2015-10-20, 21:28
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Naturligtvis angår det oss i allra högsta grad när vårt grannland Ryssland olagligt styckar av och tar delar av dess grannländer. Sluta ursäkta aggression som har fördömts av alla utom de allra mest korrumperade länderna.

Du gör dig bara löjlig med dina argument om att vem som helst ska få utropa "självständighet" (vi vet ju hur det gick med den självständigheten) hur omröstningen än gick till. Det ska gå rätt till, annars kan varje lägenhet deklarera självständighet när det är dags att betala skatten.
Jag har upprepade gånger kritiserat Putin och den politik som Ryssland och han för i Ukraina. Om du till äventyrs är intresserad så är det bara att söka uppåt i tråden. Ursäktat aggression har jag aldrig gjort!

Vi är helt överens om att den folkomröstning som hölls på Krim inte "duger", vilket jag redogjort för upprepade gånger; jag förordar en internationellt övervakad folkomröstning om Krims öden som en del av en framförhandlad fredsplan.

Angående självständiga lägenheter - ja det där "familjen Olsson" argumentet mot principen om folkens självbestämmande rätt är ganska intressant - det skulle alltså bli besvärligt om var enda famlij skulle deklarera sig självständiga - det kan nog alla hålla med om. Och liknande saker har faktiskt hänt. Både i USA och i Storbrittanien har små grupper människor s.a.s. lämnat samhället. Till sin helhet är det dock ett försumbart problem; familjen Olsson tjänar på att vara med i ett samhälle och önskar mycket sällan nationell självständighet för sin lägenhet. (Finns för övrigt ett roligt Family Guy avsnitt på detta tema!)

"Löjlig" - jag vet inte det? Tycker du att Storbrittanien var "löjligt" när Skottarna röstade om självständighet (det blev Nej för övrigt)? Det tycker inte jag! Jag tycker det var ett föredömligt sätt att hantera frågan!
Citera
2015-10-20, 22:09
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag har upprepade gånger kritiserat Putin och den politik som Ryssland och han för i Ukraina. Om du till äventyrs är intresserad så är det bara att söka uppåt i tråden. Ursäktat aggression har jag aldrig gjort!

Vi är helt överens om att den folkomröstning som hölls på Krim inte "duger", vilket jag redogjort för upprepade gånger; jag förordar en internationellt övervakad folkomröstning om Krims öden som en del av en framförhandlad fredsplan.

Angående självständiga lägenheter - ja det där "familjen Olsson" argumentet mot principen om folkens självbestämmande rätt är ganska intressant - det skulle alltså bli besvärligt om var enda famlij skulle deklarera sig självständiga - det kan nog alla hålla med om. Och liknande saker har faktiskt hänt. Både i USA och i Storbrittanien har små grupper människor s.a.s. lämnat samhället. Till sin helhet är det dock ett försumbart problem; familjen Olsson tjänar på att vara med i ett samhälle och önskar mycket sällan nationell självständighet för sin lägenhet. (Finns för övrigt ett roligt Family Guy avsnitt på detta tema!)

"Löjlig" - jag vet inte det? Tycker du att Storbrittanien var "löjligt" när Skottarna röstade om självständighet (det blev Nej för övrigt)? Det tycker inte jag! Jag tycker det var ett föredömligt sätt att hantera frågan!
Skottland röstade i god ordning med Storbritanniens godkännande och långa förberedelser, utan en ockupationsmakt närvarande. Ser du någon skillnad?

Problemet är att du accepterar Rysslands agerande genom att prata om folkomröstningar under rådande omständigheter. Ryssland kommer aldrig acceptera vare sig omröstning eller ett resultat som går emot dem. Det enda sättet är att Ryssland drar sig ur området, sen, om flera år, kan det röstas om läget håller sig stabilt.
Citera
2015-10-20, 22:15
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Tycker du att Storbrittanien var "löjligt" när Skottarna röstade om självständighet (det blev Nej för övrigt)? Det tycker inte jag! Jag tycker det var ett föredömligt sätt att hantera frågan!
Har jag uppfattat dig fel när jag säger att du pläderat för att skottarna under alla omständigheter hade kunnat ordna sin omröstning,oavsett ev protester från Westminster, och på egen hand sagt adjö till England, om utfallet i st blivit ett knappt ja?
Skillnaden i förh. till Krim är ju att det där aldrig funnits någon självständighets rörelse. Det var Moskva som "hittade på den", efter annekteringen.
Citera
2015-10-21, 06:46
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Har jag uppfattat dig fel när jag säger att du pläderat för att skottarna under alla omständigheter hade kunnat ordna sin omröstning,oavsett ev protester från Westminster, och på egen hand sagt adjö till England, om utfallet i st blivit ett knappt ja?
Skillnaden i förh. till Krim är ju att det där aldrig funnits någon självständighets rörelse. Det var Moskva som "hittade på den", efter annekteringen.
Du har fatta mig fel - och om du läst det jag skrivit så hade du sett att jag förespråkar en beslutande folkomröstning som en del av en fredsplan, och det innebär ju som alla förstår att det skulle ske med Kievs godkännande i så fall - väldigt mycket en parallell till den skotska omröstningen. Sedan skall det sägas att man visst kan ha omröstningar som inte godkänts av centralmakten också. Man hade ett sådan fall i Katalonien nyligen, men då blir det ju mer av ett politiskt påtryckningsmedel, som i bästa fall kan leda till fruktsamma förhandlingar - i värsta fall till en revolutionär utveckling, vilket jag som konservativ i regel avråder från, även om jag inte fördömer det generellt. Vad omröstningen som redan hållits på Krim beträffar, så var den ju väldigt ad hoc, och får väl betraktas som en enkät - den "duger" alltså inte som grund till självständighet.

Ja och så frågan om det finns självständighetsförespråkare på Krim... Ja, jag tror faktiskt det, men har du rätt i att de saknas, så kommer resultatet i en folkomröstning att bli exakt 100% för fortsatt styre från Kiev, och dt vore väl inte så illa från ditt perspektiv... Min önskan? En fredlig hållbar lösning baserat på att det är Krims folk själva som får bestämma!
Citera
2015-10-21, 06:53
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Skottland röstade i god ordning med Storbritanniens godkännande och långa förberedelser, utan en ockupationsmakt närvarande. Ser du någon skillnad?

Problemet är att du accepterar Rysslands agerande genom att prata om folkomröstningar under rådande omständigheter. Ryssland kommer aldrig acceptera vare sig omröstning eller ett resultat som går emot dem. Det enda sättet är att Ryssland drar sig ur området, sen, om flera år, kan det röstas om läget håller sig stabilt.
Kanske en idé att du läser inläggen du svarar på, om jag får vara så förmäten att jag ger dig råd... I inlägget står nämligen "...internationellt övervakad folkomröstning om Krims öden som en del av en framförhandlad fredsplan." Jag vet naturligtvis inte exakt hur en sådan skulle arrangeras, men jag föreställer mig något sådant som:
1) Krim "tas över" av FN trupp.
2) Olika sidor i folkomröstningen får fritt propagera för sina ståndpunkter.
3) Omrösningen hålls övervakad av internationella valobservatörer. Tycker att det är rimligt att de som var folkbokförda på Krim innan händelserna är röstberättigade.

Men jag ser det positivt att du ändå inte verkar vara principiellt emot att Krims folk själva får avgöra sina öden! Det är ju ett välkommet avsteg från PK-linjen!
Citera
2015-10-21, 10:25
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Men var för skall du ha en åsikt om Krims anslutning till Ryssland? Det angår faktiskt inte dig! Det är krimborna som skall bestämma sin nationella status. De och inga andra!

Sluta fjanta runt. Krim är på juridisk grund lika lite anslutet till Ryssland som Österrike blev genom resultatet av Nazitysklands Anschluss.

Ryssland har genom militärt tvång, ockupation och i strid med all relevant internationell lagstiftning (som Ryssland för övrigt ratificierat fullt ut) annexerat en del av Ukraina.

Detta är ett obestridligt faktum, oavsett hur mycket du och andra som du försöker förvanska det.
Citera
2015-10-21, 12:35
Medlem
Citat:
Men var för skall du ha en åsikt om Krims anslutning till Ryssland? Det angår faktiskt inte dig! Det är krimborna som skall bestämma sin nationella status. De och inga andra!

Hoppsan, vad har jag gjort nu? Jag stödjer Krim-bornas rätt till självbestämmande. Det enda som skiljer oss åt i det fallet är att vi har olika syn på folkomröstningens legitimitet. Nå, nu har den ägt rum och jag tror inte att den görs om.

Säger du att bara Krim-bor får uttala sig om vad som händer på Krim? Jag är van vid att kunna uttala mig om det mesta och det är andra också. Du skrev till mig och jag svarar. Har jag missförstått dig?

Tanken på folkens självbestämmande är i grunden bra, men det finns en fallgrop i Sverige och Frankrike i vår tid. För många år sedan skrevs en bok om hur en invandrargrupp tog över hela Södertörn. Det var en konstig framtidsvision på den tiden, men nu har vi områden där vissa ledare har informell, inte formell, kontroll över sin etniska grupp. Det har också talats om framtida ganska otäcka etniska konfrontationer och några ser vi redan. Jag vill inte att invandrargrupper ska kunna bryta sönder landet hux-flux. Vi har däremot grupper, som kanske ska ges en viss autonomi. Jag tänker på samer och finnar i norr. Jag vill också att vi ska kunna välja landshövdingar, borgmästare och byråd. Det skulle hjälpa t.ex. norrlänningarna att få mer ansvar och inflytande i syfte att rädda sin landsdel. Nu sitter folk och väntar på beslut från Stockholm som aldrig kommer. När makten blir mer lokal, så kan problem lösas effektivare. Det gamla byrådet var en fantastisk institution. Där löste man lokala juridiska tvister, t.ex. klagomål på arrenden och uteblivna löner. Ingen behövde ruinera sig i dagens typ av domstolsprocesser. Inte många svenskar vågar gå till domstol i vår tid och kräva sin rätt.

Hur är det i Ukraina? Hur fungerar regionerna och vilken makt finns lokalt? Den som kan Ukraina, kanske kan upplysa mig. I Ryssland verkar det finnas autonoma regioner, men jag vet inte hur mycket självstyre de har. Kadyrov i Tjetjenien ser dock ut att ha enorm makt och folkets stöd i sin landsdel. Kanske ett specialfall med tanke på de gamla problemen.
Citera
2015-10-21, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Hoppsan, vad har jag gjort nu? Jag stödjer Krim-bornas rätt till självbestämmande. Det enda som skiljer oss åt i det fallet är att vi har olika syn på folkomröstningens legitimitet. Nå, nu har den ägt rum och jag tror inte att den görs om.

Säger du att bara Krim-bor får uttala sig om vad som händer på Krim? Jag är van vid att kunna uttala mig om det mesta och det är andra också. Du skrev till mig och jag svarar. Har jag missförstått dig?

Tanken på folkens självbestämmande är i grunden bra, men det finns en fallgrop i Sverige och Frankrike i vår tid. För många år sedan skrevs en bok om hur en invandrargrupp tog över hela Södertörn. Det var en konstig framtidsvision på den tiden, men nu har vi områden där vissa ledare har informell, inte formell, kontroll över sin etniska grupp. Det har också talats om framtida ganska otäcka etniska konfrontationer och några ser vi redan. Jag vill inte att invandrargrupper ska kunna bryta sönder landet hux-flux. Vi har däremot grupper, som kanske ska ges en viss autonomi. Jag tänker på samer och finnar i norr. Jag vill också att vi ska kunna välja landshövdingar, borgmästare och byråd. Det skulle hjälpa t.ex. norrlänningarna att få mer ansvar och inflytande i syfte att rädda sin landsdel. Nu sitter folk och väntar på beslut från Stockholm som aldrig kommer. När makten blir mer lokal, så kan problem lösas effektivare. Det gamla byrådet var en fantastisk institution. Där löste man lokala juridiska tvister, t.ex. klagomål på arrenden och uteblivna löner. Ingen behövde ruinera sig i dagens typ av domstolsprocesser. Inte många svenskar vågar gå till domstol i vår tid och kräva sin rätt.

Hur är det i Ukraina? Hur fungerar regionerna och vilken makt finns lokalt? Den som kan Ukraina, kanske kan upplysa mig. I Ryssland verkar det finnas autonoma regioner, men jag vet inte hur mycket självstyre de har. Kadyrov i Tjetjenien ser dock ut att ha enorm makt och folkets stöd i sin landsdel. Kanske ett specialfall med tanke på de gamla problemen.
Läs gärna på om svenskt statsskick och posta gärna i berörd tråd. Att Krim tillhör Ukraina är ju inget att ens diskutera så länge ingen folkomröstning om Krimhalvöns status skett i Ukraina. Och givetvis är vårt rättsväsende ljusår rättssäkrare än vad som finns i Ryssland och tyvärr även nu tillfälligt på Krim och i östra Ukraina. Att säga annat är ju att visa sin okunskap.
Citera
2015-10-21, 18:09
Medlem
Citat:
Du har fatta mig fel - och om du läst det jag skrivit så hade du sett att jag förespråkar en beslutande folkomröstning som en del av en fredsplan, och det innebär ju som alla förstår att det skulle ske med Kievs godkännande i så fall - väldigt mycket en parallell till den skotska omröstningen.

Inte på något som helst sätt. Först ska Ukrainsk överhöghet återställas, krigsskadestånd ska betalas, Krim ska återuppbyggas, den ryska propagandan ska tvättas bort med fakta och sen kan man ha en demokratisk omröstning i enlighet med Ukrainsk lag.
Då blir det lika. Inte innan

Citat:
En fredlig hållbar lösning baserat på att det är Krims folk själva som får bestämma!

Och det är fortfarande Ukrainas fols sak att avgöra om de vill ge bort delar av sitt land. Inte enbart krimbornas. Vill de senare leva i ryssland så är det bara att packa väskorna
Citera
2015-10-21, 22:58
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Sluta fjanta runt. Krim är på juridisk grund lika lite anslutet till Ryssland som Österrike blev genom resultatet av Nazitysklands Anschluss.

Ryssland har genom militärt tvång, ockupation och i strid med all relevant internationell lagstiftning (som Ryssland för övrigt ratificierat fullt ut) annexerat en del av Ukraina.

Detta är ett obestridligt faktum, oavsett hur mycket du och andra som du försöker förvanska det.
Varför riktar du dessa ord till mig? Jag tar ju anstånd från Rysslands annektering av Krim, och anser att det är Krimborna själva som skall skall bestämma.
Citera
2015-10-21, 23:01
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Varför riktar du dessa ord till mig? Jag tar ju anstånd från Rysslands annektering av Krim, och anser att det är Krimborna själva som skall skall bestämma.

Nej, försök inte nu, du tar inte avstånd alls. Detta har klarlagts nyligen.

Krim tillhör som vi alla vet Ukraina, och det är en inrikespolitisk fråga vad gäller Krims status.
Citera
2015-10-21, 23:04
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Nej, försök inte nu, du tar inte avstånd alls. Detta har klarlagts nyligen.

Krim tillhör som vi alla vet Ukraina, och det är en inrikespolitisk fråga vad gäller Krims status.
Hitta inte på! Jag har konsekvent och upprepade gången kritiserat såväl Kreml som Kiev i den här frågan, vilket alla som lärs min inlägg uppåt lätt ser. Min linje är att det är Krimbornas sak att råda över sitt öde - inga andra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in