2014-03-08, 10:49
Medlem
BestenDromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
När ska du slut göra bort dig??
Missade du dina lektioner i fysik??
Att du sedan blandar in ångbildningsvärmen, gör inte saker bättre. Jag sade "uppvärmningen kräver mest energi" inte vad som kräver mest.

Intressant att du nämner det. Hur mycket energi exakt tar det att värma upp en ugn och sedan hur mycket energi tar det att fortsätta grilla folk till aska?
Citera
2014-03-08, 12:19
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestenDrome
Intressant att du nämner det. Hur mycket energi exakt tar det att värma upp en ugn och sedan hur mycket energi tar det att fortsätta grilla folk till aska?
Du ställer omöjliga frågor. För kunna kunna svara måste du specifiera mer. Typ av ugn, material, omgivning med mera...
Men jag ska ge dig ledtråd hoppas du förstår poängen.
Googla "Värmekapacitet" .. Då får du följande:
Ugnen har stor värmekapacitet. Det krävs mycket värmeenergi för att den skall värmas upp, men å andra sidan lagrar den mycket värmeenergi och det tar lång tid innan den svalna. Vilket innebär du behöver inte lika mycket värmeenergi för värma den sedan.
Inte förrän den svalnar av sedan, med hjälp termodynamikens nollte huvudsats säger att temperaturskillnader utjämnas i isolerade system.
Med andra ord strävar system efter termisk jämvikt två föremål med olika temperatur kommer att utjämna temperaturskillnaden mellan sig genom ett utbyte av energi i form av värme. Om ingen värmeöverflyttning sker, är föremålen i termisk jämvikt. Detta är grunden för termometerns funktion
Citera
2014-03-08, 16:12
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Hade för ett tag sedan en debil troende som kunde steka tre kotletter utan att använda mer energi än vad som gick åt till att steka två.

Du begriper inte svenska så att kasta pärlor till dig är precis lika bortkastat som att kasta dom till svin.
Eftersom du inte begrep första gången gör du det troligen inte nu heller.
Om man värmer upp en stekpanna till lagom temperatur, fungerar det i princip lika bra att lägga i två som tre kotletter.
Tiden blir ungefär densamma tills de är klara.
Men för dig tar det tydligen längre tid.

/VV
Citera
2014-03-08, 16:55
Medlem
BestenDromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Du begriper inte svenska så att kasta pärlor till dig är precis lika bortkastat som att kasta dom till svin.
Eftersom du inte begrep första gången gör du det troligen inte nu heller.
Om man värmer upp en stekpanna till lagom temperatur, fungerar det i princip lika bra att lägga i två som tre kotletter.
Tiden blir ungefär densamma tills de är klara.
Men för dig tar det tydligen längre tid.

/VV

Ungefär densamma, skriver du. Menar du då att det tar kortare tid för tre kotletter?

Och varför skulle tre kotletter inte ta längre tid? Det krävs ju mer energi, speciellt av den berömda uppvärmnings energin, för att steka dem???
Citera
2014-03-08, 16:57
Medlem
BestenDromes avatar
Citat:
Du ställer omöjliga frågor. För kunna kunna svara måste du specifiera mer. Typ av ugn, material, omgivning med mera...
Men jag ska ge dig ledtråd hoppas du förstår poängen.
Googla "Värmekapacitet" .. Då får du följande:
Ugnen har stor värmekapacitet. Det krävs mycket värmeenergi för att den skall värmas upp, men å andra sidan lagrar den mycket värmeenergi och det tar lång tid innan den svalna. Vilket innebär du behöver inte lika mycket värmeenergi för värma den sedan.
Inte förrän den svalnar av sedan, med hjälp termodynamikens nollte huvudsats säger att temperaturskillnader utjämnas i isolerade system.
Med andra ord strävar system efter termisk jämvikt två föremål med olika temperatur kommer att utjämna temperaturskillnaden mellan sig genom ett utbyte av energi i form av värme. Om ingen värmeöverflyttning sker, är föremålen i termisk jämvikt. Detta är grunden för termometerns funktion

Och denna krångliga förklaring gör min mattematik obrukbar? Okej. Hur ser Din mattematik ut? Borde ju vara en smal sak att räkna ut när man har flera miljoner välutbildade shoahtroende bakom sig?
Citera
2014-03-08, 17:05
Medlem
MasterBaits avatar
Wov, VV skriver att tiden blir ungefär densamma och t.o.m. ett sånt enkelt påstående är svårbegripligt för ts. Inte undra på att ts har svårt med matematiken.

Ska vi gå över till topic istället och diskutera bränning av judar istället? Sånt tycker ju ni om ... även om ni har väldigt svårt att erkänna det.
Citera
2014-03-08, 17:08
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ungefär densamma, skriver du. Menar du då att det tar kortare tid för tre kotletter?

Och varför skulle tre kotletter inte ta längre tid? Det krävs ju mer energi, speciellt av den berömda uppvärmnings energin, för att steka dem???

Menar du alltså att den extra kotletten sänker temperaturen i en varm stekpanna så mkt att det tar avsevärt längre tid med tre?
Då är du lika dum i huvudet som felia och det finns ingen anledning att ödsla mer tid på dig.
Förmodligen kommer jag att göra det (ödsla mer tid) ändå.

/VV
Citera
2014-03-08, 18:23
Medlem
Citat:

Jösses...... Det där var uppenbarligen svåra saker för dig...

Man kan faktiskt jämföra matlagning, t ex kotlettstekning med att kremera lik.

Vid stekning av kött så är det en klar fördel att ha en tjock stekpanna, t ex en gjutjärnspanna. Den kostar en hel del energi att värma upp till stektemp. Men sen har den gott om värmeenergi lagrad och den håller därmed också värmen mer stabil även om man smackar ner 1 eller 4 kotletter i pannan. Vilket gör att det blir ungefär samma tillagningstid, ca 3 min per sida, oavsett om det är 1 eller 4 kotletter i pannan.

Samma sak med krematorieugnarna i t ex Auschwitz, när de värms upp så går det åt en hel del energi och tar tid, men väl uppe i arbetstemp så har de mycket värmeenergi lagrat sig själva och det behövs då inte tillföra så mycket extra energi av t ex kol för att underhålls denna arbetstempo, i synnerhet inte när även kropparna som kremeras innehåller energi som kan omvandlas till värmeenergi i förbränningen. Krematorierna hade ju uppsamling och återanvändning av utsöndrat fett från kropparna och fett prinner bra och innehåller mycket energi. Så om man fick plats med 1-3 kroppar spelade inte så stor roll för ugnen kunde hålla värmen ändå och bara med lite extra kol tillfört.

Allt detta om hur krematorierna var konstruerade, själva ugnarna, och hur de användes, hur fort det gick m.m. finns förklarat med en hel del källhänvisningar i den länk jag gav tidigare.
Citera
2014-03-09, 10:11
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Och denna krångliga förklaring gör min mattematik obrukbar? Okej. Hur ser Din mattematik ut? Borde ju vara en smal sak att räkna ut när man har flera miljoner välutbildade shoahtroende bakom sig?
Visst hade jag kunnat göra det. Men då måste du ge mig all information som jag behöver om du ville ha det exakt. Då behöver jag ritningen på ugnarna, så man ser hur stora de var i öppningen, tjocklek på väggarna, bågens cirkelform för kunna beräkna hur mycket värme som studsar tillbaks, materialbestånd i väggarna, ugnsgolvet, dörren med mera.
Du får tänka på de hade redan färdig konstruerade krem ugnar. Ändå behövde de utveckla nya ugnar, som var mer effektiva och skulle kunna större belastningar. Så därför kan man inte jämnföra de med de ugnar som fanns då eller moderna som finns idag. Sedan så togs många patent på de lösningar som de hittade på då efter kriget. Vad jag förstod användes många lösningar fortfarande idag.
Citera
2014-03-09, 10:30
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:

Enligt din formel och liksom många förgångar till dig har provat. Så bruka vi ta sådana exempel..
I princip om du lägger en kotlett steker den 4 minuter på var sida. Det är ca 8 minuter i så fall...

Enligt eran beräkingar, så skulle det då ta 24 minuter för 3 kotletter som du lägger på en stekpanna samtidigt. För 3 st x 8 min =24 min. Sedan måste du stänga spisen och vänta till den svalnar av helt och stekpannan också, ca 10 min. För sedan starta upp den igen för steka ytterliga 3 st kotletter.
Vilket du borde förstå så kan man inte räkna, även om det är rätt. För enligt er så ska det ta då
10min+ 24 min = 34 min ??? för 3 st kotletter
Citera
2014-03-09, 11:14
Medlem
BestenDromes avatar
Citat:
Enligt din formel och liksom många förgångar till dig har provat. Så bruka vi ta sådana exempel..
I princip om du lägger en kotlett steker den 4 minuter på var sida. Det är ca 8 minuter i så fall...

Enligt eran beräkingar, så skulle det då ta 24 minuter för 3 kotletter som du lägger på en stekpanna samtidigt. För 3 st x 8 min =24 min. Sedan måste du stänga spisen och vänta till den svalnar av helt och stekpannan också, ca 10 min. För sedan starta upp den igen för steka ytterliga 3 st kotletter.
Vilket du borde förstå så kan man inte räkna, även om det är rätt. För enligt er så ska det ta då
10min+ 24 min = 34 min ??? för 3 st kotletter

Okej, jag tog dig seriöst och googlade. Här kom ett svar upp:

Citat:
The time for cremation to be completed varies with the size and weight of each human remains, but usually takes between 1 1/2 and 3 hours.

Citat:
Following a cooling period, the cremated remains are then swept or raked from the cremation chamber. Every effort is made to remove all human remains. However, a small residue my remain in the cremation chamber, resulting in incidental commingling with other cremated remains.

Det verkar som att den moderna tiden för att kremera en kropp och avkylningsprocessen är två skilda saker. Alltså tar det mellan 1 1/2 timmar och upp till 3 timmar, beroende på storlek. Alla källor jag postat om detta är hittills överens om detta. Och om en kropps storlek har betydelse så har flera kroppar exakt samma effekt. Den matematik jag presenterade är således korrekt.

http://www.funeralplan.com/funeralpl...rocessing.html

En del moderna krematorium uppvärms, det tar ändå 90 min för ett kadaver att helt bli till aska.

Citat:
Owing to the preheating system, the cremation of one cadaver can be completed within 90 minutes.

http://webcache.googleusercontent.co...r-accessories/

Det verkar inte heller som att kroppar brinner av sig själva p.g.a. fett t.ex, då den består till 65% vatten. Kan man göra en notis av att internerna var mycket, mycket smala då de dog enligt bilder vilket vidare gör det svårt för fett att hjälpa till med att bränna kroppen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Crematory

Citat:
A human body usually contains a negative caloric value, meaning that energy is required to combust it. This is a result of the high water content; all water must be vaporized which requires a very large amount of thermal energy.
A 68 kg (150 lbs) body which contains 65% water will require 100 MJ of thermal energy before any combustion will take place.

Min mattematik gick dessutom på spåret att ingen nedkylning skulle ske, då det var en kropp per timme som räknades. Mattematiken verkar fortfarande korrekt, vad gäller moderna källor om kremering.

Kanske shoahtroende har löst framtidens energikris? Vankas det nobelpris till någon i tråden tro?
Citera
2014-03-09, 11:41
Medlem
Citat:
Okej, jag tog dig seriöst och googlade. Här kom ett svar upp:

Det verkar som att den moderna tiden för att kremera en kropp och avkylningsprocessen är två skilda saker. Alltså tar det mellan 1 1/2 timmar och upp till 3 timmar, beroende på storlek. Alla källor jag postat om detta är hittills överens om detta. Och om en kropps storlek har betydelse så har flera kroppar exakt samma effekt. Den matematik jag presenterade är således korrekt.

http://www.funeralplan.com/funeralpl...rocessing.html

En del moderna krematorium uppvärms, det tar ändå 90 min för ett kadaver att helt bli till aska.

http://webcache.googleusercontent.co...r-accessories/

Det verkar inte heller som att kroppar brinner av sig själva p.g.a. fett t.ex, då den består till 65% vatten. Kan man göra en notis av att internerna var mycket, mycket smala då de dog enligt bilder vilket vidare gör det svårt för fett att hjälpa till med att bränna kroppen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Crematory

Min mattematik gick dessutom på spåret att ingen nedkylning skulle ske, då det var en kropp per timme som räknades. Mattematiken verkar fortfarande korrekt, vad gäller moderna källor om kremering.

Kanske shoahtroende har löst framtidens energikris? Vankas det nobelpris till någon i tråden tro?

Fortfarande är det en enorm skillnad mellan förintelsens masskremeringar och kremeringar av avlidna i dagens samhälle, det borde du väl ändå kunna begripa...?

Kikar man på hur kremering idag går till så är det en massa krav som ska uppfyllas, allt från emissioner till allehanda etiska saker. Dessutom ska askan bli extra ren och fin vilket tar extra tid m.m.

Det är alltså inget märkligt att man kunde kremera snabbare under förintelsen, för man hade speciella krematorier, tog rejäla genvägar jämfört med hur man kremerar idag.

Här ett litet utdrag ur boken ”AUSCHWITZ: Technique and Operation of the gas chambers” vilken du kan fortsätta att läsa om du klickar på källan nedan och sen bläddrar vidare i boken.

Nedan är alltså en översättning av ett originaldokument från tillverkaren av ugnen hur den skulle skötas, men du kanske menar att det de skriver inte stämmer?

Citat:
Before charging the two hearths with coke, the two furnace dampers and the main rotary damper in the chimney must be open.

The fire can now be lit and maintained, being sure to open both secondary openings to the right and left of the cinder removal doors (of the coke furnace).

Once the cremation chamber (muffle) has been brought to a good red heat (approximately 800°C), the corpses can be introduced one after the other in the cremation chambers.

Now the pulsed air blower situated to the side of the furnace should be switched on and run for about 20 minutes, ensuring that the two cremation chambers do not receive too much or too little fresh air.

Regulation of the fresh air is by means of a rotary valve in the air duct. In addition, the air intakes, to the right and left of the chamber doors, should be half open.

As soon as the remains of the corpses have fallen from the chamotte grid to the ash collection channel below, they should be pulled forward towards the ash removal door, using the scraper. Here they can be left for a further 20 minutes to be fully consumed, then the ashes should be placed in the container and set aside to cool.

In the meantime, further corpses can be introduced one after the other into the chambers.

The two coke furnaces must be fed with fuel from time to time.

Every evening, the furnace fire bars must be cleaned of clinker and the cinders removed.

In addition, care must be taken that at the end of operations, as soon as the furnace. having burnt everything. is empty and no coals remain, that all the air valves, doors and dampers are closed, so that the furnace does not cool.

After each incineration, the temperature rises in the furnace. For this reason, care must be taken that the internal temperature does not rise above 1100°C (white heat).

This increase in temperature can be avoided by introducing additional fresh air.

Källa: http://www.holocaust-history.org/aus...ssac0136.shtml

Här har du en länk till mer intressant att läsa om kremeringar då och nu.

http://www.nizkor.org/hweb/camps/aus...ation-009.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in