2015-11-18, 16:09
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Vi är inte överens. Krusse skänkte bort Krim utan att fråga folket. Budapest-avtalet är inte ett juridiskt bindande dokument, bara en sorts allmän deklaration, konstigt nog. Jag har faktiskt undrat över den saken. Ukraina gjorde en stor eftergift och borde ha krävt ett bättre skydd.

Moskva behövde inte be Kiev om tillstånd. Antalet ryska soldater enligt avtalet överskreds aldrig. Det var inte vapenmakt, det var en folkomröstning, som lösgjorde Krim från Ukraina.

.
Jo då, vi är överens om följande: På sovjettiden tillfrågades inte folket om någonting av vikt. VP respekterar bara de avtal som passar honom. Läs hans underbara förklaringar varför Budapestavtalet inte brutits - rysk verbal konst på hög nivå.
https://en.wikipedia.org/wiki/Budapest_Memorandum_on_Security_Assurances

Varför skulle Kiev lämna ifrån sig kärnvapnen om avtalet bara var ett icke allvarligt menat uttalande o inte ett bindande avtal?
Rysk militär hade - självklart - enl flottbas avtalet inte rätt att vistas utanför basområdet. Avtalsbrott igen. Sedan de beväpnade gröna gubbarna tagit kontrollen över Krim var Krim i praktiken lösgjort. Omröstningen vara bara sedvanlig garnityr, en mall som upprepades i Donbas.
Inom det ryska imperiet genom historien har begreppen val och omröstningar alltid setts som verktyg som bara används kontrollerat. I väst ses de som oberoende "beslutsfattare".
Citera
2015-11-18, 20:08
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Jag hittar inte på. Det gäller en ny undersökning. Det är mycket möjligt att siffrorna från april 2014 stämmer. Vi människor tycker inte om stora snabba förändringar. Sedan började inbördeskriget och attityderna ändrades. Resultatet är intressant. Stödet för Ukraina är rätt litet. Jag är varken ryss eller propagandist. Jag har egna åsikter, du tycker inte om dem och du tar till tillmälen. Här får du källan.

http://novorossia.today/more-then-half-the-population-of-the-donetsk-people-s-republic-want-to-join-mother-russia/

Som vanligt behagar du endast länka till en prorysk nyhetskanal varifrån alla dina åsikter är hämtade. Deras trovärdighet är lika med noll.

För övrigt - du tror på fullt allvar att människorna i denna kriminellt styrda region vågar berätta sina verkliga åsikter? Dessutom tas inte hänsyn till de två miljoner som har flytt regionen sedan terrorn började. Skrattretande? Javisst..
Citera
2015-11-19, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Som vanligt behagar du endast länka till en prorysk nyhetskanal varifrån alla dina åsikter är hämtade. Deras trovärdighet är lika med noll.

För övrigt - du tror på fullt allvar att människorna i denna kriminellt styrda region vågar berätta sina verkliga åsikter? Dessutom tas inte hänsyn till de två miljoner som har flytt regionen sedan terrorn började. Skrattretande? Javisst..

Du har rätt i att flyktingarna inte tillfrågades och det är undersökningens svaghet. Stora skaror befinner sig i Ryssland, några på Krim, och i västra Ukraina.

Ja, jag tror på allvar att folk vågar säga vad de tycker och att de känner sig säkrare än vissa i västra Ukraina. Där kan man bli angiven och få besök av SBU, underrättelsetjänsten, när man har "fel" åsikt", det har rapporterats flera gånger.

Vad gäller medier, så skäller du på fel träd. Jag får huvuddelen av min information från internationella bloggar. Ibland tyvärr i kommentarer utan länkar och dem kan jag inte posta, men jag har ofta länkat till medier utanför Ryssland. Lilla novorossia. today har dock intressanta artiklar ibland och plockar ofta nyheter från t.ex. Tass.

Du får tycka vad du vill om Donbass-medier och ryska medier och jag får tycka vad jag vill om vissa andra medier. Du kanske vet att jag ibland även kritiserar vissa ryska medier? De är ofta tama.

Krim och Donbass är inte kriminellt styrda. Det har varit problem i LNR, men de ser ut att ha lösts, så vitt jag vet. DNR har kommit långt. Pensioner och löner betalas ut. Det är otroligt vad man har lyckats göra.

Jag tror mig säkert kunna säga att Krim-bornas, speciellt pensionärernas, köpkraft är bättre än ukrainarnas. Det betyder inte att allt är bra och det har jag sagt förut. Jag ser sällan rapporter från Krim och måste pussla ihop de få fragment jag hittar.
Citera
2015-11-22, 05:20
Medlem
Elen kommer inte längre fram till Krim. Ukrainska aktivister, gissa vilka, har sprängt två kraftledningar. Två andra verkar ännu vara verksamma, men Krim-borna lider av det som har hänt. Sjukhus och andra viktiga byggnader har skydd, men det är svart i många hem. Den nya kraftledningen från egentliga Ryssland är inte färdig än och det kommer at ta tid att reparera kraftledningarna, om det ens kommer att göras. Det sägs på annan plats att reparatörerna hindras från att komma fram. Vad händer nu? Krim-borna blir rasande, förstås. El-leveranserna har haft problem förut och hotet var känt. Portabla generatorer är på plats, men de räcker inte till. Krim-borna kan få en svart decembermånad. Kyldiskarna slutar att fungera och många maskiner står stilla. Vad händer med maten? Många kan inte ladda mobiler och jag antar att dricksvattnet inte kommer fram. Den ryska kraftledningen kan vara på plats först vid årets slut, har jag för mig. Idag vaknar Krim-borna upp till en ny verklighet.

Kommer Kiev att tillåta sådana här attentat? Hur reagerar VP idag? Jag gissar att han beslutar installera många fler aggregat, men det tar tid och kanske inte räcker. Visst sätter han press på Kiev. Mer kraftfulla handlingar är förstås möjliga. Kanske vi får se en mycket resolut hantering av problemet. Det som har hänt är en terroristhandling och hotar några miljoner invånare på Krim - som nu är en del av Ryssland med allt det innebär.

Citat:
Undantagstillstånd har utlysts på den av Ryssland annekterade Krimhalvön i Ukraina, rapporterar BBC. Orsaken är att två kraftledningsstolpar har sprängts vilket har lett till elavbrott i regionen.

http://www.expressen.se/nyheter/undantagstillstand-har-utlysts-pa-krim/
Citera
2015-11-22, 10:46
Medlem
Citat:
Elen kommer inte längre fram till Krim. Ukrainska aktivister, gissa vilka, har sprängt två kraftledningar. Två andra verkar ännu vara verksamma, men Krim-borna lider av det som har hänt. Sjukhus och andra viktiga byggnader har skydd, men det är svart i många hem. Den nya kraftledningen från egentliga Ryssland är inte färdig än och det kommer at ta tid att reparera kraftledningarna, om det ens kommer att göras. Det sägs på annan plats att reparatörerna hindras från att komma fram. Vad händer nu? Krim-borna blir rasande, förstås. El-leveranserna har haft problem förut och hotet var känt. Portabla generatorer är på plats, men de räcker inte till. Krim-borna kan få en svart decembermånad. Kyldiskarna slutar att fungera och många maskiner står stilla. Vad händer med maten? Många kan inte ladda mobiler och jag antar att dricksvattnet inte kommer fram. Den ryska kraftledningen kan vara på plats först vid årets slut, har jag för mig. Idag vaknar Krim-borna upp till en ny verklighet.

Kommer Kiev att tillåta sådana här attentat? Hur reagerar VP idag? Jag gissar att han beslutar installera många fler aggregat, men det tar tid och kanske inte räcker. Visst sätter han press på Kiev. Mer kraftfulla handlingar är förstås möjliga. Kanske vi får se en mycket resolut hantering av problemet. Det som har hänt är en terroristhandling och hotar några miljoner invånare på Krim - som nu är en del av Ryssland med allt det innebär.

http://www.expressen.se/nyheter/undantagstillstand-har-utlysts-pa-krim/
Ja vad kan Putin göra? <Inte mycket. När man dessutom ser bilder från Krim så verkar elavbrott var deras minsta problem. Förfallet på Krim följer sovjetisk A4-mall där grådask och förtrýck går hand i hand. Stackars Krimbor som ju dessutom inte bett om att bli fråntagna sin framtid. För ingen med sunt förnuft applåderar ju Ryssland attack på Ukraina och Krimhalvön eftersom det var folkrättsvidrigt och givetvis mot alla regler och lagar. Krimborna hade det dessutom relativt bra innan Putins ockupationsstyrkor började förstöra halvön och dess infrastruktur. Och så undrar Putin varför han är paria ute i stora världen och att han nu så desperat vill in i politiska värmen igen. Det kommer inte att hända även om tunga politiker kan se en tillfällig allians i Syrien mot IS. Man ger Putin en tid i strålkastarljuset, vilket ju är hans största önskan, i utbyte mot ryskt agerande i Syrien. That,s it.
Citera
2015-11-22, 12:31
Medlem
Jag har samlat information från olika medier. Alla de fyra kraftledningarna är nedstängda. Krim är beroende av egen begränsad produktion och reservaggregat. Bränslet till dem räcker i 30 dagar, men mer kan snabbt komma in från Ryssland, antar jag.

Yalta och Simferopol elektrifierades snabbt och nog i mer än en mening. Nu sägs alla städer och sjukhus ha el. Distrikten utsätts för rullande elavbrott.

Krim producerar mindre än hälften av den el som behövs. Planen fungerar nog till viss del, men det blir problem. 450 MW saknas i dessa temperaturer. Elavbrotten kan bli långa. Problemen tonas ned, enligt min mening, men jag vet ju inte vad Moskva kommer att göra. Flera reservaggregat kanske snabbt kommer på plats, men inte kan 450 MW produceras.

Optimistiska signaler kommer också från Ukraina. Ukrenergos talesman säger att elen kommer tillbaka om bara några dagar. Alla fyra ledningarna? Tornen är skadade och måste repareras. Sedan ska ledningarna dras och testas. Sist ska distrikten på Krim anslutas försiktigt ett efter ett. Vi får se om Ukrenergo klarar det så snabbt.

Ukrainsk polis utmanar Högra Sektorn och det är uppmuntrande. En polisman knivskuren i konflikten. Det är en förutsättning att polisen vinner den här kampen. Ledningarna måste också bevakas i lång tid.

Medvedev uttalade ett hot redan i lördags. Ryssland kan svara med att stänga av strömmen till Ukraina. Undrar vad VP kommer att säga.

Några länkar.

http://tass.ru/en/society/838330

http://www.bbc.com/news/world-europe-34893493

https://www.rt.com/news/323012-crimea-blackout-lines-blown-up/

http://tass.ru/en/society/838322
Citera
2015-11-22, 12:43
Medlem
I-van-Toers avatar
Det är lugnt. Ryssland kommer skicka mer bränsle till generatorerna så att det räcker fram tills kraftledningarna från landet är i bruk. Det kommer bli lite småjobbigt i några veckor men det här (de fyra ledningarna) var det sista bandet till Kievstan. Det var det bästa som kunde hända Krimborna i det långa loppet. Man kommer börja 2016 fria från Kievstan på alla plan.
Citera
2015-11-22, 13:03
Medlem
Bra som fan att spränga ledningarna, bara att fortsätta med sabotage tills Krim är återlämnat till ukraina och alla krimbor som vill tillhöra ryssland flyttat till ryssland.

det är den här typen av krigsföring ukraina behöver föra nu så det kostar ryssland mer än det smakar. Dock är väll risken att man får befolkningen mot sig.
Citera
2015-11-22, 13:23
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Bra som fan att spränga ledningarna, bara att fortsätta med sabotage tills Krim är återlämnat till ukraina och alla krimbor som vill tillhöra ryssland flyttat till ryssland.

det är den här typen av krigsföring ukraina behöver föra nu så det kostar ryssland mer än det smakar. Dock är väll risken att man får befolkningen mot sig.

Snart klar. Sen är Krim också infrastrukturellt för all framtid ryskt.

Crimean bridge
https://www.youtube.com/watch?v=1MgrsoEDx2c
Citera
2015-11-22, 13:24
Medlem
OttorWaefres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutz

Frågan är om det ännu kunnat bekräftats att det är någon ukrainsk grupp som ligger bakom sprängningen. Om inte så kan man knappast helt utesluta möjligheten att det rör sig om en rysk operation under falsk flagg. Värt att notera är att en bild på den sprängda ledningen visar en fasttejpad eller improviserad flagga som används av det krimtatariska samfundet och deras råd mejlis:

https://pbs.twimg.com/media/CUaPCswWcAARYsS.jpg:large

https://en.wikipedia.org/wiki/Mejlis_of_the_Crimean_Tatar_People

Om det rör sig om en false flag skulle det kunna tyda på att man är ute efter att legitimera förföljelser av krimtatarer och/eller en utvidgad rysk attack mot Ukraina (kanske främst mot regionerna längs kusten mot Svarta havet).
Senast redigerad av OttorWaefre 2015-11-22 kl. 13:27.
Citera
2015-11-22, 13:27
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:

Medvedev uttalade ett hot redan i lördags. Ryssland kan svara med att stänga av strömmen till Ukraina. Undrar vad VP kommer att säga.

Hade avstängningen skett på Kievs order funnes det motiv att reagera. Nu är det inte fallet utan ledningarna ska snarast reparareras. Alltså ska Kreml bara hålla sig lugna o göra ingenting.
Det kan du maila VP och säga.
Citera
2015-11-22, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det är lugnt. Ryssland kommer skicka mer bränsle till generatorerna så att det räcker fram tills kraftledningarna från landet är i bruk. Det kommer bli lite småjobbigt i några veckor men det här (de fyra ledningarna) var det sista bandet till Kievstan. Det var det bästa som kunde hända Krimborna i det långa loppet. Man kommer börja 2016 fria från Kievstan på alla plan.

Intressant synpunkt. Ja, så kan man också se saken. Ukraina gör allt för att straffa ut sig från Krim. Matblockad och strypt vattentillgång. Nu det här. Det finns ingen gräns för kontraproduktiviteten i det landet.

Delar av södra Ukraina drabbas också av elproblemen och matblockaden. Känslorna är heta, men folk har svårt att demonstrera pga Högra Sektorn. På Krim kan Ukraina räkna med massivt motstånd. Krim-borna har tidigare haft stora svårigheter i sin historia. Folk biter nog ihop och håller ut, som så många gånger förr.

Idag har jag följt några ukrainska medier. Det sägs att Poroshenko gör matblockaden officiellt imorgon. Om det är sant, vad spelar det för roll? Det är bara officiell kosmetika på en redan existerande situation. Om Ryssland som svar stänger av strömmen till delar av Ukraina, så vill någon stänga av strömmen till Krim permanent.

Den ryska elledningen är på plats före slutet av året, men jag vet inte vad den har för kapacitet. Krim blir dock mer oberoende av Ukraina och flera mobila kraftverk fraktas in. Några tuffa veckor kan följa, men det blir bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in