Flashback bygger pepparkakshus!
2014-03-06, 11:41
Medlem
Hur är det egentligen här på flashback, får man skriva ut hela namnet på en person som kan göra att det är vilseledande eller kan tolkas som att personen gjort något i fråga, fast det egentligen inte finns några belägg för det?

Finns det någon regel att man ska använda * eller dylikt när man skriver ut namnet`?

Mvh
Citera
2014-03-06, 11:46
Medlem
NovaOculuss avatar
Jag har sett att man använder *, trots att man inte längre måste. Däremot får man vara försiktig, t.ex. vänta tills någon är dömd och inte bara åtalad.
Citera
2014-03-06, 11:52
Moderator
^Eazs avatar
Du kan läsa här: (FB) Regel 0.10. finns inte längre!

Edit:

Och sen bör du ta regel 0.09 i beaktning också.

Citat:
0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.
Citera
2014-03-06, 12:03
Medlem
Så om någon skriver "Jag har hört att Förnamn Efternamn, skall ha varit på plats" är det ok då? Det blir ju väldigt vilseledande då den personen inte kan bevisa det utan bara skriva att han har hört samtidigt som google och diverse sökmotorer kommer att snappa upp namnet med länk till tråden.
Å framtida arbetsgivare och diverse kommer ju se då, fast detta kanske inte ens stämmer?
Citera
2014-03-06, 12:34
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigdomi
Så om någon skriver "Jag har hört att Förnamn Efternamn, skall ha varit på plats" är det ok då? Det blir ju väldigt vilseledande då den personen inte kan bevisa det utan bara skriva att han har hört samtidigt som google och diverse sökmotorer kommer att snappa upp namnet med länk till tråden.
Å framtida arbetsgivare och diverse kommer ju se då, fast detta kanske inte ens stämmer?

I ovan hade jag personligen valt att maska det med att byta ut en bokstav i för/efternamn eftersom det är hörsägen.

Dock, iom att det inte längre står något i reglerna om att maskning måste ske, så är det antagligen inte ett regelbrott om man väljer att inte maska.
Citera
2014-03-06, 15:04
Medlem
Psycho-Killers avatar
Det är ok så länge det inte är ditt eget namn det gäller *försöker väcka lite sunda tankar hos TS*
Citera
2014-03-06, 16:12
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det finns ingen regel som förbjuder att man inte maskar namn, men personligen tycker jag att det är en schysst gest. Det är sällan det stör diskussionen att ett namn skrivs förkortat eller maskat, däremot slipper den det rör och dennes anhöriga jobbiga google-träffar.
Citera
2014-03-06, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
I ovan hade jag personligen valt att maska det med att byta ut en bokstav i för/efternamn eftersom det är hörsägen.

Dock, iom att det inte längre står något i reglerna om att maskning måste ske, så är det antagligen inte ett regelbrott om man väljer att inte maska.
Borde inte just ett sådant exempel gå under falsk ryktesspridning dock?
Citera
2014-03-06, 18:25
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo

Jo, det tycker jag också att det borde göra.
Citera
2014-03-07, 19:02
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo

Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Jo, det tycker jag också att det borde göra.

Vad vi tycker spelar inte så stor roll tyvärr. Jag föredrog när det var maskning som gällde, det hängs ut en del oskyldiga människor här, både brottsoffer och gärningsmän. Men dom flesta sådana situationer där man ser namn brukar det inte ändras, det brukar få stå kvar med fullt namn utskrivet. Så jag skulle tro att moderatorerna inte brukar bedöma det som falsk ryktesspridning.
Citera
2014-03-08, 22:41
Medlem
Venators avatar
Att maska betyder ju att namnet inte blir sökbart på exempelvis Google och den artigheten kan man gärna vara ganska generös med, oavsett vad som är tillåtet. Om man fått veta att någon som heter Nils Karlsson är häktad som misstänkt styckmördare kan det vara en poäng att skriva Ni*s Kar*sson (*=l). Då är all information ändå direkt tillgänglig för varje läsaren av tråden men den som googlar på Nils Karlsson får inte upp FB-länken "Den styckmördande pedofilsadisten".

Däremot blir jag förbannad när folk skriver att "jag vet att den häktade heter N*l* K*r*s*o*". Vad är poängen med det liksom, mer att visa att man vet något som vi andra inte vet?

Sedan finns givetvis tunga skäl att inte nämna namn alls i väldigt många sammanhang, men i de fallen tror jag de flesta håller med om att även N*** K******* för mycket information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in