2017-12-27, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TRUMPxPUTIN
När det gäller språklagen för skolorna så sa Venedigkommissionen (Europarådet) att man förvisso förstod Ukrainas vikt av att lära ut det nationella språket, men att delar av kritiken mot lagen (som ännu bara är ett förslag så vitt jag vet) var berättigad. Detta då den gav undantag, tvärtemot vad rysk propaganda menar, till minoritetsspråk inom EU (efter korrigeringar av originalförslaget), men ej ryska.

Ukrainska utbildningsdepartementet sa att man ska fortsätta utveckla lagen så att nivån av ukrainaska höjs, men ej på bekostnad av minoritetsspråk. Mer än någonting visar det att Ukraina har en dialog med EU och en vilja att förbättra sin lagstiftning så den ska vara modern och rättvis.

Är inte det en bra sak?

Du bekräftar egentligen bara att lagen är specifikt riktad mot ryska som minoritetsspråk i Ukraina . Du bortser dessutom från den massiva kritik som kommit från grannländerna, som har minoriteter boendes i Ukraina. Som brukligt i cancersvulsten Ukraina är det oklart om lagen antagits eller ej, det är vanligt i Rada att man släpper ut fascistoida och råkorrupta utkast (se exempelvis processen kring lagen om offentlig upphandling tidigare i år) för att se om EU åtminstone kan gå med på något av alla stolligheterna.
Senast redigerad av WhiskyTangoFoxtrot 2017-12-27 kl. 23:00.
Citera
2017-12-27, 23:10
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskyTangoFoxtrot
... cancersvulsten Ukraina ..... fascistoida och råkorrupta utkast ....alla stolligheterna.
En stillsam undran: vad grundar sig ditt obeskrivliga hat mot Ukraina på? Att man föredrog Västeuropa och vände ryggen mot ditt älskade Ryssland? Att man gjorde motstånd i Donbas o andra städer som Odessa o Kharkov med många döda ryssar som resultat? Att Kiev inte frivilligt släppte landtungan mellan Donbas och Krim?
Berätta!
Citera
2017-12-27, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av storrap
En stillsam undran: vad grundar sig ditt obeskrivliga hat mot Ukraina på? Att man föredrog Västeuropa och vände ryggen mot ditt älskade Ryssland? Att man gjorde motstånd i Donbas o andra städer som Odessa o Kharkov med många döda ryssar som resultat? Att Kiev inte frivilligt släppte landtungan mellan Donbas och Krim?
Berätta!

Jag ansluter mig bara till det gängse språkbruket i tråden. Större delen av Rada är stolligt, råkorrupt och kryptofascistiskt, det tycker stora delar av det ukrainska folket och även många utländska liberala reformivrare. Personligen vill jag gärna att cancersvulsten blir botad, och då måste man sätta in rätt behandling, inte ett helrör horylka och en kortisonspruta.
Citera
2017-12-27, 23:50
Medlem
storraps avatar
Citat:
Personligen vill jag gärna att cancersvulsten blir botad, och då måste man sätta in rätt behandling,
..du menar glömma västeuropa (o Krim) o återvända till Rysslands trygga famn?
Citera
2017-12-27, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storrap
Berätta!

Ingen av oss kritiker hatar Ukraina, så vitt jag vet. Jag, som aldrig har varit där, lider med folket och misstror oligarkerna och extremisterna - och väst. Jag lider speciellt med pensionärerna. Det jag säger, det säger också många ukrainare. Man hatar inte Ukraina för att man är kritiker.

Jag vet inte om vi har korsat våra värjor förut. Jag har haft underbar semester från dessa trådar, men ibland kommer jag på besök som gäst. Ukraina är så kört att man kan gråta över landet som Herren gjorde över det judiska folket. Dags att göra vad som är möjligt, istället.
Citera
2017-12-28, 07:24
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Du bekräftar egentligen bara att lagen är specifikt riktad mot ryska som minoritetsspråk i Ukraina . Du bortser dessutom från den massiva kritik som kommit från grannländerna, som har minoriteter boendes i Ukraina. Som brukligt i cancersvulsten Ukraina är det oklart om lagen antagits eller ej, det är vanligt i Rada att man släpper ut fascistoida och råkorrupta utkast (se exempelvis processen kring lagen om offentlig upphandling tidigare i år) för att se om EU åtminstone kan gå med på något av alla stolligheterna.

Det viktiga är väl vilka lagar som de facto verkställs. Och att man lyssnar på den liberala globalism som EU står för. Ukraina utvecklas åt rätt håll även om den gamla knas- och korruptionsskolan ibland sprattlar till i vissa lagförslag. Man lyssnar till omvärldens kritik när den är berättigad och man anpassar sig.
Citera
2017-12-28, 09:58
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Det viktiga är väl vilka lagar som de facto verkställs. Och att man lyssnar på den liberala globalism som EU står för. Ukraina utvecklas åt rätt håll även om den gamla knas- och korruptionsskolan ibland sprattlar till i vissa lagförslag. Man lyssnar till omvärldens kritik när den är berättigad och man anpassar sig.
Naturligtvis är de verkställda lagarna viktigast. Det betyder emellertid inte att alla politiska försöksballonger om införande av drakoniska, diskriminerande lagar är betydelselösa. Speciellt i en turbulent och våldsam situation med svaga regeringar. För att ta analogin med finlandssvenskarna; om de galna sannfinländarna upprättat beväpnade frikårer som säger sig vilja "ta itu" med dom jävla svenskarna - hurrit en gång för alla - och en kuppregering i Helsingfors saknar auktoritet för att stoppa dessa så kunde man förvänta sig att man på Åland och i andra svenskbygder vädjat om hjälp (och börja beväpna sig).
Citera
2017-12-28, 10:09
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Naturligtvis är de verkställda lagarna viktigast. Det betyder emellertid inte att alla politiska försöksballonger om införande av drakoniska, diskriminerande lagar är betydelselösa. Speciellt i en turbulent och våldsam situation med svaga regeringar. För att ta analogin med finlandssvenskarna; om de galna sannfinländarna upprättat beväpnade frikårer som säger sig vilja "ta itu" med dom jävla svenskarna - hurrit en gång för alla - och en kuppregering i Helsingfors saknar auktoritet för att stoppa dessa så kunde man förvänta sig att man på Åland och i andra svenskbygder vädjat om hjälp (och börja beväpna sig).

Ja, fast nu - alla sina problem med kortsiktig populism till trots - är Ukraina en bristfällig demokrati. Medan Ryssland ses som en auktoritär regim. I de rankings som finns är Ukraina en nation Ryssland borde lära av.
Citera
2017-12-28, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ja, fast nu - alla sina problem med kortsiktig populism till trots - är Ukraina en bristfällig demokrati. Medan Ryssland ses som en auktoritär regim. I de rankings som finns är Ukraina en nation Ryssland borde lära av.

Tillbaka till de ukrainska trollens grundposition i debatten: ”Ukraina må vara skit och blir bara värre men Ryssland är minsann också jättedåligt!”
Citera
2017-12-28, 17:50
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ses av vem?
Gränsen mellan Ryssland och Ukraina är porös och såvitt jag vet är det fler ukrainare som åker till Ryssland än omvänt. Det finns uppgifter (varierande) om mellan 3 och 5 miljoner ukrainare som arbetar i Ryssland och försörjer sina familjer på det sättet. Har då den trenden vänt? Den förra omskrutna orangea revolutionen visade sig ju inte så lyckosam. Ukraina har under en lång följd av år utvecklats sämre än de flesta andra tidigare sovjetrepubliker. Och Ryssland är alltfort ett av världens största immigrantländer. Tvåa efter USA när jag sist kollade.
Citera
2017-12-29, 02:34
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Ses av vem?
Gränsen mellan Ryssland och Ukraina är porös och såvitt jag vet är det fler ukrainare som åker till Ryssland än omvänt. Det finns uppgifter (varierande) om mellan 3 och 5 miljoner ukrainare som arbetar i Ryssland och försörjer sina familjer på det sättet. Har då den trenden vänt? Den förra omskrutna orangea revolutionen visade sig ju inte så lyckosam. Ukraina har under en lång följd av år utvecklats sämre än de flesta andra tidigare sovjetrepubliker. Och Ryssland är alltfort ett av världens största immigrantländer. Tvåa efter USA när jag sist kollade.

problemet med er ryssar är att ni är fruktansvärt ohederliga debattörer. dessutom verkar ni ha lite för mycket fritid.

nej, vi pratade inte om immigrationsstatistik.

nej, vi pratade inte om statistik för gränsövergångar.

vi pratade om lagar och demokratisk utveckling (även om jag förstår att du gärna undviker ämnet). oavsett hur mycket du och dina lättkränkta och hariga vuxenblöjeryssar raljerar så gör ni det från ett tunt glashus. ukraina är en bristande demokrati. ryssland är en auktoritär diktatur. ni borde helt enkelt hålla käften. det var liksom det som var min poäng.

https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2017

https://infographics.economist.com/2017/DemocracyIndex/

10, 9, 8, 7... "amen va fan liksom SOROS, fake news, NWO och Jay-Z, muslimska ray-guns, Trump ändrar allt, guldmyntfot, petrodollar, etc etc etc"
Citera
2017-12-29, 05:55
Bannlyst
Citat:
problemet med er ryssar är att ni är fruktansvärt ohederliga debattörer. dessutom verkar ni ha lite för mycket fritid.

nej, vi pratade inte om immigrationsstatistik.

nej, vi pratade inte om statistik för gränsövergångar.

vi pratade om lagar och demokratisk utveckling (även om jag förstår att du gärna undviker ämnet). oavsett hur mycket du och dina lättkränkta och hariga vuxenblöjeryssar raljerar så gör ni det från ett tunt glashus. ukraina är en bristande demokrati. ryssland är en auktoritär diktatur. ni borde helt enkelt hålla käften. det var liksom det som var min poäng.

https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2017

https://infographics.economist.com/2017/DemocracyIndex/

10, 9, 8, 7... "amen va fan liksom SOROS, fake news, NWO och Jay-Z, muslimska ray-guns, Trump ändrar allt, guldmyntfot, petrodollar, etc etc etc"

Den här sättet att mäta folkstyre i siffror och trycka in det i en tabell, en ovetenskaplig skitmetod utvecklad av tredje rangens naiva s.k. analytiker i sina elfenbenstorn i Washington, är så fantastiskt enkelspårig. ”I Ukraina får man kalla presidenten för hora på TV, och det får man inte i Ryssland. Och i Ukraina väljer man en USA-vänlig president medan i Ryssland gör man inte det. Därför är Ukraina en bra demokrati och Ryssland en dålig diktatur”.

Verkligheten är att om du på allvar försöker utöva din yttrandefrihet i Ukraina så gör du det med livet som insats. Är du journalist och skriver om korruption, då sprängs du i luften som Pavel Sheremet. Har du synpunkter på Ukrainas krigföring så åker du i fängelse, som Ruslan Kotsaba. Är du politiker och på allvar utmanar presidenten som Saakashvili tas ditt medborgarskap ifrån dig på fullständigt påhittad grund.

Ryssland och Ukraina har en sak gemensamt, nämligen att den korrupta eliten funnit sätt att manipulera systemet så att sann och hederlig opposition inte kan verka. I Ryssland görs det den formella vägen, via Federala valkommissionen, skattemyndigheten osv. Ukraina är inte där ännu (men lär hamna där med tiden vilket fallet Saakashvili visar). Istället gör Ukraina det den traditionella vägen,ungefär som i vissa ryska s.k. etniska republiker - man hyr in kriminella som ger oppositionen ett kok stryk och/eller skjuter dem som tjafsar.

Genom decennier av tiggeri hos Väst har Ukraina lärt sig hur man kommer undan med detta hos ”donatorerna”. Man tillåter olika TV-kanaler där Ivan och Olga får skrika i munnen på varandra, man har ett parlament där Lyashko och Leschenko får slå varandra blodiga. ”Kolla, Freedom House, vi har yttrandefrihet!” Och man slår ner demokrati stenhårt på de områden som inte intresserar”donatorerna”, tex språkrättigheter för rysktalande, yttrandefrihet för vissa radikala rörelser, tex kommunister.

Ovanstående sätt att visa någon slags god demokratisk vilja är ofarligt för de ukrainska makthavarna, så det kan de bjussa på för att få en bättre siffra i Freedom Houses tabell. Men det finns ju inget folkstyre i Ukraina egentligen. Vanliga människor har ingen trygghet, inget inflytande över sin egen vardag och man har ingen framtid.

Ukrainarna eftersträvar absolut inte den demokrati vi har i Sverige. Man vill bara ha den ekonomiska nivå vi har i Sverige, och därför verkar EU vara en bra idé eftersom Bryssel ger hundratals miljarder kronor i bidrag till de fattiga länderna i unionen, speciellt jordbruket sär ju Ukraina är så profilerat. Och så är det förstås superintressant för Ivan och Olga att EU ger möjligheten att bara lämna Cancersvulsten och söka sig en bättre framtid i Västeuropa.

Det är bara därför ukrainarna över huvud taget intresserar sig för våra västliga samhällen. Den dag någon i Ukraina pekar på Singapore eller Kina som ett samhällsalternativ och på ett trovärdigt sätt kan göra gällande att Ukraina skulle bli tryggare, rikare och rättvisare den vägen skulle varenda käft i Ukraina förespråka en enpartistat. Och ska man se på vad som egentligen skulle göra ukrainare lyckligast (istället för att mäta skrikfaktorn i tramsiga talk shows på ukrainsk TV) så vet jag nog vilket alternativ som skulle vinna.
Senast redigerad av WhiskyTangoFoxtrot 2017-12-29 kl. 06:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in