2015-11-22, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OttorWaefre
Frågan är om det ännu kunnat bekräftats att det är någon ukrainsk grupp som ligger bakom sprängningen. Om inte så kan man knappast helt utesluta möjligheten att det rör sig om en rysk operation under falsk flagg. Värt att notera är att en bild på den sprängda ledningen visar en fasttejpad eller improviserad flagga som används av det krimtatariska samfundet och deras råd mejlis:

https://pbs.twimg.com/media/CUaPCswWcAARYsS.jpg:large

https://en.wikipedia.org/wiki/Mejlis_of_the_Crimean_Tatar_People

Om det rör sig om en false flag skulle det kunna tyda på att man är ute efter att legitimera förföljelser av krimtatarer och/eller en utvidgad rysk attack mot Ukraina (kanske främst mot regionerna längs kusten mot Svarta havet).

Din kommentar är inte oväntad. Kiev brukar ju hävda att Donbass-borna skjuter på sig själva. När någon är misshaglig någon annan, så heter det att vederbörande tjänar Moskva. Yats, Poroshenko och Avakov har anklagats. Moskva skylls för alla problem och nu för el-problemen. Man tar sig för pannan.
Citera
2015-11-22, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Hade avstängningen skett på Kievs order funnes det motiv att reagera. Nu är det inte fallet utan ledningarna ska snarast reparareras. Alltså ska Kreml bara hålla sig lugna o göra ingenting.
Det kan du maila VP och säga.

Högra Sektorn och Ukraina-Mejlis i Rada har tidigare hotat att attackera elledningarna. Såg du Kiev reagera? Kiev ska hålla ordning i landet, men det görs inte.

VP svarar inte på mejl från privatpersoner. Han får högar av beundrarpost varje dag och mycket kommer från väst. Han har viktigare saker att göra. Nu gör han upp planer för Krim och Krim-bornas väl.
Citera
2015-11-22, 14:05
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Intressant synpunkt. Ja, så kan man också se saken. Ukraina gör allt för att straffa ut sig från Krim. Matblockad och strypt vattentillgång. Nu det här. Det finns ingen gräns för kontraproduktiviteten i det landet.

Visst är det så. Ryssland behöver inte ens lyfta ett finger längre för att få sympatier. Jag tror faktiskt också att det kan vara bra för Kievstan att bli mindre i alla väderstreck i framtiden. Det är ju egentligen bara Kievregionen och lite till väster som har OK levnadsstandard. Resten skulle faktiskt tjäna på fler annekteringar från andra länder än bara Ryssland.

Citat:
Delar av södra Ukraina drabbas också av elproblemen och matblockaden. Känslorna är heta, men folk har svårt att demonstrera pga Högra Sektorn. På Krim kan Ukraina räkna med massivt motstånd. Krim-borna har tidigare haft stora svårigheter i sin historia. Folk biter nog ihop och håller ut, som så många gånger förr.

Ja, och i dagens värld räknas ju egentligen bara levnadsstandard. Bara bita ihop och låta några år gå.

Citat:
Idag har jag följt några ukrainska medier. Det sägs att Poroshenko gör matblockaden officiellt imorgon. Om det är sant, vad spelar det för roll? Det är bara officiell kosmetika på en redan existerande situation. Om Ryssland som svar stänger av strömmen till delar av Ukraina, så vill någon stänga av strömmen till Krim permanent.

Kievjuntan har inga fler kort att spela ut. Hela kortleken ligger på bordet. Ryssland kommer inte göra något förutom att skicka extrabränsle och fortsätta med brobygget.

Citat:
Den ryska elledningen är på plats före slutet av året, men jag vet inte vad den har för kapacitet. Krim blir dock mer oberoende av Ukraina och flera mobila kraftverk fraktas in. Några tuffa veckor kan följa, men det blir bättre.

Den ryska elledningen kommer att leverera den dryga halvan som behövs plus en extra tredjedel MW.

Här är lite fina drönarbilder på brobygget.
https://www.youtube.com/watch?v=nQkUgdTpP48
Citera
2015-11-22, 15:07
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Högra Sektorn och Ukraina-Mejlis i Rada har tidigare hotat att attackera elledningarna. Såg du Kiev reagera? Kiev ska hålla ordning i landet, men det görs inte.

VP svarar inte på mejl från privatpersoner. Han får högar av beundrarpost varje dag och mycket kommer från väst. Han har viktigare saker att göra. Nu gör han upp planer för Krim och Krim-bornas väl.
Polisväsendet, under Yanukovych genomkorrumperat, är under reformering men alls inte klart. Händelsen lär bara påskynda Krims självförsörjning av el, vilket väl är bra.
Har VP ännu fått beundrarpost signerad Vedhuggare? Skriver du kanske du får tack o svar av någon assistent typ Peskov i alla fall...å så blir du registrerad som "ryssvänlig" vilket kan vara bra om Ryssland annekterar inte bara Gotland utan också resten (om du nu bor i Sv.)
Citera
2015-11-22, 16:50
Medlem
Citat:

Det är väl mest bögar som skriver till honom misstänker jag. Men Kiev styrs av riktiga män och kvinnor med ansvar så ledningen lär bli lagad, om man nu inte misstänker Ryssland att ligga bakom det hela vilket ju inte är så långsökt med tanke på Putin dåliga rykte som politiker. Att skapa oro och anarki på Krim är ju inte Putin främmande för om det gagnar hans politiska framtid. Så har han ju gjort i östra Ukraina så varför inte på Krim. En medioker politiker som Putin kan ju alltid skramla med vapen och hoppas på respekt den vägen, så gjorde Europas länder också en gång i tiden innan vi blev sammanlänkade genom Nato och EU och flera andra organisationer.
Citera
2015-11-22, 17:21
Medlem
zebraonions avatar
De enda som har någonting att vinna på att bryta strömmen till Krim är Kreml.
På så vis visar man att Kyiv är onda, och Kreml är fluffiga och snälla.
Oavsett vem som gjort detta, så kommer Kreml maximera sin nytta.
Citera
2015-11-22, 19:42
Medlem
McKinnons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja vad kan Putin göra? <Inte mycket. När man dessutom ser bilder från Krim så verkar elavbrott var deras minsta problem. Förfallet på Krim följer sovjetisk A4-mall där grådask och förtrýck går hand i hand. Stackars Krimbor som ju dessutom inte bett om att bli fråntagna sin framtid. För ingen med sunt förnuft applåderar ju Ryssland attack på Ukraina och Krimhalvön eftersom det var folkrättsvidrigt och givetvis mot alla regler och lagar. Krimborna hade det dessutom relativt bra innan Putins ockupationsstyrkor började förstöra halvön och dess infrastruktur. Och så undrar Putin varför han är paria ute i stora världen och att han nu så desperat vill in i politiska värmen igen. Det kommer inte att hända även om tunga politiker kan se en tillfällig allians i Syrien mot IS. Man ger Putin en tid i strålkastarljuset, vilket ju är hans största önskan, i utbyte mot ryskt agerande i Syrien. That,s it.

Min fetning.

Vad är det infrastruktur och delar av halvön som blivit förstörda av ryska styrkor? Det måste ha gått mig helt förbi, ändå har jag besökt Krim både före och efter den så kallade annekteringen. Förfallet har pågått under många år och om befolkningen får det bättre under ryskt styre återstår fortfarande att se.
Citera
2015-11-22, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McKinnon
Min fetning.

Vad är det infrastruktur och delar av halvön som blivit förstörda av ryska styrkor? Det måste ha gått mig helt förbi, ändå har jag besökt Krim både före och efter den så kallade annekteringen. Förfallet har pågått under många år och om befolkningen får det bättre under ryskt styre återstår fortfarande att se.
krimhalvön har ju svårt att få avsättning för sina produkter och många befarar näst intill svält i vinter så infrastrukturen har ju def. havererat när bojkotten av varor från Krim inte kan nå gamla kunder. Ryska styrkor har ju dessutom annekterat och övertagit Ukrainsk egendom på Krim och förstört dom ekonomiska förutsättningarna för att Krimborna skall leva som innan ockupationen. En hyperinflation syns ju inte vid en första anblick, inte heller umbäranden som havererad ekonomi medför. En valuta som rubeln gör ju inte situationen bättre precis.
Citera
2015-11-22, 21:38
Medlem
McKinnons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
krimhalvön har ju svårt att få avsättning för sina produkter och många befarar näst intill svält i vinter så infrastrukturen har ju def. havererat när bojkotten av varor från Krim inte kan nå gamla kunder. Ryska styrkor har ju dessutom annekterat och övertagit Ukrainsk egendom på Krim och förstört dom ekonomiska förutsättningarna för att Krimborna skall leva som innan ockupationen. En hyperinflation syns ju inte vid en första anblick, inte heller umbäranden som havererad ekonomi medför. En valuta som rubeln gör ju inte situationen bättre precis.

Aha, så du menar inställda leveranser? Var rädd att väg och järnväg blivit förstörda, men det var ju skönt att höra att så inte är fallet. Sen tror jag inte att det är någon större risk att folket kommer svälta då det är alldeles för stor prestige för Ryssland att låta Krim drabbas av någon misär. Då är jag mer rädd att någon annan avlägsen del av Ryssland bortprioriteras som inte är under västs lupp. Vad gäller valutan så vetefan om ukrainska hryvnja känns så mycket stabilare än rubeln.
Citera
2015-11-22, 23:36
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McKinnon
Aha, så du menar inställda leveranser? Var rädd att väg och järnväg blivit förstörda, men det var ju skönt att höra att så inte är fallet. Sen tror jag inte att det är någon större risk att folket kommer svälta då det är alldeles för stor prestige för Ryssland att låta Krim drabbas av någon misär. Då är jag mer rädd att någon annan avlägsen del av Ryssland bortprioriteras som inte är under västs lupp. Vad gäller valutan så vetefan om ukrainska hryvnja känns så mycket stabilare än rubeln.

Ja, de illegala ockupanterna (Ryssland) gör ju vad de kan för att åtminstone ge sken av att folket på Krim har det bättre än förut, men kraftigt stigande matpriser talar emot detta. Ryska medborgare som väljer att turista utomlands ska omdirigeras till Krimhalvön för att försöka fylla hotell som snart riskerar att bomma igen. Jag har själv studerat denna gamla sovjetiska turistmagnet på nära håll, de håller hårt i traditionerna kan man ju säga, i alla fall i de traditionella kurorterna... sovjetisk kundservice där turister ska lyda och dirigeras, inte ifrågasätta eller ställa krav, och där kunskaper i engelska är lika vanligt där som swahili är i Sverige.
Citera
2015-11-23, 06:28
Medlem
Jag har studerat situationen på Krim och samlat lite information från olika artiklar.

Krim-borna var väl förberedda. De hade batterier och ljus t.ex. Ljusen tändes på en restaurang och allt fungerade bra. Idag måndag är skolor och vissa företag stängda. Det är en bra försiktighetsåtgärd, eftersom ingen vet hur mycket el som kommer att krävas. Temperaturen kan gå ned. Några, inte många, värmer sina bostäder med el, men det spelar in. Myndigheterna tillhandahåller vatten, eftersom el-pumparna ofta står stilla. Tv och radio fungerar och folket får besked om eventuella rullande elavbrott varannan timme. Gasen gör det möjligt för många att laga mat. Bussar och tåg fungerar. Svarta Havs-flottan påverkas inte. Folk förstår att de måste spara på elen. Gatubelysningen släcks, Själv skulle jag reglera all el genom att alltid dra ut kontakten. Då underlättas också anslutningen av nya distrikt om elen kommer tillbaka.

Västerländska medier har en något annorlunda ton igår och idag. Många säger rent ut att Högra Sektorn startade eländet. Några talar om aktivister, men andra talar rakt ut om extremister och nämner inte ens Ukraina-tatarerna i Rada. Magnituden av det som hänt framhålls också, dvs man förstår vidden av problemet och konsekvenserna. Krim är nu förlorat för Ukraina.

Källan, Dzhemilev, är inte den bästa, men, om informationen stämmer, så har Ryssland, och kanske Donbass, slutat sälja kol till Ukraina efter elblockaden. Man ska veta att Ukraina måste hosta upp pengar i förväg för att kunna köpa mer gas och att läget sägs vara kritiskt. En viss mängd gas måste finnas, dels för att försörja Ukraina i vinter och dels för att upprätthålla trycket i gasledningarna, så att gasen kommer fram till EU. Jag tror att betalningen måste göras senast idag, men jag kan ha fel på datum. Utan kol, så står sju ukrainska kraftverk stilla. Folket i ukrainska Kherson och en ort till lider som folket på Krim efter attacken på elledningarna.

Citat:
Russia has ceased coal shipments to Ukraine in response to the restriction of the electricity supply to Crimea.

[...] now Russia has stopped deliveries of anthracite, which means that seven power stations in Ukraine will cease work,” Dzhemilev said.

http://fortruss.blogspot.se/2015/11/russia-ceases-coal-deliveries-to.html
Citera
2015-11-23, 10:08
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Jag har studerat situationen på Krim och samlat lite information från olika artiklar.

Krim-borna var väl förberedda. De hade batterier och ljus t.ex. Ljusen tändes på en restaurang och allt fungerade bra. Idag måndag är skolor och vissa företag stängda. Det är en bra försiktighetsåtgärd, eftersom ingen vet hur mycket el som kommer att krävas. Temperaturen kan gå ned. Några, inte många, värmer sina bostäder med el, men det spelar in. Myndigheterna tillhandahåller vatten, eftersom el-pumparna ofta står stilla. Tv och radio fungerar och folket får besked om eventuella rullande elavbrott varannan timme. Gasen gör det möjligt för många att laga mat. Bussar och tåg fungerar. Svarta Havs-flottan påverkas inte. Folk förstår att de måste spara på elen. Gatubelysningen släcks, Själv skulle jag reglera all el genom att alltid dra ut kontakten. Då underlättas också anslutningen av nya distrikt om elen kommer tillbaka.

Västerländska medier har en något annorlunda ton igår och idag. Många säger rent ut att Högra Sektorn startade eländet. Några talar om aktivister, men andra talar rakt ut om extremister och nämner inte ens Ukraina-tatarerna i Rada. Magnituden av det som hänt framhålls också, dvs man förstår vidden av problemet och konsekvenserna. Krim är nu förlorat för Ukraina.

Källan, Dzhemilev, är inte den bästa, men, om informationen stämmer, så har Ryssland, och kanske Donbass, slutat sälja kol till Ukraina efter elblockaden. Man ska veta att Ukraina måste hosta upp pengar i förväg för att kunna köpa mer gas och att läget sägs vara kritiskt. En viss mängd gas måste finnas, dels för att försörja Ukraina i vinter och dels för att upprätthålla trycket i gasledningarna, så att gasen kommer fram till EU. Jag tror att betalningen måste göras senast idag, men jag kan ha fel på datum. Utan kol, så står sju ukrainska kraftverk stilla. Folket i ukrainska Kherson och en ort till lider som folket på Krim efter attacken på elledningarna.

http://fortruss.blogspot.se/2015/11/russia-ceases-coal-deliveries-to.html
Men vi inte enats om att det inte är fråga om någon elblockad utan om sabotage som regeringen inte sanktionerat? Någon eller några dagars avbrott således, inte mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in