• 1
  • 2
2014-03-05, 22:03
Medlem
v0dkas avatar
Hej.

Jag har praktiserat på ett ställe i 6mån med svart lön. Då drog min arbetsgivare av 30% av lönen eftersom jag hade betalat det i skatt i vanliga fall.

Nu jobbar jag här på timme. Första vita lönen för i år, tjänar 140:- i timmen (med semesterersättning inkluderat) och jobbade 112 timmar i februari. Alltså 15680:- förra månaden.

Nu vet jag inte hur det fungerar för arbetsgivare, men min chef räknade av 30% på det med sin miniräknare och la alltså in 10976:- till mig direkt på kontot. Men då undrar jag:

1) Hur fan kan en del av dem 30% chefen tog bort gå till min pension om hen lägger in dem själv? Vet inte hur detta går till. Men tycker det verkade konstigt.

2) Jag är mellan 18-25 år gammal. Bor i en Stockholmsförort. Hur vet jag att det är exakt 30% jag betalar i skatt? Kan man kolla upp detta någonstans?

Beklagar mina dumma frågor och är tacksam för svar.
/ v0dka
Citera
2014-03-05, 22:09
Medlem
zaimans avatar
Jag förstår verkligen inte vad du menar. Säger du att du jobbar vitt men att chefen sitter med sin miniräknare och räknar ut skatten och sedan personligen sätter in det i ditt personkonto? Känns inte så vitt. Vad är frågan egentligen?
Citera
2014-03-05, 22:31
Medlem
v0dkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Jag förstår verkligen inte vad du menar. Säger du att du jobbar vitt men att chefen sitter med sin miniräknare och räknar ut skatten och sedan personligen sätter in det i ditt personkonto? Känns inte så vitt. Vad är frågan egentligen?

Jag håller med. Jag har ingen aning om hur sånt här funkar, har jobbat timlön förut och inte frågat så mycket mer om det. Har jobbat betydligt mindre än vad jag gjort denna månad och ändå fått ut mer än vad jag får här.

Varför sitter min chef och drar bort 30% med sin miniräknare? Hur ska sånt här gå till "på riktigt"?
Chefen räknade ut min lön, minusade den med 30% och satte in till mig direkt från företagskortet. Men är det verkligen så det ska gå till?
Citera
2014-03-05, 22:34
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v0dka
Jag håller med. Jag har ingen aning om hur sånt här funkar, har jobbat timlön förut och inte frågat så mycket mer om det. Har jobbat betydligt mindre än vad jag gjort denna månad och ändå fått ut mer än vad jag får här.

Varför sitter min chef och drar bort 30% med sin miniräknare? Hur ska sånt här gå till "på riktigt"?
Chefen räknade ut min lön, minusade den med 30% och satte in till mig direkt från företagskortet. Men är det verkligen så det ska gå till?

Nej det är inte så det skall gå till och du jobbar antagligen svart nu med. Du bör åtminstonde få hem en lönespecifikation
Citera
2014-03-05, 22:40
Medlem
v0dkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Nej det är inte så det skall gå till och du jobbar antagligen svart nu med. Du bör åtminstonde få hem en lönespecifikation

Jo precis, det har jag fått förut när jag jobbat timme.

Men om jag jobbar svart nu så borde väl inte chefen kunna ta pengar från företagskortet och skicka in till mig under rubriken "lön"?

Företaget ifråga har en redovisningsfirma som ser över all ekonomi. Dom är medvetna om att jag är timanställd - men jag har inte fått skriva på några papper. Tidigare så räknade jag timmar och fick pengarna kontant. Nu räknar jag bara timmarna och får sedan in summan på kortet istället.
Citera
2014-03-05, 22:47
Medlem
Gå in på typ http://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/ och fyll i uppgifterna. Inte säkert att du ska betala just 30% med jobbskatteavdrag och olika skattetabeller. Jag betalar t.ex bara 23% i kommunalskatt.

Hela grejen verkar lite oseriöst. Har.ni ingen som sköter lönen?

Ang svartjobb. Är inte hela grejen att man som arbetare ska tjäna på svartjobb också? Så taskigt att dra 30%
Verkar skumt.

Edit: Stavfel
Senast redigerad av dirtyhabits88 2014-03-05 kl. 22:54.
Citera
2014-03-05, 22:51
Medlem
Citat:

Men om jag jobbar svart nu så borde väl inte chefen kunna ta pengar från företagskortet och skicka in till mig under rubriken "lön"?

Företaget ifråga har en redovisningsfirma som ser över all ekonomi. Dom är medvetna om att jag är timanställd - men jag har inte fått skriva på några papper. Tidigare så räknade jag timmar och fick pengarna kontant. Nu räknar jag bara timmarna och får sedan in summan på kortet istället.

Hur länge har du arbetat utan att fylla i papper? Du vet att du ej är försäkrad om du skulle skada dig på jobbet va? Kräv att få ett anställningsavtal snarast. Där står ju även korrekt timlön m.m.!
Citera
2014-03-05, 22:52
Medlem
Bbobis avatar
Förstår inte heller helt säkert vad du menar men det är din chef som betalar in skatten, inte du. Normalt sett.

Det är alltså inget konstigt med att det redan är draget när du får din lön.

Ang exakt % skatt vet jag inte. Fick en gång hem ett brev från skatteverket att visa arbetsgivaren ang skattesats. Annars får du väll tillbaks på skatten sen bara. Om det dras för mycket och förutsatt att inte chefen luras.

Fult att han drog 30% av den svarta lönen. Vad är då vitsen för dig? Du får ju ingen pensionsgrundande inkomst etc så själklart ska du ha extra i handen. Chefen tjänar också på det ändå. Inga arbetsgivaravgifter etc.
Citera
2014-03-05, 22:55
Medlem
zaimans avatar
Citat:

Ja okej men då är det antagligen lugnt, kanske. Har ingen aning faktiskt
Citera
2014-03-05, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtyhabits88
Ang svartjobb. Är inte hela grejen att man som arbetare ska tjäna på svartjobb också? Så taskigt att dra 30%
Verkar skumt.

Ja det låter helt sinnessjukt, arbetsgivaren tjänar dubbelt på det medan den anställde går miste om pension, rätt till a-kassa mm.. Att göra en polisanmälan vore rimligt.
Citera
2014-03-05, 23:48
Medlem
v0dkas avatar
Dirtyhabbit88: Tack för länken! Skall kolla upp det snarast. Min chef påstod att med tanke på där jag bor är skatten på 30% men då dras 5 tusen från den lilla lönen jag får, vilket fick mig undrande och därför jag var tvungen att skapa tråden. Som ni märker har jag inte så jättestor koll på hur sånt här ligger till då jag trots allt är relativt ny till arbetslivet.

Min timlön är 125 + 12% semesterersättning, vilket motsvarar 140:- i timmen.

Bbobi: Ja, jag blev besviken när jag fick reda på att jag förlorade 30% av lönen då jag inte får det till pension osv. Men samtidigt måste jag ha ett jobb så jag gick med på villkoren.

Hudge.beat: Anmälan kan jag inte göra då jag vill behålla detta jobbet.

Ska jag kräva att få skriva på anställningspapper? (trots att jag bara arbetar timme)?
Jag har försökt prata med chefen om detta men det är omöjligt att få fram konkreta svar.

EDIT: Jag betalar tydligen 17.5% i skatt och inte 30% som min arbetsgivare dragit av.
Tusen tack! För eran hjälp. Ska framföra detta redan imorgon.
Senast redigerad av v0dka 2014-03-05 kl. 23:52.
Citera
2014-03-06, 00:17
Medlem
Citat:
Dirtyhabbit88: Tack för länken! Skall kolla upp det snarast. Min chef påstod att med tanke på där jag bor är skatten på 30% men då dras 5 tusen från den lilla lönen jag får, vilket fick mig undrande och därför jag var tvungen att skapa tråden. Som ni märker har jag inte så jättestor koll på hur sånt här ligger till då jag trots allt är relativt ny till arbetslivet.

Min timlön är 125 + 12% semesterersättning, vilket motsvarar 140:- i timmen.

Bbobi: Ja, jag blev besviken när jag fick reda på att jag förlorade 30% av lönen då jag inte får det till pension osv. Men samtidigt måste jag ha ett jobb så jag gick med på villkoren.

Hudge.beat: Anmälan kan jag inte göra då jag vill behålla detta jobbet.

Ska jag kräva att få skriva på anställningspapper? (trots att jag bara arbetar timme)?
Jag har försökt prata med chefen om detta men det är omöjligt att få fram konkreta svar.

EDIT: Jag betalar tydligen 17.5% i skatt och inte 30% som min arbetsgivare dragit av.
Tusen tack! För eran hjälp. Ska framföra detta redan imorgon.

Bra. Se till att du får jobbar med schysst villkor. Kanske läge att gå.med i facket?
Lycka till !:-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in