2017-08-21, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ja, nu är ju bron till Krim snart klar. December 2018, om 16 månader, skall den första trafiken börja rulla över bron. Det som pågår i bygget just nu är att man har börjat asfaltera de delar som är klara och att man placerar ut bågarna över de högre delarna av bron.

https://www.youtube.com/watch?v=nDGfTiGs_hM

Och, som man ser i slutet av reportaget, pågår dessutom bygget av ny terminal och en andra landningsbana på flygplatsen i Simferopol. Den kommer att bli en av Rysslands största flygplatser när den är klar. Lite mer om det här:

https://www.youtube.com/watch?v=jNnKLZnaDcE

Och nästa stora infrastrukturprojekt, som också det pågår för fullt, är motorvägan som kommer att korsa hela Krim på bredden när den är klar, från Kerch i öster till Sevastopol i väster:

https://www.youtube.com/watch?v=YikWMfpYODk

Tack för uppdateringen. Allt detta stora händer på Krim medan Ryssland är utsatt för sanktioner. Något att tänka på. Krim upprustas på alla fronter. Några Ukraina-vänner surar och kämpar på med en massa snack. Mitt intryck är att de stödjer Kiev, inte folket på Krim, som de säger sig ska tillhöra Ukraina.

Min västerländska kontakt i Sevastopol är ganska tyst just nu. Du fyller tomrummet.
Citera
2017-08-21, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Allt detta stora händer på Krim medan Ryssland är utsatt för sanktioner.
Det händer mycket hela tiden, men svenska medier tiger. På andra sidan Östersjön, bara en timmes flygning från Arlanda, växer nu Europas högsta skyskrapa, 465 meter. Som två-och-en halv Turning Torso staplade på varandra.

https://pp.userapi.com/c639226/v639226824/31ad3/XCdEv2KeUQ0.jpg

Men de som håller i trådarna tycker det är viktigt att svenska folket inte vet detta. De får inte ha någon ljus och optimistisk bild av Ryssland. De skall tro på propagandan om ett Ryssland som är "aggressivt" och farligt, för att skrämmas till att acceptera integrationen in i NATO, och de måste ju tro att den ryska ekonomin är på väg att "kollapsa" och behöver "reformeras" - naturligtvis med IMFs så kallade "hjälp"..
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-08-21 kl. 23:30.
Citera
2017-08-25, 22:37
Medlem
Stora ryska banker vågar inte etablera sig på Krim. Sberbank, t.ex. Växande företag har svårt att få lån. Någonting liknande hände faktiskt i Sverige på 50-talet när staten noga kontrollerade bankerna för krigslånens skull (fram till 1965). Småföretagen tvingades bli kreativa. De sparade och köpte begagnat. De byggde ihop maskiner. Det fanns pengar till löner och de gick upp när manuellt arbete behövdes. Bankerna blev inte rika på småföretagen. När "bankskatten" försvinner, så finns det pengar till löner.

Nu talas om en sorts bitcoin-rubel eller ethereum. Spännande, men det nämns inte här.

Citat:
"Since the reunion of the Crimea with Russia, no major Russian bank, including with state participation, has entered the territory of the Crimea."

The United States of America has used financial weapons against our country: Two Russian banks have been cut off from the SWIFT system because of their work in the Crimea. We are talking about Tempbank and RNCB. As another diplomatic move by the Americans will affect the work of financial institutionsand the banking system of Russia as a whole.

http://www.fort-russ.com/2017/08/us-using-banking-weapon-against-crimea.html
Citera
2017-08-29, 02:21
Medlem
Bron till Krim är nästan två mil lång och byggs envetet. Man ska veta att tyskarna försökte sig på ett brobygge, som inte gick bra. Ryska ingenjörer har haft många problem att lösa. Nu sätts en kolossal komponent på plats. Det finns en kort video. Bron kan vara färdig i slutet av 2018, om jag har förstått det rätt, och i full verksamhet i början av 2019. Två tåglinjer. Bygger man broar på det här sättet i andra länder? En uppriktig fråga. Det finns en kort video. Tänk att Ryssland, som några har räknat ut, bygger landets längsta bro i sanktionstider.

https://sputniknews.com/russia/201708281056858946-kerch--crimean-bridge-arch/
Citera
2017-08-29, 09:05
Medlem
Citat:
Bron till Krim är nästan två mil lång och byggs envetet. Man ska veta att tyskarna försökte sig på ett brobygge, som inte gick bra. Ryska ingenjörer har haft många problem att lösa. Nu sätts en kolossal komponent på plats. Det finns en kort video. Bron kan vara färdig i slutet av 2018, om jag har förstått det rätt, och i full verksamhet i början av 2019. Två tåglinjer. Bygger man broar på det här sättet i andra länder? En uppriktig fråga.
Att det går fort beror delvis på att bron var planerad sedan tidigare. Ukraina och Ryssland skrev avtal om ett brobygge redan 2010, och givetvis var då alla undersökningar av de tekniska förutsättningarna gjorda. Det har ju funnits olika förslag på ett brobygge ändå från 40-talet och framåt.
Citera
2017-08-29, 15:32
Medlem
Citat:
Att det går fort beror delvis på att bron var planerad sedan tidigare. Ukraina och Ryssland skrev avtal om ett brobygge redan 2010, och givetvis var då alla undersökningar av de tekniska förutsättningarna gjorda. Det har ju funnits olika förslag på ett brobygge ändå från 40-talet och framåt.
Om nu bron blir klar någon gång och håller så vad har Krimborna för nytta av den när sanktioner ändå lamslår Krimhalvön och ockupationsmakten Ryssland knappast har råd att ge socialbidrag till regionen. Storslagna projekt är ju signum för Ryssland men knappast produktivt för medborgarna.
Citera
2017-08-29, 22:41
Medlem
Citat:

Det var nytt för mig. Jag tänkte bl.a. på bottenförhållandena.

Dock återstår att finansiera bron och det görs ju i sanktionstider. Förresten, Svenskan rapporterar idag om brobygget och har en video på svenska.
Citera
2017-08-30, 10:07
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Om nu bron blir klar någon gång och håller så vad har Krimborna för nytta av den när sanktioner ändå lamslår Krimhalvön och ockupationsmakten Ryssland knappast har råd att ge socialbidrag till regionen. Storslagna projekt är ju signum för Ryssland men knappast produktivt för medborgarna.

Putins bro är i första hand ett propagandaverktyg och en symbol för hans envishet att hålla fast vid den ukrainska Krimhalvön som "ryskt territorium". Detta illegala fuskbygge, som har gett något av en peststämpel för alla inblandade, ger upphov till frågan om man måste riva eller renovera, något som framtiden får utvisa.
Citera
2017-09-02, 11:47
Medlem
Kiev gjorde inte mycket för Krim efter självständigheten och folk är mycket medvetna om det. Ryssland har fått igång en skola för tatarerna. Ni vet det där Ryssland som några tror håller på att ramla omkull.

Citat:
In Simferopol, they have opened a school, which for 25 years, four Ukrainian presidents could not complete! The opening took place in a solemn atmosphere. And one more important nuance: 95 percent of pupils of the school are from families of the Crimean Tatars.

http://www.fort-russ.com/2017/09/crimea-school-of-four-presidents.html
Citera
2017-09-02, 11:49
Medlem
Schulz är yrkespolitiker och säger vad han tror vinner röster inför valet. Det är dock intressant att han uttalar sig om Krim och världsläget. Krim är ryskt och vi ska inte ha upprustning igen. Han vet hur tyskarna tänker.

Citat:
Martin Schulz, the leader of Germany's Social Democratic Party, said in an interview with Bild that Crimea's status as a part of Russia must be accepted.

On the other hand, he warned that "an arms race, the way [US President Donald] Trump and possibly Putin would like to have it should be avoided by all means."

http://www.fort-russ.com/2017/09/german-political-leader-crimea-part-of.html
Citera
2017-09-02, 12:01
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Kiev gjorde inte mycket för Krim efter självständigheten och folk är mycket medvetna om det. Ryssland har fått igång en skola för tatarerna. Ni vet det där Ryssland som några tror håller på att ramla omkull.

http://www.fort-russ.com/2017/09/crimea-school-of-four-presidents.html

Du menar de ytterst få krimtatarer som finns kvar på krim? de som inte ryssland fördrivit , fortfarande fördriver och fängslar?

Propaganda kan i sin yttersta form vara riktigt äcklig, du köper den, vad är du för en?
Citera
2017-09-02, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du menar de ytterst få krimtatarer som finns kvar på krim? de som inte ryssland fördrivit , fortfarande fördriver och fängslar?

Propaganda kan i sin yttersta form vara riktigt äcklig, du köper den, vad är du för en?

Du lever kvar i Sovjet och behöver göra en tidsresa. Kiev gjorde ingenting för Krim och tatarerna. Ryssland gav dem omedelbums språkskydd och landrättigheter. De är trygga på Krim, utom när extremisterna spränger elledningar och stänger av färskvattnet. Stoppar matleveranser. Du skulle ha hört Yats hota tatarerna. Finns på youtube och jag postade länken för länge sedan. Vad tror du tatarerna tycker om att risskörden blev lidande ett år?

Det är sant att tatarerna fick lida under Stalin, men det är mindre känt varför. Några, kanske många, stödde tyskarna under kriget. Jag tycker inte om det som hände, men nu när jag på senare år har fått bättre information har jag lite bättre förståelse.

Tänk att jag, som växte upp under kalla kriget, först nu har tillgång till bättre information och ofta på Sputnik och fortruss, två sajter du inte tycker om.

Om du tror att tatarerna deporteras, så har du förläst dig på ukrainska medier. Om det vore sant, så skulle jag reagera direkt, eftersom jag inte tycker om övergrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in