Citat:
Men när ska du ta med i dina resonemang att det är Ryssland o Putin vi har att göra med och inte några vanliga demokratier som tycker korrekta demokratiska val/omröstningar är ett nyckerverktyg?? För Putin är frusna konflikter, i brist på bättre, ett fullt tänkvärt o godtagbart resultat.
Inte ens en de Gaullle skulle kunnat övertyga Putin om att plötsligt tänka om o tänka västerländskt demokratiskt. Sluta dröm nu.
Inte ens en de Gaullle skulle kunnat övertyga Putin om att plötsligt tänka om o tänka västerländskt demokratiskt. Sluta dröm nu.
Likheterna är större mellan den fantastiske de Gaulle och VP än du tror. Algeriet var en del av det egentliga Frankrike, inte en koloni, och de Gaulle släppte landsdelen. Han såg att det inte fungerade. Han var klok. Därefter var alla franska nationalister efter honom, liksom VP nu kritiseras för att han inte ansluter Donbass.
VP såg att den första krigsinsatsen i Tjetjenien var klumpig. Generalerna gjorde allt fel och folket blev bara argare. Moskva fortsatte att betala ut pensioner och bidade sin tid. Snart stod det klart att det tjetjenska folket hade tröttnat på de fanatiska krigsherrarna och deras välde. Då tog VP över från de gamla generalerna och inledde ett helt annat sorts krig och det var framgångsrikt. Stödet för Ryssland i Tjetjenien är numera massivt. Landsdelen har viss autonomi och gamla sår har börjat läka.
Applicera detta tänkande på Krim. Kiev bör ta saken med ro och ta fram en alternativ handlingsplan. Att göra som de Gaulle och se att Frankrike med tiden fick stort inflytande i Algeriet, utan krigsinsats, är en möjlighet. En parallell skulle vara att binda upp Krim ekonomiskt till Ukraina, men det händer ju inte. Tvärtom, allt Kiev gör alienerar Krim-borna. Se på mat-blockaden, vatten- och elproblemen. Kontraproduktivt för Kiev.
En annan möjlighet är att bara vänta på en attitydförändring som Moskva gjorde. Om olycksfåglarna har rätt, så är det ju bara en tidsfråga innan Krim-borna tröttnar på Moskva och det är väl din linje? Eller?
Jag tror inte det sista alternativet är realistiskt på Krim, men det kan möjligen, möjligen, vara realistiskt i Donbass, som ju söker autonomi i Ukraina. Det finns en majoritet på runt 54 procent för anslutning till Ryssland och det är inte överväldigande stort. Om jag minns rätt, så kan lite mer än 20 procent tänka sig att gå tillbaka till Ukraina. Resten har andra alternativ, total självständighet eller så vet de inte. Jag är säker på att VP visste det här redan våren 2014 och avstod från anslutning. Han sade ju att Krim bara blev verklighet när det stod klart att en anslutning hade massivt folkligt stöd. Man ska tänka på att många av de ukrainsktalande på Krim uppenbarligen röstade JA i folkomröstningen. En folkomröstning har redan ägt rum och jag ser inga tecken på att en ny behövs, inte i dagsläget.
Från februari 2014 till denna dag har jag bara sett Kiev göra det som inte är i Ukrainas intresse. Krim är en funktion av Korsun och Maidan och allt Kiev gör är att förvärra sprickan. Donbass är en funktion av Maidan, Korsun, Odessa och ATO. Så mycket hade kunnat vara annorlunda. En sak som Kiev kan göra, om där ännu finns förstånd (tveksamt), är att betala ut pensioner, stöd till handikappade, föräldralösa etc. i Donbass och vinna sympati. Att åtminstone i det fallet göra som fattiga Jeltsin-Ryssland gjorde i Tjetjenien.