan alla proven som kommer mitt i terminen.
Jag är jävligt glad i att jag inte tackade ja till det där jobbet på Krim som jag blev erbjuden för 1 år sedan.
Det är bara att läsa forumet på www.sevastopol.info
En vecka utan ström i December, med sporadiska elpåslag bidrar säkert till jättebra julstämning. De som har velat överleva vintern har åkt från Krim för länge sedan. Kvar är folk som vill att deras barn ska missa över en månads skolgång sisådär innan alla proven som kommer mitt i terminen.
Jag är jävligt glad i att jag inte tackade ja till det där jobbet på Krim som jag blev erbjuden för 1 år sedan.
Tack för länken. Jag sökte tidigare efter sajter på Krim och resultatet var magert.
Du har alldeles rätt i att Krim-borna, även tartarerna, är arga. Vreden riktas mot Ukraina, Högra Sektorn och Mejlis, men också mot lokala politiker och byråkrater. Någon i Sevastopol, byråkrat eller politiker, "tappade bort" hela 150 extra-aggregat. De återfanns hos ett privat företag. Den mannen fick sparken och kan vänta åtal. Krims energiminister fick också sparken. Flera huvuden rullar. Man får förstå vanligt folk i den här situationen. Det finns också viss irritation över att så många ukrainare har sökt sig till Sevastopol. De orsakar lägenhetsbrist och konkurrerar om jobben. Sevastopol är inte stort nog för alla.
Aegishjalmr har rätt i att det är lugnt på Krim. Ingen Högra Sektor och inga Yats-typer som i Ukraina. Folk biter ihop och står ut. Krim-borna kommer att klara den här krisen som de har klarat tidigare svåra kriser. Vad gäller den ekonomiska situationen, så är den bättre än i Ukraina, som jag förstår det, men el-blockaden är förstås ett ekonomiskt problem. Hjulen stannar. Fler turister behövs och det arbetar man på. Det man i Simferopol inte verkar förstå är att västerländska turister i framtiden kan bli viktiga. Det gäller att ha turistkontor, där man talar västerländska språk, det gäller att få västerländska bankkort att fungera i bankomaterna och det gäller att förbättra flygresorna till Krim. Det duger inte att den som flyger till St. Petersburg eller Moskva får vänta i timmar på planet till Krim och ibland kommer fram mitt i natten. Även om sanktionerna tas bort, så kommer det att ta tid att locka turister i tillräcklig mängd, men det kan göras och man borde börja planera redan nu.
Att du i denna situation är glad att du inte tog jobbet, det förstår jag, men tänk på att Krim har en framtid. Den som har västerländsk lön eller pension kan leva ett gott liv där. Jag anar att vi kommer att få en situation liknande den vi hade före oktober-revolutionen när allt lugnar ned sig - om världen består, som jag brukar säga. Rika från Europa sökte sig till Ryssland. Franskan och tyskan var ännu viktiga och de kunde kommunicera med sina likar. Nobel och andra investerade stort och det hjälpte till att lyfta Ryssland, det har även VP kommenterat. När det gäller språk, så är situationen på väg att ändras. Sommaren 2014 fick vi besök av ett ryskt sommarbarn, som vi tog hand om på 1990-talet. Nu är han vuxen och talar bra engelska. Vi hade långa samtal på hög nivå.
När det gäller USA:s inblandning i kuppen i Kiev, så är den uppenbar. Jag har följt situationen sedan skotten på Maidan och läst tonvis med artiklar. Jag skrev inte på flashback då, jag skrev på anglosaxiska bloggar, så be inte om länkar.
Några skolor har öppnats. Nya el-aggregat finns på plats. Visst blir det julfirande på Krim. Den nya elledningen är på plats senast den 20 december, kanske tidigare, och nya aggregat levereras. Den andra är färdig i maj.
Jag ska kolla upp din länk så fort jag får tid.