2015-11-28, 22:15
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Jag ser det snarare som att Ukrainas folk har rätt avgöra sitt eget öde. Vill inte Ryssland låta sina egna folkgrupper o folkslag avgöra sina egna öden så har de heller ingen rätt att med militära hjälpmedel lägga sig i relationerna mellan Krim o övriga Ukraina.
Att först läsa in Kosovo o sedan igen börja diskutera hela den utvecklingen känner jag inte för att göra i den här tråden. En vaken Mod lär höra av sig då.
Nja paralleller bör man väl få göra - varför skulle det vara en skillnad mellan Ukraina och Serbien här? Du verkar vilja att man skall se på hela Ukrainas vilja - och inte på Krims, men att man inte skall se på hela Serbiens vila, och bara på Kosovos? Nej det vettiga är ju att man låter folket på Krim avgöra sitt eget öde - bara dem - inte Kiev, inte Moskva och definitivt inte Washington!
Senast redigerad av Clodius 2015-11-28 kl. 22:43.
Citera
2015-11-28, 22:37
Medlem
bernad_laws avatar
Vad som är OT eller inte avgörs ej genom diskussion mellan användare i tråden. /Mod
Citera
2015-11-29, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Hade Putin, innan han annekterade Krim, försäkrat sig om att Kiev snällt skulle leverera el så länge Krim ville???
Om inte så tog han en chans - som sprack - och för det får väl han ta ansvaret?
Eftersom han påstås vara en så stor strateg borde han väl i hemlighet ha förberett eltillförsel för Krim innan han slog till? Han lär ju ha planerat annekteringen rätt länge...
Så skulle väl du gjort om du vore VP??

Du menar att VP skulle ha förhandlat med Högra Sektorn och bett om tillstånd för att säkra elen, vattnet, maten och en öppen gräns? Det var HS som ställde till med eländet.

Nej, Krim-anslutningen var otänkbar före skotten på Maidan och kuppen i Kiev. Jag hänvisar dig återigen till dokumentären om Krim.

Om jag vore VP? Hä. Jag är så glad att jag inte är det. Han har en enorm ansvarsbörda och jag kan omöjligen göra det han gör.
Citera
2015-11-29, 11:56
Medlem
brunstdagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Du menar att VP skulle ha förhandlat med Högra Sektorn och bett om tillstånd för att säkra elen, vattnet, maten och en öppen gräns? Det var HS som ställde till med eländet.

Nej, Krim-anslutningen var otänkbar före skotten på Maidan och kuppen i Kiev. Jag hänvisar dig återigen till dokumentären om Krim.

Om jag vore VP? Hä. Jag är så glad att jag inte är det. Han har en enorm ansvarsbörda och jag kan omöjligen göra det han gör.
HS var väl ingen "spelare" som var aktuell o närvarande nere vid gränsen till Krim så tidigt, dvs under planeringsstadiet? Det finns väl gränser fö VP:s förmåga att spå i framtiden...
Att reparera elstoparna verkar vara låg prioritet för Kiev, annars hade man givetvis kunnat se till o få det gjort lite kvickt, utan att några få demonstrerande aktivister kunnat hindra det.
Så kanske en leveransgaranti från regeringen i förväg inte hade varit så dumt.
Citera
2015-11-29, 16:52
Medlem
Citat:

Du kanske skulel se intevjun med puttin och förstå den?

Han sa ju att man började planera operationen tre månader före maidan ....
Citera
2015-11-29, 17:34
Medlem
Här får man viktig information om situationen på Krim. Författaren är tysk historiker med östeuropa som specialitet. Artikeln är på tyska. Översätt på yandex eller google.

http://www.spiegelfechter.com/wordpress/132373/krim-auf-der-suche-nach-der-gefrorenen-zeit

Ett annat vittnesbörd:

http://logon-echon.com/2015/09/20/die-krim-ein-reisebericht/
Citera
2015-11-30, 11:11
Medlem
Citat:
Här får man viktig information om situationen på Krim. Författaren är tysk historiker med östeuropa som specialitet. Artikeln är på tyska. Översätt på yandex eller google.

http://www.spiegelfechter.com/wordpress/132373/krim-auf-der-suche-nach-der-gefrorenen-zeit

Ett annat vittnesbörd:

http://logon-echon.com/2015/09/20/die-krim-ein-reisebericht/
Omvärlden vet hur situationen på Krim är och vem som orsakade förödelsen. Ringer en klocka om jag säger sanktioner? Så varför framhärda om Putin och Rysslands förträfflighet när vi alla vet att det är precis tvärtom. Putins skönhetsoperationer kan inte dölja det faktum att han börjar bli gammal och kanske börjar få lite panik. Han vill ju bevars bli ihågkommen som den store krigaren och statsmannen och rentav kanske önska sig en Putinstaty på Krim
Citera
2015-11-30, 11:20
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Omvärlden vet hur situationen på Krim är och vem som orsakade förödelsen. Ringer en klocka om jag säger sanktioner? Så varför framhärda om Putin och Rysslands förträfflighet när vi alla vet att det är precis tvärtom. Putins skönhetsoperationer kan inte dölja det faktum att han börjar bli gammal och kanske börjar få lite panik. Han vill ju bevars bli ihågkommen som den store krigaren och statsmannen och rentav kanske önska sig en Putinstaty på Krim

Jo, alltfler börjar förstå att det var USA som låg bakom Kiev-kuppen och förödelsen i ÖSTRA Ukraina. För på Krim är allt lugnt förstår du. Inte ens du kan få det till att någon "förödelse" existerar på Krim utan där är folk nöjda och glada. Till skillnad mot Kievstyrda Ukraina som rasat ned i ett ekonomiskt slukhål.
Citera
2015-12-01, 08:25
Medlem
Mer från den västerländska rapportören i Sevastopol.

Den ryska armén sätter upp ett komplett fältsjukhus på Krim. Det ska serva jordbruksområdena. En kraftledning är reparerad, men ingen el kommer till Krim. Ukrainska Kherson har också problem fortfarande. Krim-tatarerna är upprörda och inte tycker de om Mejlis. Bensinsituationen har förbättrats. Det finns mat, men det råder brist på glass. Man tvättar kläder i kallt vatten och för hand. Ute i byarna är det brist på stearinljus och ficklampor.

Tyska medier kritiserar el-blockaden.

Maskinöversättning:

Citat:
The pendulum has swung: Berlin source of the escalation of violence in Ukraine has now become the official Kiev.

Traditionally sympathetic to the Maidan politicians of the German media, particularly the influential newspaper Deutsche Welle, harshly criticized the Ukrainian government for energy blockade of the Crimea.

http://www.anna-news.info/node/47997

Video från Sevastopol. Bara på ryska, tyvärr:

http://www.anna-news.info/node/47991

Vilda hotelser i ukrainska medier gör att Krim ändrar sin Ukraina-politik. Krim-borna hotas till livet av hemska terroristaktioner och energibron hotas också. Tänk att sådant får sägas i ukrainska medier.

Maskinöversättning:

Citat:
"After going through this difficult stage, which, I am absolutely convinced, we will go, we will need to seriously reconsider relations with Ukraine and just defend against it. From them we can expect anything [...]

The revision course will be "towards the prevention of new threats", the more that the Ukrainian TV channels now greedily discuss, what would have to limit the inhabitants of the Peninsula, and especially how to prevent the launch of the energy bridge from Krasnodar region to Crimea.

http://www.anna-news.info/node/48005

Citat:
Russian security services have increased protection of an energy bridge, which is supposed to supply energy from mainland Russia to Crimea but is still under construction

http://tass.ru/en/economy/840462
Citera
2015-12-01, 10:31
Medlem
Citat:
Mer från den västerländska rapportören i Sevastopol.

Den ryska armén sätter upp ett komplett fältsjukhus på Krim. Det ska serva jordbruksområdena. En kraftledning är reparerad, men ingen el kommer till Krim. Ukrainska Kherson har också problem fortfarande. Krim-tatarerna är upprörda och inte tycker de om Mejlis. Bensinsituationen har förbättrats. Det finns mat, men det råder brist på glass. Man tvättar kläder i kallt vatten och för hand. Ute i byarna är det brist på stearinljus och ficklampor.

Tyska medier kritiserar el-blockaden.

Maskinöversättning:

http://www.anna-news.info/node/47997

Video från Sevastopol. Bara på ryska, tyvärr:

http://www.anna-news.info/node/47991

Vilda hotelser i ukrainska medier gör att Krim ändrar sin Ukraina-politik. Krim-borna hotas till livet av hemska terroristaktioner och energibron hotas också. Tänk att sådant får sägas i ukrainska medier.

Maskinöversättning:

http://www.anna-news.info/node/48005

http://tass.ru/en/economy/840462
Länka inte till ryska sidor. V svenskar har inte lärt ryska. Desstom så finns ju respektabla nyhetskanaler i väst som skildrar Krimbornas elände under rysk ockupation. Undra om inte lille Putin är orsaken till strömavbrottet på Krim? Kanske för konspirationiskt men ändå. Den mannen har ju ingen moralisk kompass som ledstjärna utan enbart egoism. Redan innan elabrottet så var många Krimbor illa ute och vad gjorde Putin? Ingenting. Krimborna gick i fällan Putin så försåtligt gillrade. Ukraina var ett trots allt bättre val om Krimborna nu vågar se i backspegeln. Nu får Krimborna betala priset med nyfattigdom som slående inslag i vardagen och politiskt förtryck.
Valet var dessutom en fars i sitt utförande och ilegitimitet och ockupationen bestämd sedan lång tid tillbaka. Nog måste en klocka ringa även hos den
minst intelligente Krimbo. Man verkar huka och hoppas på bättre tider och försöka överleva under tiden.
Citera
2015-12-01, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Länka inte till ryska sidor. V svenskar har inte lärt ryska. Desstom så finns ju respektabla nyhetskanaler i väst som skildrar Krimbornas elände under rysk ockupation. Undra om inte lille Putin är orsaken till strömavbrottet på Krim? Kanske för konspirationiskt men ändå. Den mannen har ju ingen moralisk kompass som ledstjärna utan enbart egoism. Redan innan elabrottet så var många Krimbor illa ute och vad gjorde Putin? Ingenting. Krimborna gick i fällan Putin så försåtligt gillrade. Ukraina var ett trots allt bättre val om Krimborna nu vågar se i backspegeln. Nu får Krimborna betala priset med nyfattigdom som slående inslag i vardagen och politiskt förtryck.
Valet var dessutom en fars i sitt utförande och ilegitimitet och ockupationen bestämd sedan lång tid tillbaka. Nog måste en klocka ringa även hos den
minst intelligente Krimbo. Man verkar huka och hoppas på bättre tider och försöka överleva under tiden.

Lucas, jag länkar till vad jag vill. Denna gång på engelska. Här kommer lite information om krimtatariska Mejlis och terroristattacken på el-ledningarna. Även annan information. Artikeln har mycket mer att berätta.

Citat:
53 seconds in – we see the villain of this piece, the leader of the “Crimea Blockade” movement, Lenur Islyamov, a well-known businessman, owner of the Ukrainian TV channel ATR. When Islyamov shows up, the Ukrainian Internal Police troops have to retreat.

1:50 – the NTV correspondent strolls along the border between Ukraine (Kherson Oblast) and Crimea. He talks about the coalition of the Right Sektor, Islyamov and Chubarov, which succeeded in cutting the peninsula off from electricity. After previously cutting off the water.

2:30 – Kherson Oblast is like a teeming war zone. Tents, men in uniforms, checkpoints everywhere, people and cars stopped and searched. But not by official Ukrainian border police. No, by banned-in-Russia Right Sektor [...]

2:47 – shows images of Right Sektor searching trunks of people’s cars. Their goal is to stop anything such as foodstuffs from being brought into Crimea. Trucks carrying goods are either turned back, or allowed to proceed. For a tariff of $500.

4:06 – Mustafa Dzhemilev is the guy who is behind all of this. He makes his money by being the leader of the so-called “Crimean Tatar Mejlis”.

7:35 – Balbek again. $25 million was awarded to ATR for carrying out anti-Russian propaganda on the air.

9:00 – And now we get to the juicy stuff. There are rumors that Dzhemilev and Islyamov were told to blockade the peninsula, on the orders of Turkish businessmen. According to this theory: By blockading produce, they opened up the Crimean market to Turkish goods (fruits and vegetables).

14:26 – American Senator John McCain provides financial assistance, via a fund, to the Mejlis.

https://awfulavalanche.wordpress.com/2015/11/28/ntv-exposes-bad-actors-in-crimea-blackout/

http://www.ntv.ru/video/1236222/
Citera
2015-12-01, 23:38
Medlem
zebraonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Jo, alltfler börjar förstå att det var USA som låg bakom Kiev-kuppen och förödelsen i ÖSTRA Ukraina. För på Krim är allt lugnt förstår du. Inte ens du kan få det till att någon "förödelse" existerar på Krim utan där är folk nöjda och glada. Till skillnad mot Kievstyrda Ukraina som rasat ned i ett ekonomiskt slukhål.

Finns det nån källa på det? Jag vet jävligt många missnöjda på Krim.
Det är bara att läsa forumet på www.sevastopol.info
En vecka utan ström i December, med sporadiska elpåslag bidrar säkert till jättebra julstämning. De som har velat överleva vintern har åkt från Krim för länge sedan. Kvar är folk som vill att deras barn ska missa över en månads skolgång sisådär innan alla proven som kommer mitt i terminen.

Jag är jävligt glad i att jag inte tackade ja till det där jobbet på Krim som jag blev erbjuden för 1 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in