Jag har studerat situationen på Krim och samlat lite information från olika artiklar.
Krim-borna var väl förberedda. De hade batterier och ljus t.ex. Ljusen tändes på en restaurang och allt fungerade bra. Idag måndag är skolor och vissa företag stängda. Det är en bra försiktighetsåtgärd, eftersom ingen vet hur mycket el som kommer att krävas. Temperaturen kan gå ned. Några, inte många, värmer sina bostäder med el, men det spelar in. Myndigheterna tillhandahåller vatten, eftersom el-pumparna ofta står stilla. Tv och radio fungerar och folket får besked om eventuella rullande elavbrott varannan timme. Gasen gör det möjligt för många att laga mat. Bussar och tåg fungerar. Svarta Havs-flottan påverkas inte. Folk förstår att de måste spara på elen. Gatubelysningen släcks, Själv skulle jag reglera all el genom att alltid dra ut kontakten. Då underlättas också anslutningen av nya distrikt om elen kommer tillbaka.
Västerländska medier har en något annorlunda ton igår och idag. Många säger rent ut att Högra Sektorn startade eländet. Några talar om aktivister, men andra talar rakt ut om extremister och nämner inte ens Ukraina-tatarerna i Rada. Magnituden av det som hänt framhålls också, dvs man förstår vidden av problemet och konsekvenserna. Krim är nu förlorat för Ukraina.
Källan, Dzhemilev, är inte den bästa, men, om informationen stämmer, så har Ryssland, och kanske Donbass, slutat sälja kol till Ukraina efter elblockaden. Man ska veta att Ukraina måste hosta upp pengar i förväg för att kunna köpa mer gas och att läget sägs vara kritiskt. En viss mängd gas måste finnas, dels för att försörja Ukraina i vinter och dels för att upprätthålla trycket i gasledningarna, så att gasen kommer fram till EU. Jag tror att betalningen måste göras senast idag, men jag kan ha fel på datum. Utan kol, så står sju ukrainska kraftverk stilla. Folket i ukrainska Kherson och en ort till lider som folket på Krim efter attacken på elledningarna.
Citat:
Russia has ceased coal shipments to Ukraine in response to the restriction of the electricity supply to Crimea.
[...] now Russia has stopped deliveries of anthracite, which means that seven power stations in Ukraine will cease work,” Dzhemilev said.
http://fortruss.blogspot.se/2015/11/russia-ceases-coal-deliveries-to.html