2016-12-08, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
De har inte missat något. De bara konstaterar att ingen grupp i Ukraina hade förföljts på etniska grunder.

Ändå var det serberna som tog bort albanskan som officiellt språk, stängde all albansk massmedia, förbjöd albaner från att köpa fastigheter, sparkade samtliga albaner från den offentliga sektorn, från polisen och territorialförsvaret och ersatte de med serber, samt grova mänskliga kränkningar från serbiska polisstyrkor (läs valfri Amnesty/HRW-rapport från 1989-1997). Det är rätt så motbjudande hur man kan försvara det här och hur man kan jämföra detta med Krim där inget förtryck alls rapporterats innan utbrytandet. Verkligen osmakligt. The devil him self, Milosevic som gjorde t ex krigsförbrytaren/gangstern/bankrånaren Arkan till "parliamentary deputy" för Kosovo, är det din förebild?

Och vad heter denna påstådda "extraskatt" som bara du vet om?
Pengar från Slovenien, Bosnien och Kroatien gick inte till Kosovo utan till Serbien. I Jugoslavien brukade man kalla de för mjölkkor åt serberna. I Kosovo gick all råmaterial från gruvorna till Serbien. Det var därför Serbien ville hålla ihop Jugoslavien eller Serboslavien som alla andra kallade det för.

Jag har rätt. Punkt. Sluta upp med att påstå att en folkomröstning aldrig ägt rum.

Menar du att resultatet hade blivit annorlunda efter kriget?
Det fanns inget att rösta om efter kriget. Albanerna slogs för självständighet, inte för att fortsätta vara en del av Serbien. Det som gällde efter kriget var förhandlingar mellan två val. Serberna hade sin delegation, albanerna hade sin egen och i mitten var hela det internationella samfundet inkl. Ryssland.

1. Du syftar på Fikret Alic. Du spinner alltså vidare på lögnen om att han hade en speciell sjukdom. Han hade ingen speciell sjukdom, det är en ren lögn som spreds efter kriget, bland annat genom ordfront. Fikret Alic var ett offer i ett koncentrationsläger och du är verkligen en motbjudande människa som sprider vidare på dessa lögner. Fy fan säger jag bara.

2. Albanerna förstörde inte en enda kyrka under kriget. NOLL. Serberna förstörde däremot 1/3 av Kosovos moskéer under kriget. Serbiska kyrkor förstördes efter kriget, när hundratusentals flyktingar återvände hem till sina nedbrända hus och moskéer. Kosovo har med sina egna pengar betalat för att bygga upp och renovera kyrkorna. Serbien har inte betalat en enda krona för alla förstörda moskéer.

Jag tror inte du har studerat någonting alls. Du ljuger som vanligt.

Jaha, och? Många av världens länder är fattiga och tar emot bidrag och många länder på Balkan gör det. Ska vi ta alla dessa länders självständighet nu eller vad är det du vill egentligen?

Eftersom det internationella samfundet inte fick vara delaktig i processen så förlorar fallet Krim all trovärdighet och legitimitet. En överväldigande majoritet har som tur är fördömt annekteringen av Krim, vilket bevisar att fallet Krim saknar legitimitet.

Men ingen av de länder som fördömt Krim har ångrat sig. Det råder konsensus bland alla dessa länder att annekteringen av Krim är ett brott.

Bra, då kanske de inte har några problem med att ställas inför domstol och låta ICJ döma i frågan.

Vilken utveckling pratar du om?
Det är ett laglöst område fylld av ryska banditer. Vanligt folk har fått sin levnadsstandad minskad. Lönerna har minskat, matpriserna tredubblats etc.

Oj, Ominus. Ditt inlägg är så vitrioliskt att det är svårt att svara på det.

Jag började studera forna Jugoslavien under NATO:s attack och efteråt. Du ser ut att ha goda kunskaper om den landsdel där det bara finns två sopstationer, vänstra och högra sidan av vägen, eller åtminstone kunskaper du har plockat upp från anti-serbiska sajter.

Inte bara jag känner till skatten, den är allmänt känd. Sist var det en kroat, som påminde mig. Skatten gick säkert till Serbien, eftersom Kosovo var serbiskt, vad kunde du annars vänta dig? Sedan gick pengarna vidare till Kosovo.

Minst hundra-hundrafemtio ortodoxa kyrkor/kloster förstördes och de senaste förstördes 2003 eller 2004, då FN-soldater under svenskt kommando lyckades rädda ett kloster. Officeren fick medalj - och det fick också den tyske officer, som bara flyttade på sig och lät albanerna förstöra ett annat kloster. Jo du, det internationella samfundet.

Ja, det råder konsensus i väst om Krim och det ser inte ut att ändras. Det sved när NATO inte kunde ta över basen i Sevastopol, trots långa förberedelser, men Camp Bondsteel är ju på plats i Kosovo.

Krim kommer nog upp i domstol, men jag är inte säker på att väst vill det. Det juridiska läget är besvärande för väst.

Du kan läsa om Krims utveckling i tråden.
Citera
2016-12-09, 04:18
Medlem
Citat:
Vilken utveckling pratar du om?
Det är ett laglöst område fylld av ryska banditer. Vanligt folk har fått sin levnadsstandad minskad. Lönerna har minskat, matpriserna tredubblats etc.

Citat:
Crimea suffered in 2014 and 2015 from seemingly runaway inflation totalling 70.1% for the two years.

This would be very bad news if not for the fact that at the same time nominal salaries rose by 112%, thus the real salaries rose by some 40%.

What is remarkable is that the salaries in Crimea grew faster than anywhere else in Russia, growing from January 17 thousand to December 30 thousand; real wages actually declining in Russia on an average. Crimean wages were in beginning of the year at 57% of the national average but reached 70% in December.

What this then tells is that Crimea has successfully undergone a period of adaptation to the higher Russian price levels in leaving behind the Ukrainian economic structures.

In the same period, inflation in the Ukraine was 68.2%, but contrary to the case of Crimea, the Maidan coup translated into sinking salaries with 16.5% real decline for the two years. The net result is then that the Crimean workers gained 50% over their Ukrainian peers.

The salary gains have been accompanied by more jobs putting unemployment down to 7.2% in January from 9% March 2015.

Corresponding figures for Sevastopol were 5.4%, down from 12.3%.

Retail sales recorded a healthy gain in nominal terms but were slightly down in real terms (-5.3%).

[..]

Industrial production grew by 12.5% on the year in 2015, and with a whopping 25% in December year-on-year.

The extraordinary positive dynamics continued in 2016 with a record gain of 32.2% for January-February.

The construction industry also reported impressive results with a value growth of 73.9% after considering the effects of inflation, with completion of 249 thousand square meters of new housing.
http://russia-insider.com/en/business/hidden-story-crimeas-economic-success/ri13539

Citat:
The group of residents whose financial positions has improved significantly is pensioners. Several retirees have told a Tatar-inform reporter that their retirement payments have gone up from three thousand rubles (calculated on the hrivnas) to 12-15 thousand rubles.

Furthermore, some receive much more. Pensioner Yekaterina Gordeichuk, who was awarded a Hero of Ukraine medal in 1998 for brilliant work, is now happy to be a Russian.

Gordeychuk, speaking mixed Russian and Ukrainian, confesses that her pension is 100,000 rubles. To clarify the astonishment, she says that Ukraine used to delay payments for her and Russia now pays out the debt.
http://eng.tatar-inform.ru/news/2015/04/01/51264/
Senast redigerad av VarmaDrycker 2016-12-09 kl. 04:25.
Citera
2016-12-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag började studera forna Jugoslavien under NATO:s attack och efteråt. Du ser ut att ha goda kunskaper om den landsdel där det bara finns två sopstationer, vänstra och högra sidan av vägen, eller åtminstone kunskaper du har plockat upp från anti-serbiska sajter.

Vad är det för kunskaper du har egentligen? Du talar om en "extra skatt" som aldrig existerat, du ljuger om Fikret Alic etc. Du ljuger, ljuger och ljuger.

Citat:
Inte bara jag känner till skatten, den är allmänt känd. Sist var det en kroat, som påminde mig. Skatten gick säkert till Serbien, eftersom Kosovo var serbiskt, vad kunde du annars vänta dig? Sedan gick pengarna vidare till Kosovo.

Jag hoppas alla ser det här. Din källa är en anonym kroat som har sagt detta till dig, och då måste det stämma? Min kompis som är serb säger att du ljuger

Citat:
Minst hundra-hundrafemtio ortodoxa kyrkor/kloster förstördes och de senaste förstördes 2003 eller 2004, då FN-soldater under svenskt kommando lyckades rädda ett kloster. Officeren fick medalj - och det fick också den tyske officer, som bara flyttade på sig och lät albanerna förstöra ett annat kloster. Jo du, det internationella samfundet.

Återigen, albanerna har med sina egna pengar fått betala för de kyrkor och kloster som förstördes efter kriget. Serberna förstörde fler moskéer än vad albanerna förstörde kyrkor/kloster och de har inte betalat en enda krona för återuppbyggnaden. Och då har jag inte ens nämnt de hundratals andra religiösa och kulturella byggnader serberna jämnade med marken.

Notera att albanerna inte rörde en enda kyrka/kloster under kriget. Kyrkorna/klostrerna förstördes efter kriget när hundratusentals flyktingar återvände hem. Du kan räkna med hämndaktioner när 150.000 hus bränts ner och hundratals religiösa och kulturella byggnader förstörts. Du gillar att måla upp en ensidig bild av en konflikt som du sen spinner vidare på, lika oärlig som du alltid har varit.
Citera
2016-12-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
http://russia-insider.com/en/business/hidden-story-crimeas-economic-success/ri13539

http://eng.tatar-inform.ru/news/2015/04/01/51264/

Vilken härlig artikel!

"remarkable, "whopping", "extraordinary"

De tar verkligen i så att de spricker haha.

Vad beror denna mirakulösa vändning på? Krim utvecklas och växer så att det knakar medan Ryssland går raka motsatsen enligt artikeln. Har Krim helt plötsligt börjat producera något av värde som gjort att ekonomin kan likställas med det japanska undret?

Det har ingenting med utveckling att göra. Ryssland pumpar in enorma pengar i Krim för att hålla skeppet flytande.

Citat:
The peninsula is a money pit: Inflation is high and Russian taxpayer money injected into Crimean infrastructure and used to subsidize pensions and benefits for local residents is now either unaccounted for or eaten away by the rising cost of living on the peninsula

Citat:
Russia in response to the illegal annexation have heavily impacted Crimean economy. Over 60 percent of local firms have stopped operating, and the number of individual entrepreneurs has decreased threefold.

Citat:
Building the railway and motor passage will likely eat up 70 percent of the Russian Federation’s annual funding for all roads and bridges

Citat:
Where does this leave Crimea? Analysts predict that, at least until 2020, Moscow will continue subsidizing a region far larger than the other breakaway regions Russia supports—it is 40 times the size of South Ossetia, eight times the size of Abkhazia, and four times the size of Transnistria.

Källa

När Medvedev besökte Krim i Maj så lät det så här:

Citat:
During a walkabout, Medvedev was confronted by a pensioner who complained about the government's failure to index pensions. The prime minister replied: "There is no money. But be strong. All the best. Have a good day, and good health," he added.

Källa

Ofrivillig humor

Det här var en dyr historia för Ryssland. Det tragiska är att stora delar av Ryssland är ett u-land, och de här pengarna kunde ha gått till outvecklade områden och fattiga ryssar. De har kapat Krim, men de har förlorat Ukraina för alltid. Glöm bort en pro-rysk ukrainsk regering, det kommer aldrig hända mer. Det här är vad man skulle kalla för en pyrrhusseger.
Citera
2016-12-09, 19:39
Medlem
Citat:
Det har ingenting med utveckling att göra. Ryssland pumpar in enorma pengar i Krim för att hålla skeppet flytande.
Ukraina pumpade inte in ett öre i Krim. Nu är Ryssland snälla nog att betala för ukrainska försummelser. Låt mig ge ett exempel. Jag har åkt buss från Kertj till Simferopol. En plågsamt långsam historia på en väg av en kvalitet jag hade förväntat mig i Angola eller Tanzania. De lite drygt 20 milen tog en hel dag att avverka och en i sällskapet spydde tre gånger pga sjösjuka när bussen krängde över alla gupp och gropar. Men nu blir det andra bullar - den ukrainska åsnestigen skall ersättas med en sprillans ny fyrfilig motorväg. Restiden kommer att kortas från en hel dag till ett par timmar.

Men du menar att sådant "har ingenting med utveckling att göra"?

Citat:
När Medvedev besökte Krim i Maj så lät det så här:
Det är inte alltid lätt att svara spontant på väljares frågor, och det kan du hitta exempel på i vilket land som helst. Du skjuter in dig på en liten löjlig detalj. Faktum är att Medvedev pressat på för att statsbudgeten skall avsätt rejält med medel till infrastrukturen på Krim:

Citat:
Russian PM Medvedev orders to find funds for roads building in Crimea
http://russianconstruction.com/news-1/24649-russian-pm-medvedev-orders-to-find-funds-for-roads-building-in-crimea.html

Och bygget av bron över Kertjsundet rullar på. Senaste satellitbilden visar att det redan finns en förbindelse från kust till kust

https://pp.vk.me/c626521/v626521531/46988/gR5K6bwYz2o.jpg

Synd att du lider av sådan avundsjuka över ryska framgångar så att du måste sitta och tjura och leta efter saker att klaga på. Stackars dig.
Citera
2016-12-09, 20:03
Medlem
Citat:
Ukraina pumpade inte in ett öre i Krim. Nu är Ryssland snälla nog att betala för ukrainska försummelser. Låt mig ge ett exempel. Jag har åkt buss från Kertj till Simferopol. En plågsamt långsam historia på en väg av en kvalitet jag hade förväntat mig i Angola eller Tanzania. De lite drygt 20 milen tog en hel dag att avverka och en i sällskapet spydde tre gånger pga sjösjuka när bussen krängde över alla gupp och gropar. Men nu blir det andra bullar - den ukrainska åsnestigen skall ersättas med en sprillans ny fyrfilig motorväg. Restiden kommer att kortas från en hel dag till ett par timmar.

Men du menar att sådant "har ingenting med utveckling att göra"?

Det är inte alltid lätt att svara spontant på väljares frågor, och det kan du hitta exempel på i vilket land som helst. Du skjuter in dig på en liten löjlig detalj. Faktum är att Medvedev pressat på för att statsbudgeten skall avsätt rejält med medel till infrastrukturen på Krim:

http://russianconstruction.com/news-1/24649-russian-pm-medvedev-orders-to-find-funds-for-roads-building-in-crimea.html

Och bygget av bron över Kertjsundet rullar på. Senaste satellitbilden visar att det redan finns en förbindelse från kust till kust

https://pp.vk.me/c626521/v626521531/46988/gR5K6bwYz2o.jpg

Synd att du lider av sådan avundsjuka över ryska framgångar så att du måste sitta och tjura och leta efter saker att klaga på. Stackars dig.

Ja Krim kommer nog bli en riktig rysk framgångssaga.
Krim lever på bidrag/subventioner från ett Ryssland som själv har stora ekonomiska problem, jag kallar inte det för utveckling.

Ryssland bygger vägar och broar i Krim, pengar som de aldrig kommer få tillbaka eftersom alla dessa projekt kostar mer än vad de smakar. Det är väl utveckling och framgång enligt ryssens logik. Dessa så kallade "investeringar" i Krim beräknas kunna äta 70% av Rysslands årliga medel för alla vägar och broar. Det är helt sjukt med tanke på att Ryssland är ett så stort land där stora delar av nationen är ett u-land.
Citera
2016-12-09, 20:13
Medlem
Citat:
Krim lever på bidrag/subventioner från ett Ryssland som själv har stora ekonomiska problem, jag kallar inte det för utveckling.

Ryssland bygger vägar och broar i Krim, pengar som de aldrig kommer få tillbaka eftersom alla dessa projekt kostar mer än vad de smakar. Det är väl utveckling och framgång enligt ryssens logik. Dessa så kallade "investeringar" i Krim beräknas kunna äta 70% av Rysslands årliga medel för alla vägar och broar. Det är helt sjukt med tanke på att Ryssland är ett så stort land där stora delar av nationen är ett u-land.

De får gärna bygga vägar där...och bron över havet. Krim blir den sten som sänker hela Ryssland till slut
Citera
2016-12-09, 20:51
Medlem
Citat:

Ja varför skulle Krim bli en framgångssaga när Ryssland aldrig lyckas bli det? Faller ju på sin egen orimlighet. Dessutom är u Ryssland inte ett rikt samhälle precis så att sprätta miljarder på Krim sker i så fall på den ryska befolkningens bekostnad. Putin bryr sig visserligen inte om Krimborna utan enbart halvön som territorium för rysk aggression. Regeringen bluff och båg i Kreml är ju skyldiga till krigsbrott om man inte åter Krimborna förhandla med Kiev om framtiden utan bara ockuperar och skapar nyrysk fattigdom på halvön. För ärligt talat, Ryssland har ju aldrig skapat välstånd för alla sina medborgare och lär inte göra det så länge den lille dopaminmannen VP sitter vid rodret. En ytterst otrevlig liten krake den där rasPutin.
Citera
2016-12-09, 22:12
Medlem
Citat:
Vad är det för kunskaper du har egentligen? Du talar om en "extra skatt" som aldrig existerat, du ljuger om Fikret Alic etc. Du ljuger, ljuger och ljuger.

Jag hoppas alla ser det här. Din källa är en anonym kroat som har sagt detta till dig, och då måste det stämma? Min kompis som är serb säger att du ljuger

Återigen, albanerna har med sina egna pengar fått betala för de kyrkor och kloster som förstördes efter kriget. Serberna förstörde fler moskéer än vad albanerna förstörde kyrkor/kloster och de har inte betalat en enda krona för återuppbyggnaden. Och då har jag inte ens nämnt de hundratals andra religiösa och kulturella byggnader serberna jämnade med marken.

Notera att albanerna inte rörde en enda kyrka/kloster under kriget. Kyrkorna/klostrerna förstördes efter kriget när hundratusentals flyktingar återvände hem. Du kan räkna med hämndaktioner när 150.000 hus bränts ner och hundratals religiösa och kulturella byggnader förstörts. Du gillar att måla upp en ensidig bild av en konflikt som du sen spinner vidare på, lika oärlig som du alltid har varit.

När jag började studera Kosovo och kriget 1999 kom det fram att extraskatten existerade och det i en engelskspråkig artikel (jag kan inte serbiska och kroatiska). En äldre kroat påminde mig på svenska för kanske fem år sedan och han gillade inte skatten. Förresten, han påminde också om hur NATO bombade en albansk flyktingkonvoj.

Det duger inte att kalla folk för lögnare som du gör när du inte tycker om informationen. Jag är troende och säger dig inför Himmelen att detta är den information jag har.

Om albanerna har betalt reparationer av kyrkorna/klostren, så är det bra. Det vore också bra om de ca 300.000 serber och andra, som sägs ha flytt Kosovo, kan komma tillbaka.

Tråden handlar om Krim och Kosovo kom upp för att det är ett viktigt prejudikat. Det är Kosovos enda betydelse för Krim-frågan, så lugna ned dig.
Citera
2016-12-10, 13:57
Medlem
Citat:
När jag började studera Kosovo och kriget 1999 kom det fram att extraskatten existerade och det i en engelskspråkig artikel (jag kan inte serbiska och kroatiska). En äldre kroat påminde mig på svenska för kanske fem år sedan och han gillade inte skatten. Förresten, han påminde också om hur NATO bombade en albansk flyktingkonvoj.

Du har inte studerat Kosovo. Den här påstådda skatten existerar bara i ditt huvud. Du hänvisar till din kompis och till en "engelskspråkig artikel" som bara du känner till om, och du vill att motdebattören bara ska lita på en notorisk lögnare? Bevisbördan ligger hos dig, hosta fram en källa eller håll käften.

Citat:
Det duger inte att kalla folk för lögnare som du gör när du inte tycker om informationen. Jag är troende och säger dig inför Himmelen att detta är den information jag har.

Om albanerna har betalt reparationer av kyrkorna/klostren, så är det bra. Det vore också bra om de ca 300.000 serber och andra, som sägs ha flytt Kosovo, kan komma tillbaka.

Tråden handlar om Krim och Kosovo kom upp för att det är ett viktigt prejudikat. Det är Kosovos enda betydelse för Krim-frågan, så lugna ned dig.

Du ÄR en lögnare. Det finns ingen hejd på dina lögner. Du ljuger även i det här inlägget, du kunde bara inte låta bli eller hur? Enligt officiell jugoslavisk statistik från 1991 levde det 194.000 serber i Kosovo och år 2006 uppskattade FN att 130.000 serber fanns kvar i området. Och så kommer du, med ännu en lögn, och påstår att 300.000 serber flytt Kosovo. Blir du tillfredsställt av att spotta ut lögner på löpande band?

Jämför Krim och Kosovo för all del, men det är det här hejdlösa ljugandet från dig som jag stör mig på. En normal person hade blivit generad när hans lögner synats medan du bara hoppar på nästa lögn. Väldigt ohederligt, minst sagt.
Citera
2016-12-10, 19:47
Medlem
Citat:
Och så kommer du, med ännu en lögn, och påstår att 300.000 serber flytt Kosovo.
Han skrev "ca 300.000 serber och andra".
Citera
2016-12-10, 20:02
Medlem
Citat:
Han skrev "ca 300.000 serber och andra".

Vilket fortfarande är en lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in